JOURNEY TO THE CENTER OF THE EARTH

JOURNEY TO THE CENTER OF THE EARTH

7.0

Milí vývojári, zažili sme veľký úspech Syberie, tak prečo nevytvoriť adventúru so ženskou postavou v hlavnej úlohe. Fungovalo to s Kate Walker, tak to musí zabrať aj v našom prípade. Hodíme Syberiu do kopírovacieho stroja, zmení sa trochu grafika, ale chcem aby tam zostali všetky tie mechanické stroje, potom sa to trochu prifarbí pútavým príbehom a môžeme lisovať. Nejaké ďalšie otázky?

Journey To the Centre Of the Earth (JCE) je celá postavená na fantastickom svete Jule Vernea a jeho kníh, špeciálne Cesty do stredu zeme. Námet s príbehom tvorí to najlepšie na tomto titule, ostatné prešlo dokonalým kopírovacím strojom s niekoľkými nedostatkami, ale o tých až neskôr.

Podobne ako v Syberii aj v JCE je hlavná postava ženského pohlavia, v našom prípade je to mladá, ambiciózna reportérka/fotografka Ariane. Jej cesta za ďalšími úžasnými fotografiami vedie na Island. Krátko po pristátí na útese je vrtuľník zasypaný obrovskými balvanmi a kompletne zničený. Po preskúmaní torza trupu Ariane zistí, že pilot našťastie nebol vo vnútri a tak sa ho vydá hľadať. Útes je malý a tak jediná cesta, ktorou sa mohol pilot vydať je diera v skale. Po vstupe do temnej praskliny sa Ariane prepadá do hlbokej priepasti a prebúdza sa na slnečnej pláži za zvukov morských vĺn. Je to sen alebo som už mŕtva? Prvou postavou, ktorú Ariane stretne, je miestny šaman Adam, po krátkom rozhovore zistí, že sa dostala do paralelného sveta pod povrchom zeme. Pre reportérku netreba viacej iba geniálnu reportáž a kariéra prudko stúpa, pre Ariane výzva ako sa z priemernej žurnalistky stať rešpektovanou osobou. Ona však ešte netuší, že cesta von nebude vôbec jednoduchá.

Journey To the Center Of the Earth
Journey To the Center Of the Earth
Journey To the Center Of the Earth

JCE predstavuje klasickú point`n`click adventúru zo starej školy s technickým spracovaním prispôsobeným dnešným požiadavkám. Prim tu hrá príbeh, o ceste do stredu zeme, prvotnej beznádeji a náročnej cesty späť, pričom ku koncu sa budete môcť rozhodnúť komu dáte prednosť, či vašej kariére a neuveriteľnej reportáži alebo pomôžete miestnym ľuďom a zastavíte vykorisťovanie a život plný klamstiev. JCE sa vynikajúco hrá, ponárate sa do príbehu a chcete vedieť stále čoraz viac, nebyť veľkému množstvu nedostatkov bola by cesta do stredu zeme jednoduchšia a hrateľnejšia. JCE trpí syndrómom, čím ju dlhšie hráte, tým vidíte na nej viacej chýb než predtým a je vám protivnejšia. Jedine príbeh ma donútil dohrať tento titul do úplného konca.

Ešte než prejdeme k nedostatkom, prejdime si spolu hrateľnosť a interface. Už počas prvých hodín hrania začnete mať pocit ako keby ste už túto hru niekedy hrali. Ak sa vám začnú vynárať spomienky na vysoko hodnotenú Syberiu je to v poriadku. Analógia s touto hrou vás bude sprevádzať po celú dobu. Logické hádanky, ktoré pre nás autori pripravili sú na začiatku jednoduché, väčšinou sa jedná o zaobstaranie istého predmetu pre NPC, ktorá vás buď obdarí predmetom alebo dôležitou informáciou. Rozhovory s postavami sú nelineárne a podobne ako v Syberii si vyberáte tému rozhovoru z malej ponuky. Dialógy sú dôležité, ale ak niečo prehliadnete nič sa nedeje. Používanie predmetov je logické, ku koncu však obtiažnosť stúpa a niektoré puzzly sú prakticky neriešiteľné. Každá dôležitá udalosť je zaznamenaná v prenosnom počítači, kde si môžete prezerať emaily (doteraz nechápem ako mohla Ariane pod zemou prijímať maily, ale odoslať sa jej nepodaril ani jeden, žeby nový telecom?), dokumenty aj analýzy predmetov. Inventár sa nachádza v spodnej časti obrazovky a otvára sa pravým tlačítkom, inventár môže byť aktívny po celú dobu hrania. Dĺžka celej hry je závislá od skúseností hráča a dobrej pamäti na interaktívne miesta. Svet JCE je rozsiahly, každá lokácia je braná niekoľkými kamerami a veľa z nich je úplne zbytočných kvôli absencii interaktívneho miesta. Takýchto prázdnych po väčšine aj chabo spracovaných obrazoviek má v hre početné zastúpenie.

Journey To the Center Of the Earth
Journey To the Center Of the Earth
Journey To the Center Of the Earth

Veľkou mierou sa na hrateľnosti podpísali nedostatky, ktoré vo výsledku tvoria efekt zdržiavania pri hraní a testu hráčových nervov. Prvým klincom do rakvy je nepríjemný pixel hunting (hľadanie predmetov), ten by sa ešte dal považovať za pozostatok starej školy, ale hľadanie miesta kde použiť predmet sa odpustiť nedá. Takéto miesta sa hlásia kurzoru, až vtedy keď máte potrebný predmet v ruke! Ďalším klincom je celková pomalosť hry, nielen animácie Ariane a NPC vyzerajú neprirodzene pomalo, ale odskákal si to aj pohyb po lokáciách. Klasický klik povie postave aby sa vydala smerom kam chceme, dvojklik tento pohyb zrýchli, neplatí tu však dvojklik na okamžité opustenie obrazovky! Ak vám ujde nejaká informácia, budete dosť často pobehovať z jednej strany na druhú a spomínaná pomalosť vám bude hrať na nervy hlavne pri prázdnych a zbytočných obrazovkách. Tretím a zatiaľ nie posledným klincom je hľadanie východu z obrazovky a pathfinding . Kurzor si robí čo chce, občas sa nezmení jeho tvar tam kde by mal vystupovať ako ikonka na opustenie obrazovky, takto sa stane, že prehliadnete dôležitú lokáciu. Pomôže tu iba systém pokus omyl, pretože prestávate kurzoru veriť. K chaosu prispieva aj Ariane, ktorá neposlúcha tak ako by mala, niekedy sa otáča na mieste a zasekáva sa o neviditeľné steny namiesto toho aby sa vydala na požadované miesto. Odporúčam klikať iba na interaktívne miesta, k tým zaručene docupitá. Štvrtý klinec patrí špeciálnemu puzzlu, kde musíte podľa ikon predstavujúcih amplitúdu zvuku vygenerovať tón pomocou šiestich stĺpov. Na prvý pohľad zábavný puzzle, ale pri hraní začínate pomaly strácať pigment vo vlasoch, pomalý pohyb, neuveriteľné množstvo kombinácií, kde je jediným riešením pokus omyl, týmto sa chcem poďakovať autorom za túto geniálnu hádanku. Posledným klinec si odnáša kopírovanie Syberie do najmenšieho detailu. O súkromnom živote Ariane sa dozvedáte cez emaily (spomínate na telefonovanie v Syberii?), svet je naplnený mechanickými strojmi a dokonca nájdete aj podobné objekty.

Journey To the Center Of the Earth
Journey To the Center Of the Earth
Journey To the Center Of the Earth

Technické spracovanie JCE sa kopírovanému titulu nevyrovná, na predrenderovaných pozadiach je vidieť kompresiu (šetrenie Cdčkami sa niekedy nevypláca), kvalita grafiky kolíše od vynikajúcej až po podpriemernú (spomínané prázdne obrazovky), kvalite neprispieva ani neprirodzený pohyb 3D postavičiek, ktoré sú mimoriadne detailné a so zapnutým antialiasingom vyzerajú k svetu. Hudba počas hrania prakticky nezaznie a zvuky s dabingom sú na priemernej úrovni.

Výsledný dojem Journey To the Center Of the Earth kazia nedostatky, ktoré sa objavujú čím dlhšie hráte. Ako malý predkrm pred
Syberiou 2 uspeje, nenasýti a možno vás bude škriabať kosť v hrdle.

napísal spacejunker 23.1.2004