Advertisement

MASHINKY

MASHINKY

Ako sa hrá s českými vláčikmi?

Dojmy
PC

Vlaky - milujeme ich. Teda vo virtuálnej podobe, kde nám ku šťastiu stačí úplne málo: mapa, otvorený svet, počiatočná finančná injekcia a možnosť stavať stanice, nástupištia, depá a stovky a stovky kilometrov železničných koľají, po ktorých sa preháňajú vláčiky s parnými rušňami voziacimi ľudí, prevážajúcimi rôzne suroviny. Labúžo. 

To, že máme slabosť na Railroad Tycoon (Gold dvojky nám z disku len tak nezmizne) a svoje sme si odjazdili v Transport Tycoone (samozrejme, jedine v Deluxe verzii) je dvojsečnou zbraňou. Jednak pre spomínanú lásku k nie príliš rozšírenému žánru, kedy sa na nový počin do nie príliš rozšírenej rodinky vláčikov a iných transportných hier vrháme a potom kvôli očakávaniam dokonalých vláčikov. Tie často zväzujú ruky a podrazili nohy nie zlým, no ani nie skvelým titulom, ako je Locomotion od Chrisa Sawyera, Railroads od Sida Meiera, či Railroad Pioneer a Transport Fever. Rôzne nemecké simulátory nepočítajúc. A čo nás tak fascinuje na navrhnutí trasy z miesta A do miesta B? Netušíme, no funguje to ako červená na býka.

Nielen na nás - záľubu v tejto relaxačnej činnosti má aj Jan Zelený. Nepoznáte ho? To nevadí, je to šikovný chalan z Čiech, ktorý dlhé roky pracuje na svojom vysnívanom projekte Mashinky. Len nedávno vstúpil tento titul do Early Access na Steame a oproti hromade balastu patrí medzi hry, po ktorých sa oplatí poškuľovať a podporiť ich. Hneď na úvod si pripomenieme, že projekt je stále vo vývoji a alfa verzia obsahuje mnoho chýb, nie je kompletná a trpí klasickými pôrodnými bolesťami rozrobených hier. Mashinky nám padali, niekedy bolo nutné ich tvrdo ukončiť cez správcu úloh a optimalizácia by si tiež našla svoje miesto v zozname vecí, ktoré treba vykonať. Ako samotný tvorca prízvukuje, Mashinky čaká ešte minimálne rok vývoja. Berieme na to ohľad a napriek tomu sme sa bavili.


Interne vytvorený engine má svoje chybičky krásy, ale skvele kombinuje dva režimy: budovací a sledovací. Ťuknutím na medzerník (alebo príslušnú ikonu) sa presúvate z izometrického pohľadu, v ktorom staviate, krajina stratí takmer všetky detaily a máte všetko prehľadne ako na podnose. Je to oblečené do graficky príťažlivého kabátiku, kedy vám voľne pohybujúca sa kamera vo vašich rukách umožňuje kochať sa krajinkou a vláčikmi. Vynikajúco vyriešený kompromis medzi vizuálnou príťažlivosťou a prehľadnosťou si zaslúži jednotku s hviezdičkou. Plánovanie najvhodnejšej trasy nepotrebuje oku lahodiace detaily a pri oddialení kamery nám často stačili aj ikony reprezentujúce dôležité objekty, ako vlaky, mestá, továrne, píly, bane či lesy.

Skôr ako postavíte prvú trať a začnete prevážať ľudí či tovar, je dobré si pozrieť mapu a naplánovať, do čoho sa vám oplatí investovať ťažko zarobené peniaze. Nie každá trasa vám zarába, respektíve Mashinky predstavujú trochu iný ekonomický model ako ten, na aký sme zvyknutí. Spojíte stanicami dve mestá a za prepravených ľudí dostanete žetóny reprezentujúce peniaze. Čím viac ľudí, tým viac peňazí. Každá stanica generuje určitý počet ľudí a poloprázdny vlak vám toľko nezarobí. Je síce podivné, že na zastávke vystúpia vždy všetci ľudia prevážaní vo vlaku a ak jazdíte medzi viacerými mestami, vlak sa vždy vyprázdni, no nejde o žiadny výrazný zápor.

Každý z vlakov má určenú rýchlosť, nosnosť, a je teda dôležité nielen to, aby ste prevážali efektívne ľudí z naplnených staníc častejšie, ale aj správne zvolili počet vagónov na prepravu. Stanicu môžete postupne vylepšovať za nemalé obnosy a upravovať ju vo svoj prospech rôznymi bonusmi (rýchlejšie naloženie/vyloženie, viac ľudí na nich a pod.). To všetko poznáme, no časom vám preprava ľudí stačiť nebude, navyše vás do prepravy tovaru budú nútiť postranné úlohy, ktoré chcú, aby ste doviezli 200 guľatín z lesa na pílu, či vyrobili vopred určený tovar. Postavíte trať, kúpite vlak a vozne, vypravíte ho a v očakávaní ľahkého zárobku zistíte, že… že vám namiesto peňazí pribudnú tokeny alebo len dopravíte z lesa na pílu drevo a nič za to nedostanete. Nie ste priamo oceňovaní finančne, ale dostávate iné žetóny, či si vytvárate priestor na ich získanie.

Tak napríklad odveziete drevo na pílu. Dobre, dostanete maximálne tak pochvalu. A možno splníte jednu z úloh. Potom musíte odviezť vyrobené dosky do továrne, a zároveň uhlie z bane a výsledkom už sú žetóny dreva a rudy. Žiadne peniaze, takže sme si pôvodne veselo stavali a čudovali sa, prečo nám účet zíva prázdnotou, keď vlaky jazdia. Finančne si prilepšujete len za prepravu ľudí a balíkov z pošty. Iné žetóny sú však taktiež dôležité a nemôžete sa sústrediť iba na navyšovanie svojho konta. Za tieto žetóny neskôr nakupujete výhodnejšie vlaky či iné vylepšenia, postupujete do ďalšej doby, či plníte úlohy. Postupne sa vám otvára širšia ponuka tovarov a surovín, objavia sa nové továrne a vaším cieľom sa stane čo najvýhodnejšie všetko obhospodáriť tak, aby ste nič nevynechali, mali ku všetkému prístup a vhodne prerozdeľovali priestor, v ktorom sa budete rozširovať.

Postupom času sa koľaje začnú križovať, musíte vhodne naplánovať trasy vlakov, aby sa nezrážali, keďže sa čelnej zrážke nesnažia vyhnúť. Tu nastupujú na scénu návestidlá alebo ak chcete semafóry. Ak nechcete pre každý vlak postaviť špeciálnu koľaj, správne rozdeľujete návestidlá, rozdeľujete tak koľaje na samostatné bloky a určujete, ktorou koľajou sa vlak vydá, kde postojí, lebo je obsadená iným vlakom a kedy má naopak zelenú. Pre správne pochopenie si to vyžiada niekoľko pokusov a omylov, avšak ovládnutie návestidiel je základom úspechu pri tvorbe zložitejších trás. Nám sa osvedčilo ich umiestňovanie za križovanie koľají (a to na každú z tratí). Len si treba dávať pozor na to, aby nemal vlak zelenú len na nevhodnej koľaji, pretože sa vlak vyberie hoci aj do slepej uličky alebo miesta, z ktorého sa do finálnej destinácie nemá ako dostať. Lebo inde svietila červená.

Často sme teda dlhé desiatky minút dumali nad tým, ako to celé dať dokopy tak, aby sme zbytočne nemíňali peniaze na nové koľaje, a zároveň všetko fungovalo, ako má, vlaky nikde dlho nečakali a podobne. Práve v tomto tkvie skvelá zábava a celý koncept hrateľnosti tvorí akoby pieskovisko s vláčikmi, kde sa hráte. Pomerne tvrdý ekonomický model neodpúšťa žiadne chyby a musíte minimálne spočiatku voliť prezieravo, nekopiť chybné rozhodnutia, inak sa vám impérium nie rozsype, ale nikam nepostupuje. Každý vlak je potrebné dotovať peniazmi vo forme prevádzkových nákladov. Vôbec nám nechýbalo konkurenčné prostredie v podobe iných dopravných magnátov. Celé je to taká zábavka pre veľkých chlapcov a pozvoľné napredovanie nemusí šmakovať každému hráčovi. Dokonca môžete získať dojem, že sa vlastne nič nedeje, no nie je to tak.


Vo finálnej verzii by nás malo čakať 7 období, 25 lokomotív (začína sa v roku 1920 a cez parné prejdete na dieselové až moderné), viac než štyri desiatky vozňov a 16 rôznych surovín. Zatiaľ sme mali k dispozícii len zlomok a tešíme sa, ako budú Mashinky napredovať. Časom by mali priniesť aj multiplayer pre 8 hráčov, ponúknuť ovládanie vlakov (zatiaľ sa môžeme len voziť), zlepšenie grafiky (je celkom pekná, aj keď generická, no na jedného človeka stojaceho za vývojom ide o obdivuhodný výkon), užívateľského rozhrania (klikania nie je mnoho, ale okná by sme chceli nielen presúvať, ale aj minimalizovať a napríklad voľbu trasy pre vlaky zjednodušiť) a odstránenie rôznych chýb (popisy, pády,...). To všetko bude, no Mashinky sa už dnes hrajú dobre.

Nejedná sa o adrenalínovú zábavu, avšak pokojný večer, kedy sme do ticha klikali a budovali svoje impérium, ubiehal až neuveriteľne rýchlo. Hodiny plynuli jedna za druhou a radi sme si podobné chvíle zopakovali, skúsili rozohrať inú vygenerovanú mapu. Hoci sú Mashinky vo verzii s predbežným prístupom a obsahu na prvý pohľad nie je mnoho, ponúkajú dostatočne lákavú a pútavú zábavu. Hodnotiť číslom sa neodvážime, no Mashinky vám už teraz odporúčame. Ak vás bavili na začiatku článku menované hry, určite skúste aj tento titul. Malý projekt v sebe ukrýva obrovský potenciál. A vláčiky sú tu krásne roztomilé.


napísal kordi 31.10.2017
Páči sa mi! (+6)
VIDEÁ Z HRY
MASHINKY


PC

Vývoj: Jan Zelený
Štýl: Simulácia
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#105


SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk