SYBERIA II

SYBERIA II

8.0

Recenzia

Nadišla tá chvíľa, keď sa objavilo vysoko očakávané a odkladané pokračovanie epickej adventúry Syberia II. S mladou právničkou Kate Walker sme sa mali možnosť stretnúť takmer pred dvoma rokmi. Ambiciózna, sympatická osoba prišla do malebnej dedinky Valadilene v zastúpení monopolnej firmy na výrobu hračiek Universal Toys. Jednoduchý obchod mal obnášať podpísanie zmluvy o odkúpení fabriky na výrobu automatonov, mechanických hračiek. Krátko po príchode bola Kate svedkom pohrebu jedinej dedičky továrne Anny Voralbergovej. Cesta z ďalekého New Yorku nebola zbytočná. Medzi miestnymi obyvateľmi sa šíria klebety o Anninom bratovi Hansovi.  Posledným žijúcim dedicom rodiny Voralberg. Hľadanie Hansa viedlo cez množstvo lokácii, na ktorých vás sprevádzal automaton Oskar, strojvodca vlaku na kľúčik. Cesta končila v kúpeľnom meste Aralbad, kde sa nakoniec Kate podarilo nájsť Hansa. Tu končil prvý diel Syberie, tu sa rozhodlo o osude mladej právničky, ktorá zahodila kariéru, priateľstvo a zanechala rodinu, aby sa vydala s Hansom na ďalekú cestu do bájnej Syberie.

S pokračovaniami úspešného dielu bývajú niekedy problémy. Nepísané pravidlo hovorí, že pokračovanie je vždy horšie ako pôvodný diel. Táto definícia sa nedá aplikovať na každú sériu, nájdu sa aj svetlé výnimky. Pri hodnotení vzniká syndróm, pri ktorom sa hľadajú chyby aj tam kde niesu a pritom mnoho z nich sa dá nájsť aj v úspešnom predchádzajúcom titule. Zohľadňuje sa každý faktor a pritom sa zabúda na celkovú kompozíciu. Čítali ste niekedy knihu od polovice? Pozerali film bez toho, aby ste videli prvú hodinovú stopáž? Aký bol váš pohľad na celkové dielo? Pochopili ste ho? Syberia II plynulo nadväzuje na pôvodný diel. Je to jediný a najväčší nedostatok, ktorý aj napriek zámeru autorov osloviť čo najväčšie masy ľudí pretrval. Začiatok s krátkou rekapituláciou je malou náplasťou za chýbajúci epický príbeh Syberie. Jeho informovanosť je nedostačujúca a pre hráča neznalého bude hranie Syberie II, ako keby pozeral film od polovice. Nechcem nikoho odrádzať, je to fakt, ktorý ovplyvnil konečné hodnotenie.

Syberia vynikala dokonalým zoznamovaním sa so všetkými hernými postavami. Hľadanie ich osobností a poznávanie histórie sveta bol obrovským prínosom do žánru adventúr. Z postavičkami sme sa dokázali ponoriť do príbehu okamžite a neraz sme sa dostali do situácii, keď sa nám hrdlo zovrelo ľútosťou. Táto previazanosť postavičiek a hráča už v Syberii II nedostala veľký priestor. Hlavných protagonistov tohto výpravného diela už dva roky poznáme a preto nie je problém postupovať v príbehu ďalej. Ak ste nikdy nehrali Syberiu, budete ochudobnený o poriadnu dávku histórie a vzťahov medzi postavami.

Syberia II
Syberia II
Syberia II

Kate Walker sa dostáva spolu s Hansom a Oskarom do posledného mesta obývanom ľuďmi. Posledná stanica Romansburg a potom už len pusté a nebezpečné zasnežené pláne. Miestny obyvatelia už dlho nevideli na koľajniciach vlak. Vládne tu totalizmus. Nik sa nestará o štátne veci a ak sa niečo pokazí musí sa počkať na štátnych zamestnancov. Táto lokácia je asi najrozsiahlejšou s najväčším počtom osôb, s ktorými budete komunikovať. Mechanické hračky a rôzne stroje nájdete aj na tomto mieste. Hans je známou postavou a rozpráva sa o ňom s veľkou úctou. Sen o Syberii ho stále ženie dopredu aj napriek pokročilému veku. Prakticky celý život zasvätil hľadaniu tohto miesta, kde rastie tráva a na širokých pláňach je možné zahliadnuť mamutov.

Syberia II je adventúrou do morku kosti, využíva rovnaký interface a drží sa zákonov point-n-click žánru, do ktorého nepriniesol druhý diel takmer nič. Posunul však žáner adventúr o riadny kus ďalej a spoločne s prvým dielom dosahujú špičku ľadovca kvality. Spolu tvoria vynikajúci výlet do sveta fantázie, kam by chcel ísť každý a dokonale prenáša pocity postáv na hráča. Strach, beznádej, šťastie, smútok i plač. Syberia II sa bude predávať samostatne a hodnotiť musíme iba druhý diel.

Je to opäť príbeh, alebo skôr povedané, zvedavosť, ktorá bude tentoraz hnacím motorom na ceste za úspešným koncom. Syberia II od samého začiatku zapôsobí rozlohou prvej časti hry, ktorá je naozaj pôsobivá. S rozsiahlosťou niektorých lokácií úzko súvisí jeden podstatný fakt a tým sú hluché miesta. V druhom diely dostali väčší priestor, na mnohých miestach sa budete len prechádzať po krajine a kochať sa okolitou grafikou. Pri prechádzaní rozsiahlejších lokácií Romansburg alebo usadlosti Youkolov môžete ľahko prehliadnuť predmet alebo interaktívne miesto. Aj zdanlivo prázdna obrazovka môže obsahovať skrytý predmet. V Syberii II sa objavil aj nepríjemný pixelhunting a preto odporúčam pred opustením každej obrazovky dôkladné preskúmanie terénu.

Syberia II
Syberia II
Syberia II

Popri hlavnej dejovej línii sa odvíjajú ešte dva malé, samostatné príbehy. Matka Kate burcuje a obviňuje zamestnávateľa (Marson) Kate zo zmiznutia a odcudzenia dcéry. Marson sa snaží nájsť Kate za každú cenu. Najíma si súkromné očko, aby ju priviedol späť do New Yorku, kam patrí. Druhý minipríbeh začína krátko po opustení Romansburgu. K vašej výprave sa násilím pridajú naničhodníci Ivan a Igor, ktorým hlúposť a chamtivosť nie je cudzia. Kate s priateľom nadobro skončila a telefonovať si už nebudú. Apropo, telefón. Ešte stále tvorí súčasť vybavenia inventáru, ale jeho použitie je sporadické. Niekoľko krát sa vám ozve šéf, matka a dokonca aj Oskar. Rozhovory, ktoré prebiehali prostredníctvom telefónu boli oknom do osobnosti Kate v prvej časti. Syberia II, ako som už spomínal, nie je zameraná na postavy, ale na riešenie problémov a samotnú cestu na ďaleký sever. Obtiažnosť stúpla množstvom hluchých miest, občasným pixelhuntingom a objavia sa aj chvíle, kedy neviete, čo robiť ďalej. Herný mechanizmus zostal nedotknutý, opäť hľadáte a používate predmety, oživujete staré mechanické stroje a rozprávate sa s postavami. Rozhovory s nimi sú však plytkejšie, sú slabo rozvinuté a je ich málo. Interface sa prechodom na sever zmenil a zamrzol. Kozmetickej zmeny doznal aj kurzor, teraz ukazuje aj smer, ktorým postava opustí obrazovku.

Ďalším pasažierom na mechanickom vlaku okrem Ivana a Igora je nová postava, zviera Youki. Je to kríženec tuleňa a ľadového medveďa. Z každej rasy zdedil jeho charakteristické vlastnosti, po medveďovi neustály hlad, kožuch a po tuleňovi jeho hravosť a rýchle pohyby. Prítomnosť Youkiho nie je bezpredmetná, neraz vám pomôže pri logických hádankách. Veľmi rýchlo zistíte, že jeho najobľúbenejšia potrava sú ryby a spraví pre ne čokoľvek. Youki vniesol do Syberie II nové svetlo a na cestách už nebude Kate sama, keďže sa bude pohybovať ďaleko od vlaku a ľudí. Vzťah zvieraťa a ženy bude ešte viacej previazanejší v pripravovanom titule od Benoita Sokala Lost Paradise. Medzi prvými recenziami na Syberiu II sa objavila kritika postáv, ich slabé vykreslenie a málo emócií. Ja v tom nevidím až také veľké mínus, s posledným menovaným nedostatkom však súhlasím. Od samého začiatku nemáte problém, vžiť sa s postavami. Po meste Romansburg sa, ale emócie vytratia a začínate mať pocit, že musíte čo najrýchlejšie nájsť Syberiu. Problém je možno v ľudoprázdnych lokáciách, malom množstve NPC alebo v nás. Aj keď sa už zdá, že sa o Hansovi alebo Oskarovi nič nové nedozvieme, sme na omyle. To už, ale nechám na vás, aby ste nové veci objavovali samy.

Najmarkantnejším rozdielom oproti prvému dielu je technické spracovanie, ktoré je momentálne tým najlepším, čo žáner 2D adventúr môže ponúknuť. Do predrenderovaných pozadí sú precízne vsadené polygónové postavy. Statickým obrazovkám dali autori zbohom. Sú bohatšie na detail a neustále animované. Severskú atmosféru pripomína neustále padajúci sneh, zasnežené stromy a okolie. Na oblohe môžete zazrieť vtáky vo voľnej prírode vlka alebo bobra. Zo stromov a striech domov sa zosúva sneh, v ktorom Kate zanecháva stopy a na okolie vrhá reálne tiene. V mlákach sa odráža postava a okolité prostredie. Grafická stránka hry je jednoducho rozprávková, navyše počet panoramatických obrazoviek stúpol. Každá jedna lokácia má svojský štýl. Okrem Romansburgu a dediny Youkolov sa pozriete do kláštora, rozľahlých lesov a divočiny. Autori zrecyklovali dedinku Valadilene priľahlý les a továreň z prvého dielu. Stretnete sa s malou Annou, Hansom a dokonca aj s ich otcom. Pre tých, ktorí hrali Syberiu sa okamžite vybavia spomienky na prvé kroky v tejto hre.

Syberia II
Syberia II
Syberia II

Zvuková kulisa dôstojne sekunduje grafickej stránke. Na hudobných motívoch sa podpísal Inon Zur (Baldurs Gate II, Icewind Dale II), čo znamená vysokú kvalitu. Zur dokazuje z príbehu a atmosféry vytiahnuť maximum. Výsledkom sú geniálne melódie ovplyvnené východnými kultúrami. Jediným nedostatkom, ktorým trpela aj Syberia je nízky počet trackov. Pri hraní vám budú robiť spoločnosť iba zvuky. Dabing je opäť na veľmi vysokej úrovni.

Syberia II je vynikajúce dielo, nijako nezaostáva za prvým dielom, hrateľnosť má väčší spád a je zameraná iba na riešenie úloh, ako na množstvo rozhovorov v prvom diely. K celkovému zážitku nemám čo dodať, neustále vás tlačí hľadanie, pravda a nečakané odhalenie. Samotný záver vás priklincuje a namiesto odpovedí sa objavia ďalšie otázniky. K záverečnému hodnoteniu musíme pristupovať dvoma spôsobmi. Prvým je hodnotenie pre ľudí, ktorí nevedia, že vôbec nejaká Syberia existovala a Syberia II sa im dostala do rúk náhodou. Tou druhou skupinou ľudí sú majitelia pôvodnej hry. Prvej kategórii bude pripadať hranie ako pozeranie filmu alebo čítanie knihy od polovice. O veľkú časť epického príbehu prídu, čo je veľká škoda. Tejto skupine ľudí odporúčam ísť do obchodu a kúpiť si pôvodný diel. Pre túto skupinu platí hodnotenie pri recenzii. Druhá kategória ľudí sa bude  hre pohybovať ako ryba vo vode, žiadne zvykanie si na interface ani na postavy. Tie sú už pomaly dva roky známe a dokázali sme sa s nimi skamarátiť v priebehu niekoľkých minút. Fanúšikovia Syberie si môžu k hodnoteniu prihodiť ľubovoľný počet bodov. Benoit Sokal dokázal svoju rozprávačskú techniku dotiahnuť k dokonalosti. Ďakujeme.


napísal spacejunker 14.4.2004
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Syberia II
| SYBERIA II
[20.2.2004]
8.0
Používatelia
7.4
Ohodnotiť
SYBERIA II
+plynulé nadväzovanie
+dokonalé zavŕšenie epického príbehu
+kvalita 2D adventúr sa opäť posunula o kus ďalej
-pre neznalých nepochopiteľné
-príliš veľa hluchých miest
-opäť krátky výlet


RECENZIE HRÁČOV
8.5
MADPSYCHOLOG    7.4.2005
Kate Walker sa opať vydáva na cestu za dobrodružstvom a spolus Hansom Volarbergom musí prekonať veľa...prečítať celé
PC

Vývoj: Microids / Cenega / Microids
Štýl: adventúra
Dátum vydania: 23. marec 2004
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Herny monitor 27” (16)
Ahoj poradí niekto herny monitor k AMD grafike? Ne...
| Novy mobil (4)
Ahojte, nutne potrebujem novy mobil stary sa mi ro...
| Forza horizon 4 xbox one (1)
Ahojte potrebujem poradiť už mám dlchsie tuto top ...
| Problém s ps4 (4)
Zdravím, moja PS4 Slim začala z ničoho nič blbnúť....
| Nový pc (2)
Chcem si poskladať PC. Zatiaľ som si vybral tieto ...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk