ARCADEGEDDON

ARCADEGEDDON

Strmhlav rovno do herného automatu

Dojmy

Videá v tomto článku sú zo špeciálnej novinárskej verzie a nereprezentujú stav aktuálnej Early Access verzie.

Podľa predchádzajúcej tvorby viete vždy nejako približne odhadnúť, ako bude vyzerať ďalšia hra nejakého štúdia. Autori samozrejme radia menia žánre a princípy, ale nejaké prvky jednoducho majú v DNA. Napríklad akcia od id Softu je ikonická a spoznáte ju, aj keby ste nepoznali hry samotné. Rovnako spoznáte hru od Naughty Dog napríklad. Štúdio IllFonic má na konte napríklad krvavé asymetrické multiplayerovky Friday the 13th: The Game a Predator: Hunting Grounds (a pomáhalo na Evolve), takže by ste možno povedali, že aj ďalšia hra bude krvavá, možno aj na základe nejakej licencie. No ďalšia hra je tu a ponúka úplne iný herný zážitok.

Arcadegeddon vychádza dnes v Early Access verzii na PC a PS5, no my sme hru mohli už tak týždeň hrať. PvP koncept hra vymenila za PvE, naozaj bohato stavia na kooperácii a do toho pridáva prvky looter shooterov. Síce stále multiplayer, ale úplne iná oblasť. A namiesto krvi? Pixely! Hra výrazne čerpá z estetiky 80. rokov a to hlavne po vizuálnej stránke. Nemyslím priamo z grafiky, ale z estetiky celej dekády – neóny, prehnané farebné kombinácie a podobné veci, ktoré sa nosili v herniach, ktoré sme u nás v tej dobe bohužiaľ nezažili. Práve o herni a o automatoch totiž hra ako taká je a práve v herni v nej strávite dosť času. Vlastne taký Ready Player One s výrazne nižším rozpočtom.

Ocitáte sa v bezútešnej budúcnosti, kde sa  svet pokúša ovládnuť bezcitná megakorporácia. Posledná bašta odporu a aj zábavy je stará Gillyho herňa. Starý Gilly sa snaží bojovať tak, ako najlepšie vie – spojí všetky automatové hry do jednej megahry, no práve tú táto zlá korporácia nakazí vírusom. Vy sa spolu s ďalšími musíte vydávať do útrob tejto automatovej megahry a bojovať proti vírusom. Beháte, skáčete, strieľate a z mŕtvych nepriateľov sršia pixely, no stále prichádzajú ďalší a ďalší. Postupne sa dostávate čoraz ďalej v tomto neustále sa meniacom svete a bojujete proti ďalším nepriateľom a aj bossom.


Vrháte sa tu tak do virtuálnych svetov, aby ste ich vyčistili. Môžete sa tam vrhnúť sami, alebo sa spojíte s ďalšími až 3 hráčmi a idete vo štvorici. Zo začiatku je to trochu anarchie a chaosu, každý si hrá to, čo sám chce. A limity tu nie sú, môžete si nepomáhať, prekrikovať sa alebo aj nekomunikovať. Jednoducho ísť bezhlavo vpred a nejako sa už do cieľa dobojujete. Čím viac času ale s hrou strávite, tým viac sa musíte aj vy začať špecializovať. Nie je to tu prísne dané nejakými triedami a podobnými vecami. Sami si vyberiete, ktoré schopnosti si neskôr odomknete a aj to, aké zbrane si v hre z vylootovaných debničiek necháte.

Postupným hraním sa totiž zvyšuje vás level a neskôr aj obťažnosť. Tú si navyše môžete aj sami zvyšovať prostredníctvom modifikátorov a síce vás to stojí niekoľko kreditov, ale zase získate vyššie odmeny. Platí, že risk je zisk. Len si o to väčší pozor musíte dávať s kolegami. Tu si zvýšite, tam si zvýšite a zrazu ste na bossovi, ktorý vás výrazne prevyšuje a má štít, takže naňho ani poriadne nedokážete zaútočiť. Takže sa musíte začať poriadne obracať, no ak do toho príde aj to, že sa vám minie munícia pre lepšiu zbraň, zrazu ste proti nemu zostali s baseballkou a pištoľou. Hra síce vyzerá trochu ako Fortnite, no okrem dynamiky vie ponúknuť aj celkom slušnú výzvu. Ak o ňu stojíte.

V porovnaní s inými podobnými hrami je tu ale jedna veľká zmena – hra, aj keď teda s príbehom a podobne, nemá jasnú lineárnu štruktúru a predpripravené levely. Namiesto toho využíva generovanie úrovní, keďže toto má byť hra, ku ktorej sa máte vracať a hrať ju dookola s priateľmi. Vždy trochu inak, možno aj náročnejšie, no prakticky stále to isté. Pripomína mi to Left4Dead kedysi, ktoré sme tiež hrávali dookola, ale dynamika zombíkov hru stále menila. Tu sa menia celé prostredia, úlohy v nich, množstvá a aj typy nepriateľov. Musíte tak prispôsobovať svoj herný štýl, prispôsobovať zbrane a aj schopnosti. A navyše teda ešte máte možnosť si to aj sami ďalej modifikovať.

Early Access verzia by sa mala vyvíjať nejakých 7 mesiacov, kým sa dočkáme plnej verzie. Tá samozrejme ponúkne viac obsahu, no zatiaľ tu nájdete trojicu rôznych biómov, z ktorých hra tvorí levely. Každý level je síce vždy iný, avšak tiež vždy len z jedného biómu. Je tu futuristické prostredie plné neónov odrážajúce srdce herne. Nájdete tu tiež exotické džungle s jaskyňami, mostmi a aj útesmi, z ktorých môžete spadnúť. Tretím prostredím je futuristické mesto s ruinami budov, ktoré naznačujú, že tu kedysi prebehla vojna. To všetko je doplnené aj dvomi súbojmi s bossom, na ktoré môžete naraziť. Prvým je veľký robotický pavúk, druhým zase samotný CEO zlej korporácie.

Levely sú vždy hlavne o tom, aby ste v nich likvidovali desiatky nepriateľov a hľadali debničky s lootom. Meníte zbrane, schopnosti a snažíte sa pripraviť na to, čo vás čaká. Doplnené je to úlohami, ktoré hra do sveta vkladá, niekde musíte niečo brániť, inde zase útočiť a podobne. Veľmi nápadité to zatiaľ nie je a uvidíme, či autori zapracujú na variabilite. Keď niektoré úlohy splníte, otvorí sa vám niekde portál a môžete skončiť. Alebo nemusíte a pustíte sa do bojov s ďalšími nepriateľmi a ďalšieho lootovania. Rovnako aj súboj s bossom tu má podobu portálu, ktorý sa vám niekde vo svete otvorí a môžete tam vbehnúť. Ale nemusíte.

Podobne ako v iných takýchto hrách, aj tu nájdete v leveloch aj zóny pokoja, kde si môžete na chvíľu od akcie oddýchnuť, doplniť si zdravie, kúpiť zbrane či muníciu za nazbierané kredity a podobne. Navyše tu nájdete aj minihry, ktoré majú formu automatu a sú PvP, takže aj keď celú hru trávite spoločným bojom, počas týchto bleskových minihier si môžete dať navzájom do držky. Celkovo ich je tu zatiaľ zhruba 30 a príjemne spestrujú hrateľnosť. Môžete bojovať každý proti každému, 2v2, hrať s loptou, uskakovať pred prepadávajúcimi sa políčkami mapy a podobne.


Navyše existuje aj druhá vrstva úloh, ktoré v leveloch môžete plniť. Hra totiž ponúka pestrú paletu rôznych postáv a debatovať s nimi. Síce reálne nehovoria a len bľabotajú, ale hlavne vám zadávajú výzvy. Ak ich splníte, vráťte sa do herne na ďalšiu časť dialógu a za odmenu získate nejaké bonusy. Napríklad nové časti oblečenia, novú schopnosť a podobne. Vy tak síce hráte stále za jednu a tú istú postavu, postupne si ale odomykáte mnohé možnosti úprav výzoru a aj schopností. Postáv je tu viacero, no nie všetky sa s vami chcú baviť hneď od začiatku, najskôr si musíte vybudovať povesť a až potom vám dajú svoje výzvy.

