VIGOR

VIGOR

Šanca na prežitie aj pre príležitostných hráčov

Dojmy
Xbox One

Tvorcovia z Bohemia Interactive nie sú vo vodách survival prestreliek žiadni nováčikovia. Veď kto by nepočul o dnes už legendárnom a kontroverznom DayZ. Nezáleží na tom, či ste zástancom alebo odporcom spomínaného titulu, no vedzte, že Vigor sa ho nesnaží nijako nahradiť. V novom titule autori určite využijú nejaké skúsenosti a poznatky, ale zatiaľ čo DayZ je hardcore survival, v ktorom každý náboj rozhoduje o živote a smrti, Vigor sa snaží byť v mnohých ohľadoch presným opakom. Zaujímavosťou je aj Xbox One exkluzivita. 

Neprekáža, že ako hráč nie ste najrýchlejší alebo nemáte odohrané veľké množstvo hodín. Vigor chce byť pre vás presne tým, čo si pod ním predstavíte pri pohľade na prvý obrázok a nechce vás prekvapiť žiadnymi komplikovanými mechanikami. Z herného hľadiska to je možno trochu škoda, ale Bohemia Interactive sa tak len snažia reagovať na dnešnú uponáhľanú dobu. Chcú dať do rúk plnohodnotný zážitok aj ľuďom, ktorí na hranie nemajú veľa času, či len nie sú dostatočne trpezliví na to, aby strávili dlhé hodiny študovaním princípov, taktizovaním a zlepšovaním svojich schopností. Hra má byť predbežne vydaná niekedy v prvom štvrťroku 2019 a má byť dostupná zdarma. My sme sa na jej aktuálny stav pozreli na tohtoročnom Gamescome.


Autori na úvod nezabúdajú na jednoduché príbehové pozadie. Ocitáme sa v 90. rokoch minulého storočia a náš svet práve prešiel hrôzostrašnou vojnou. Atómovými bombami sa nešetrilo a centrálna Európa je zdevastovaná, spoločne aj s ďalšími, dovtedy husto obývanými oblasťami. Prežil len málokto a tá vyvolená hŕstka uteká a hľadá útočisko na severe, prípadne juhu. Vy začínate kráčať svojou cestou v topánkach bezmenného preživšieho. Ten sa pokúša dostať čo najďalej od zamorených oblastí, no prenasleduje ho nešťastie a zažije auto haváriu. V tomto momente vám hra umožní vytvoriť si svoju postavu. Na tom ešte autori stále pracujú a počas nášho dema sme o tom počuli iba z rozprávania. Následne sa ocitnete v rozsiahlej krajine, ktorá je voľne inšpirovaná Nórskom. To nie je zo strany autorov žiadna náhoda. Podľa ich vlastných slov Nórsko ponúka pestrú krajinu posiatu hustými lesmi, jazerami a spletitými riečnymi sieťami, pričom to všetko dobre slúži ako prírodné hranice oddeľujúce jednotlivé územia. K tomu prečo je to v hre dôležité, sa dostaneme neskôr. Teraz si povedzme niečo o vašej základni.

Drevená stavba na okraji lesa vám padne práve vhod. Rozhliadnete sa a vidíte doširoka sa rozpínajúce jazero a slnečné lúče preblikajúce cez vysoké ihličnaté stromy. Hlboký nádych horského vzduchu a uvedomenie si, že táto malebná, no cudzo a neisto pôsobiaca krajina sa stáva vaším novým domovom. Priľahlá základňa má byť v hre prinajmenšom taká dôležitá ako samotná  postava. Nečakajte tu žiadne levelenie vášho preživšieho. V hre budete napredovať práve vylepšovaním vášho útočiska a získavaním nových predmetov a zbraní.

