PRINCE OF PERSIA THE SANDS OF TIME

PRINCE OF PERSIA THE SANDS OF TIME

9.0

Recenzia na PC verziu

Titul Prince of Persia (POP) patrí do klenotov elektronickej zábavy, hra ktorá vábila prakticky každého. Časy, keď sa v škole ešte dlho do večera svietilo a na monitore sa preháňala postavička princa sú nenávratne preč. Úspech POP tkvel v nákazlivej hrateľnosti a úžasnej (na tú dobu) prezentácii, ktorá dokázala prikovať hráča na dlhé hodiny ku klávesnici. Jeho druhé pokračovanie len utvrdilo pozíciu vysoko hrateľnej plošinovky s vylepšenou grafikou a úlohami. Potom prišla móda 3D a kosa na hry, ktoré sa nepoddali tomuto trendu. Ten sa neskôr ukázal ako zbytočný a pochoval tretie pokračovanie POP do zabudnutia. To je však minulosť, momentálne sa dostáva na trh štvrté pokračovanie princových dobrodružstiev pod taktovkou Ubisoftu. Nezopakuje sa fiasko podobne ako pri Prince Of Persia 3D? Ak ste neminuli hodnotenie, tak už viete, že prepadák sa nekoná.

 

Prince of Persia The Sands of Time
Prince of Persia The Sands of Time
Prince of Persia The Sands of Time

 

Kde bolo, tam bolo...

 

Princ sa vracia po dlhej výprave spolu so svojím otcom (kráľom) do svojej vlasti so vzácnymi artefaktmi, záhadnými presýpacími hodinami a ešte záhadnejšou dýkou. Tie sú určené pre sultána ako dary. Ich funkčnosť zostáva záhadou, až kým sa neobjavuje slizký vezír, ktorý pomohol princovi k získaniu týchto artefakty. Prehovorí princa aby vrazil dýku do hodín, čo on ako poslušný pes, aj napriek ostrým protestom maharadžovej dcéry Farah, urobí. Nik netušil čo sa môže stať, nik nerozumel čudným slovám vezíra, ale vidieť to videl každý. Piesok sa z hodín vysypal a premenil každého na živú mŕtvolu pod vezírovým vedením. Zlo uvrhnuté na kráľovstvo premenilo oblohu na nepriepustnú stenu z temných ťažkých mrakov. Princ si je vedomí svojho omylu a rozhodne sa zlo napraviť, samozrejme, že s hráčovou pomocou.

 

Život nie je dôležitý, stačí ak ste vládcom času

 

S revolučným prvkom prichádza Prince of Persia: Sands of Time (POPSOT), a tým je vracanie času. Po získaní dýky sa stanete pánom svojho času a pri nepodarenom skoku alebo prešľape môžete vrátiť späť čas o niekoľko sekúnd a skúsiť to znovu. Používanie tejto vymoženosti je limitované počtom Sand Banks, ktoré sa vám zbieraním piesku doplňujú a rastie ich počet. Keď nie je v dýke piesok nemôžete vrátiť čas späť. Hra tak dostáva iný rozmer, môžete tak skúšať smrteľné skoky bez toho aby princ prišiel o život. A ak sa tak stane jednoducho vrátite čas a je to. Druhou funkciou dýky je zmrazenie nepriateľov, ktoré je rovnako limitované ako Sand Banks. Predstavujú ju malé polmesiace, ktoré sa doplňujú takisto pieskom a každým zabitím protivníka. Pri bojoch je používanie zmrazenia kľúčové, pri presile si tak môžete spomaliť niekoľko nepriateľov a súboj sa tak stane jednoduchší a prehľadnejší. Poslednou funkciou dýky je spomalenie času na štýl bullet time, jej limitom je čas, za ktorý sa dýka dokáže nabiť a je spoločný pre všetky funkcie.

 

Prince of Persia The Sands of Time
Prince of Persia The Sands of Time
Prince of Persia The Sands of Time

 

Škola akrobacie a jej formy použitia

 

POPSOT je podobne ako jeho predchodcovia rozdelená na dve časti, kde v jednej sa venujete zdolávaniu prekážok, rôznych pascí a riešeniu hádanok a druhá časť zahrňuje súboje na meče. Sledovanie princa ako skáče s jednej plošinky na druhú, potom sa ladne prebehne po stene a na konci sa odrazí na neďaleký rebrík, môže vyvolávať strach z komplikovaného ovládania. Omyl, princ sa ovláda až detsky ľahko! Smerové šípky zabezpečia pohyb, jedna klávesa na ovládanie dýky plus jedna na skok, myš sa postará o kameru a interakciu s okolím, jednoduché že? Princove pohyby boli dotiahnuté na maximálnu možnú mieru, taká široká škála pohybov sa nevidí každý deň. Presúvanie dební, skoky a kotúle sú malou predohrou pred naozajstnými cirkusovými kúskami. Behanie po stenách, premety počas bojov, balansovanie na tenkých múroch, skákanie po stĺpoch alebo jednoduché saltá, všetky tieto pohyby princ zvláda ľavou zadnou a keď sa vám ovládanie dostane do krvi, nie je problém si z princa spraviť cvičenú opicu :). Svojou vernosťou pripomínajú pohyby skôr artistu ako pyšného princa.

 

Predĺženie rúk ostrými predmetmi

 

Jedinými zbraňami v hre budú dýka a meč, ten objaví v niekoľkých verziách, líšiacich sa silou. Zbrane sú síce len dve, ale s pomocou akrobacie a ovládania času si poradíte s každou presilou. Nepriatelia sú bývalí vojaci sultánovej armády, každý má inú zbraň a na každého platí iná taktika. Jedného môžete preskočiť a zasadiť smrteľný úder dýkou, druhého už takto neprekvapíte, ale zhodí vás pri tomto pokuse na zem. Postupne sa na scéne objavujú silnejší protivníci, ktorý vo väčšom počte predstavujú hrozbu. Bojujete vždy proti presile a ešte k tomu proti respawnujúcim sa nepriateľom! Smrť nastáva až vtedy, keď zasadíte smrteľný úder dýkou a to buď vo vzduchu (nepodarí sa vždy) alebo až keď leží protivník na zemi omráčený mečom. Niektoré súboje sa pri veľkom počte nepriateľom (hlavne ku koncu hry) stávajú fatálnymi a nepomôže ani vracanie času. Tu rozhodujú reflexy a neustály pohyb v priestore. Aby ste sa nenudili, nemožno nepriateľom ujsť, premiestňujú sa skokovo, takže sú hneď pri vás, ak sa čo i len trochu vzdialite. Je tu však niekto, kto vám pomôže, maharadžova dcéra dokáže presným zásahom šípu omráčiť nepriateľa a vy ho už len dorazíte. Občas trafí aj vás :). Po vyčerpávajúcom boji je tu save point, od ktorého začína ďalšie princovo rozprávanie. Príbeh je podávaný formou zážitkov samotného princa, takto si môžete počuť z jeho úst keď sa niečo nepodarí, obligátne: „nie, takto to určite nebolo“. Priebeh hry je vtipne komentovaný a občas budete počuť ako sa princ rozpráva sám so sebou. Rovnako je zaujímavé sledovať vývoj vzťahu, ktorý sa začína rysovať medzi Farah a princom (počuť jeho dôvody prečo sa má stať Farah jeho ženou je zážitok sám o sebe).

 

Prince of Persia The Sands of Time
Prince of Persia The Sands of Time
Prince of Persia The Sands of Time

 

Vybičovaná hrateľnosť

 

Autori vsadili na ostrieľaný koncept, pridali svoje nápady a výsledok je parádna až nákazlivá hrateľnosť. Skákanie po plošinkách a zdolávanie prekážok je vždy nasledované súbojom. Hra nenechá hráča ani na chvíľu oddýchnuť! Neustále sa niečo okolo deje. Hra vás vždy prekvapí s niečím novým, keď sa začína objavovať stereotyp. Či sú to už nové hádanky, nové prostredie alebo využitie nových trikov pri prekonávaní prekážok, vždy máte čo robiť a načo sa pozerať.  K vysokej hrateľnosti prispieva aj fakt, že nemáte možnosť nikde zakysnúť, alebo by ste nevedeli kam ďalej. Pri vstupe do miestnosti sú vám vždy kamerou ukázaný nepriatelia alebo strategické miesta kam sa máte dostať a pri ukladaní pozície sa vám premietne princov flashback, kde uvidíte čo treba robiť.

