VAMPIRE: THE MASQUERADE - BLOODLINES

VAMPIRE: THE MASQUERADE - BLOODLINES

8.7

Ako dopadlo očakávané RPG, ktoré ako prvé využilo Source Engine (HL2)?

Doba sa zmenila a svet spolu s ním. Kultúra, technologický pokrok, náboženstvá a v neposlednom rade aj vojny, doviedli ľudstvo do dnešnej, modernej doby. Do doby, kde sa aj s niektorými banálnymi a nepotrebnými vecami nevieme vysporiadať a niektoré skutočnosti považujeme za samozrejmosť. Ich existenciu to však neovplyvnilo. Žijú dodnes medzi nami v dokonalej symbióze. Nesmrteľná spoločnosť riadiaca sa pravidlami staršími ako ľudské zákony. Majú vlastné problémy, venujú sa práci, rodine, obchodu, politike. Je možné na nich naraziť prakticky všade. Po celý svoj život však nesú so sebou ťažké bremeno kliatby, hlad, túžbu po tmavočervenej tekutine kolujúcej v žilách ľudí. Krv. Zmenou doby sa zmenili aj niektoré pravidlá. Neubližuje im cesnak ani náboženské symboly. Ohrozujú ich dnes bežne dostupné zbrane, počítače, kamery, telefóny a samozrejme projektily vypálené z dlhej hlavne strelnej zbrane.

Na najnovší RPG titul z dielne vývojárskeho tímu Troika Games, Vampire: The Masquerade - Bloodlines sa pozeralo, ako na prvú hru využívajúcu „fantastický“ Source Engine, ktorý poháňa vysoko hodnotený Half-Life 2. Zabúdalo sa na prepracovaný svet, košaté rozhovory, vývoj postavy a pravidlá. Nechajme Source Engine na pokoji a pozrime sa na prvky, ktoré robia z Bloodlines ašpiranta na najlepšie RPG roka. Bloodlines podobne ako staršie RPG Redemption je postavené na pravidlách stolovej hry Vampire: The Masquerade od spoločnosti White Wolf. Zo zatuchlých kobiek a studených stien hradov sa presunul príbeh do modernej doby s atmosférou, vizuálmi a náladou prostredí pripomínajúc neónový stredovek.

Metropola Los Angeles, kde sa Bloodlines odohráva, bola až do príchodu princa Sebastiana La Croixa kontrolovaná sektou Anarchs. Príchodom aristokratického panáčika, hlásateľa jediného správneho kódexu Masquerade, sa mesto rozdelilo na dva tábory. Aby to nestačilo, rožky začali vystrkovať aj podceňovaní rebeli Sabbat a niekde v útulnom, ale špinavou apartmáne došlo k nedovolenej premene. Premene človeka, na upíra. Vašej premene. Kódex bol porušený a za porušenie zákona čaká upíra/stvoriteľa finálna smrť, ktorá mala byť konečnou stanicou na ceste životom aj pre nového člena upírej spoločnosti. Princ aj napriek mnohým námietkam pred radou predstavených nováčika ušetril, čím sa stal jeho dlžníkom a oficiálnym poskokom.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Prvé kroky vo svete World of Darkness sú ťažké a každý vás (právom) považuje za zelenáča. Sprievodcom upírieho batoľaťa je Jack, ktorý vás pomocou série rozhovorov a jednoduchých úloh v tutorialy zasvätí do prepracovaného a vzťahmi komplikovaného sveta. Vytváranie postavy hrá v Bloolines obrovskú úlohu. Samotným výberom klanu, k dizpozícii je ich sedem, ktoré sa hlásia k sekte Camarrila, ovplyvníte postup celou hrou. Postavu definuje séria vlastností (sila, obratnosť), schopností (používanie sečných/strelných zbraní, prehováranie, inteligencia, páčenie zámkov, hackovanie) a špeciálnych upírich síl, Disciplines (môžu sa familiárne nazvať kúzla). Každý klan ťaží z charakteristiky, osobnosti a k jednotlivým vlastnostiam pridáva bonusy. Klan Brujah, čo sú rodení bojovníci dostávajú bonus k útokom, pre ich agresívnu náturu. Opakom je príslušník klanu Tremere, ktorý nedosiahne v boji vyššie číslo ako 4, čo ho predurčuje na používanie veľmi silnej a efektívnej mágie Traumaturgy. Klan Toreador sa spolieha na svoj šarm a výrečnosť a napr. Nosferatu sa so svojím zohaveným zovňajškom na ulici bez aktivovanej Dementation pohybovať nemôže. Všetky klany majú spoločné kúzlo Blood Bufs, ktoré dočasne zvyšuje vlastnosti: silu, obratnosť a tak dovoľuje aj slabým charakterom v boji prekonať inak neriešiteľné situácie alebo naopak postavám zameraným na útok, pomôže v páčení zámkov. Vlastnosti nadväzujú na seba a každá inak ovplyvňuje postavu, preto je dôležité sa už pred samotným hraním rozhodnúť, akým spôsobom chcete hru prechádzať. Univerzálna postava v Bloodlines neexistuje, nedovolí to charakter klanu a ani množstvo skúsenostných bodov. Odporúčame hrať Bloodlines po prvýkrát s klanom Brujah. Dostáva bonus k útokom a s dobre distribuovanými skúsenosťami môžete mať ku koncu diabolskú silu, prevyšujúcu všetky konvenčné zbrane.

Troika Games dokonale previedli pravidlá stolovej hry do Bloodlines, či je to už vytváranie postavy cez sériu otázok alebo puntičkárske prideľovanie štartovných skúsenostných bodov za začiatku, veľká časť hry bola venovaná vzťahom medzi jednotlivými sektami a internej politike klanov, ktoré môžete v obmedzenej forme ovplyvňovať. Najväčšie zastúpenie tu má sekta Camarrila, ktorá sa riadi kódexom Masquerade a radov starších, na kódex a hierarchiu kašle sekta Anarchs bez oficiálneho vodcu, Sabbat považujú ľudí iba za prázdne schránky plné krvi a nakoniec je tu azijská sekta Kuei Jin, ktorá sa povyšuje nad všetky ostatné a tým ich štve proti sebe. Každá sekta potrebuje informácie a pre hráča má pripravené špecifické úlohy. Bloodlines nie je príkladom klasického RPG, kde kosíte množstvo nepriateľov, zbierate tony zbraní, predmetov a potom s nimi letíte k najbližšiemu obchodníkovi. Boj je odstavený na vedľajšiu koľaj, v Bloodlines hrajú prim dialógy, politika a informovanosť.

Postava sa vo svete World of Darkness nevylepšuje sama ani pri častom používaní rovnakých kúziel/zbraní. Skúsenostné body dostávate iba za splnené úlohy a ich časti. Každá nová úroveň vlastnosti/schopnosti spotrebuje čoraz viacej bodov, čo vás núti vyhľadávať a plniť aj bočné questy. Úloh je mnoho, od hľadania konkrétnej osoby, cez vyčistenie hotela od príslušníkov Sabbat až po vyhodenie skladiska do vzduchu. Väčšina z nich nadväzuje na seba a niektoré sa budú ťahať až do samotného konca hry, kedy máte prístup do všetkých štvrtí Los Angeles. Jednotlivé úlohy (vedľajšie aj hlavné) sú postavené s prihliadnutím na počet siekt a je ich možné vyriešiť niekoľkými spôsobmi. Nikto vás nenúti pomaly sa zakrádať v tieňoch poza chrbát rozmanitých nepriateľov, môžete tasiť zbrane a vydať sa cestou krvi alebo použiť zvádzanie/presviedčanie a nevyhnuteľnú konfrontáciu s nepriateľmi vydebatovať. Sloboda rozhodovania je úžasná. Nemáte dostatočne vyvinutú schopnosť hackovať počítače? Skúste sa poobzerať po zapadnutom dokumente s kódom alebo po vetracej šachte a do nedostupného apartmánu preniknúť tadiaľ.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Bloodlines je aj napriek nelineárnej stavbe úloh, hrou lineárnou. Plnením úloh si formujete vzťahy medzi sektami, ale nič nemôžete pokaziť. V rozhodujúcom rozhovore neexistuje zlá odpoveď, nikto vás nebude naháňať, nikto vás neodmietne. Jedine počet splnených úloh pre jednotlivé sekty ovplyvňuje zakončenie celej hry. Autori mohli hráčovi dať väčšiu voľnosť v rozhodovaní, ku ktorej sekte sa nakoniec pridá a bude bojovať proti ostatným. Vývoj príbehu by nabral iný rozmer a hrateľnosť by sa poriadne natiahla. Pridaním tohto prvku by sa však predĺžil aj vývoj a musel by sa zaručene zmeniť systém košatých dialógov.

Rozhovory sú jednou z predností Bloodlines, z nich sa môžete dozvedieť potrebnú informáciu alebo sa nechať poučiť o pravidlách, vzťahoch a názoroch na situácie či iné sekty. Ak máte vytrénovanú schopnosť zhovorčivosti (zvádzanie, prehováranie, zastrašovanie), počet tém v rozhovoroch stúpa. Bloodlines sa snaží balansovať medzi politikou a akciou po celú dobu hrania. Prvá polovica však inklinuje k získavaniu informácií, tichému pohybu a množstvu rozhovorov, ako akciou nabitá druhá časť.

Bloodlines aj keď ponúka niekoľko riešení úloh, pri niektorých sa nevyhnete súbojom a aktívnemu používaniu upírich síl, Disciplines. Bojovať sa môže iba na vyhradených miestach, inak by došlo k porušeniu kódexu a začali by po vás poľovať lovci upírov a polícia. Ak sa vám podarí porušiť Masquerade päťkrát, hra pre vás končí. Rovnako nie je dobré dráždiť políciu zabíjaním nevinných chodcov, aj keď sa pri prenasledovaní môžete skryť, budete čeliť neskutočnej presile. Súboje prebiehajú na rozdiel od stolovej predlohy v reálnom čase, čo poteší hlavne akčnejších hráčov, čím samozrejme nie sú vo výhode. Bez vytrénovanej schopnosti si ani neškrtnete. Bojovať môžete holými rukami, sečnými alebo strelnými zbraňami. Jednotlivé schopnosti sú na začiatku na veľmi nízkej úrovni a napr. na presnú streľbu z revolveru pri nulovej skúsenosti môžete zabudnúť. Mieriť budete večnosť a projektil s vysokou pravdepodobnosťou nezasiahne cieľ. Podobné je to aj pri boji so sečnými zbraňami alebo päsťami.

Zbraňový arzenál nie je široký, ale ponúka dostatočnú palebnú silu a rozmanitosť. Medzi brokovnicami, revolvermi, samopalmi, katanami, palicami, nožmi narazíte aj na také rarity ako vysoko účinný plameňomet alebo useknutú ruku. Každá strelná zbraň spotrebúva iný typ munície a tú je nutné pracne zbierať po nepriateľoch alebo do najsilnejších zbraní dokupovať za ťažko zarobené peniaze, ktorých nebudete mať zrovna na rozhadzovanie.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Tam kde zlyhávajú konvenčné zbrane, nastupujú Disciplines a iba hlupák by im nevenoval pozornosť. Bez týchto špeciálnych síl prežije vo svete World of Darkness iba málokto. Využijete ich hlavne v súbojoch s bossmi a silnými nepriateľmi. Každý klan má tri jedinečné sily vychádzajúce z ich nátury. S počtom investovaných bodov rastie ich účinok a dĺžka trvania. Disciplines vhodne dopĺňajú konvenčné zbrane a naopak. Bez takého Auspex by ste nevideli cez steny aury postáv, bez Celerity sa nebudete dostatočne rýchlo pohybovať, bez Potence nebudete rozdávať smrteľné rany päsťami, bez Obfuscate sa nestane neviditeľným a potom je tu ultra silná mágia klanu Tremere, Traumaturgy.

Používanie Disciplines a udržiavanie postavy vo forme je podmienené množstvom krvi. Čím je postava hladnejšia, tým sa jej pomalšie dopĺňa energia a hrozí prepadnutie šialenstvu, kedy útočí na všetko živé a hryzie do krkov (získava dočasne body k útoku, ale hrozí porušenie kódexu). Šialenstvo udržuje v kľude aj merač ľudskosti, ak budete vyciciavať do sucha alebo bezdôvodne zabíjať, začne sa ozývať beštia vo vnútri častejšie a záchvaty sa stanú nekontrolovateľnými. Doplniť životne dôležitú tekutinu je možné niekoľkými spôsobmi, navštívením nemocnice, vylákaním prostitútky do temnej uličky pod rúškom sexuálnych radovánok alebo zahryznutím do bezdomovca či vyplienením potkanov v kanáloch. Každý tvor, spoločenská vrstva má však inú kvalitu krvi a teda aj inak nasýti.

Až do tejto chvíle je Bloodlines vysoko hrateľné RPG so širokými možnosťami, to by však nemohlo bežať na Source Engine. Nech sú jeho prednosti akékoľvek a grafická kvalita „neprekonaná“, autorom robila táto technológia obrovské problémy. A tým nemáme na mysli rozmazané textúry, modely postáv alebo stavbu úrovní. Už od prvého spustenia sa budete potýkať s tonou chýb od drobných v dizajne až po také fatality, ako zlyhávanie AI a chybný quicksave (mimochodom sa ukladá rovnako dlho ako klasický save). Nájdete tu mušky, ako opačne otočené klávesnice na stoloch, prepadávajúce/miznúce tiene (vodič v taxíku vrhá tieň pod podvozok), blikajúce textúry, pri 3rd person pohľade nechutne skákajúca perspektíva pri chodení po schodoch, samozbierajúce/miznúce predmety. To sú všetko chyby, ktoré znepríjemňujú hrateľnosť. A potom je tu nevyladenosť herného kódu a s tým spojené krvavé hardvérové nároky. Minimálne požiadavky CPU 1,2Ghz, 384MB Ram, 64MB VGA považujeme za malý žart.

Bloodlines sa poteší každému ďalšiemu MB pamäti, najlepšie si však rozumie s 1GB hlavnej pamäti. Hlavne v exteriéroch budete pociťovať rapídny pokles fps a na niektorých zostavách môže dochádzať k slideshow. Naopak v interiéroch beží hra značne plynulejšie, pokiaľ sa na scéne neobjaví množstvo nepriateľov. To, že vám beží HL2 plynule, neznamená, že vám Bloodlines pobeží rovnako rýchlo. Zostava v konfigurácii: procesor Intel 3,4Ghz s jadrom Prescott, 1MB L2 Cache, podporou HT, 1GB základnej pamäte s duálnou adresáciou a grafická karta GF 6800, dokázala Bloodlines rozhýbať plynule na najvyššie detaily v rozlíšení 1024x768 s miernym poklesom fps v exteriéroch (pre porovnanie dodám, že na uvedenej zostave beží HL2 v 1600x1200 s high detailami). Po prvom oficiálnom patchi snáď hardvérové nároky klesnú na rozumnú hranicu. Zatiaľ je dostupný iba neoficiálny patch, ktorý rieši padanie hry v Society od Leopold a množstvo ďalších drobných chýb.

Grafická stránka, ak odhliadneme od faktu, že hra beží na Source Engine, je účelová. Dizajn úrovní je veľmi strohý, modely postáv zjednodušené, prakticky všetko zoviera 90° uhol a priestor nie je využitý naplno. Niektoré lokácie mimo mesta sú zbytočne predimenzované a pôsobia frustrujúco. Mesto Los Angeles je rozdelené na štyri časti, ktoré sa na seba veľmi ponášajú. Nájdete tu nočné kluby, bary, hotely, obchody, divadlo, po uliciach sa preháňajú policajti, bezdomovci a prostitútky. Mesto má vzbudzovať pocit, že žije vlastným životom, ale opak je pravdou. Grafickým, neónovo-depresívnym štýlom pôsobí veľmi mŕtvo. Osobne mi v hre chýbala zmena dennej doby. Podobne ako v Redemption, mohli autori zakomponovať aj niekoľko úloh počas dňa. Aby som iba nehanil, Troika Games treba pochváliť za vynikajúci dabing postáv a hudobnú kulisu. Na svet World of Darkness a jednotlivé štvrte Los Angeles sa dívate z vlastnej alebo z 3rd person perspektívy. Pri bojoch sa hra zásadne prepína do 3rd person a pri používaní zbraní do 1st person.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines sa dostal na trh skôr, ako mal. Predvianočné šialenstvo je dobrým štartom v naháňaní predajných čísiel, chyby však zbytočne kazia prepracovanú spoločnosť upírov v bežnom svete. Fanúšikov klasických RPG možno sklame nízkym počtom predmetov a zbraní. Ako už bolo povedané, Bloodlines nie je klasické RPG. Sedem klanov v spojení s Disciplines a alternatívnymi cestami pri plnení úloh zaručujú vysokú znovuhrateľnosť a dlhotrvajúcu zábavu.

Odkaz pre pánov z Troika Games: Chceme patch a nezabudnite ohlásiť začiatkom budúceho roka pripravovaný datadisk!

napísal spacejunker 16.12.2004
8.7