Budovanie a rozširovanie bude postavené na princípe zbierania materiálu, ktorý získate z nájdených surovín, prípadne ho rozložíte naspäť na suroviny a vyrobíte niečo iné. Nepredstavujte si to preto ako nejaké voľné stavanie ďalších miestností alebo samostatných stien. Takúto funkciu autori aktuálne neplánujú. Vaša základňa má len vlastný strom vylepšení, v ktorom sa postupne posúvate a odomykáte nové políčka. Tie vám budú dávať rôzne podpory a perky, a to či už priamo pre vašu základňu, kde napríklad zrýchlite výrobu nových zbraní, alebo pre samotnú postavu a jej schopnosti. Pri hraní dema na Gamescome sme nemali čas na nejaké podrobné skúmanie tohto systému spoločne s tvorbou predmetov, no v zásade by to malo byť veľmi podobné tomu, na čo sme zvyknutí v iných hrách.

Čo sa týka úložného priestoru, nie sú tu žiadne obmedzenia. To znamená, že môžete mať vo svojej základni uskladnené akékoľvek množstvo zbraní a súčiastok na ďalšie vylepšenia. Arzenál má byť veľmi pestrý a okrem samotných strelných zbraní tu nájdete napríklad aj granáty a do budúcna sú autori otvorení napríklad aj nejakej forme pascí. Vo vnútri vášho útočiska je streľba deaktivovaná, aby ste si náhodou nezničili nábytok. Iba o trochu ďalej však nájdete strelnicu, kde si môžete všetko do sýtosti vyskúšať. Munícia je v celej hre neobmedzená. Brnenie tu zatiaľ nenájdete a všetko, čo na sebe máte, je tak čisto kozmetické. Nehľadajte tu ani mechaniky, ako je zima či hlad, na taký zážitok je určený práve DayZ.

Zbrane a aj všetky ostatné predmety a suroviny získavate vo voľnej krajine naokolo. V skutočnosti sú to herné inštancie, do ktorých vás umiestni matchmakingový systém. Vyberiete si skrátka oblasť, respektíve mapu, do ktorej sa chcete vybrať a potom už len počkáte na ostatných hráčov. Samotné mapy majú byť vopred vytvorené ručne, takže žiadna procedurálna generácia. Má to byť kvôli tomu, aby boli kvalitné a zaujímavé, bez nejakých hluchých miest. Čiže ak postupne hraním spoznáte jednotlivé oblasti, môžete získať výhodu, lebo budete vedieť, kde sa nachádzajú budovy s korisťou, prípadne aj jaskyne či iné dôležité miesta. Ich variabilita však má byť veľká, rovnako ako aj ich počet a dostupné je vždy len nejaké vybrané množstvo, ktoré sa časom obmieňa.

Mapy budú veľké asi 1x1 km, čo teda stíhate preskúmať aj po svojich a stretne sa tam 10-16 hráčov. Jedno herné kolo bude trvať iba do 10 minút, pričom na konci budú hráči vyhnaní radiačnou búrkou. Je však len na vás, kam všade zavítate a čo všetko pozbierate. Hocikedy v priebehu hry sa môžete rozhodnúť pre návrat do vašej základne. No a práve na to dobre slúžia prírodné hranice, pretože východ sa bude nachádzať vždy niekde na kraji mapy. Na toto špecifické miesto skrátka len prídete s plnými vreckami a utekáte do bezpečia. Tento systém môže pripomínať napríklad Dark Zone v The Division.


Niekedy počas hry na mapu padne aj špeciálny air drop, pričom oblasť dopadu je všetkým známa hneď na začiatku kola. Ak sa vám podarí zásielku ukoristiť, do základne si so sebou prinesiete špeciálny box. Na jeho otvorenie nebudete potrebovať žiadne špeciálne kľúče za skutočné peniaze a hra tak má ponúknuť férový free to play model. Budete sa jednoducho prechádzať po mape a zbierať, čo sa vám páči. Po tom, čo už je nejaký kontajner vyrabovaný, ostane nápadne otvorený. Ak teda prídete do budovy a vidíte pootvárané skrinky a povysúvané šuplíky, je vám hneď jasné, že tu už pred vami niekto bol.

Pozreli sme sa aj na konflikt medzi hráčmi. Tí toho dosť veľa vydržali, kým umreli a nechali za sebou všetku nazbieranú korisť. Neprekáža, že nie ste najostražitejší strelec alebo si nepriateľa hneď nevšimnete. Hra vám dáva dostatok času na reakciu a prípadný pokus o útek. Navyše sa môžete súbojom úplne vyhýbať. Vo Vigore teda naozaj nezáleží na tom, či máte na hranie 5 minút alebo hodín, prípadne ako sú na tom vaše zručnosti. Priestor a čas nazbierať si aspoň nejaké predmety a vylepšenia bude mať každý hráč a nemôže sa vám preto stať, že by ste sa nikam neposúvali. Ibaže to niekomu môže trvať dlhšie, inému kratšie.

V hre zatiaľ nenájdete žiadny spôsob komunikácie s ostatnými hráčmi. Autori ešte rozmýšľajú nad tým, či prinesú hlasový chat pri priblížení postáv, prípadne textový alebo špeciálne gestá na dorozumievanie. Hráči si už vraj medzičasom našli vlastný jazyk a dohadujú sa pomocou opakovaného prikrčenia a poskakovania. Taktiež zatiaľ neexistuje iný postup iba sólo. Aj to sa ale má už čoskoro zmeniť s príchodom duo módu. Do budúcna si navyše s kamarátom nezahráte len na otvorených mapách, no budete si môcť vzájomne navštevovať základne. Tvorcovia taktiež rozmýšľajú aj nad nejakou formou režimu pre jednotlivca bez prítomnosti iných hráčov. Aktuálne v hre ale nenájdete žiadne nepriateľské zvieratá či inú formu PVE.

Vývojári zatiaľ neplánujú ani cyklus dňa a noci, takže sa podmienky počas vášho pobytu na mape nemenia. Pridanie rôzneho počasia je vec na zozname plánovaných prídavkov. Celkovo môžeme vidieť, že Vigor nechce prekvapiť nejakou náhlou dynamickou zmenou. Hru si budete môcť užiť bez stresu a vo vlastnom tempe. Ako sme už spomínali v úvode, cieľom je, aby si ju mohli naplno vychutnať aj príležitostní hráči. Je to však balansovanie na tenkom ľade. Nájsť totiž správny pomer medzi tým, aby bola hra všeobecne prístupná, no aby mala zároveň dostatok obsahu na udržanie pozornosti publika, je neľahká úloha. Naše pocity z dema sú napriek tomu príjemné, zážitok sme opísali aj v našom vlogu. Sme zvedaví, ako sa autorom z Bohemia Interactive  nakoniec podarí s hrou popasovať a držíme im pri tom palce.


napísal rolan 20.9.2018
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Vigor - gameplay
| VIGOR - GAMEPLAY
[12.6.2018]
Vigor - Base gameplay
| VIGOR - BASE GAMEPLAY
[17.7.2018]
Vigor - ohlásenie
| VIGOR - OHLÁSENIE
[12.6.2018]
Vigor - Island gameplay
Vigor - gameplay trailer
VIGOR


Xbox One
Free2play

Vývoj: Bohemia Interactive
Štýl: Akcia / Survival
Early Access od: leto 2018

Dátum vydania:  2018
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#107


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Spiderman (1)
Mam otazku, ziskal som Collector edition Spiderman...
| Bios (5)
Pri štarte PC sa nedá ísť do Biosu, nápad čím to b...
| Prejsť z notebooku na konzolu? (11)
Oplati sa prejsť z notebookuhttps://m.alza.sk/asus...
| Kúpa notebooku (7)
Ahojte, chcel by som kúpiť noťas do 400e hlavne na...
| Problem zo štartom (3)
Zdravím mám problem zo spustenim hry Mad Max. Po s...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk