PRIHLÁS

WARHAMMER 40,000: DAWN OF WAR IV

WARHAMMER 40,000: DAWN OF WAR IV

Exkluzívny pohľad na pokračovanie obľúbenej RTS

Dojmy

Po viac ako ôsmich dlhých rokoch sme sa napokon dočkali. Populárna strategická séria zo sveta Warhammer 40 000 sa opäť rozrastie o novú, v poradí už štvrtú časť. Ohlásenie titulu bolo ešte pred Gamescomom zahalené rúškom tajomstva a aj my sme čakali až do poslednej chvíle na odhalenie, akú hru to vlastne ideme hrať. Ohlásenie nového Dawn of War titulu v prvom momente vyvolávalo trochu pochybnosti, nakoľko isto veľa z vás nezabúda na nie príliš vydarený tretí diel série, no už po krátkej úvodnej prezentácii bolo vidieť, že nová časť je v dobrých rukách.

Vývoj hry si zobralo pod svoje krídla talentované štúdio KING Art, pre ktoré je to zároveň prvá hra zo sveta Warhammer. Nejde ale o žiadneho nováčika RTS žánru. Na svojom konte má vydarenú, ale hlavne hráčmi obľúbenú hru Iron Harvest, ktorá sa snažila priniesť boje alternatívnej reality po roku 1920. Nebola teda náhoda, prečo sa dostali k produkovaniu takej veľkej značky, akou Dawn of War je. Vďaka dobrým real-time strategickým herným mechanikám, skúsenostiam s príbehovými misiami, multiplayerom alebo kooperáciou mali vývojári dostatočne dobrý základ a skúsenosti pre tvorbu pokračovania, po ktorom hráči už roky volajú.

Návrat ku koreňom a zároveň zavedenie moderných herných prvkov v rámci RTS žánru priniesol do Dawn of War IV skvelý závan čerstvého vzduchu a pomohol odpútať sa od svojich predchodcov. Už samotná prezentácia hry bola, na pomery prvej alfa verzie, dosť sebaistá, no po prvých pár minútach hrania bolo hneď jasné prečo. KING Art počúvli pripomienky veteránov RTS žánru a zamerali sa na to, čo množstvo z nás považuje za veľmi dôležité - kvalitný a prepracovaný príbeh. Veľa z nás vyrastalo na starých RTS hrách a iste mi dá viacero z vás za pravdu, že kampaň s dobrým príbehom je vec, ku ktorej sa pravidelne, aj po rokoch, opäť vraciate. Dawn of War IV nemá mať len kampaň, aby hra nejakú mala a splnila si zadanie, ale tvorcovia ju označujú ako „Flagship Story Campaign“.


Dostaneme teda viac ako 40 minút prepracovaných CGI videí a mini príbehov, ktoré budú uvádzať viac ako 70 rôznych misií. Mali sme možnosť vidieť ukážku jedného CGI a môžeme konštatovať, že pri vydaní sa máme na čo tešiť. Misie budú rozdelené medzi štyri hrateľné Warhammer 40 000 frakcie, ktoré pozostávajú z Adeptus Mechanicus, Space Marines, orkov a Necronov. Vôbec po prvýkrát dostávame možnosť zahrať si za Adeptus Mechanicus. Každá z frakcií má nielen svoj unikátny dizajn, ale aj unikátne herné mechaniky a spôsob, akým treba premýšľať a plánovať stratégie. Budete sa vedieť dokonca vydať aj na samotnú planétu Kronus.

Príbeh nebude lineárny, budete mať teda dostatočnú slobodu pri hraní a zároveň každé prechádzanie misie bude unikátne. Do hry sa vrátia aj obľúbené postavy v podobe Cyrusa, Scout Sergeanta Space Marine alebo náčelníka Librarianov, Jonaha Oriona. Nebude, samozrejme, chýbať ani vodca orkov Gorgutz Ead Unter. Jednoducho, tvorcovia sa snažia dokázať, že to s hrou myslia vážne a snažia sa presvedčiť hráčov, že tvoria niečo, o čo by mali mať záujem. Okrem príbehového módu dostane hra k dispozícii aj ďalšie herné režimy, a to, samozrejme, online multiplayer, kooperáciu a sólo režim, v ktorom si ako za starých čias zvolíte obľúbenú mapu, vyberiete frakciu a vrhnete sa do boja.

My sme v rámci exkluzívneho dema dostali možnosť zahrať si jednu misiu za frakciu Space Marines, pričom hráme za Cyrusa. Našim nepriateľom bol vodca frakcie orkov, Gorgutz. Už pri prvom načítaní piesočnatej mapy treba pochváliť úroveň detailov prostredia. Samozrejme, množstvo objektov a detailov sa v púštnej krajine nedá porovnávať s planétou Kronus, ktorú sme mohli vidieť v rámci prezentácie, ale aréna bola veľmi dobre navrhnutá, poskytovala niekoľko rôznych ciest, ktorými sme sa mohli vydať k cieľu, no hlavne obsahovala množstvo priestoru pre organizáciu našich stavieb a opevnení. Vizuálny kontrast medzi budovami orkov a Space Marines, elitou Warhammer 40 000 sveta, je markantný - občas pôsobí až neférovo.


Výhodou Space Marines budú oproti Orkom veľmi silné bojové jednotky, dobre opancierované, s ťažkým bojovým arzenálom. Orkovia proti vám budú využívať hromadné útoky početných jednotiek, no vy aj so zlomkom vojakov budete vedieť orkom ukázať, kto je pánom arény. Ako sme už spomenuli, vaše jednotky sú silné, no zároveň veľmi nákladné na výrobu. Potrebujete preto získavať dostatok energie, ktorú je potrebné obsadiť na poliach po mape a následne ju udržať a odraziť útoky nepriateľov. Na to budete vedieť využiť buď stavby nachádzajúce sa v okolí, alebo budete môcť postaviť pokročilejšie obranné systémy.

Samozrejme, vo vašom záujme je podnikať aj protiútoky na nepriateľské polia a obsadzovať ďalšie nové energetické polia. Na to budete vedieť využiť okrem bežných Space Marines aj pokročilejších, silnejších a lepšie vybavených mechov, prípadne variácie vozidiel pripomínajúcich tanky. Pozemné jednotky sú rozdelené do rôznych kategórií, no ich hlavná charakteristika je, či sú určené pre boj zblízka, alebo ide o strelcov pre boj na diaľku. Pri boji potrebujete mať vyvážené zastúpenie jednotiek z oboch kategórií, nakoľko strelci sú slabí pri boji zblízka, a teda viete veľmi ľahko prehrať súboj aj so slabším oponentom.

Pri elitnejších strelcoch alebo vozidlách si viete prepínať aj medzi rôznymi typmi zbraní, prípadne využívať špecializované útoky. Viete si voliť medzi režimom streľby proti pechote alebo proti budovám a opancierovaným objektom, prípadne spustiť špeciálny útok pre bombardovanie oblasti v diaľke, kým sa k nej priblížite. Bude teda na vašej kreativite, ako jednotlivé schopnosti využijete.


Hra bola veľmi zábavná a aj keď som v rámci Dawn of War nováčik, okamžite som intuitívne pochopil, čo odo mňa  chce a ako ju treba hrať. Samozrejme, mali sme k dispozícii úlohy na splnenie, ktoré slúžili prakticky ako tutoriál na pochopenie toho, aké objekty treba mať postavené ako prvé. Inak tvorcovia nechali zvyšok hrania na nás a našu fantáziu. Musím konštatovať, že na to, že šlo o prvú Dawn of War hru od týchto autorov, sa hýbala a vyzerala veľmi dobre. Neboli sme svedkami nejakých výrazných bugov, pádov alebo problémov s plynulosťou. Tešíme sa teda na ďalšie informácie a dúfame, že vydanie v roku 2026 prinesie to, čo nám tvorcovia v rámci prezentácie sľubovali - nekompromisnú RTS príbehovú akciu ako za starých čias.


napísal tomass 4.9.2025
Páči sa mi!
WARHAMMER 40,000: DAWN OF WAR IV

Zaradené pod: topbig, gc25


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Youtube-titulky problem (1)
Youtube uz niekolko dni a noci nefunguje automatic...
| nové pc - rady/tipy (59)
Ahojte komunita, už dlhšie plánujem poskladať n...
|Vaše obľúbené dovolenkové dest... (9)
Celkom by ma zaujímalo kde chodievajú sektoráci na...
|Hry dokážu vyvolať silné emóci... (20)
Podeľte sa o tituly, ktoré vás emocionálne zasiahl...
|Ps5-hackeri? (5)
To sa chcem spytat ohladne cod mw3 alebo cod6,hovo...
|Sector hraje ... (126892)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Serialy (17163)
prison break, lost, jericho, battlestar galactica ...
|Screenshots (63923)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Filmy filmy filmy film... (47740)
O filmoch. Hádam chápete....
|Vlastná tvorba. (8670)
Hudba,film,fotografia,výtvarné umenie,poézia a pró...
|Svet, ukrajina, vojny ... (43232)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk