FENIMORE FILLMORE: THE WESTERNER

FENIMORE FILLMORE: THE WESTERNER

8.0

Po ôsmich rokoch sa vracia Fenimore Fillmore opäť v humornom príbehu.

V žánri adventúr je pridávanie tretieho rozmeru prijímané s rozpakmi. Môže pôsobiť inovátorsky bez ovplyvnenia hrateľnosti, revolučne, kedy sa myš odstavuje na druhú koľaj alebo môže aj uškodiť a 3D grafika stráca na atraktívnosti, čo je vlastnosť, ktorá je v tomto žánri skoro až vyžadovaná. Po sérii Broken Sword a Simon the Sorcerer sa do moderného 3D kabátu oblieklo aj nové dobrodružstvo kovboja Fenimora Fillmora. Je to už celých osem rokov, kedy sa táto postava po prvýkrát objavila v point-n-click adventúre Tři lebky Toltéků. Vývojárskemu tímu Revistronic sa podarilo zachovať aj napriek prechodu do 3D, vysokú hrateľnosť, obrovskú porciu humoru a paródie a čo je najhlavnejšie, zostali pri point-n-click ovládaní! A že klasickým adventúram odzvonilo.

Náš hrdina-smoliar Fenimore sa na svojich potulkách po divokom západe dostáva do miest, kde sú farmári utláčaní a územiu i celému mestu vládne tvrdou rukou zloduch Starek. Jeho majetnícke chúťky a túžba po neobmedzenej moci viedla k násilnému odobraniu pozemkov od bezbranných farmárov. Strekova pravá ruka, jazda pištoľníkov, sú prvým a posledným varovaním pred ponukou, ktorú nemožno odmietnuť. Medzi farmármi sa však nájdu aj ľudia, ako Joe alebo Alvin, ktorí sú ochotní brániť svoj kúsok zeme vlastným telom a neboja sa podpaľačstva alebo zbrane namierenej na tvár.

Medzi Fenimorove hlavné vlastnosti patrí objavenie sa v nesprávnu chvíľu na nesprávnom mieste. A práve táto chvíľa nastáva, keď pištoľníci dávajú poslednú šancu Joeovi predať farmu. Fenimore sa napichne na kaktus a elegantne skočí doprostred slovnej prestrelky, ktorá každú chvíľu vyvrcholí zahrmením koltov. Pištoľníci prekvapení záhadným cudzincom začnú siahať po šesťraňákoch, ale Fenimorove rýchle reflexy s pomocou bullet timeu dokážu zabrániť zbytočnému prelievaniu krvi. Hrozba pištoľníkov je dočasne zahnaná, ale Fenimore sa ocitol v strede vojny, kde v okolí mesta zostali iba dve fungujúce farmy a rozhodne sa farmárom pomôcť. Jeho ochota je v zápätí zneužitá, keď celý plán obrany a zaobstarania bezpečnosti leží na jeho, teda na hráčových pleciach.

Fenimore Fillmore: The Westerner
Fenimore Fillmore: The Westerner
Fenimore Fillmore: The Westerner

Fenimore Fillmore: The Westerner sa aj napriek 3D prostrediu ovláda ako klasická point-n-click adventúra. Revistronic zostali verný tomuto overenému hernému mechanizmu, za čo im patrí veľká vďaka. Na ovládanie postavy si vystačíte s dvomi tlačítkami myši, kde ľavým určujete, ktorým smerom má Fenimore ísť a pravým si prepínate medzi funkciami kurzoru, preskúmaj a použi. Počas prieskumu objektu sa kamera prepína do 1st person pohľadu, čím sa zjednodušuje zbieranie predmetov a umožňuje nahliadnuť do vnútra skríň a zásuviek, kam normálne nevidieť. S 3D prostredím sa však objavil problém navigácie postáv a nepresného pohybu po obrazovkách. Kamera sa pri pohybe postavy otáča a na scénu sa pozerá z rôznych uhlov. Častokrát sa stane, že Fenimore nedokáže vyjsť z obrazovky a je nutné klikať mimo obraz v dolnej časti obrazovky. Takto je možné prehliadnuť niektoré miesta, ako napr. vešiak so šatami v obchode. Nemožno hovoriť ani o zvládnutom pathfindingu, kedy sa za cieľom vydáva Fenimore poriadnou obkľukou.

The Westerner nie je rozsiahla adventúra, ale vďaka otvorenosti všetkých lokácií od samého začiatku je zavádzajúca, preto odporúčam držať sa daných úloh a zbytočne sa nevydávať na prieskumné cesty, samozrejme vám to nezakazujem. V hre je celkovo sedem hlavných lokácií, dve farmy, škola, mesto, strelnica, most a Starekov ranč. Medzi týmito vzdialenými miestami, videnými na mape, sa pohybujete s koníkom menom Blesk. Koníkovi sa bez plného žalúdku nikam nechce a je ho nutné priebežne kŕmiť šťavnatou mrkvou, na ktorej je závislý. Nasýtenie signalizuje pätica políčok, ktoré sa pri prechode medzi miestami vyprázdňujú. S kŕmením súvisí jedna z minihier, ktorú budete často opakovať a stane sa otravnou. Mrkvu je možné získať pracným pestovaním alebo jednoduchým kúpením v obchode. Na začiatku sa však venujte radšej farmárčeniu, kedy je nutné zalievať políčka a čakať kým mrkva dorastie, aby ste ju mohli zobrať. Čím častejšie budete cestovať, tým častejšie budete zalievať. Napríklad z Alvinovej farmy do mesta koník spotrebuje tri mrkvy, čiže späť na farmu sa bez novej zásoby zeleniny nedostanete.

Fenimore Fillmore: The Westerner
Fenimore Fillmore: The Westerner
Fenimore Fillmore: The Westerner

Ďalším novým prvkom sú v hre peniaze, za ktoré si kupujete predmety potrebné na ďalší postup. Bez patričného obnosu sa nezaobídete a budete prehľadávať skrine, zásuvky a poličky. Prakticky v každej miestnosti je možné naraziť na farebné papieriky a tie môžete vyhrať aj v streleckej súťaži, kde počas niekoľkých kôl strieľate do terčov. Súťaž je zdĺhavá a výhra po štvrtom kole je iba osem dolárov, v núdzi však zachráni. Preto odporúčam nemíňať drahocenné peniaze na predmety, ktoré zatiaľ nepotrebujete.

Obtiažnosť The Westerner nie je vysoká, dôležitý je prieskum a pozornosť venovaná početným dialógom s množstvom NPC postáv, v ktorých nemožno preskakovať jednotlivé vety. Aj po získaní informácie sa môžete postavičiek pýtať na rôzne osobné veci a dozvedieť sa napr. u šerifa úspešnosť vyriešených prípadov. Klasických logických hádaniek sa nedočkáte, budete sa rozprávať a používať množstvo predmetov, z ktorých väčšina nemizne z inventára, čo vyvoláva v neskorších fázach hry zmätok. Pamätníkov poteší v bare pitie nápoja Sarsaparrily, čo je obdobou vtipných prestreliek v Monkey Island.

Fenimore Fillmore: The Westerner pripomína svojím technickým spracovaním spaghetti western v komixovom šate. Vďaka enginu PICTuRE, ktorý dokáže vyprodukovať až 15 miliónov polygónov, vyzerajú postavičky ako hračky z filmov Toy Story. Vysoko kvalitné modely postáv sú bravúrne animované a prestrihové animácie dosahujú kvalít animovaného filmu. Počas rozhovorov gestikulujú, na tvárach je vidieť emócie a neustále sú v pohybe. Niekedy máte pocit, že sa dívate na bábkové divadlo s plastovými postavičkami, ako na hru. Komixové prostredie je rovnako bohaté na detaily hlavne vo vysokých rozlíšeniach. Zvuková stránka je slabým článkom hry, hudba je nevýrazná a jednotlivé melódie sa často opakujú. Český dabing postáv postráda emócie (okrem Fenimora a nezabudnuteľného šerifa) a hovorené slovo nie je synchronizované s animáciou úst.

Fenimore Fillmore: The Westerner
Fenimore Fillmore: The Westerner
Fenimore Fillmore: The Westerner

Veľmi nepríjemným nedostatkom tejto výbornej adventúry je stabilita herného kódu. Počas hrania sa mi neraz stalo, že hra jednoducho spadla (pri načítaní textúr v salóne, tu pomôže kritické súbory nahradiť inými textúrami a premenovať ich), takisto sa nie je možné prepínať medzi aplikáciami, čo vedie k okamžitému ukončeniu hry. Dôležité je často ukladať pozíciu, kedy sa vyhnete zdĺhavému procesu (neexistuje tu dvojklik na okamžitý presun do inej obrazovky, animácie a dialógy sa nedajú preskakovať) prechádzania tých istých obrazoviek alebo rozhovorov. Autori na hranie odporúčajú minimálne CPU 733Mhz, 256MB Ram a 32MB grafickú kartu. Odporúčam však hrať Westernera minimálne v rozlíšení 1024x768, kedy sa na postavách a prostredí vytráca zubatosť. Testovaná zostava v mojom prípade s procesorom Intel P4 3,4Ghz s jadrom Prescott, podporou HT a grafickou kartou GF6800 dovoľovala hrať Westernera v rozlíšení 1280x1024 so zapnutým antialiasingom úplne plynule.

Fenimore Fillmore: The Westerner paroduje niektoré známe diela a herné tituly, humorne vykresľuje atmosféru divokého západu a vzťahy medzi farmármi a Starekom. The Westerner sa aj napriek niekoľkým chybám výborne hrá a patrí medzi herné tituly, na ktorých sa pobaví celá rodina.

napísal spacejunker 3.12.2004
8.0
FENIMORE FILLMORE: THE WESTERNER