FLATOUT

FLATOUT

8.5

Ešte ste nikdy nevideli preletieť vodiča predným oknom na aute? Tak by ste mali skúsiť najnovší deštrukčný racing FlatOut.

Recenzia na PS2 verziu

Koncoročná nádielka titulov je bezosporu najbohatšia počas celého roka. Na trh sa dostáva kvantum titulov a každý žáner sa obohacuje o nové prírastky, racing nevynímajúc. Nedočkaví leštiči sa dočkali NFS Underground 2, zablatení hráči siahnu po Xpand Rally, Richard Burns Rally či najnovšom pokračovaní nekonečnej série Colin McRae Rally 2005. Všetko sú viac menej tituly určené pre špecifickú kategóriu hráčov, ale nezabudlo sa na arkádové jazdenie? Poriadnu zábavu ponúkli Mashed a Burnout 3, to bolo však pred nejakým tým mesiacom a je nutné siahnuť po novej forme zábavy. Je tým pravým FlatOut?

V podaní fínskych Bugbear Entertainment, tvorcov Rally Trophy, chutná FlatOut výnimočne. Hra si zobrala z každého štýlu hry to najlepšie a korenie v tomto prípade predstavuje neodmysliteľná súčasť snáď už každého racing titulu, tuning. Vo FlatOut sa nejazdí na nablýskaných športiakoch presvetlených krikľavými neónmi, ani upravených štvorkolkách, dokonca ani na bežných cestných autách. Vozový park tvorí pojazdný šrot amerických muscle kár. A práve vozový park je sporný prvok tohto titulu. Autá z kategórie Muscle sú ťažkí lenivci s pomalou akceleráciou, diabolským výkonom, pretáčavosťou a vo vysokých rýchlostiach nad vozom stráca vodič kontrolu. Jazdné vlastnosti a štýl hry nemusí sedieť každému. FlatOut jednoducho nepatrí k hrám, ku ktorým si môže sadnúť hocikto a stráviť na tratiach iba niekoľko minút. Skôr než sa dostane na vedúce priečky stratí nervy.

FlatOut
FlatOut
FlatOut

Na FlatOut treba ísť opatrne a každý pokus o hurá systém končí reštartom preteku. Súťaže sú rozdelené do štyroch kategórií, bronzová, strieborná, zlatá a bonusová. Každá z nich ponúka inú stavbu tratí, agresivitu protivníkov, bodové ohodnotenie a autá. Obsah FlatOutu sa postupne odomyká s rastúcim počtom úspešných pretekov a iba po zdolaní bronzovej sa dostanete do vyššej súťaže. Najväčšou slabinou hry je nedostatok tratí, celkovo ich je 36 v piatich prostrediach. Väčší počet a rozmanitosť by určite nezaškodila. Zajazdíte si v lese, meste, na ľade, na okruhoch alebo na stavenisku. Naopak najväčšou prednosťou FlatOut je model poškodenia aplikovaný nielen na autá, ale aj na okolie trate. Objektov popri ceste a na ceste je neúrekom, stačí si len vybrať do čoho napálite. V zákrutách sú na sebe naskladané použité pneumatiky, sudy, na stavenisku je na ceste buldozér, môžete nabrať lešenie, rôzne ploty, konštrukcie, reklamy, billboardy, výstražné kužele, stĺpy či dopravné značenia. Stavba tratí ponúka hráčovi istú dávku slobody realizácie, môže ničiť okolie a spomaľovať protivníkov aj seba, využívať riskantných (skrytých) skratiek alebo sa držať pravidiel fair play.

Demolovanie okolia vám pripisuje na účet peniaze, čím viacej škôd napáchate, tým je konto tučnejšie a nádrž nitra plnšia. Dokonca aj pri neúspešnom preteku vám peniaze za ničenie zostanú na účte. Každá jedna trať ponúka iný finančný obnos peňazí a najvyššie cenená je samozrejme prvá priečka. A čo s farebnými papierikmi? Treba ich vraziť do výkonnejších áut a súčiastok na vylepšenie jazdných vlastností. Áut je celkovo 16 a každé ponúka popri jedinečnom vzhľade inú váhu a výkon motora. Ten je v hre veľmi dôležitý, čím viacej koníkov pod kapotou, tým rýchlejšie ukážete protivníkom zadnicu. Avšak bez poriadnych bŕzd, pneumatík, prevodovky či tlmičov, by ste skončili najskôr v prvej zákrute zapichnutý v strome a lamentovali nad tým, že sa auto nedá ovládať.

Jazdné vlastnosti auta ovplyvňuje každá jedna súčiastka a vylepšenie je okamžite cítiť v ovládaní. Hneď po prvom spustení však nečakajte, že budete trhať rekordy trate a budete prechádzať jednotlivými súťažami vždy na prvom mieste. S autom sa treba oboznámiť a jeho vlastnosti odskúšať na dostupných tratiach. Riadiť beštiu vo FlatOute je niečo iné, ako sadnúť za volant špeciálu a rúbať si to 250km/h po asfalte. Auto sa pomaly rozbieha a každé rozkývanie končí šmykom. Plynový pedál sa musí ovládať s citom, pred zákrutami jemne dobrzďovať a používať nitro. Kontrolované šmyky sú pri vysokom výkone motorov riskantné, dokonca aj na rovnej ceste môžete dostať hodiny (na hranie odporúčame kvalitný volant). Vo Flatout je dôležité, aby auto, ktoré vchádza do zákruty veľmi nespomalilo a nezastavilo sa, vtedy vás protivníci ľahko predbehnú a strata pozície sa v niektorých situáciách ťažko dobieha. Jazdný model je realistický (niekedy až priveľa), ale nie až tak, aby sa pri hraní strácala hrateľnosť. Autá sa inak chovajú na sypkom povrchu, inak na asfalte a peklo predstavujú trate na ľade.

FlatOut
FlatOut
FlatOut

Trate je dobré dopredu poznať, orientáciu uľahčuje mapa, ale nie sú na nej zaznačené autá odparkované v strede cesty, či nedokončený úsek trate. Neznalosť končí posledným miestom. Hráč si môže dovoliť iba malé percento chýb a prešľapov. Na trati striehne obrovský počet objektov a ak o ne zavadíte alebo narazíte okamžite sa zastavíte, vybehnete mimo trať alebo sa otočíte opačným smerom. Ak sa predsa ocitnete mimo trať alebo na streche, jednoduchým stlačením tlačítka ste naspäť na kolesách. Popri zápase s beštiálne výkonným autom budete súperiť s nekompromisnými siedmimi protivníkmi, ktorí vám nič nedarujú zadarmo. Už v striebornej súťaži pocítite so slabým autom, že jednoducho na nich nemáte šancu. AI je na výbornej úrovni, neustále vás núti opakovať trať, nacvičovať si šmyky. A tu je problém FlatOutu, mnohí hráči isto stratia nervy pri neustálom opakovaní toho istého úseku či už kvôli nezvládnutiu ovládania alebo kvôli agresívnej AI. Protivníci do vás narážajú a pri nepodarenom prejazde zákruty alebo v šmyku do vás kľudne napália a vyhodia vás mimo trať.

Cieľovou rovinkou nikdy neprejdete v pôvodnom stave. Vysoko kvalitný deštrukčný model sa postará, že prídete pri nárazoch o kapotu blatníky, sklá a nárazníky. Deformuje sa absolútne všetko, jediná škoda, že auto nemôže vybuchnúť. Konečnú fázu predstavuje kúdol čierneho dymu a ohník šľahajúci z bloku motora. Nárazy ovplyvňujú nielen jazdné vlastnosti, ale aj pozíciu vodiča a pri obzvlášť silných je vodič doslova katapultovaný von z auta cez predné sklo. S týmto prvkom išli autori ďalej a pripravili pre hráčov sériu bonusových minihier. Je to vlastne akási autoolympiáda, kde športovca supluje dvojica auto a vodič (alebo vodička podľa zvoleného pohlavia v profile). S autom sa rozbehnete po predpísanej trati a tesne pred koncom pomocou nitra katapultujete vodiča. Takýmto spôsobom môžete súťažiť v skoku do diaľky, výšky, zahrať si šípky kuželky či trafiť sa presne do stredu obrovského terča. Znie to morbídne, ale táto časť po stratení nervov v súťaži, je vysoko zábavná a chytľavá. Medzi bonusovými súťažami nájdete aj demoličné derby na čas (posledný vyhráva) a jazdenie na osmičkových tratiach alebo ováloch. Za najlepšie výkony ste samozrejme odmeňovaný finančnými čiastkami.

FlatOut
FlatOut
FlatOut

Súčasťou FlatOutu je aj multiplayer, na ktorý sa tak trocha pozabudlo. Na konzolách si môžete zajazdiť na odomknutých tratiach iba v splitscreene a autoolympiádu si môžete zahrať vo štvorici systémom hot seat. Na PC si okrem hotseatu môžete zahrať aj cez sieť.

FlatOut sa môže popri výbornej fyzike a deštrukcii prostredia pochváliť aj výbornou grafickou stránkou. Modely áut sú vďaka odpadávajúcim kusom karosérie prepracované do detailov, vodič verne lieta vzduchom spolu s množstvom objektov a okolie trate je bohaté na detaily. Zvuková stránka nijako nezaostáva a počas preteku budete hlavne počuť burácajúce motory, ktoré utlačili do pozadia rockový soundtrack.

FlatOut je krížencom rally a klasického racingu s pridanou hodnotou v podobe prepracovanej fyziky, deštrukcie prostredia a zábavných minihier. Ponúka solídnu zábavu, ale iba vytrvalým hráčom, ktorí si naučia ponúkané autá ovládať bez zbytočných chýb.

napísal spacejunker 26.11.2004
8.5
FLATOUT