FAR CRY

FAR CRY

9.0

Jedna z najočakávanejších FPS tohto roku. Far Cry mieri do obchodov a my sme mali možnosť zahrať si plnú verziu ešte predtým, než sa tak stane. V prípade hypovaných projektov a vysokej medializácie, akej sa tomuto titulu v posledných mesiacoch dostávalo, sme začali byť skeptickí, či sa vôbec podarí autorom dodržať všetky sľúbené prvky, vrátane realistickej grafiky. Pocit nedôvery sa výrazne vytratil po vydaní a dôkladnom zahraní hrateľných ukážok, z ktorých si môžete prečítať dojmy. Určitý obraz sme si utvorili. Ako však vyzerá hra v celej svojej kráse?

Je piatok večer, na stole sa mi váľa review verzia Far Cry a ja začínam prípravy na ozajstný maratón, ktorý štartuje v sobotu v podvečer. Pre ničím nerušené hranie odvolávam všetky víkendové akcie, vypínam mobil (nie, nečítam Goldman), zaťahujem rolety, odpájam sa z internetu a v kľude inštalujem Far Cry. Je presne 18:00, keď spúšťam hru, vytváram si profil, nastavujem vysoké detaily, upravujem zvuky, ovládacie klávesy a zahajujem hru na druhej najľahšej obtiažnosti. Maratón odštartoval. Prvý level bol jednoduchý, pche, brnkačka. Do rána to mám dohrané!

História Far Cry sa spája s prezentovaním grafických kariet rady GF3, na ktorých mal pripravovaný titul s dinosaurami X-Isle demonštrovať výkon a technické možnosti tohto hardvéru. Časom sa však GF3 zaobišla aj bez X-Isle, na ktorom bol neskôr postavený nový koncept Far Cry. Dnes môžeme len poďakovať Cryteku, že sa nakoniec venovali Far Cry, ktorý ich bezpochyby vystrelí medzi rešpektovaných vývojárov. Dosť bolo však nudnej histórie.

Jack Carver je kapitánom lode, má na palube sympatickú novinárku Valériu a mieri niekam k opusteným ostrovom v Pacifiku. Valéria však neprišla fotiť prírodu, čo Jack veľmi rýchlo zistí, keď mu loď vybuchne a on sa ocitá vo vode obklopený vystrelenými projektilmi. Intro vám veľa o príbehu neprezradí, ten sa vám postupne odkrýva počas celej hry. Jeho dynamická forma s rýchlym strihom vás len naladí na správnu vlnovú dĺžku. Jack sa po vyplavení na breh a následnom prebratí, ocitá na neznámom ostrove, okupovanom žoldniermi. Po malom prieskume okolia nájde v jednej z miestností videotelefón, v ktorom mu hlas ponúkne pomoc z tejto šlamastiky. Jack súhlasí a hneď idem po krkoch nepriateľom pod dohľadom hráča.

Far Cry
Far Cry
Far Cry

Far Cry svojím príbehom nikoho neprekvapí. Je to jedno klišé cez druhé a v hre je len doplnkom ku hrateľnosti. Prostredníctvom telefónu ste v neustálom kontakte s Doylom, vždy vás oboznámi so situáciou a zadá vám úlohu, ktorú treba splniť. Tou prvou je dostať sa k autu a ujsť z prvého ostrova. Na prvý pohľad jednoduchá misia, ktorú prejdete s prstom v nose. Ale to by ste nehrali Far Cry.

Vynoríte sa zo starého bunkru a kocháte sa pohľadom na okolitú krajinu, vietor sa pohráva s korunami paliem, more sa správne vlní, v diaľke vidieť, ako vojaci chytajú ryby a vedľa nich postáva barel s horľavinou. Približujem si výhľad, zadržujem dych a vypálim prvú ranu. Hra zamŕza a po dôkladnom swape sa opätovne rozbieha. Altánok, v ktorom boli vojaci už neexistuje a z diaľky sa ozvala streľba. Mením nastavenia grafiky na medium a reštartujem hru. Tá istá situácia, idylka pri mori, chytanie rýb, zamierim na barel, vystrelím, sud vybuchuje a tlaková vlna roztancuje dvoch vojakov a okolité predmety popadajú do mora. Za výbuchom pribehnú na prieskum hliadkujúci vojaci a začína prestrelka. Schovávam sa za drevenú chatrč, chcem sa vykloniť spoza rohu, zašteká samopal a ja zomieram. Aha, fyzoka hry ráta aj s prieraznosťou materiálov!

Prvé okamihy strávené s Far Cry zanechali na mne veľmi silné dojmy, keďže sa nachádzame na začiatku maratónu, dojmy ešte budú silnieť! Sila tohto titulu sa skrýva hlavne v rozsiahlosti a slobode konania. Je jedno, či máte za úlohu ukradnúť auto, alebo vyhodiť do povetria nádrže s chemikáliou. Vždy vedie k cieľu niekoľko ciest. Na zbesilú akciu rovno zabudnite, hrdinovia musia ísť bokom, pokiaľ nedostane priestor premyslená taktika. Pri plnení úlohy môžete využívať nerovnosť terénu, dostupné vozidlá alebo strategicky postavené výbušné nádrže a sudy. Náplň každého z 20tich levelov je prakticky totožná. Všetci nemusia zomrieť. Na druhej strane, nezastrelíte ich, keď vám skáču rovno pod mušku? Budete sa infiltrovať do laboratórií, kradnúť dôležité informácie, oslobodzovať Valériu a hlavne si budete dávať sakramentský pozor na svoj krk.

Sobota ráno 05:00. Hra ešte stále nie je dohraná! Zasekol som sa v 16tej úrovni, hliadkujúce člny a malá zásoba munície ma dohnali už asi k 20temu reštartu. Hrať Far Cry nie je prechádzka ružovou záhradou, odpadám únavou do postele. Po slabučkých štyroch hodinách spánku, so sviežou hlavou pokračujem v maratóne. Člny padajú jeden za druhým, nikto ma už nemôže ohroziť na vode. Ešte zopár správne vystrelených nábojov zo sniperky a level je u konca.

Far Cry
Far Cry
Far Cry

Inteligencia protivníkov je na veľmi vysokej úrovni. Dovolím si tvrdiť, že je najlepšia spomedzi dnešných FPS. Mimo klasického schovávania sa za prekážky a neustáleho pohybu sa dokážu koordinovať a prechádzať z defenzívy do premysleného útoku a naopak. Osamotená jednotka vám nebude robiť problém, presné zamierenie a padá k zemi mŕtvy. Čo však dokážu vojaci v malých skupinách, je skoro až neuveriteľné. Odhalenie vašej pozície, či už výstrelom alebo ostrým zrakom ostreľovača okamžite vyvolá mobilizáciu jednotiek smerom k vám. Ak dokonale nekontrolujete prostredie okolo vás, veľmi rýchlo vás prekvapí nepriateľ zo zálohy! Snažia sa vás dostať do pasce, obkľúčiť vás a potom zneškodniť. Ak protivníkom začína prihárať, spustia poplach. V noci vypustia výstražnú svetlicu a privolajú posily. Hliadkujúci vrtuľník alebo čln už nebude ľahkým cieľom. Inteligenciu nepriateľov netreba brať na ľahkú váhu, pred akoukoľvek akciou si treba zaistiť úkryt alebo aspoň únikovú cestu. V interiéroch je situácia podobná, dvaja vojaci sa vás budú snažiť zamestnať, zatiaľ čo tretia jednotka sa vám bude snažiť dostať za chrbát. Dokonca sa mi stalo, že v noci pri približovaní sa k jednému komplexu som nechtiac zapol príručnú baterku namiesto nočného videnia, čo okamžite využil sniper a dostal som ranu do hlavy.

Nepriatelia sú rozdelení do niekoľkých kategórií od bežného vojaka s útočnou puškou, pilotov a laborantov, cez silných ostreľovačov, raketometčíkov a vojakov s nepriestrelnou vestou, až po elitných vojakov s nočným videním a ochranným štítom. Samotnou kapitolou sú Trigeni. Sú produktom nevydarených pokusov, ktoré tajne prebiehajú na ostrovoch. Ich sila a predovšetkým rýchly pohyb sú smrteľné, jediným skokom vám dokážu rozhádzať účes a pritom vám zoberú celý štít alebo rovno život. Byť nepripravený a nemať v zbrani plný zásobník je istá samovražda. Mutanti útočia okamžite, bez rozdielu. Ak sú v skupine, prakticky nemáte šancu. Boj s Trigenmi vedú aj vaši nepriatelia, ale bez výsledku. Skôr než stihnú nejakého zabiť, sú mŕtvy a všetko čistenie zostáva na vás.

S holými rukami však bojovať nebudete. Jack dokáže pri sebe nosiť však iba štyri zbrane naraz, plus nejaké granáty. Osobne odporúčam dve útočné zbrane na blízko a jednu na diaľku. Keďže Far Cry dokáže vykresľovať rozsiahle exteriéry, nie je problém pomocou sniperky alebo raketometu zabiť nepriateľa z niekoľkých kilometrov! Zbrane sa delia podľa účinnosti a dostupnosti munície, k tým najmenej účinným (zo začiatku budete za ne ďakovať) je vždy dostatok nábojov, ale k takej supersilnej sniperke alebo raketometu nerastú náboje na stromoch. Skoro každá jedna zbraň má sekundárny mód streľby. Pri samopaloch si môžete prepínať streľbu dávkami alebo jednotlivo. Pri streľbe sa môžete spoľahnúť na mieriaci kríž, alebo si zbraň dať k lícu a mieriť tak presnejšie. Pri sniperke, ktorá dokáže pri maximálnom zoome odhaliť trasúce sa ruky, príde vhod zadržanie dychu, čo nežiadúce pohupovanie dočasne eliminuje. Vo Far Cry nájdete všetko. Od mačety a pištole cez brokovnice, granáty a útočné pušky (MP5, P90, M4, AG36) až po ťažké kalibre raketometu, AW50 sniperky a zbraní zavesených na vozidlách. Hádam ste si nemysleli, že sa budete pohybovať v tak rozsiahlej krajine po vlastných?!

Rozloha jedného levelu je niekoľko km², nikdy nezačínate v blízkosti nepriateľa. Hráčovi je ponúknutá možnosť dostať sa k nemu rôznymi cestami. Niekedy začínate aj niekoľko km od cieľa! Už v prvej úrovni máte dilemu, či sa prestrieľate k autu spredu, alebo si obídete ostrov (čo vás trocha zdrží) a odstrelíte vybuchujúce barely. Takéto otázky si budete klásť prakticky po celú dobu hrania. Použijem čln a budem čeliť hliadkam, alebo sa budem plaziť a postrieľam hliadkujúcich odstreľovačkou? Prepraviť sa z miesta na miesto budete môcť vzduchom pomocou rogala, po súši vďaka dvom výkonným off-roadom, na kamióne alebo aj na vysokozdvižnom vozíku! Vodu zdoláte v dvoch člnoch. Oba off-roady a vojenský čln sú vždy vybavené zbraňou, či už guľometom, raketometom alebo oboma naraz. Pri jazde na aute, lodi alebo lietaní si môžete pomocou klávesy „F1“ prepnúť pohľad z 1st do 3rd person. Tento pohľad je však iba na efekt, pri jazde autom je značne dezorientujúci. Vozidlá majú prekvapivo prepracovaný fyzikálny model, ktorý ráta aj v vaším zranením.

Far Cry
Far Cry
Far Cry

Far Cry je už od samého začiatku veľmi ťažká hra aj na najnižšej obtiažnosti. Smrteľná AI s kombináciou checkpointového systému ukladania pozícií vás doženie k šialenstvu s neustálym reštartovaním problémovej úrovne. Hra sa ukladá na pripravených chekpointoch, ktoré sú veľmi dobre rozdelené po celej mape. V niektorých situáciách je však tento systém nešťastný a tak sa niekedy stane, že hodinové pobehovanie a pomalá likvidácia nepriateľov vyjde nazmar kvôli nepozornosti a nasleduje reštart. Musíte taktizovať za každú cenu, ak chcete prežiť. Nepriateľov môžete nalákať na hodený kamienok alebo granát a nemyslite si, že vojaci nevedia používať granáty! Účinky granátov platia rovnako aj na vás a tak zle hodený oslepujúci granát spôsobí, že na chvíľu prestanete vnímať okolie a pri blízkej explózii ohluchnete! Okrem zbraní vám pri plnení úloh určite príde vhod Cry Vision, čo je vlastne nočné videnie s termálnou detekciou nepriateľov. K nutnej výbave patrí ďalekohľad s automatickou detekciou pohybu a baterka.

V dnešnej dobe už nikoho neprekvapí, že prichádzajúce tituly útočia predovšetkým vysokým technickým spracovaním. S príchodom Far Cry sa k nám dostáva nová generácia hier, ktoré sa na slabom hardvéry ani nerozbehnú! Všetky doposiaľ prebraté aspekty hry môžete posúdiť len pri hraní. O kvalite grafiky sme sa však mohli už presvedčiť na mnohých obrázkoch dávnejšie. Je to naozaj také geniálne?

Far Cry je momentálne najlepšia FPS s najkrajšou grafikou, na ktorú môžete naraziť v hernom titule! Detailné rozľahlé prostredia a postavy vám vyrazia dych. Pri prechádzke ostrovmi narazíte na vlniace sa more plné rýb, stromy sa pohupujú vo vetre, v diaľke počuť vodopády. Design levelov je doslova úžasný, nenájdete jediné prázdne miesto, kde by chýbal krík, palma alebo strom. Bohatú vegetáciu doplňujú pestrofarebné vtáky, ryby, ale aj divé svine. Far Cry umožňuje plynulý prechod z takto detailného exteriéru do vnútorných priestorov, kde sa vám predvedú reálne vrhané tiene a svetelné efekty v plnej sile. Postavy sú vymodelované podobne ako v pripravovanom DOOM III. Na jednoduchý drôtený model je aplikovaná textúra vo vysokom rozlíšení. Vo Far Cry nechýba ani správny fyzikálny model, podobný populárnemu Havok. Vďaka nemu môžete presúvať predmety, sudy sa kotúľajú z kopca, tlaková vlna odhadzuje všetko na okolí... Všetko je krásne, skoro až zabúdate na plánovanú letnú dovolenku, ale má to jeden háčik. Teda poriadny hák alebo skôr kotvu? Far Cry je titulom, ktorý nepohrdne tým najlepším hadvérom na trhu a možno sa mu bude aj máliť. Len zo špásu som skúšal hrať na Celeri 1Ghz + 256RAM + GF 4Ti, v najnižšom rozlíšení s detailami na minime. Po piatich minútach nahrávania ostrova mi došlo, že o plynulosti môžem snívať. Na hubu dostával aj AMD2500+ 512RAM + FX5900XT, hlavne čo sa týka výbuchov alebo lietania vojakov. Zostava neustále doťahovala textúry. Nakoniec som našiel kompromis v rozlíšení 1024X768 pri medium detailoch. Pri vyššie nastavených detailoch sa nielenže načítavajú kvalitnejšie textúry, ale pridávajú aj také finesy, ako odraz prostredia v hľadáčiku optiky na zbrani. Far Cry jasne prezentuje, ako budú vyzerať budúce FPS tituly. Stal sa pionierom a míľníkom, všetky ostatné tituly sa už budú len porovnávať s Far Cry. Technicky dokonalú hru doplňujú vynikajúce zvuky (kto má zvukovku 5.1 a príslušné repro, bude nadšený) a dynamická hudba prispôsobujúca sa akcii v hre.

Autori mysleli aj na hráčov, ktorí by sa chceli pozabíjať v tomto raji medzi sebou a preto Far Cry obsahuje multiplayer. Ten ponúka tri módy (TeamDeathmatch, Free For All, Assault) na šiestich mapách (MP_airstrip, MP_dune, MP_dam, MP_freighter, MP_mangoriver, MP_jungle), ktoré sú šité pre väčší počet hráčov.

Far Cry je perlou tohto roku, je jednou z hier, ktorá sa zapíše do histórie žánru FPS. Vysoko hrateľný, rozumne obtiažny, so slobodou rozhodovania a s vynikajúcim designom v atraktívnom háve, taký je Far Cry. S dostupným editorom Sandbox začnú vznikať amatérske módy, ako huby po daždi. Bez debaty ašpirant na hru roka!  Hru u nás 5.4. začne predávať KON TIKI a kúpite ho len za 999 Sk, plus sľúbili aj slovenskú preloženú verziu, ktorú uvidíme za pár mesiacov.

Sobota 16:00, koniec maratónu. Po 17 hodinách intenzívneho hrania padol posledný boss a singleplayer kampaň je pokorená.

Jednoduché tipy na hranie:

-nepodceňovať silu granátov