Na hre sa mi páčila spolupráca, no ešte viac som si užil zbrane. Tých je tu obrovské množstvo  a nikdy neviete, čo vám spadne, takže musíte vedieť aj improvizovať. Začínate s baseballkou a pištoľou a potom môžete z debien získať špeciálnu zbraň. Alebo aj dve, ale vtedy je pištoľ neaktívna. Špeciálne zbrane pritom majú obmedzenú muníciu, takže je vhodné, aby ste si hľadali ďalšie. No a ponuka je naozaj pestrá – plameňomety, sniperky, brokovnice, energetické zbrane, metače bleskov, vrhač diskov (s ktorým si pripadáte ako záporák z Lundgrenovej klasiky I Come in Peace) a podobne. Plus máte už toľko uvádzané schopnosti, ktoré sú tiež rôzne druhu a môžete nimi pomáhať a aj útočiť, čím si vlastne aj vyberáte rolu v tíme.

Celá hra je výrazne dynamická a pomáhajú tomu aj možnosti pohybu vašej postavy. Pomedzi nepriateľmi tak nielen pobehujete, ale nechýba tu ani dvojskok, úskok pred útokmi alebo dokonca efektný sklz, pri ktorom si stále nechávate zbraň v rukách, takže počas neho viete stále strieľať. To všetko pomáha v akcii a aj pri prekonávaní prekážok, keďže hra vie poriadne narásť aj v rámci vertikality. Alebo naopak, ak sa v prestrelke dostanete do úzkych, viete zobrať nohy na plecia a bleskovo utiecť, aby ste si zachránili krk a napríklad dobehli k svojim spoluhráčom, k stroju na doplnenie života alebo len niekam, kde okolo vás nie je veľká presila.

Mali sme tiež možnosť s autormi prebrať hru ako takú a prečo sa teda rozhodli po krvavých PvP ísť do niečoho takéhoto? Jednak chceli vyskúšať niečo nové, no taktiež cítia, že im vývoj tejto hry dal väčšiu slobodu. Mohli použiť rôzne strelené nápady, ktoré by sa inde nehodili, nezväzuje ich žiadna licencia a akcia je zábavná, lebo s ňou majú skúsenosti. Navyše im predchádzajúce hry otvorili ešte jednu zaujímavú možnosť – keďže už majú skúsenosti s crossplay multiplayerom, tu už nie je problémom. Akurát progres naprieč platformami nie je na stole a uvidíme, či vôbec niekedy bude. Takejto hre by však naozaj pristal.

Veľa vecí sa mi tu páči, no nie som si úplne istý grafikou, respektíve skôr výtvarným štýlom hry. Ten sa snaží zapôsobiť hlavne na mladších hráčov, grafiky je pomerne jednoduchá, ale výrazne štylizovaná. Možno trochu badať inšpiráciu vo Fortnite, ale mne napríklad postavy pripomínajú videoklip Hit That od The Offspring. Mňa si tak vizuálnou stránkou autori asi nezískali, ale možno vás si získajú. Hudba je už na tom lepšie, pri hraní počúvate zmes elektronických žánrov, ktorá síce nie je až tak variabilná, respektíve zoznam skladieb nie je rozsiahly, ale nepočúva sa to zle. No a bľabotanie postáv som už spomínal, to by som veľmi rad počul nahradené normálnymi dialógmi.

Arcadegeddon je tak síce len na začiatku svojej cesty, ale nemá to rozbehnuté zle. Kľúčom je kooperácia a s inými hráčmi hra naozaj zabaví, ponúkne viac možností taktizovania a aj štýlov hry, pričom sa navyše môžete aj posekať medzi sebou v minihrách ako taký krátky oddych. Akcia je fajn, generovanie levelov tiež a tých niekoľko hodín, čo som zatiaľ hre venoval, som si užil. A aj keď som viackrát začal od začiatku, naozaj to vždy prebehlo trochu inak – iní nepriatelia, iné zbrane a niekedy aj šlo o život, keďže som sa hneď zle pripravil a možno trochu viac sústredil na nepriateľov a málo na úlohy.


napísal matus_ace 9.7.2021
Páči sa mi!
ARCADEGEDDON


PC
PS5
PS4
Xbox Series X|S
Xbox One

Vývoj: Illfonic
Štýl: Akcia / Multiplayer
Early Access od: 9. júla 2021

Dátum vydania: 5. júl 2022
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19901)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk