FREEDOM FIGHTERS

FREEDOM FIGHTERS

8.6

Alternatívna história v podobe ruského ohrozenia sa nám už po druhý krát vracia na monitory. Minule to bola strategická verzia v Red Alerte a teraz tu máme akčno-taktickú verziu s názvom Freedom Fighters. Hra je od tvorcov kvalitného Hitmana takže čakajte veľmi strhujúcu atmosféru a kvalitnú hrateľnosť.

Hra vás zavedie do alternatívneho času kedy Rusi vyhrali studenú vojnu, obsadili celú Európu a práve sa chystajú sa svojho najväčšieho kapitalistického rivala USA, ktorému chcú ukázať svoju demokraciu komunizmu. Invázia do New Yorku sa práve začala. Nekonal sa žiadny protiútok a mesto sa za pár dní ocitlo pod ruskou kontrolou. Nikto do neho neprenikne a ani nikto nemôže ísť von. Jediná nádej spočíva teraz v rukách obyvateľov mesta. A teda aj vo vašich.  Ste síce obyčajný inštalatér,  no ruskí vojaci pri jednej z prehliadke bytov odviedli vášho brata a z vás si tak spravili najväčšieho nepriatela. Pridávate sa tak k malému hlúčiku bojovníkov za slobodu. Nečakajte, že vám v niektorom boji pomôže armáda, tá je odrezaná mimo mesta, alebo eliminovaná. Ste na to sami. Zozbieraní pouliční bojovníci proti profesionálnej ruskej armáde. Naozaj skvelé vyhliadky.

Freedom Fighters
Freedom Fighters
Freedom Fighters

V hre vás čaká náročná úloha a to postupne dobiť všetky bašty komoušov a vyhnať nepriateľov z vášho mesta. Sídlo odboja je niekde hlboko v kanáloch, tie budú vašim novým domovom a práve odtiaľto máte prístup do všetkých častí mesta bez toho aby nepriatelia o vás vedeli. Kanály sú všade a aj vy ste všade.  Misie sa budú odohrávať v určitých častiach mesta, kde vždy budete musieť oslobodiť niekoľko budov. Vždy máte primárne a sekundárne úlohy, primárna je stiahnutie ruskej zástavy z budovy a vystavenie tam americkej, vtedy tým získavate celé územie a môžete ísť ďalej. Ak si však chcete zvýšiť charizmu, musíte spĺňať aj bočné úlohy ako vyhodenie mostov do vzduchu, vyslobodenie zajatcov, zničenie helikoptér atď.  Čím vyššiu charizmu budete mať, tým viac bojovníkov odboja vás bude môcť nasledovať. Nakoniec ich môže byť až 12. Bojovať budete napríklad o poštu, školu, sklady, prístav, a rôzne ďalšie budovy bojom sa nevyhne ani silný nástroj Rusov na manipuláciu - televíziu. Ak ju ovládnete, samotné víťazstvo už nie je ďaleko.

Misie sú pekne navrhnuté a prepracované, niekedy musíte preskakovať medzi jednotlivými budovami, aby ste mohli dokončiť jednu. Napríklad pri útoku na policajnú stanicu musíte najskôr nechať vybuchnúť benzinku za poštou aby ste eliminovali nepríjemných ostreľovačov. Prípadne niekedy nemáte C4 nálože a musíte si zahrať inú misiu aby ste ich získali a potom sa vrátite späť.   Štýlom je hra viac akčná ako Hitman, síce nechýbajú ani taktické stealth a sniper misie, ale väčšinou bude vašou úlohou prechádzať ulicami a budovami a dobíjať obrnené pevnosti nepriateľov. A nie je ich málo takže sa budete musieť dosť snažiť. Zo zbraní na to máte rôzne guľomety, granáty, molotovovy, nájde sa aj sniperka, alebo protitanková päsť a hlavne potrebné C4 nálože.

Ovládanie je jednoduché a intuitívne. Postavu ovládate z pohľadu z tretej osoby, s tým že pravým tlačidlom si môžete bližšie zamerať streľbu.  Čo sa týka ovládania teamu tam to tiež nie je zložité a rýchlo si na to zvyknete. Len si jedným tlačidlom najímate ľudí a potom im môžete dávať tri rôzne rozkazy ako stáť, útok, návrat. Úplne to však stačí, rebeli sú pre vás len na pomoc, na hlavný útok ste tu vy. AI nepriateľov a vášho teamu nie je zlé, vedia sa skrývať, vyskakovať spoza rohov, vedia si vyhľadať najbližšie bezpečné stanovište, najbližší pevný guľomet atď. Aj keď na druhú stranu vaši ľudia niekedy zastavia presne uprostred nepriateľskej paľby a snažia sa zlikvidovať niektorý cieľ.  To býva dosť smutné keďže často to je aj  aj tá posledná vec čo spravia. V konečnom dôsledku strata jedného rebela nič nemení, buď si môžete zájsť na začiatok misie najať ďalšieho, alebo sa na to vykašlete a pokračujete v boji ďalej. Hra však nemá quicksave, takže si dávajte viac pozor, jediná možnosť uloženia cez misiu je pri niektorom z mála kanálov na mape.

Freedom Fighters
Freedom Fighters
Freedom Fighters

Grafika v hre je veľmi kvalitná. Engine Hitmana je upravený na akčnejší štýl hry a mierne graficky vylepšený.  Objekty sú detailné mesto okolo slušne prepracované a postavy samozrejme rovnako s kvalitnými animáciami pohybov. Rovnako nezaostávajú ani skoro filmové animácie medzi misiami, ktoré sú úchvatné a atmosferické. Celé to podmazuje ochestrálna chorálová ruská hudba  vás ešte viac vtrháva do príbehu, a rovnako aj hlásateľka Tatiana, ktorá v meste nahradí všetky spravodajstvá a bude poskytovať medzi misiami jediné "neupravené" informácie. K tomu sa vždy pridá generál Tatarin, neustále zdôraňujúci aký žili ľudia New Yorku doteraz bezvýznamný život a aké šťastie a pohoda ich čaká za komunizmu. Z grafických efektov čakajte tri ročné obdobia a to od pekného slnečného leta, cez upršanú jeseň až po husté chumelice v zime, kedy váš boj vrcholí. Všetko sprevádzané kvalitnými svetelnými, dymovými efektmi a výbuchmi. Inak problém z EAX zvukom tu zostal od starého Hitmana zostal, takže ak sa vám hra nespustí musíte si zeditovať .cfg  Rýchlosť grafiky je však stále v norme a stačí vám na to 1Ghz procesor a ATI8500 alebo GF4Mx.

Celkovo je hra veľmi atmosferická záležitosť, ktorá vás úplne pohltí a nepustí pokým ju neprejdete. Na rozdiel od Hitmana je hra viac akčná a menej taktická a stealth, teda osloví aj hráčov pre ktorých bol Hitman náročný, alebo zbytočne zdĺhavý. Na druhú stranu myslím že nepriateľov bolo niekedy až moc, a keď sám prípadne s pár rebelmi , narukujete proti stovke ruských soldatov už si pripadáte ako Rambo :) Trochu mi na hre vadilo, že neukázali ako je mesto obkľúčené a čo vlastne robí zvyšok ameriky zatiaľ čo ho komunisti pomaly pohlcujú. Respektíve čo vlastne celý čas robila americká armáda? A nakoniec škoda, že hra nemá multiplayer, teda neviem či by bol nejaký zaujímavý, ale takto je hra len na jedno prejdenie a dosť. Možno kooperatívny multiplayer by nebol zlý, ten však nájdete len na konzolách.

Freedom Fighters
Freedom Fighters
Freedom Fighters