ALALOTH: CHAMPIONS OF THE FOUR KINGDOMS

ALALOTH: CHAMPIONS OF THE FOUR KINGDOMS

Nádejný príbeh štyroch kráľovstiev

Dojmy

V dnešnej dobe uponáhľaných akcii bez hlbších príbehov by mal každý fanúšik pri poctivej RPG, akou je Alaloth, oslavovať minimálne týždeň. A aj keď ste už dospeli do podobného štádia ako ja, že si všetky tieto bomby na čele s Pillars of Eternity a Divinity vlastne ani nestíhate zahrať, treba oslavovať minimálne kvôli tomu, že sa tento špecifický žáner stále teší obľube, zreje ako víno a tituly sú tu väčšinou kvalitné a „premakané", pretože sa ich zhostí skupinka skutočných nadšencov. Pri prvom pohľade na Alaloth sa tak hneď cítite ako doma, najmä vďaka nostalgickej izometrickej grafike. Po chvíli však zisťujete, že hra skrýva viacero sviežich a unikátnych noviniek, ktoré sú najmä výsledkom zmiešania známych mechaník spôsobom, aký sme tu ešte nemali. No a pre tých, ktorí ešte stále sedia pokojne - svet, príbeh aj postavy vznikajú s pomocou legendárneho Chrisa Avellona.

Projekt je to teda značne ambiciózny, i keď o autoroch z Gamera Interactive ste asi ešte nepočuli. Majú za sebou viacero menších titulov, nič z toho sa však nepodobá na komplexnú RPG, akou je Alaloth. Avšak skúsenosti sú jedna vec a nadšenie druhá, a to im rozhodne nechýba. Podľa slov samotného CEO je Alaloth titulom, ktorý mal v hlave už veľmi dlho, no čakal na tú správnu príležitosť. V prvom rade autori potrebovali prirodzene nazbierať dostatok zdrojov, no v dnešnej dobe sa vývoj hier stáva stále dostupnejším, a to najmä vďaka rozšíreným a robustným enginom, akým je Unity. No a Alaloth vlastne pôvodne ani nemal byť izometrický a táto myšlienka v štúdiu vznikla najmä kvôli optimalizácii. My sme však za toto rozhodnutie veľmi vďační, lebo spolu s novými mechanikami je to presne na tom správnom pomedzí medzi nostalgiou a sviežou hrateľnosťou.

Jednou z najvýraznejších mechaník je určite súbojový systém. Vchádzate už po toľký raz vo svojej hernej kariére do temného bludiska, prsty pripravené na klávesnici (alebo zvierate Xboxový gamepad), vačky plné elixírov. Áno, Alaloth možno hráte len pár minút, ale veď ostrý meč a dobrá taktika platia na nepriateľov vždy, nech už hráte čokoľvek. Pri izometrickom spracovaní pritom očakávate, že sa pri prvom náznaku nebezpečenstva hra pozastaví a vy rozdáte príkazy. Tu ale nie, Alaloth má napriek vzhľadu ako zo starej školy rýdzo akčný súbojový systém. Pohyby postáv sú plynulé a prirodzené. Autori nám prezradili, že sú výsledkom motion capture. Nemáte tu čas na dlhé rozhodovanie a nasledujúce kroky plánujete zo sekundy na sekundu. V prvom momente je to zvláštny pocit, máte dojem, že niečo na čo ste boli dlhé roky zvyknutí, sa zrazu vo vašom mozgu prepne. Zvyk je zvyk, ale na súboj sa pozerá výborne a ešte zábavnejšie sa ovláda, takže sa do toho dostanete rýchlo. Najbližšie to má k súbojovému systému z Dark Souls a autori sa inšpiráciou netaja, no miestami to nie je až také náročné.


Ale ešte sa vráťme späť k zasadeniu a príbehu. Ako už cítiť z obrázkov, Alaloth je temnou a serióznou RPG, ktorá sa s vami nebabre a rozhodne vás nevodí za ručičku. Na pozadí je tu svet pripomínajúci najhoršie obdobie stredoveku s pevnými základmi a s až 3000-ročnou históriou. Na začiatku sa vám, samozrejme, ponúka možnosť vytvorenia svojej postavy aj s úpravou vzhľadu, ale z tejto časti sme veľa nevideli, pretože sme chceli vidieť hlavne samotnú hrateľnosť. Tvorba postavy navyše až tak neprekvapí a je viac-menej štandardná. Vyberáte si jednu zo 4 rás (ľudia, elfovia, trpaslíci, orkovia), náboženstvo a ďalej aj jeden z 10 rôznych klanov pre každú rasu. Ten následne hrdo reprezentujete, plníte preň úlohy a bojujete s jeho nepriateľmi.

Po prvom absolvovaní hry sa vám sprístupní nový režim, ktorý okrem rôznych noviniek (o väčšine zatiaľ veľa nevieme) umožní aj úpravu zvoleného klanu, čiže prakticky vytvorenie vlastného. Stávate sa jedným z 13 hrdinov, ktorí sú povolaní panovníkmi kráľovstiev na záchranu sveta pred pekelným nepriateľom - Alalothom. Všetci sú v prvom rade bojovníci a namiesto výberu triedy si tak vyberáte iba bojový štýl, čiže jednoručný meč so štítom, dva meče alebo jeden obojručný. Pestrým výberom v strome schopností ale viete svoju postavu v priebehu hry bližšie špecifikovať a viesť ju napríklad cestou mágie. Zo začiatku vás čaká krátky tutoriál na území vašej rasy. Vedzte však, že už od prvej minúty záleží na každom vašom rozhodnutí, čo formuje vašu reputáciu systémom inšpirovaným Ultima Online a hra s časom tu taktiež hrá dôležitú úlohu.

Mapa hry je rozdelená na 4 veľké oblasti s dedinkami a mestami, ktoré náležia kráľovstvám jednotlivých rás. Tu vás hra veľmi neprekvapí a trpaslíci štandardne obývajú hornaté oblasti, elfovia zalesnenú krajinu plnú tajomstiev, pre orkov sú domovom doširoka sa tiahnúce pustatiny, no a ľudia zažívajú zlatú éru s obrovskými prístavmi plnými obchodníkov. V strede toho všetkého, na priesečníku 4 kráľovstiev, sa nachádza údolie búrok, obávané sídlo démonického Alalotha, ktoré bolo pôvodne jeho väzením. Ako to už s fantasy záporákmi býva, s armádami monštier a drakov chce svet zbaviť všetkého svetla a tu a tam si pomôže aj nejakou prírodnou katastrofou.


Každé kráľovstvo obsahuje viacero súbojových oblastí, ktoré môžete vyčistiť od nepriateľov a umiestnením zástavy vášho klanu nad nimi prevziať kontrolu. Štandardný systém zbierania bodov schopností je nahradený práve získavaním týchto oblastí, čo zvyšuje váš level a odomyká nové schopnosti. Súbojové územia sú rôzne veľké a množstvo nadobudnutej reputácie sa preto líši. Na konci každej oblasti vás čaká bohatá korisť, no okrem toho sa snažíte získať 4 artefakty (jeden pre každé kráľovstvo). Tie sú totiž kľúčom do krajiny obávaného Alalotha. Artefakty sú pri každom prechode hrou náhodne rozmiestnené medzi oblasťami. Všetko toto navyše vykonávate paralelne s inými hrdinami, ktorí majú podobné ciele.

Tu prichádza na rad spomínaná hra s časom. Ostatní hrdinovia taktiež dobývajú oblasti a ich pohyb môžete sledovať na mape. S postupujúcim časom silnie aj Alaloth, preto sa úlohy, výzvy a nepriatelia dynamicky menia. Premyslené presúvanie po krajine je veľmi dôležitým strategickým prvkom a rozhodujú tu detaily. Po cestách cestujete rýchlejšie než bažinami a lúkami, no môžete zas čeliť prepadnutiam. Vašu rýchlosť negatívne ovplyvňuje váha výstroja, zatiaľ čo pojazdné zvieratá vám ušetria dôležité minúty. Počas hry komunikujete s ostatnými hrdinami, s ktorými sa môžete stať spojencami či konkurentmi. Ak náhodou na cestách umriete, znova sa narodíte ako duch a bohov poprosíte o znovuzrodenie. Pred oblasťou, v ktorej ste umreli, ostáva vaše telo s výzbrojou. No ak k nemu nedocestujete dostatočne rýchlo, korisť možno získa niektorý z hrdinov. Potom vám neostáva nič iné, ako ho vystupovať a vziať si, čo vám právom patrí.

S ostatnými hrdinami sa môžete skamarátiť až natoľko, že sa stanú súčasťou vašej družiny. Môžete tak spoločne cestovať až štyria, na čom má byť postavená aj lokálna kooperácia, v ktorej sa ich ovládania zhostia vaši kamaráti. Inak ale spoločníci bojujú samostatne, nemôžete im zadať žiadne príkazy. Osobne som dosť zvedavý, ako na tom bude AI, pretože to je veľmi citlivá téma a zo skúsenosti vieme, že nie je nič otravnejšie ako hlúpi spoločníci. Nenájdete tu ani nič ako permanentnú smrť spoločníka, takže po skončení súboja sa zas postavia na nohy. Nepriatelia sú natoľko ohľaduplní, že sa s veľkosťou vašej skupiny mení aj obťažnosť súbojov a počet monštier. Nie je nám teda úplne jasné, aké výhody okrem možnosti hrať s kamarátmi vlastne verbovanie spojencov prinesie. Minimálne však nebudete musieť čeliť hrozbám osamote. Finálnemu nebezpečenstvu sa ale môže postaviť iba jeden z hrdinov a skôr či neskôr sa preto budete musieť s ostatnými stretnúť v súboji na život a na smrť. Teda najmä ak majú pri sebe jeden z legendárnych artefaktov, alebo sa vám skrátka len páči ich meč...


Vráťme sa ešte k súbojom. Okrem toho, že budú akčne ladené, natoľko vás opantajú, že z nich nebude cesta späť. To znamená, že každý začatý súboj už musíte dobojovať, nepriateľom totiž nedokážete ujsť. Zregenerovať sily a pripraviť sa na nadchádzajúci súboj sa budete môcť v bezpečných zónach pri strategicky rozmiestnených ohniskách. Tu si taktiež budete môcť variť elixíry a jedlo poskytujúce rôzne vylepšenia, podobne ako to poznáte z iných titulov. Je to zároveň jediné miesto, kde môžete zmeniť svoju výzbroj, pretože mimo bezpečných oblastí nemáte prístup ani k svojmu inventáru. Neprekvapí ani prítomnosť komplexného systému výroby predmetov a špeciálnu výzbroj si budete môcť vytvoriť sami alebo aj s pomocou špecifických postáv.

Na všetkých týchto herných mechanikách sa podieľa aj Kevin Jordan, ktorý bol súčasťou najznámejších firiem tohto žánru ako Obsidian Entertainment či Blizzard, pričom je zodpovedný za core hrateľnosť legendárneho WoW. Súboje môžu byť naozaj epické, no zároveň sa tu autori zahrávajú s novinkami a snažia sa prekopať zaužívané systémy, čo vždy predstavuje riziko. Sme zvedaví, ako sa budú súboje škálovať s väčším počtom spoločníkov a nepriateľov a či sa autorom podarí vyhnúť tomu, aby sa z toho stal neprehľadný guláš, v ktorom a seká hlava-nehlava. Súboj je tu určite jedným z najunikátnejších a najvýraznejších prvkov a to ako to vyjde môže rozhodnúť o úspechu hry.

Spomeňme ešte strom schopností, ktorý sa v prezentovanej verzii skladal z 9 profesií zastrešených 3 hlavnými vetvami - cesta zbraní, bohov alebo prírody. Schopnosti si budete môcť namixovať podľa svojho gusta a profilovať tak svojho hrdinu. Viaceré detaily ohľadne hry, napríklad možnosti výroby predmetov, si ešte autori nechávajú pre seba. Z oblasti hry viacerých hráčov sa okrem lokálnej kooperácie povráva aj o multiplayerových arénach. Známy nie je ani konkrétny dátum vydania, iba plánovaný rok 2019.

Tvorcovia temnej RPG Alaloth stavajú na silné karty a chcú osloviť najmä milovníkov žánru. Hru prezentujú aj pomocou jednoduchej rovnice. Náročnosť, nepriatelia, súbojový systém z Dark Souls, plus dospelé zasadenie a prepracované postavy Zaklínača a nakoniec príbeh, reputácia a svet politiky z Game of Thrones vám dokopy dáva Alaloth. Za kvalitu ručia aj známe mená. Bude to stačiť? Štúdio má pred sebou neľahkú úlohu. Najnáročnejšie pritom bude práve presadenie sa a zaujatie čestného miesta pri tituloch, ktorými sa hra inšpiruje. Brnkanie na nostalgickú strunu sa môže vyplatiť, alebo z toho bude len ďalšia tuctová hra. Medzi tým je tenká hranica. Ostávame však optimistickí a autorom veľmi držíme palce. 


napísal rolan 17.1.2019
Páči sa mi! (+3)
ALALOTH: CHAMPIONS OF THE FOUR KINGDOMS


PC
Xbox One

Vývoj: Gamera Interactive
Štýl: RPG / Akcia
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #115


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| 4k notebook do 1000€ (6)
Ahojte Potreboval by som poradiť ohľadne 4k not...
| Alza emailova adresa a kvalita... (10)
Čaute mám otázku chcel by som počítač aký som už p...
| Enjin a kryptomeny v hrach (3)
Zavedenie kryptomien do Hier. Poznáte projekty,hry...
| Airflow a vytvorenie pozitivny... (4)
Caute, technicka otazka: Idem pouzit Fractral ...
| Gta 5 story mod (2)
Zdravim, chcem sa opytat ci je nutnost k prejdeniu...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk