ANACHRONOX |
ANACHRONOX |
Po dlhom čase vývoja sa ku nám už z neexistujúceho štúdia Ion Storm Dallas dostáva cyberpunkový adventúrovy thriller Anachronox, v ktorom sa dostanete do ďalekého vesmíru do úlohy skrachovaného súkromného detektíva. A ako by to nestačilo, práve keď sa dostávate do hry, zmláti a vyhodí vás z okna najatý vymáhač dlhov, ktorý od vás má buď dostať prachy, alebo vás zlikvidovať. Naštastie vám dal ešte jednu šancu.
Od teraz je už život Sylvestra Bootsa na vás, a pomoci vášho lietajúceho biopočítača, v ktorom žije miniatúrna ženská Fatima. Vašou prvou úlohou bude nájsť si nejakú prácu, pretože už ani v bare vám nechcú naliať, čo je pre notorického alkoholika aký ste vy dosť hrozné. No začína to zaujímavo a to ešte ani netušíte, v akom svete sa nachádzate.
Ste na vesmírnej stanici Anachonox v tvare malej planétky, rotujúcej niekde v zabudnutej časti univerza. Stanica je ešte zaujimavá tým, že gravitácia je tu umelá a na rôznych poschodiach pôsobí inak, takže sa vám často stane, že zatiaľ čo si chodíte po zemi, nad hlavou sa vám opačne prechádzajú iní ľudia. Žijú tu prevažne ľudia, ale kde tu nájdete aj skupinky mimozemštanov rôznej rasy, ktorí sa však cítia diskriminovaný a utláčaný (možno aj preto, lebo popri mužskom a ženskom záchode oni majú jeden spoločný pre MZ).
Po chvíli blúdenia a komunikácie s vašimi známymi získavate aj potrebný job, ktorý síce neznie zaujímavo, ale bude to práve tento job, ktorý zachráni vám a aj ostatným bytostiam vesmíru zadok. Ako putujete stanicou, sledujete neobyčajné fontány, pohyblivé ulice, nachádzate si priateľov a aj nepriateľov. Do konca hry budete musieť nájsť 6 dôležitých ľudí s ktorými budete odhaľovať záhady a tajomstvá tohto kúta vesmíru, kde sa niečo zlé pripravuje zničiť všetko existenciu.
Cestou môžete zbierať a používať veci, zíde sa vám fotoaparát, šperhák na otváranie dverí a bední, kde budete musieť logicky určovať kódy zámok a samozrejme dôležitým prvkom budú aj zbrane, ktoré sa automaticky aktivujú v súbojoch. Súboje sú kapitolou samou o sebe, pri nich sa vám hra prepne do ťahového módu a striedavo útočíte vy a protivník. Pričom útočiť môžete vždy po nabití vašej energie. Môžete použiť niekoľko typov útokov a pohybov a obrán s rôznymi zbraňami a taktikami.
Čo sa týka ovládania hry, máte pohľad z tretej osoby na svet okolo a vašu postavu, pričom pohyb postavy ovládate myšou a klávesnicou. Nečakajte nijaké komplikované používanie predmetov a na všetko môžete kľudne kliknúť a zobrazí sa vám to, čo treba, teda buď to zoberiete, pozriete alebo sa s tým porozpravate, väčšinou sa dá spraviť len jeden úkon, takže nič komplikované to nie je. Horšie pre nás je to že v hre je veľmi veľa anglického textu ( hlavne pri rozhovoroch s postavami, kde môžete osloviť skoro každú) a niekedy ho musíte všetok prečítať aby ste pohchopili o čo ide a mohli sa pohnúť ďalej.
Hra je na Quake 2 engine, takže čakajte trochu menšiu kvalitu a kvôli rozlohe celej hry aj trochu menej kvalitné postavy a textúry. Ale toto nahradzuje interaktivita, spád a zábava hry. Mimo toho je hra neobyčajne rozsiahla a so šťastím ju dohráte asi za také dva týždne. Prejdete niekoľko planét, staníc, stretnete stovky postáv a nakoniec zachránite aj celý vesmír.
Hra je asi to najlepšie, čo zatiaľ z Ion Stormu vyšlo, dokonca podľa mňa prekonala aj Deus Ex. Keby firma robila viac takýchto hier a rýchlejšie, mohli to niekam dotiahnuť a nemuseli zaniknúť. Ako však sledujem vývoj udalostí, John Romero chce založiť novú firmu a berie so sebou aj väčšinu svojich ľudí. Neviem síce, kto im poskytne peniaze, pretože Eidos sa im po veľkých stratách bude zďaleka vyhýbať a ostatné veľké firmy si už tiež dávajú pozor na svoje investície. Mimochodom, Romero pracoval na hrách ako Wolfenstein, Doom, Quake pre ID software, odkiaľ ho však vyhodili pre nízke pracovné nasadenie, čiže sa flákal.