LOCOMOTION

LOCOMOTION

5.5

Nový titul od legendy Chrisa Sawyera zaujme rovnako, ako predošlé alebo skončí v tieni konkurencie?

Uplynulo len pár dní od chvíle, čo som recenzoval zaujímavú budovateľskú stratégiu Transport Giant. Dnes mám možnosť porovnať ešte čerstvý titul s novinkou, ktorá sa tiež zaoberá výstavbou a riadením dopravných komunikácií. Jej názov je Locomotion. Dôraz sa opäť kladie na výstavbu železníc, automobilovú, lodnú a leteckú dopravu. Ako sa hovorí, keď dvaja robia to isté, nie je to vždy to isté. A tak určite neuškodí povedať si o nádejnom produkte viac. Potom uvidíme, či je  lepší, alebo horší, ako jeho konkurent.

Pod aktuálny titul sa podpísal ostrieľaný tvorca počítačových hier Chris Sawyer. Ak vám toto meno nič nehovorí, pripomeniem, že vďaka nemu uzrel svetlo sveta RollerCoaster Tycoon. Teraz iste mnohí z vás spozorneli. Veď simulátor zábavného parku vďaka svojim kvalitám, oslovil pred pár rokmi nejedného hráča. Preto som plný očakávaní vložil do mechaniky disk, na ktorom sa nachádzal predpokladaný hit. Ale už pri inštalácii ma znervóznili sprievodné obrázky. Prezentovaný titul po grafickej stránke totiž vôbec nevyzeral lákavo. Po spustení úvodnej hry sa moje obavy naplnili. No povedal som si, netreba súdiť unáhlene, je nutné nazrieť pod povrch. Veď rukami mi už prešlo niekoľko hier, ktoré sa nepreukázali prvotriednou grafikou, ale mali špičkovú hrateľnosť. A tak som sa po krátkych a výstižných výukových misiách odhodlane pustil do akcie.

Locomotion
Locomotion
Locomotion

Najprv som si zvolil obtiažnosť a jednu z priradených máp. Vybral som si sympatický portrét a napísal meno. Najviac sa mi pozdával mužík v klobúku, ktorý vypadal ako seriálový magnát J.R (Džejár). Potom sa už šlo priamo na vec. Pozorne som si prezrel krajinku, ktorá čakala na zútulnenie a hlavne na dopravnú revolúciu. Cestovania chtiví ľudkovia, nedoručená pošta a továrne bez prísunu surovín akoby čakali len na môj príchod. Začal som výstavbou ciest, pomocou ktorých som pospájal blízke mestečká. Hoci budovanie tratí sa dá ľahko osvojiť, predsa len to nie je žiadna sláva. Musíte zvoliť požadovaný povrch (koľajnice, cesta) a pomocou myši naklikať trasu až do určeného cieľa. Celý povrch je vlastne rozdelený na štvorcové polia a každým klikom sa posuniete o jedno políčko ďalej. V prípade, že potrebujete obísť prekážku alebo sa vychýliť z určeného smeru, zvolíte v ponuke ľavotočivú, alebo pravotočivú zákrutu. Problém nastáva vo chvíli, keď je pred vami nerovný povrch. V podobných hrách sa využíva jednoduché, prípadne automatické zarovnávanie terénu.

V Locomotion musíte dosť pracne určovať sklon a zdvih trate. Keďže nemôžete vopred naplánovať celú trasu, ako napr. v Transport Giant, ľahko sa vám stane, že zle odhadnete situáciu. Budete mať problém napojiť sa na plánovanú trasu kvôli komplikáciám s výškovými rozdielmi. V takom prípade vás čaká čiastočná demolácia trate a prestavba. To samozrejme patrične zníži obsah vášho konta. Povedal by som, že vymyslieť zložitejší systém sa už  tuším ani nedá. Po vybudovaní cesty či železnice, nastal čas urobiť druhý krok. Zaobstarať dopravné prostriedky. Nákup je jednoduchý. Z ponuky vyberiete vhodný automobil, autobus, lietadlo alebo loď. Keď sa vám pozdávajú jazdné vlastnosti a náklady na prepravu, zaplatíte. V prípade vlakov vytvoríte kompletnú súpravu poskladaním z jednotlivých vagónov. Za každý platíte samostatne. V Transport Giant sa početnosť a obsah vlakovej súpravy automaticky prispôsobila prepravovanej položke. V Locomotion musíte pozorne vyberať. Keď k rušňu, ktorý má prepravovať naftu, pripojíte  vozne na prevoz dobytka, nebude to mať žiadny efekt. Vhodne upravený dopravný prostriedok potom umiestnite na trať. Ak ste nezabudli určiť stanice a zastávky, zostáva  vám už len ich preponie a vytvorenie cestovného plánu. V prípade hustých dopravných uzlov treba myslieť aj na signalizáciu, inak  vás môže nemilo prekvapiť zrážka plne naložených vlakov.

Locomotion
Locomotion
Locomotion

Zostáva zdvihnúť zelenú zástavku a prevádzka je zahájená. Len tak z rozmaru môžete okolie zatraktívniť ozdobným stromoradím. Celý proces prebieha v reálnom čase, ale v prípade potreby môžete hru zrýchliť alebo naopak pozastaviť a v pokoji prehodnotiť situáciu. Vaše počínanie je pravidelne rozoberané v novinách. Úspešnosť zistíte aj podľa výšky vášho konta a štatistických údajov. Ak sa vám v podnikaní darí, portrét podpísaný vaším menom sa usmieva. V prípade neúspechu sa naopak mračí alebo zosmutnie. Pri každom plánovaní tratí, výstavbe, nákupoch a ďalších procesoch sa otvorí nové okno. Po použití sa samostatne nezatvorí. A tak, ak sa pozabudnete, čoskoro budete mať obrazovku preplnenú okienkami. A verte mi, že neustále zatváranie nežiaducich doplnkov, vám čoskoro bude liezť na nervy.

Už som naznačil, že vážnym nedostatkom hry je grafická úroveň. Poviem to na rovinu, takéto spracovanie je v súčasnej dobe nesmierne úbohé a autori by sa za to mali hanbiť. Alebo poskytnúť hru ako freeware, pretože pýtať za túto zlátaninu peniaze, je dosť odvážne. Na hru bohato postačí CPU 500Mhz,128MB ram a je úplne jedno aká grafická karta.

Locomotion
Locomotion
Locomotion

Niekedy ani veľká  hollywoodska hviezda nezaručí úspech filmu a projekt sa vo svetle ukáže ako beznádejný prepadák. Podobný osud zrejme postihne aj najnovší výtvor Chrisa Sawyera.  RollerCoaster Tycoon bol kedysi dávno ukážkou toho, ako sa majú robiť dobré hry. Locomotion je naopak ukážka toho, ako sa dobré hry v žiadnom prípade robiť nemajú. Porovnávať aktuálny titul s Transport Giantom nie je na mieste. Je nezmyselné porovnávať blchu so slonom. Takže priatelia, choďte radšej na pivo alebo si zahrajte Transport Giant, či vyhrabte zo smetiska dejín starý dobrý Transport Tycoon. Locomotion je predovšetkým vďaka zanedbanej grafike, béčkový produkt, nehodný hráčskej pozornosti (respektíve vhodný len pre fanúšikov Transport Tycoon série).

napísal uni 23.9.2004
5.5
LOCOMOTION