GRAN TURISMO: PROLOGUE

GRAN TURISMO: PROLOGUE

6.0

Čakanie na pokračovanie legendárnej série Gran Turismo bolo prerušené vydaním chutného predkrmu pod jeden zub.

Recenzia na PS2 verziu

Sledovanie vývoja jedného titulu nie je náročná úloha. Objavujú sa prvé informácie v podobe ohlásenia prác na danom projekte. V tomto momente poskočí srdce nejedného fanúšika pokiaľ sa jedná o pokračovanie úspešnej série alebo sa začali práce na netradičnom titule. Ďalšie mesiace, po prípade roky nás vývojári zasypávajú množstvom obrázkov a nových informácií. Po nich nasleduje predstavenie verejnosti na výstavách a začínajú vychádzať prvé in-game videá. Tesne pred alebo po vydaní nasleduje hrateľná ukážka, ktorá neraz rozhoduje o úspechu herného titulu. Ak to zhrnieme: máme tu obrázky, videá a demá. Krok, ktorý podnikli Polyphony Digital, aby utíšili hlad po vyvíjanom Gran Turismo 4 sa dá chápať rôzne. Ak by na prvom mieste bol fanúšik a hráči, bolo by to zadarmo (tu je diskutabilná forma distribúcie). Ak je prioritou marketing a distribútor smrdí to komerciou. Veď celý herný biznis je o peniazoch. Máme platiť za hrateľné demo?

Ak sa pozeráte na Gran Turismo 4: Prologue (GTP) ako demo, jeho zadováženie nemá vôbec zmysel. Ste trpezlivý a dokážete počkať ešte nejaký ten mesiac na finálnu verziu? V tomto momente už ďalej nemusíte čítať, pokiaľ sa však nechcete dozvedieť, ako nové GT4 bude vyzerať. Pokiaľ nemôžete zaspať bez poriadneho nádychu z kanistra benzínu, čo máte pri posteli, spíte na bloku motora v rukaviciach a GT znamená pre vás všetko, nie je najmenší dôvod prečo by ste GTP nemali mať.

Táto recenzia mala byť skôr preview, avšak predajná cena GTP, aj keď nie je závratne vysoká v porovnaní s ostatnými novinkami na PS2, nás dohnala k recenzii. Výsledné hodnotenie, ktoré ste isto neprehliadli a svieti na začiatku recenzie treba brať s rezervou. Ako som už vyššie uviedol, fanúšikov rýchlych áut neodradí nič, čo by im malo zabrániť v kúpe GTP. Ostatní musia uvážiť, či chcú investovať do dema vysokej kvality s patričnou pridanou hodnotou.

GTP sa tvári ako plnohodnotná hra. Osobne som bol krátko po spustení vo vytržení, že naozaj držím v rukách finálnu verziu. Hra sa tak aj tvári a po niekoľkých hodinách vás vyvedie z omylu, že si ešte treba na GT4 nejaký ten mesiac počkať. Poslednú dobu sa začali objavovať špekulácie, ktoré tvrdili, že európska verzia GT4 vyjde až začiatkom roku 2005. Samotný tvorca série Kazunori Yamauchi to však poprel a titul GT4 by sa mal aj v Európe objaviť koncom roka (november). Dosť bolo teórie. Držte sa, ideme z kopca!

Gran Turismo: Prologue
Gran Turismo: Prologue
Gran Turismo: Prologue

Základ GTP tvoria jazdné skúšky a mód Arcade. Začneme autoškolou, nad ktorou strávite pravdepodobne najviac času. Je rozdelená na 5 okruhov podľa obtiažnosti skúšok. Najjednoduchšie sú zelené testy. Naučíte sa správne vyberať jednoduché zákruty a brzdiť. Pred každým štartom je vám precízne popísaná situácia a čo od vás hra vyžaduje. Jednotlivé lekcie sú limitované časom a uspieť môžete iba na prvých troch miestach. Získať zlato alebo striebro vyžaduje pozorné študovanie trate a citlivé ovládanie. Fyzikálny model je naozaj dokonalý a každá chybička sa počíta (o ňom si povieme neskôr). Po absolvovaní zelených lekcií nasledujú čoraz ťažšie úlohy. V žltom okruhu budete brzdiť vo vysokých rýchlostiach, budete sa snažiť udržať auto na ceste a pritom nezhodiť kužele a zastaviť na presne vymedzenom mieste. Modrý okruh sa zameriava na vyberanie krkolomných 90° zákrut pri vysokých rýchlostiach. Posledný, povinný červený okruh vás naučí podobne, ako predchádzajúce zapamätať si trať a akcelerovať s výkonným autom. Rozbehnúť sa s Viperom bez zapnutého traction control je naozaj fuška. Tu zošliapnuť pedál na podlahu nestačí. Kolesá sa pri plnom plyne pretáčajú aj po zaradení tretieho prevodového stupňa! Práca s plynom je pri tomto teste dôležitá. Akoby to nestačilo, s postupným prechádzaním úloh je čas potrebný na úspešné absolvovanie skúšky čoraz neúprosnejší. Posledný test slalom medzi kužeľmi budete nenávidieť! Piaty fialový okruh skúšok je nepovinný, tu sa budete snažiť zužitkovať všetky nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich kurzov. Posledných päť testov sú ostré závody, v ktorom majú súperi pred vami niekoľko sekundový náskok. K dispozícii je vždy niekoľko kôl v závislosti od trate a je len na vás, s akým umiestnením sa uspokojíte. Každé jedno zaváhanie, zlé načasovanie, skoré brzdenie alebo naopak neskoré zošliapnutie plynu sa počíta. Začiatky sú vážne kruté a keď po prvom kole bude prvý závodník mať pred vami náskok 40 sekúnd nehádžte gamepad von oknom. Úspešné dokončenie testu odomyká nové autá, s ktorými sa môžete do sýtosti vyblázniť v móde Arcade. Oddych medzi jednotlivými farebnými okruhmi poskytujú tzv. Coffee Break pauzy, ktoré nie sú obmedzené časom.

Ak sa spýtate akéhokoľvek majiteľa PS2 na najlepší racing, bez dlhého rozmýšľania povie GT 3. Séria Gran Turismo bola, je a možno aj bude najlepším racingom na tejto platforme. A prečo som použil bude? Veľa firiem sa snaží zosadiť kráľa z trónu, niektoré tituly majú naozaj vysoké ambície, ale ruku na srdce, načo byť taký skeptický? Gran Turismo 4 bude bestseller, vysoko hrateľný a dlhotrvácny titul. Samotné úsilie vytvoriť GTP nato jasne poukazuje.

Druhý herný mód Arcade umožňuje jazdy na predpripravených piatich tratiach, na ktorých ste skladali skúšky. Ak absolvujete všetky kurzy, trate poznáte naspamäť a je čas dať si súťaž s AI. Obtiažnosť je diskutabilná, zatiaľ, čo pri testoch ste robili maximum, aby ste dosiahli potrebný čas, pri Arcade móde sa môžete uvoľniť. Oponenti sú aj na najvyššej obtiažnosti mäkký (dá sa aj podvádzať skracovaním trate). V zákrutách strácajú drahocenné stotiny a robia často chyby. Dôležité je zvládnuť vyberanie zákrut pri vysokých rýchlostiach a jemne pracovať s plynom a brzdou. Na ponúkaných tratiach si isto nájdete bezpečné úseky, na ktorých je najlepšie predbehnúť súpera. Nájdete medzi nimi okruhy Fuji Speedway, Tsukuba a potom umelo vytvorený okruh v uliciach New Yorku a v horskom mestečku v Taliansku. Poslednou traťou je rally Grand Canyon. Každá jedna trať je jedinečná pre svoje zákruty alebo povrch, na ktorom sa jazdí.

Gran Turismo: Prologue
Gran Turismo: Prologue
Gran Turismo: Prologue

Obtiažnosť GTP je vysoká až smrteľná. Náročné je zvyknúť si na citlivé ovládanie. Plyn a brzdu ovládate pravým analogom alebo tlačítkami. Ani jedno riešenie nie je ideálne. Pri tlačítkach zabudnite na plynulé brzdenie a pri analogu je ovládanie príliš citlivé. Podobne je tomu aj pri riadení, kedy väčšie vyklonenie ľavého analogu znamená okamžitý šmyk. Nervy zažívané pri preteku sa dajú snáď prirovnať iba k nútenému počúvaniu Senzusu. Úplné ponorenie do hry zabezpečí jedine volant s pedálmi, najlepšie oficiálny Logitech Driving Force PRO. Ako som už spomínal, pri testoch je obtiažnosť vyššia ako v Arcade móde. Pokiaľ si chcete zdravo zasúťažiť, obtiažnosť treba nastaviť na hodnotu PRO.

A na čom sa vlastne dá jazdiť v GTP? V ponuke je „iba“ 64 áut. Zastúpené sú skoro všetky značky a každý si príde na svoje. Od rodinných VW Lupo, Honda Civic, Mitsubishi COLT, rôzne modely značiek Mazda a Mercedes, cez športové Subaru Impreza, Ford Focus, Lancia Delta, Lotus až po diabolsky rýchle F1 McLaren GTR, Nissan Xanavi GTR a Honda Takata NSX. Samozrejme nesmú chýbať populárne Nissan SkyLine GTR a Mitsubishi EVO VIII. Autá sa líšia medzi sebou nielen výzorom a možnosťami prezúvania pneumatík a zmenou farby, ale aj chovaním na trati. Nie je problém zistiť, kde má auto umiestnený motor a aký má náhon, každé auto sa chová inak. Už samotné GT3 posunulo možnosti PS2 na doraz. Vyžmýkalo z konzoly maximum. Tento fakt nemôže nik poprieť. Polyphony však dokázali nemožné. GTP vyzerá krajšie!!! Nie je to len novými a prepracovanejšími modelmi, ale aj okolím trate, prostredím a samotnými traťami. Ak sa budete preháňať v špeciály Takata 250km/h v uliciach New Yorku, dáte mi za pravdu. Svetelné reklamy, odrazy na sklenených stenách mrakodrapoch, blikajúce neónové pútače a do toho rev motorov. Úsilie autorov nepozná hraníc a dokazujú nemožné. Človek sa až čuduje ako je možné, že to všetko dokáže vliezť do pamäte PS2? Práce na tratiach a vytváraní presných modelov áut trval takmer rok a je to poznať. Trate by mali zodpovedať skutočnosti a pri jazdení sa je možné orientovať podľa brzdných dráh na asfalte bez toho, aby ste sa pozerali na budíky alebo minimapu.

Okolie rally trate hýri senzáciechtivými divákmi, vybiehajú do jazdnej dráhy auta, fotia a rýchlo sa schovávajú (škoda že sa nedajú prejsť ;), ibaže ostatné je veľmi mŕtve. Majú nás uspokojiť kužele? Odpoveď je jednoduchá. Autori majú zviazané ruky výkonom hardvéru a tu prichádza ďalší problém. V GT4 nie je a nebude deštrukčný model. Takže žiadne mlátenie do prekážok, žiadne odpadávajúce sklá, nápravy, plechy. Iba penalizácia alebo zopakovanie závodu. Je to však šibalsky vyriešené. Maličký bodíček vás maximálne spomalí. Väčší náraz penalizuje 10 sekundami (iba v Arcade móde). Pri preteku je to oveľa horšie. Náraz do súpera znamená diskvalifikáciu a zopakovanie si závodu. Narazenie predným kolesom do boku súpera je v rámci tolerancie. Preto musíte jazdiť maximálne "čisto". Predstavte si, že 15 minút jazdíte s napätými nervami ako struna a pred poslednou zákrutou zazmätkuje protivník a vy doň vletíte. V takejto situácii ľutujem gamepad. Zvuková stránka hry je na veľmi vysokej úrovni a podľa zvukov motora je možné rozoznať niektoré modely áut. Veľmi pozitívne hodnotím licencované hudobné tracky, ktoré znejú pri replayoch. Priebeh pretekov si je možné ukladať na pamäťovú kartu.

Gran Turismo: Prologue
Gran Turismo: Prologue
Gran Turismo: Prologue

Finálna verzia Gran Turismo 4 vyjde v novembri a bude obsahovať zhruba 500 modelov áut, stovku tratí, bude podporovať online multiplayer, tlačenie pohľadníc cez USB port, bude mať vylepšený sieťový kód, head to head mód a diváci nebudú iba tapety, ale 3D modely. GT4 sa objaví aj na platforme PSP a autori sa snažia, aby poskytovala verzia pre handheld rovnaký herný zážitok, ako na PS2. Isté obmedzenia však budú musieť akceptovať aj keď si to autori nepriznávajú.

GTP je vlastne vodičákom, k finálnej verzii. Možno ho označiť ako zberateľskú edíciu kvôli bonusovému materiálu v pobode kvalitných video dokumentov a množstvu obrázkov. Tu s dozviete ako sa testovali autá, vytvárali trate a modely áut. Úžasný pohľad do zákulisia vytvárania hry. Nahrávanie zvukov, zbieranie dát po fabrikách, na testovacích okruhoch alebo v múzeách a autosalónoch. Hodnota tohto titulu sa stráca po absolvovaní autoškoly a niekoľkých jázd na predpripravených tratiach. 64 áut, 5 tratí a 46 lekcií. Naozaj bez toho nemôžete žiť?

Jednoduché tipy na hranie:
-bez poriadneho cviku si ani neškrtnete
-naučte sa riadiť podľa fľakov na trati