FULL SPECTRUM WARRIOR

FULL SPECTRUM WARRIOR

8.5

Raz za čas sa na obrazovkách objaví aj niečo inovatívne. Teraz ten čas nastal a Pandemic znovu ukázali čo je v nich.

Takticko-akčných simulátorov na štýl Ghost Recon je na hernom trhu ako šafránu a najväčší podiel na tom majú predovšetkým hráči, ktorí sú čoraz viac pohodlnejší a v rámci zjednodušovania hier uprednostňujú rýchle a bezhlavé akcie pred dômyselnými a na rozmýšľanie náročnými titulmi, ktoré by ich mozgové závity prešroubovali skrz naskrz. Podobnú anomáliu je možné pozorovať aj u ostatných realistických simulátorov, predovšetkým leteckých, ktoré sú síce zábavné, ale len pre malý okruh skalných fanúšikov, pričom zvyšná masa hráčov na tieto produkty ani len neflusne. Preto sa vydanie takéhoto rizikového titulu považuje za krajne nebezpečný hazard, kde predajný úspech nie je ničím zaručený a vývojárske štúdia si tak často zahrávajú zo samotným peklom. Pandemic Studios však patria do kategórie tých šťastnejších (a úspešnejších) a ich vojenská tréningová simulácia s názvom Full Spectrum Warrior, ktorá bola mimochodom vyvíjaná pre zložky Americkej armády, prináša niekoľko revolučných noviniek, ktoré v konečnom súčte dávajú ultrarealistickú zábavu, od ktorej vás neodtrhne ani stádo rozzúrených bravov. Takže, smer stredný východ!

Nemá význam sa tu zaoberať banalitami typu herné menu a nastavenia, pretože vás to aj tak nezaujíma a radšej sa vrhnem rovno do singleplayerovej kampane. Keďže hra je kombináciou viacerých rozmanitých žánrov, ktoré zahŕňajú okrem taktickej a tímovej akcie aj prvky realtimových stratégií, prvé miesta kam hráči určite zavítajú budú MOUT (Military Operations on Urban Terrain), tréningové misie. Pandemic Studios sa s touto voľbou parádne vyhrali a počas týchto misií vás oboznámia s každučkým detailom ovládania a naučia vás všetky vojensko-taktické manévre, ktoré sa vám počas “ostrých” misií budú náramne hodiť. Už počas tréningu na vás dýchne atmosféra skutočného konfliktu a tento úžasný zážitok už len podčiarkujú vaši spolubojovníci, ktorí už nie sú len bandou zabednencov, ale plnohodnotnými postavami, so svojimi pocitmi a náladami a verte mi, že počas hrania si k nim vybudujete priam bratský vzťah (aj keď len virtuálny).

Full Spectrum Warrior
Full Spectrum Warrior
Full Spectrum Warrior

Po sérií tréningových misií už, ale nasleduje hlavná kampaň, ktorá sa odohráva v blízkej budúcnosti a kde inde, ak nie v krajine, ktorá najviac pripomína Irak. Po krátkom briefingu dostávate pod svoje ochranné krídla dva útočné tímy (alfa a bravo), každý z nich pozostáva zo štyroch členov a pomocou tejto vojenskej sily sa pustíte do série bojov v prevažnej miere zasadených do urbanistického prostredia. V každej misii tak na vás čaká skupina strategicky porozmiestňovaných a po zuby ozbrojených civilov, ktorých spacifikovanie dosiahnete len rozumným a dobre naplánovaným postupom, kde naplno využijete taktické znalosti nadobudnuté počas drillovacích misií. Protivníci sú často úspešne pozašívaní a väčšina z nich má aj výhodnú palebnú pozíciu s množstvom miest na pohodlné ukrytie sa pred vašimi projektilmi, takže s jedným tímom by ste si hneď na prvom hniezde odporu vylámali zlaté zuby. S druhou skupinou je však hranie iná hudba a stačí niekoľko klikov a spustíte efektnú akciu, kde váš tím prevedie kryciu paľbu, zatiaľ čo druhý oddiel nepozorovane obíde nepriateľskú pozíciu a zneškodní ju.

Je vidno, že realizmus hral pri vývoji tohto titulu hlavnú úlohu, čo potvrdzujú nielen realisticky stvárnené pouličné prestrelky, ale aj ostatné aspekty hry, ako napríklad obmedzené množstvo munície, ktorú môžu vaši vojaci zo sebou vláčiť či štandard v podobe rýchlej polo-smrti po priamom zásahu guľkou (s tou smrťou to nie je až také horúce, pretože aj keď vám vojak padne po pár výstreloch, po príchode jeho tímu je odvlečený na miesto evakuácie, kde ho v priebehu sekundy obzrie medik a vojak je opäť zdravý ako rybka). Nie, štýl Gordona Freemana sa nekoná a tento fakt len umocňuje realistickú atmosféru, ktorá vás núti neustále rozmýšľať nad každým krokom vašich zverencov a plánovať a plánovať. Musím však povedať, že aj cez všetky klady kampane Full Spectrum Warriora, nájdu sa tú aj viaceré nedotiahnutosti, ktoré nekorešpondujú so zameraním hry na realizmus toho najčistejšieho zrna. Za prvé je to mestské prostredie. Vaši vojaci sa počas misií pohybujú len po vonkajších priestoroch a do budov zavítajú naozaj len zriedkavo. Nemožnosť vstupovať do stavieb bije do očí hlavne v prípadoch, keď vás nepriatelia ostreľujú z okien, resp. z balkónov, kde v normálnom prípade by ste so svojim tímom vtrhli do budovy a parádne zo zálohy vyprášili nepriateľom zadky, ale vo Full Spectrum Warrior si budete musieť s takouto nepriateľskou pozíciou poradiť pekne z ulíc.

Ďalším zaváhaním zo strany autorov je možné považovať nepriestrelnosť niektorých objektov, ako napríklad dreva či pieskových vriec, ktoré by v reálnom svete odolali len obmedzenej dávke projektilov, avšak tu sa tieto labilné materiály tvária ako “bulletproof” a ak ste sa tešili, že protivníka skrývajúceho sa za drevom skolíte sústredenou paľbou, máte skrátka smolu a neostáva vám nič iné len využiť niektorú z nacvičených taktík a odstrániť vzbúrenca pekne strategicky. Do tretice si ešte rypnem do stavby jednotlivých misií, ktoré sú striktne lineárne a dajú sa prejsť len jedným spôsobom, takže znovu hrateľnosť kampane tu stráca zmysel a okrem toho budete počas hrania používať len niekoľko užitočných manévrov, ktoré sa v neskorších častiach hry môžu stať repetitívnymi až nudnými. Každopádne sú to len drobné vady na inak perfektnej hre a počas hrania budete tak zažratí do atmosféry, že si týchto kixov ani nevšimnete, čo však ich prítomnosť nevylučuje.

Full Spectrum Warrior
Full Spectrum Warrior
Full Spectrum Warrior

Kdesi v úvode som spomínal revolučné novinky a zámerne som ich doteraz nespomínal. Tie sa totiž týkajú ovládania a herného interfaceu, takže si ich priblížime až teraz. Celkové ovládanie je geniálne navrhnuté a najviac pripomína ovládanie real-timeových stratégií. Z toho vyplýva, že nemáte priamu kontrolu nad jednotlivými členmi tímov a namiesto toho ich ovládate ako celok (teda alfa a bravo tím ovládate ako jednu jednotku), podobne ako keď označíte skupinu vojakov v C&C Generals, kliknete na miesto na mape a oni sa tam poslušne vyberú. V Full Spectrum Warrior sa to deje nasledovne: po stlačení pravého myšítka sa na určenom mieste zobrazí na zemi ikonka reprezentujúca akciu, ktorú má ovládaný tím previesť. Tento symbol môže predstavovať viacero akcií, či už sa jedná o obyčajný presun alebo presun s následným vytvorením obrannej pozície. Ak vám vybraná akcia vyhovuje, ľavým tlačítkom krysy to potvrdíte a daný tím po vizuálnej gestikulácii vykoná potvrdený manéver, samozrejme v rámci realizmu o niekoľko okamžikov oneskorený.

Na podobnom princípe je založená streľba, resp. útok, kde tak isto vyznačíte len oblasť palebného útoku a vaši vojaci už vykonajú všetko ostatné. Trošku viac som očakával od umelej inteligencie, ktorá je však opäť priemerná a sú chvíle, kedy vám v dôsledku nezmyselných krokov počítačom riadených postáv začne nebezpečne klesať IQ. Týka sa to hlavne nepriateľov, ktorí sa občas postavia do uhla vašej streľby ako teľatá a ani za svet sa nerozhýbu k nejakému činu, napríklad k hľadaniu bezpečného úkrytu. Žiadna hra však nie je dokonalá a ďalšiu slabinou Full Spectrum Warriora je aj umelá inteligencia. Multiplayerové možnosti ponúkajú iba vcelku lákavý kooperatívny mód, v ktorom namiesto dvoch tímov ovládate len alfu, pričom tím bravo má na starosti druhý hráč. Spolu si tak môžete prejsť celú kampaň a je to predsa len iné kafe, keď vzájomne plánujete a koordinujete útoky, ktoré sa ako vždy skončia vašim drvivým víťazstvom.

Jedným z obrovských kladov hry je jej technické spracovanie. Modely vojakov sú doslova neskutočné a to isté platí aj o ich animáciach. Samotné mestské prostredie je napriek svojim obmedzeniam plné života a detailov a senzačne pôsobia aj piesočné búrky, ktoré sa sem tam preženú bojiskom (počas nich vaši vojaci realisticky pokašliavajú). Aj keď sa v hre nevyskytuje mnoho ťažkých zbraní (napr. granáty), výbuchy nimi spôsobené sú dychberúce a každý militarista bude pri pohľade na nich žiariť blahom. Podobné slova chvály si zaslúži aj zvuková stránka hry. To sa týka hlavne hlasových prejavov vašich spolubojovníkov, ktorý sú výborne nadabovaný a komickosť brazílskych telenoviel sa rozhodne nekoná. Počas hrania vám okrem toho bude hrať príjemná hudba na štýl soundtracku k filmu Black Hawk Down, nanešťastie je zostavená len z obmedzeného počtu skladieb, takže sa začne čoskoro opakovať. Menšie prekvapenie mi pripravili hardvérové nároky, ktoré sú svojimi požiadavkami naozaj prijateľné a na plynulý chod hry v rozlíšení 1024x768 na medium detaily vám postačí mašinka s procesorom o takte 2,2 Ghz s 512 MB pamäťou a samozrejme s grafikou na úrovni GeForce FX 5200 a vyššej.

Full Spectrum Warrior
Full Spectrum Warrior
Full Spectrum Warrior

Je len málo vývojárskych štúdií, ktoré sa odhodlajú k vytvoreniu niečoho nového, nevídaného. Pandemic Studios však zariskovali a svojim titulom Full Spectrum Warrior dokázali, že experimentovanie sa vypláca. Škoda tých chybičiek, pretože by sa naozaj mohlo jednať o prekvapenie roku. Hra si však aj cez to všetko svojim úžasným technickým spracovaním, celkovým realistickým poňatím a sadou doteraz nevydaných noviniek dozaista získa srdcia veľkého počtu herných fajnšmekrov a nevidím dôvod, prečo by ste sa k nim nemali pridať práve vy.

napísal blade 8.12.2004
8.5
FULL SPECTRUM WARRIOR