 

Dokonalosť sama o sebe?

 

Kiež by bol POPSOT ideálnou hrou bez chýb. Aj tu sa objavili nedostatky, ktoré musím spomenúť. Najväčším z nich je systém kamery, ktorý neposlúcha tak ako by mal. Ak sa dostanete do kúta, je možné, že kamera vôbec nezareaguje (vidíte iba stenu) a manuálna korekcia neprinesie žiadaný výsledok (vráti sa do polohy, kde vidíte stenu). Vzhľadom nato, že pri bojoch je princ stále otočený k najbližšiemu protivníkovi a nechce sa od neho pohnúť, bude veľmi ťažké dostať sa z takejto pozície. Ďalšie mínus smeruje k rozhovorom, ktoré je počuť len veľmi slabo alebo ich vôbec nezaregistrujete, tu by určite pomohli titulky.

     

 

Technické spracovanie

 

Nikdy som nečakal, že tak ako sa dobre POPSOT hral, bude aj vyzerať. Jeho prezentácia je na veľmi vysokej úrovni. Dovolím si tvrdiť, že ani Max Payne 2 nevyzerá tak dobre ako POPSOT. Všetky interiéry sú plné pohyblivej hlmy, piesku, nádherných svetelných efektov a ohňov. Rozpadávajúci sa protivníci počas súbojov, efekt spomalenia času a vlnenie obrazu pri vracaní času späť si žiada svoju daň a to v podobe nárokov na hardware. Na moje počudovanie nie je vysoká, na mojom celery 1Ghz, 256RAM + GF4 Ti 128MB sa všetko hýbalo plynule pri rozlíšení 800x600, framerate klesal výhradne iba pri veľkých scénach a pri hromadných bitkách. Po boku grafiky kráča aj zvuková stránka hry, rovnako na vysokej úrovni, hlavne hudba, ktorá tvorí mix orientálnych melódií a rockových gitár.

 

POPSOT kombinuje vynikajúci design levelov, puzzlov a súboje do veľmi hrateľného celku, od ktorého sa odtrhnete až po záverečných titulkoch. Jednoznačná voľba pre plošinkárov a pre ostatných dobrý dôvod zahrať si kvalitnú hru.

 

    


napísal SpaceJunker 24.12.2003
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
9.0
Ohodnotiť
PRINCE OF PERSIA THE SANDS OF TIME
+pohyby
+hudba
+grafika
+súboje
-kamera
-checkpointový systém ukladania pozície
-umelé naťahovanie gameplayu s respawnovaním protivníkov



RECENZIE HRÁČOV
Prince of Persia The Sands of Time
8.6
GRIEVER    10.3.2007
Niektorí z vás si možno ešte pamätajú keď sa na trhu objavil prvý diel dobrodružstiev Perzského prin...prečítať celé
Prince of Persia The Sands of Time
8.2
STARWARS    4.4.2006
1. diel série POPPríbeh:Princ a jeho otec spolu s vojakmi napadli maháradžov palác a Pri...prečítať celé
Prince of Persia The Sands of Time
9.2
MCROSS    4.9.2005
V dobách dávno minulých, keď sa u nás pomaly dostávala k slovu demokracia, keď hry boli len šestnásť...prečítať celé
Prince of Persia The Sands of Time
9.3
LATEC    31.8.2005
Prince of Persia-kto by nepoznal túto skvelú hru, ktorá si získala srdce každého poriadneho hráča. P...prečítať celé
Prince of Persia The Sands of Time
9.4
ELSI    27.8.2005
Konečne som mal tú česť zahrať si PS2 verziu Prince of Persia: The Sands of Time a i keď som vďaka n...prečítať celé
Prince of Persia The Sands of Time
8.3
RAINBOW    14.7.2005
Pamätáte sa ešte na starého 2d princa? Klasika všetkých klasík. Plošinovka, ktorá musela prejsť počí...prečítať celé
Prince of Persia The Sands of Time

+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (20039)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk