NHL 2005

NHL 2005

8.0

Nové pokračovanie nekonečnej série NHL hry. Bude lepšia ako minulé časti, alebo sa zaradí do priemeru menejúspešných?

Tak ako pred rokom, aj dnes sa tu opäť všetci stretávame, aby sme sa znovu s radosťou vrhli do nervydrásajúcich zápasov, ktorými je séria (skôr už telenovela) NHL tak preslávená. EA Sports majú skrátka na športové hry monopol, čoho dôkazom sú obrovské masy fanúšikov, náruživo velebiacich každý nový diel ich obľúbeného športového titulu. Pravidlo je však svina a nie vždy to nové je aj to najlepšie, kde touto anomáliou obvžlášť trpí herný produkt NHL, v ktorom sa čiernych ovcí vyskytuje viac než len dosť (napr. NHL 96, alebo ročník 99). Našťastie sa ale minulý diel podaril na výbornú, takže pocity skepticizmu a nedôvery sa na krátky čas vyparili. Žiaľ, autori sa zo svojich chýb nepoučili a znova sa nám tvrdohlavo snažia nanútiť novinky, o ktoré my hráči, vonkoncom nemáme záujem a ktoré sa aj v nemalej miere podpisujú na celkovom sklamaní z nového dielu.

NHL 2005
NHL 2005
NHL 2005

Dobre dobre, trošku to s tou kritikou preháňam, ale ako oddaného fanúšika tejto už 13 dielnej série ma niektoré kroky (nehovorím, že ich je veľa) štúdia EA privádzajú pri najmenšom do rozpakov. Hra už ako obvykle začína ničotným introm v podobe nabehnúceho hokejistu, tlačiaceho zo seba obligátnu vetu „EA Sports, Its in the game!“, pričom kým táto persóna svojim ležérnym tempom dôjde ku kamere, dozaista zošediviete (ak máte samozrejme 40 a viac rokov). Minulý rok boli masívne návaly kritiky zo strany hráčov vedené na in-game menu, ktoré bolo tak úžasne komplikované, že by mal v ňom problémy zorientovať sa aj sám veľký Rubik, majster na všemožné rébusy. Dnes je však už všetko inak a aj ľudia obdarení menšou porciou orientácie, sa ku svojmu cieľu dopracujú veľmi rýchlo. Hra pre tentokrát ponúka okrem štandardných módov, ktoré sa s ňou vezú už od začiatku (poprípade si svoju premiéru odbili v niektorom z minulých dielov) ako play-off alebo sezóna aj šťavnaté novinky, ktoré vyzdvihujú hrateľnosť do nadmorských výšin a pridávajú tak hre na atraktívnosti. Ako každý správny hokejový fanúšik vie, tento rok bol v znamení svetového pohára, na ktorom síce naši hokejisti pohoreli ako fakle, ale aj tak to bol hokejový sviatok, ako sa patrí. Tento fakt neunikol ani pozornosti štúdia EA a tak sa v menu hrdo vyníma možnosť zahrať si práve tento pohár. Osem tímov netrpezlivo čaká na vaše rýchle prsty, než ich privediete do víťazného konca, pričom samozrejme nechýba Slovensko, takže môžete konečne zmeniť našu hokejovú históriu. EA Chicago išli až tak do hĺbky, že nám prinášajú kompletné súpisky toho ktorého tímu a tak sa konečne počas zápasu ozvú z reprákov mená (samozrejme typicky americky skomolené) ako Lašák, Obšut či Višňovský. Ak si k tomu ešte vyberiete tím s viacerými dodatočnými hráčmi, môžete si pred zahájením turnaja vytvoriť vlastnú „deadly viper hockey squad. Možnosť hrať s tímom dobre známych hokejistov (obzvlášť pocta pre slovenského hráča) tu viditeľne chýbala a preto zaradenie svetového pohára považujem za veľké +. Free For All, ako sa ďalší prírastok do rodiny herných módov nazýva, je takou minihrou na pobavenie a jeho princíp vysvetlím v krátkosti asi takto: proti jednému brankárovi stoja až štyria hokejisti a každý z nich sa snaží skórovať svojou vlastnou cestou, pričom hra umožňuje nastaviť rôzne obmedzenia, ako napríklad časový limit alebo počet gólov, po ktorých zápas končí. Na odreagovanie geniálne, horšie je to už z dlhodobého hľadiska, pretože donekonečna opakujúce sa výpady na brankára časom omrzia.

Dynasty mód rozhodne nie je novinkou, ale ročník 2005 prináša hneď viacero inovatívnych prvkov. Väčšina elementov z minuloročného dynasty módu zostala zachovaná, ako napríklad morálka hráčov alebo tímové upgrady, avšak novinkou číslo jedna sú úlohy resp. ciele tímu. V reálnom živote má každý hokejový tím iné priority a napríklad taká Prievidza ani v najmenšom nemôže pomýšľať na zisk majstrovského titulu. Pre takéto mužstvo sa ciele týkajú hlavne dosiahnutia určitého bodového zisku, či počtu nastrieľaných gólov. Naopak Košice si musia klásť o dosť vyššie nároky a hlavným ťahákom takéhoto top tímu je zisk už spomínanej majstrovskej trofeje. Presne na takomto princípe zmýšľajú aj zámorské hokejové kluby a fakt sa čudujem, že vývojári s touto novinkou neprišli už skôr. V hre sú jednotlivé mančafty charakterizované troma ukazovateľmi: ambície, tím a profit. Ambiciózne tímy sa hlavne koncentrujú na víťazstvá v play-offs a zisk pohára (nie pivného, Stanovho), pričom profitové tímy sa samozrejme zameriavajú na akumuláciu peňazí a rast svojich bankových kont. Na začiatku sezóny nafasujete od majiteľa klubu jeden špecifický cieľ, ktorý sa budete počas sezóny pokúšať splniť. Všetko by bolo v poriadku, ale každé plus má aj zákonite mínus. Doteraz ponúkal Dynasty mód možnosť zobrať pod svoje ochranné krídla trebárs najslabší tím a vypracovať ho na hviezdnu úroveň. S príchodom úloh táto možnosť padá. Totižto menej slávne tímy sa na vrcholné miesta prvej ligy nemôžu vďaka obštrukciám kladených zo strany majiteľa dostať a tak s nimi hráč len neustále kontroluje spodné miesta tabuliek, až kým sa všemocnému majiteľovi uráči (po splnení niekoľko sezónnych úloh) a umožní tímu konečne napredovať. Škoda, keby autori umožnili túto možnosť vypnúť, Dynasty mód by bol určite hrou pre každého. Ďalšie novinky sa týkajú nastavenia jednotlivých lines, kde sa hráči nedelia len na útočníka a obrancu, ale každý z nich je inak založení, napr. obrancovia môžu byť útočnejšej povahy a podobne. Ostatné módy ako Session sú už fanúšikom dobre známe.

NHL 2005
NHL 2005
NHL 2005

Určite vás teraz zaujíma, aké zmeny postihli samotný zápas a ovládanie jednotlivých hráčov. Jednou z najdôležitejších inovácií je separovanie prudkej a pomalej strely na dve tlačitka. Od tohto ročníku sa vám už nikdy nestane, že v zápale stretnutia namiesto rýchlej pumy vypálite pomalšiu šajbu a tým pravdepodobne pripravíte váš tím o cenný gól. Dve tlačítka na obidva typy striel sú naozaj komfortným riešením a už jednoduchšie to byť ani nemôže. NHL 2005 prináša aj novú strelu, ktorou môže hráč nachádzajúci sa za bránkou, bleskurýchle šuchnúť gól do siete stlačením jedného z dvoch útočných čudlíkov. Ďalšou špecialitkou je Open Ice Control, ktorý pridáva možnosť kontrolovať hokejistu bez puku a tým naplánovať rýchly one-timer. Princíp je jednoduchý: v prípade protiútoku sa prepne kontrola na spoluhráča bez kontroly puku, pričom ten s pukom ide vždy rovno a jeho postavením do vhodnej polohy, je možné s trochou tréningu vykúzliť krásnu akciu s gólovým zakončením. Prihrávky sa taktiež dočkali upgradu, hlavne vďaka častým pripomienkam zo strany hráčov, kritizujúcich ich nepresnosť a pomalosť. Nová verzia NHL už tieto neduhy odstránila a krajšie prihrávky neuvidíte ani v skutočnom hokeji. Okrem ovládania, zmeny zasiahli aj jednotlivé ofenzívne resp. defenzívne línie, ktoré sa svojím správaním opäť o krok priblížili k realite, aj keď s agresivitou obrany to už autori trošku prehnali. Ak budete hrať na vyššiu obtiažnosť, než je štandardne nastavená, vyzbrojte sa poriadnou dávkou morfia lebo cez obrannú líniu nepriateľa len tak ľahko nepreniknete. Kým sa vám podarí uskutočniť osamelý únik hráča, ubehne ešte množstvo času a až tento diel vás naučí, ako správne manipulovať so zrýchlením a blafákmi. Dať gól je tentoraz omnoho ťažšie, než sa zdá a často sa budete spoliehať len na šťastenu, ktorá popoženie jedného z vašich zverencov, aby dorážal vašu, pracne od modrej vypálenú strelu. Obtiažnosť je niekedy naozaj ukrutná a určite znechutí obrovské množstvo hokejachtivých hráčov. Aby som ešte nezabudol, tú najlepšiu zábavu vám bezosporu poskytne multiplayer umožňujúci hru až 8 hráčov (nieee, to len kecám), ale nanešťastie trpí syndrómom LAG, ktorý je naozaj v pokročilom štádiu a hráči s pripojením pomalším než 512kbps, nech si radšej zahrajú hokej na normálnom ľade.

Z technického hľadiska je hra na špičkovej úrovni (ako obyčajne) a zlepšenie už aj tak skoro dokonalého grafického spracovania určite zabralo HORY času. Faceliftingu doznali modely hráčov a postáv, ktoré akoby z oka vypadli tým skutočným. Slovami chvály nešetrím ani na tváre hokejistov, ktoré sú dostatočne živé nato, aby udržali hráča v strehu a donútili ho pouvažovať nad tým, či svet nie je náhodou len zmes zelených znakov, pohybujúcich sa sem a tam. Premiéru v tomto ročníku zažívajú aj kompletne spracovaní tréneri, takže coach Detroitu vyzerá naozaj ako coach Detroitu. Animácie sú už menej prepracované, ale aj tak porážajú konkurenciu o dve hlavy, aj keď niekoľko múch (mäsiarok) by sa v nich určite našlo. Nakoniec som si nechal komentár. Jim Hughson a Craig Simpson asi nedostali taký honorár, aký chceli a tak pristúpili ku komentovaniu zápasov metódou, len aby bolo. Tak nudný a plochý komentár tu už dávno nebol, možno je to len môj subjektívny názor, ale v minulom ročníku som obkecávanie zápasu bral ako štandardnú súčasť hokeja a spomínaný dvaja chlapíci odviedli naozaj kus dobrej práce. Teraz pár donekonečna sa opakujúcich fráz bez patričnej intonácie. To by dokázal hocikto len tak čítať a dostávať za to prašule. No nič, snáď sa to s príchodom 2006 zmení a my si budeme môcť znova vychutnať kvalitnú zvukovú stopu. Na relatívnu plynulosť hry určite doporučujem stroj okolo 2,5 Ghz s 512 MB pamäťou a GeForce FX.

NHL 2005
NHL 2005
NHL 2005

Na záver mi zostáva len stručne zhodnotiť klady a zápory novej NHLky. Nové zábavné módy, zjednodušené ovládanie a špičkové technické spracovanie sú kontrované vysokou obtiažnosťou a nedoladenosťou niektorých herných princípov. Každopádne výsledok nie je až tak zlý, ako som spomínal na začiatku, ale kráľom tejto série sa NHL 2005 stane asi len ťažko. Hokejovým fanúšikom však aj cez to všetko novú NHLku vrelo doporučujem.

napísal blade 4.10.2004
8.0
NHL 2005