CHRONICLES OF RIDDICK: ESCAPE FROM BUTCHER BAY

9.4

Vin Diesel tentoraz privádza herné spracovanie k dokonalosti.

Recenzia na Xbox verziu

Kto by nepoznal Riddicka. Tvrdého a neúprosného antihrdinu s očami umožňujúcimi vidieť v tme. Prvý krát sa predviedol vo filme Pitch Black (Čiernočierna tma). Teraz po rokoch prichádza vo vysokorozpočtovom pokračovaní Chronicles of Riddick a spolu s ním aj krátky animovaný film prepájajúci oba filmy a nakoniec aj hra ukazujúca začiatok zrodenia legendy a Riddickov útek z väzenia, odkiaľ sa ešte nikdy nikto nedostal. Najhorší odpad z vesmíru už na vás čaká vo väzení Butchers Bay.

Vin Diesel ako veľký herný fanúšik nadšene na hre spolupracoval so Starbreeze štúdiom a vidieť, že sa to vyplatilo (mimochodom Vin má už aj svoje vlastné herné štúdio). Hra ponúka presnú kópiu charizmatického hrdinu v digitálnom prevedení a postava nestráca nič na svojom suchom humore, mrštných pohyboch a neoblomnosti. Ak raz Riddick niekomu povie, že čoskoro zomrie, tak už viete, že jeho bezvýznamný život už dlho trvať nebude. Štýlom je hra kombináciou taktického stealth žánra a akcie podfarbenej mierne RPGéčkovým štýlom rozhovorov a získavania misií od okolitých ľudí. Do hry sa vkradnú aj peniaze a drogy. Nakoniec čakajte vždy niekoľko ciest, ako prejsť misie. Celé je to poprepchávané priam filmovými prestrihovými scénami, kvalitným príbehom plným zvratov a rôznorodými prostrediami. Teda napriek tomu, že  ste stále v tom istom väzení, prostredia nie sú vôbec fádne a jednotvárne (ala Doom 3) a stále vás čaká niečo nové. Ak by som to viac porovnal s Doomom, je to tu živšie, viac postáv, viac interaktivity a väčšia motivácia prejsť hru.

Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

Ako každé väzenia aj Butchers Bay má niekoľko nepriateľských skupín, ktoré medzi sebou udržujú studenú vojnu. Raz za čas niekto z nich zomrie, pomstu vynahradí smrť iného. Väzni sú terorizovaní a vedenie väznice a strážcovia vybraným skupinám pomáhajú udržať nadvládu. Toto všetko tu bolo. Teraz prišiel Riddick a s ním aj chaos a smrť. Zabijak, ktorý nepotrebuje pomoc. Temná duša naplnená nenávisťou, ktorej osud je niekde inde a preto ho tu nič nemôže udržať.  Nikto zatiaľ netuší, akú spúšť za sebou zanechá. Budete to chcieť zvládnuť sám? Alebo si necháte za malú protislužbu pomôcť niekým zo spoluväzňov? Nie je problém, vy si vyberáte. Niekoho ubijete na smrť a ním terorizovaní väzni vám budú vďační a pomôžu vám dostať sa ku kódovej karte, nožu alebo inej zbrani, ktorá vám pomôže v ceste ďalej. Potom vás už nič nezastaví, väzňov nechávate za sebou, beriete zbrane a na rad prichádzajú stráže stojace medzi vami a vesmírnou loďou. No cesta nebude taká jednoduchá, ako sa zdá.

Väčšiu časť hry bude základ vášho prežitia zostať v tme. Tmy sa totiž nebojíte, tma sa bojí vás. Budete sa plížiť v tieňoch, zakrádať šachtami, potichu likvidovať stráže. Ak sa bude dať. Ak nebudete vedieť, ako všetko prejsť bez výstrelu, násilná cesta bude väčšinou tiež dobré riešenie a niekedy aj rýchlejšie. Len často nebezpečnejšie. Budete sa totiž zahrávať so samopalmi ozbrojených stráží, obrnenými robotmi s rotačákmi. Rôznych väzňov vyzbrojených podomácky vyrobenými nožmi ani nespomínam. Pomedzi hru spoznáte aj nepríjemné živočíchy obývajúce planétu, na ktorej sídli väzenie. Niekoľkokrát za hru stretnete aj silnejších bossov, ktorých budete musieť zničiť. Väčšinou pôjde o obrovských a takmer nesmrteľných robotov. Myslím, že môžem prezradiť, že nakoniec na vás nebude čakať nikto iný, ako sám riaditeľ väzenia, ktorému ste už predtým zdôraznili, že vás mal pustiť, kým ste mu dávali šancu.

Zo zbraní budete používať svoje päste, kde sa pri boxovaní s nepriateľom budete musieť striedavo kryť a udierať. Neskôr, keď získate nôž, pôjde o rýchlosť bodania alebo prekvapivý útok zozadu. Ďalej nebude chýbať ani brokovnica, granáty a nájdu sa aj DNA zakódované samopaly a rotačák. Energiu vám umožnia dopĺňať si špeciálne nanobotické tuby alebo skrinky nainštalované na stenách, ktoré vám do krku vpichnú nanobotov. Energia sa tu nepočíta do 100% ako všade, ale na nanobotické kapsule, ktoré vás automaticky pri zásahoch liečia, nakoniec ich budete mať 6-7. Zaujímavé je, že pokým jednu kapsulu nevymíňate úplne, po chvíle nečinnosti sa nanoboty vrátia späť.

Ako som spomínal, Riddick ovláda plíženie, vtedy sa zakráda prikrčený k zemi a ak ste neviditeľný, obraz naberie modrý nádych. Ak sa však dostanete na svetlo, znovu vás každý uvidí, rovnako vás uvidia stráže s baterkami, ak si náhodou zasvietia vaším smerom. Zo začiatku však aj vy máte obyčajné oči a tak budete využívať baterku, či už v ruke alebo primontovanú na zbrani. Keď získate svoje svietiace oči, už je všetko zbytočné, tma vás pohltí a vy pohltíte nepriateľov. Problém budete mať s novými očami v osvetlených oblastiach, kde ak nemáte ešte tmavé okuliare (už klasické Riddickovky :) každé svetlo vám vniká priam do mozgu a ničí vás. Tu musíte zostreľovať všetky svetlá a vytvárať tak tmu.

AI nepriateľov je diskutabilná. Hodnotím ju ako nadpriemer. Nepriatelia majú svoje trasy, no ak niečo začujú alebo uvidia niečo podozrivé, neváhajú sa za vami pustiť. Rovnako aj keď uvidia svojho mŕtveho kolegu, začnú niečo šomrať o tom, že zdravoťáka už netreba a začnú okolo hľadať s výkrikmi, že vedia o vás. Stalo sa mi však, že sa strážny robot zamotal medzi krabice a nevyšiel odtiaľ alebo som si všimol, že stráže si nevšímajú môj tieň, ak ho majú aj priamo pod nosom.

Hra, podobne ako väčšina konzoloviek, je založená na checkpointoch. Teda žiadne quicksave, ani sejvy na ľubovoľnom mieste. Musíte sa prispôsobiť checkpointom a tak aj celú taktiku. Zbytočne sa nevrhať do nezvládnuteľných situácií a skúmať okolie skôr, ako sa pustíte do boja.  Našťastie checkpointy sú veľmi rozumne rozložené a ak si budete dávať pozor, prakticky nikdy nebudete musieť opakovať náročné scény, súboje alebo stále znovu prechádzať rozsiahle lokácie (inak jeden chcekpoint som opakoval viac ako 2 krát).

Ovládanie gamepadom je veľmi dobre navrhnuté a ovládač je prakticky využitý úplne celý. Oproti PC ovládaniu má síce zameriavanie analógom trochu menšiu presnosť, ale inak som si na ovládanie rýchlo zvykol.  Druhú páčku používate na pohyb, z čudlíčkov tu máte jeden na výmenu zbrane, jeden na používanie predmetov, rozhovory, nechýba ani baterka, respektíve zloženie si okuliarí a získanie tak pohľadu do tmy. Na menu tlačítkach je systémové menu a vaše inventory menu, kde sa vám zobrazuje približná mapa, zoznam vašich aktuálnych nedoriešených úloh a veci, ktoré máte pri sebe.

Grafika v hre je výborná, tiene a kvalita prostredí sa môžu kľudne rovnať Doomovi. Však niet divu, keď engine majú na svedomí Starbreeze, ktorí už pred tým priniesli kvalitný Enclave. Oproti doomovi by som povedal, že sú tu navyše rozsiahlejšie a rozmanitejšie prostredia. Pekne sa striedajú svetlé a tmavé oblasti, levely sú značne rozsiahle a v niektorých sa aj mierne zamotáte. Totiž nič tu nie je priamočiare a ak nezískate nejaký kľúč alebo kartu, je tu cesta cez ventiláciu alebo iné dvere. Možno objekty v okolí sú trochu jednoduchšie, ale  celkovému vzhľadu hry to ani trochu neuberá. Vynahradzuje to veľmi kvalitný bumpmapping, odlesky a tiene. Navyše vaša postava je skutočne v hre. Nestane sa, že pozriete dole a nohy nikde. Často sa pohľad prepína z FPS do tretej osoby, hlavne keď používate nejaké zariadenie, leziete po rebríkoch, na krabice alebo po niečom ručkujete.

Zvuky sú rovnako kvalitné ako grafika a okrem jedinečného hlasu Vina Diesela si užijete perfektný soundtrack a aj kvalitné ozvučenie prostredí. Cestou budete počúvať stovky riadkov dialógov medzi postavami (či už sa budete s nimi rozprávať alebo len popri nich prejdete).

Celkovo je hra jednou z najlepších záležitostí na Xboxe a majitelia PC a PS2 budú mať naozaj veľký sviatok, keď hra vyjde aj na tieto platformy. Strhujúca atmosféra, temné prostredie väzenia, hlboká psychologická analýza väzenského prostredia a záhadný hlas, ktorý vás sprevádza. Toto všetko na vás čaká. Dĺžka hry síce nie je veľká, ale za primeraných 10-13 hodín hru určite zvládnete a verte, že si vychutnáte každý jeden moment z hry. Plus hra má aj slušnú znovuhrateľnosť, kde si napríklad zvýšite obtiažnosť, pokúsite sa zozbierať všetky bonusy, splniť všetky vedľajšie misie  a vyskúšať cesty, ktorými ste ešte nešli.

Mimochodom, neviete prečo sa v každom filme Riddick dostane do nejakého väzenia alebo je zajatý a prevážajú ho niekam? Nemá nejakú úchylku nechať sa stále chytiť a zavrieť do tmy medzi ostatných väzňov? Dúfajme, že nie :).  Ešte prezradím, že hra vám vysvetlí, čo sa vlastne stalo v temných chodbách väzenia Buthers Bay, ale stále zostáva nevysvetlené to najdôležitejšie. Kto je vlastne Riddick? To sa už dozvieme asi len v treťom filme.

Darkness. You are afraid. I am not. Darkness is afraid of me.

napísal saver 16.8.2004
9.4