DEAD SPACE

DEAD SPACE

Studený a mŕtvy vesmír nie je ani zďaleka taký prázdny, ako by sa mohlo zdať.

Dojmy
PC
PS3
Xbox 360

Ešte predtým, než si zhrnieme dojmy z Dead Space, nového survival hororu určeného pre PC, Xbox 360 a PS3 s premiérou stanovenou na koniec októbra, nedá mi nenapísať aspoň pár viet o novinárskom stánku EA, kde sa prezentácia titulu odohrávala. Do vyhradených priestorov sa dostali len novinári s pozvaním a my sme si na návštevu megastánku vyhradili celé jedno dopoludnie, keďže na rovnakom mieste sme sa mohli presvedčiť aj o kvalitách, resp. nekvalitách  iných hier – Red Alert, Dragonsage, Left4Dead, Sims 3, NFS, All Play, Mirros Edge a GodFather 2.

Keď sme práve neboli zavretí v malých „kumbáloch“ určených na prezentáciu jednotlivých titulov, čas sme zabíjali v obrovskej chillout miestnosti, ktorej kraľoval otáčajúci sa bar. EA vedomé si svojich silných značiek prezentovalo chystané pecky priamo za barom na obrovskom plátne, logo spoločnosti vytvorené zo svietiacich LED trubíc zas zaberalo takmer celý priestor nad našimi hlavami. Zadarmo sa čapovali rôzne nástroje či pochutiny, pripravené pohodlné stolíky a stoličky slúžili na oddych alebo na dohováranie dôležitých obchodov.

Dosť už ale chválospevu na stánok EA, vráťme sa do studeného, mŕtveho vesmíru. Ten ani zdaľeka nie je taký prázdny, ako by sa mohlo zdať. Zhruba o 500 rokov bude lietanie vo vesmíre asi také bežné, ako dnes bicyklovanie. Problém nastane vtedy, keď nám naša matička Zem vydá posledné zásoby nerastných surovín a tak nám neostane nič iné, len sa pustiť do vyciciavania iných planét. Ľudstvo zostrojí obrovské kozmické lode schopné rozbiť celé planéty, aby z nich rýchlejšie dokázali vyťažiť nerastné suroviny. Obyčajný opravár a špecialista na telekomunikácie Isaac Clark je vyslaný na rutinnú misiu, jedna z týchto „planet cracker“ lodí sa dlhšie neozýva, a tak je potrebné USG Ishimuru navštíviť a zistiť, či je všetkých 2000 jej pasažierov v poriadku. Ako iste tušíte, pasažieri budú v akomkoľvek inom stave, len nie v poriadku...



Prvá vec, ktorá vás pri hraní zarazí je, že pri rozhliadaní sa po temných zákutiach Ishimury chýba akýkoľvek HUD. Tvorcovia sa pre väčšie vtiahnutie do hry rozhodli napríklad zdravie hrdinu reprezentovať vysvietením brnenia na chrbtici, údaje o zbrani sa zobrazujú priamo na jej displeji. Opravár je vybavený veľmi pekne vyzerajúcim virtuálnym inventárom, ktorý sa mu po použití zobrazí pred hlavou (dokonca vidieť, ako si Isaac virtuálny inventár pred sebou pozerá a natáča hlavu smerom na vec, na ktorej máte práve nastavený kurzor). Aj v recenziách bude určite veľa pripomienok venovaných práve inventáru – jeho otváranie a práca v ňom sa totiž deje v reálnom čase, takže ak vojdete do bitky nepripravený a uprostred prestrelky sa budete chcieť doliečiť, môže to byť problém. Inventár zaberá takmer celú obrazovku, nepriatelia sa blížia, napätie rastie, chlpy na rukách vstávajú...

Keďže Isaac je technicky založený človek, viac ako o získavaním nových zbraní môžeme v jeho prípade hovoriť o upgradovaní, resp. o skladaní arzenálu. Základom vybavenia bude niečo na spôsob gravity gunu známeho z HL2. Ostatok vybavenia bude zložený z toho, čo nájde na lodi – rôzne banícke pomôcky a nástroje, jednoducho len to, čo sám nájde a pretvorí vo svoj prospech. Príšer zvaných Necromorphs bude veľa, nábojov málo a ani presná rana do hlavy nemusí znamenať ich smrť. Platí, že kým sa má Necromorph ako pohybovať, bude sa vás ako ich zničiť, takže miesto obľúbených headshotov začnite radšej trénovať legshoty. Odstrelená ostnatá končatina sa navyše v kombinácii s gravity gunom dá použiť ako celkom slušná zbraň a nová metóda šetrenia munície je na svete. Iný typ slizkej potvory so sebou nesie obrovský žltý vak naplnení slizom, keď sa dostane do vašej blízkosti, môžete začať odriekať poslednú modlitbu.  Pri troche šťastia a skillu je ale možné celý vak odstreliť, pomocou telekinézy ovládnuť a s modlitbou by vtedy mali radšej začať nepriatelia.

V momentoch najväčšej paniky prídu vhod granáty vytvárajúce stázové polia. Stázový granát po dopade vytvorí bublinu, uprostred ktorej sa čas spomalí až na úroveň zastavenia, čo dá Isaacovi dostatok času na útek, resp. na presnejšie zameranie časti netvora. Ideálne je kombinovať stázu s telekinézou, nepriateľa spomaliť, zamerať na jeho užitočný orgán, odstreliť mu ho, a použiť proti nemu samotnému. Ak na vás zaútočí Necromorph, ktorého sme familiárne nazvali tučko a vy ho nechtiac trafíte do žalúdku ukrývajúceho zárodky ďalších monštier, malé, no rýchle potvorky sa k vám rozbehnú a tu sa opäť viac ako hodí stázové pole.

Spomínali sme už technické zručnosti hlavného hrdinu. Výroba nových zbraní nie je jediné, čo so svojim MacGywerovským nožíkom dokáže. Nerobí mu problém ani upgradovanie existujúceho vybavenia, či už svojho obleku, alebo práve zbraní. Vylepšené brnenie obsahuje viac napríklad zásobníkov na kyslík, modifikácia zbraní vyústi do zväčšenia ich damage. Upgradovanie arzenálu bude hrať významnú úlohu, naraz so sebou technik môže niesť iba 4 zbrane, takže otázka ktorú zobrať, ktorú prerobiť a ktorú odhodiť, bude riešená pravidelne. Celý vylepšovací proces je postavený na bodovom systéme (body sa dajú použiť aj napríklad na otváranie zamknutých dverí) ako pri klasických RPG, ani v Dead Space nebudete mať nikdy dosť bodov na to, aby ste si všetko vylepšili na maximum.

Grafika hry je jednoznačne nadštandardná. Hoci na lodi prevládajú tmavé, skorodované a zakrvavené prostredia, autori nám predvedú aj plantáže zabezpečujúce čerstvé potraviny, chirurgicky čisté laboratóriá alebo klasické ubikácie. Neodmysliteľnou súčasťou grafického kabátu Dead Space je otvorené zobrazovanie brutality. Diaľkovo navádzaná kotúčová píla pri strete s organickým telom jednoducho MUSÍ zanechať krvavú stopu a MUSÍ v prípade tenšieho údy spôsobiť trvalé oddelenie. Dead Space je krvák ako sa patrí, podobné momenty budú na dennom poriadku. Dokonca bude možné aj rozšliapavať hlavu padlým nepriateľom, či dokonca ľudským pozostatkom obyvateľov Ishimury. Poznáte predsa tieto dve ľudové múdrosti: Necromorph nikdy nespí a radšej raz rozdupať cudziu hlavu ako dvakrát používať medikit na tú svoju.  

Hororová akcia je predpripravená lineárne, ak by ste sa napriek tomu mali niekde stratiť, elegantné navigovanie pomocou modrej čiary na zemi vás vždy správne nasmeruje. Situácia sa zamotá po vstupe do častí lode s poškodenou gravitáciou. Steny sa veľmi rýchlo zmenia na stropy a opačne, Prey sa iba z diaľky smutne pozerá, ako mali hrátky s gravitáciou vyzerať. Našťastie schopnosť hlavného hrdinu odstrčiť sa od povrchu v kombinácii s magnetickými topánkami vnášajú do tohto „upside-down“ sveta aspoň trochu poriadku.


Hra bude rozdelená do 12 kapitol, prejdenie každej by malo trvať cca 1 hodinu. No a že sa budeme celú dobu naozaj báť, sľubujú tri faktory, ktorými chcú tvorcovia na naše city zapôsobiť. Špinavá, mŕtvolami a ľudskými torzami preplnená kozmická loď, z ktorej niet úniku, moment prekvapenia a lá klasické hororové filmy a do tretice nedostatok času, nábojov a kyslíka. Už sa bojíte? My veru už trochu áno. A keď si stále myslíte, že prechádzka po Ishimure = prechádzka ružovým sadom, odporúčame vám pozrieť si 12 minútové kamerované video z prezentácie.


napísal je2ry 28.8.2008
Páči sa mi!
KÚPIŤ NA PROGAMINGSHOP.sk
PC
Dead Space CZ Na sklade 7.99 € KÚPIŤ
XBOX360
Dead Space CZ 17.99 € KÚPIŤ
VIDEÁ Z HRY
Dead Space
| DEAD SPACE
[2.7.2008]
Dead Space
| DEAD SPACE
[26.9.2008]
Dead Space
| DEAD SPACE
[16.9.2008]
Dead Space
| DEAD SPACE
[28.8.2008]
Dead Space
| DEAD SPACE
[9.9.2008]
Dead Space: Downfall
| DEAD SPACE: DOWNFALL
[24.7.2008]
Dead Space
| DEAD SPACE
[1.8.2008]
Dead Space
| DEAD SPACE
[17.5.2008]
DEAD SPACE


PS3
PC
Xbox 360

Vývoj: EA / EA Czech / EA Redwood Shores
Štýl: akcia / survival
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 31.10. 2008
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#100


SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk