Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Stredovek pominul. Svet sa zmenil a ľudská spoločnosť s ním. V novoveku už nenašli miesto také mýty a legendy ako čarodejnice, vlkolaci či upíry.

PC
pridal wes8723 12.8.2010 o 20:12 pod používateľské recenzie

9.5


Recenzia hry Vampire – Masquerade : Bloodlines (2004)

 

                           Stredovek pominul. Svet sa zmenil a ľudská spoločnosť s ním. V novoveku už nenašli miesto také mýty a legendy ako čarodejnice, vlkolaci či upíry. Čomu máme veriť nám teraz diktujú politici, vedci alebo lekári. A kto by sa s nimi hádal, všakže. Lenže čo ak existujú veci, ktoré presahujú naše myslenie a chápanie? Upíry existovali len v poverách a v mysliach prostých ľudí v stredoveku. Bram Stoker ale dokázal koncom 19. storočia ukázať, že ľudia všetkých vrstiev sú stále fascinovaní týmito stvoreniami.

 

                          Dnes sú upíry hlavne veľmi populárni vo sfére filmov, seriálov, divadelných hier, ale nájde sa miesto aj v počítačových hrách. Takou hrou je aj hra od bývalej firmy Troika Games, ktorá pozostávala z ľudí, ktorí majú na svojom konte aj takú legendárnu hru, akou je Fallout. V roku 2002 si zaumienili, že je už čas vytvoriť moderné akčné RPG so všetkým čo k tomu patrí. Hra je založená na pravidlách stolovej hry Vampire - Masquerade a drží sa ich vcelku pevne. Určité obmedzenia a zmeny sa však museli urobiť vzhľadom nato, že ide o PC hru. Na začiatku máme na výber si vybrať priamo jeden zo siedmich klanov upírskej spoločnosti Kamarilla alebo zodpovedať na pár veľmi dobre napísaných otázok a hra podľa odpovedí vyberie za Vás, ktorý klan sa najviac ku Vám hodí. Hru môžu hrať obidve pohlavia, kedže je tu pri každom klane na výber mužský aj ženský model. Každý jeden klan má svoje výhody a zápory a za každý sa hrá iným štýlom, čo zaručuje vysokú znovuhrateľnosť. A čo sú na výber za klany?

 

                          Kitty, klan Brujah : „V tejto žalostnej spoločnosti, že vraj zvanej Kamarilla, si človek fakt môže vybrať. Samozrejme, že človek spraví najlepšie, ak sa rozhodne byť ako my, Brujah. Konať, až potom sa pýtať. Nič iné je lepšie ako niekomu nakopať zadok alebo namieriť brokovnicu rovno do ksichtu. Ale sú tu aj tí bojkovia, samozvaná šľachta Venture. Na môj vkus ale príliš veľa kecajú a nemajú proste tie správne gule. Proste naivní debilkovia. Heh. Extrémom sú tu Nosferati. Vypadajú ako zo starých filmov o vampíroch. Fakt hrôza ich vidieť. Preto sú to takí naši špióni. Nenávidím ich ale je dobre s nimi vychádzať. Ale taký Tremere, to je možno ešte väčší extrém. Síce môžu vypadať normálne, ale tie ich tajné obrady a ich čary, to veľa dôvery nezbuduje. Týchto fakt neznášam. A nielen ja. Ha-ha.“   

 

                        Na doplnenie, okrem týchto klanov sú v ponuke šialení blázni Malkavian, divokí Gangrel a umelci Toreador. Po výbere klanu nasleduje rozdeľovanie určitého počtu bodov do schopností. disciplín a vlastností upíra. Nasleduje začiatok príbehu. Ako vypadá?

 

                      John, klan Gangrel : „Vahhhh. Musím ti povedať svoj príbeh, dieťa noci. Včera som stretol v jednej tmavej uličke popri odpodkoch kráčať peknú divožienku, hej. Po krátkej prechádzke prírodou som šiel nakoniec do jej bytu. A čo ti poviem, mali sme fajne divoký sex, ktorý mám veľmi v obľube. Heh. Ale ráno sa zobudím a uvedomím si, že na krku mám dve malé rany, ktoré k..va bolia. A v tom trhli do bytu pár fakt divných chlapíkov a mňa aj moju žienku uniesli do akéhosi divadla. A vtedy som ich všetkých videl. Upírov! A bol tam aj ich hlavný šéf LaCroix, ktorý má na starosti klany združené pod Kamarillou. Vtedy rozhodol, že moju stvoriteľku musia popraviť za neodhlásené stvorenie nového zelenáča. Mňa, samozrejme. Už som čakal najhoršie, keď v tom sa LaCroix zľutoval nado mnou a teraz mu mám slúžiť. Husté, čo? Ahhhhhh. Heh.“

 

                    Hráč sa dostáva do sveta, v ktorom hýbu dejinami upírska spoločnosť. Svet, v ktorom sa neodpúšťajú chyby a ktorý má svoje zákonitosti. Človeku sa otvorí mapa určitých častí Los Angeles, ako Downtown, Chinatown, Hollywood alebo Santa Monica. Tieto štvrte sa hráčovi otvárajú postupne ako prechádza hlavnými ale aj vedľajšími misiami. V meste existuje niekoľko organizácií upírov a hráč sa s nimi bude stretávať a nakoniec si bude musieť vybrať ku ktorej sa pridá a to hlavne závisí ako bude prechádzať hrou. Aké sú to orzanizácie?

 

                    Vincent, klan Noferatu : „Áááá, novic prišiel za tým najlepším informátorom. No, už by si mohol striasť ten svoj vyplašený výraz v tvári, nemyslíš? Heh. Však máš rád horory, nie? No mám ti vysvetliť niečo o vzťahoch medzi rodnými. Tak začneme s Kamarillou, hej. Tam patríš ty aj ja. Ide nám o to, aby o našej existencií nevedela ľudská spoločnosť a oni popritom ani nevedia, že hýbeme svetovými udalosťami, ako sa nám chce. Heh. Potom sú tu tí bastardi zo Sabbatu. Čo je ich zmyslom? Kašľať na všetko na čom my staviame. Jednoduché. Z východu sú to zase Kuej – jin. Sú to ázijskí vampíri, ale oni si myslia, že sú niečo viac. Nie rodní, ale niečo vznešené. No patetické, nie? A nakoniec sú tu členovia z Anarchie. Tí proste kašlú na všetkých, ale ako tak dodržiavajú aj naše pravidlá o utajení. Hm, fakt už by si mohol aj dačo povedať, nielen čumieť tu na mňa. Heh.“

 

                     Príbeh sa točí okolo týchto organizácií a ich vztahov medzi nimi a ku tomu sa ešte v Los Angeles roznesie správa, že sa do mesta ide z Turecka doniesť nový archeologický nález, sarkofág s telom starodávneho upíra, Antediluviana, ako sa takýto členovia starodávnych upírov nazývajú. Každá z organizácií chce získať tento artifakt a každá ma nato svoje dôvody. Príbeh je veľmi dobre napísaný, obsahuje kvalitné dialógy, hráča zanesie na rôznorodé miesta  a na konci má hráč na zakončenie príbehu niekoľko možností. Hra sa dá dokončiť za 20 hodín, ak sa hráč zameria len na hlavné misie a cez 40 hodín, ak sa plnia aj vedľajšie misie. A aký sú v hre nepriatelia?

 

                    Noctur, klan Tremere : „No ako upír, už nemáš za nepriateľov len svojich susedov, štát alebo politikov. Óóó, nie. Už len iní vampíri sú iná liga ako ľudský nepriatelia. V našom svete ale sú tu aj duchovia, a to je panenku, už iná skúška schopností kindreda. Zombíci, no tí dajme tomu sú ešte v pohode. Hlavne kvôli svojej pomalej rýchlosti. Ale vieš čo, neprajem ti stretnúť dákeho vlkolaka. Ak nejakého stretneš, to je ako keby si sa pozeral smrti do očí. Tam ti nepomôžu žiadne schopnosti, žiadne zbrane, len tvoja bystrosť. Ver mi. Radšej si to zapamätaj. Inakšie, rád som ťa spoznal. Ha.“

 

                     Hra obsahuje RPG systém ako zo starej školy. Experience body dostávate len za splnené úlohy, nie za masakre protivníkov. No ešte za elimináciu hlavných bossov. Ak chcete byť dobrý v hackovaní, musíte si dávať body do prísluš. Vlastností a schopností, v tomto prípade počítače a vedomosti. Sú tu aj klasické vlastnosti ako sila, odolnosť, obratnosť, atď. A potom sú tu špeciálne schopnosti upírov, známe ako disciplíny. Napríklad Brujah môže spomaliť čas a tak rýchlejšie rozdávať údery alebo Noferatu má kvôli svojmu zovňajšku neviditeľnosť. Členovia klanu Tremere zase ovládajú disciplínu ovládnutia krvi protivníka a Venture môžu oblbovať nepriateľov a donútiť ich môžu dokonca až k samovražde. A čo sú slabinami upírov?

 

                   Leo, klan Toreador : „Vítam Vás. Stal ste sa rodným, alebo ak chcete vampírom. Vskutku vznešený pocit, všakže. Tak, ale Vás musím varovať. Nie je všetko zlato, čo sa blyští. Nie ste nesmrteľný. Oj, to nie. Ste veľmi silný, to áno. Ľudská bytosť proti Vám nemá skoro žiadnu šancu. Vždy tu je ale. To je napríklad drevený kolík. Čo sa stane, ak ti ho niekto vrazí do srdca? No podľa filmov by si mal zomrieť, však že. No film je film, ale skutočnosť je iná. Znehybní ťa, ale nezabije. Sa pýtate, že ako to je so striebrom, cesnakom alebo krížom? No dobre, poviem Vám dobrú správu. Sú to báchorky pre deti. A ešte čosi. Svetlo. Umelé je úplne v poriadku ale na slnečné svetlo radšej nechoďte. Inakšie by sme sa už nestretli. Sme nočné tvory. Ako sa hovorí, sme deti noci. Krásne, čo hovoríte?“

 

                     Podstata hrania Bloodlines je taká akú si ju človek spraví. Človek môže hru prejsť ako FPS strieľačku, alebo ako skoro až bojovku. Niekto ju prejde cez samé hackovanie a páčenie zámkov , alebo ako steath akciu. Hráči, ktorý budú chcieť hrať ako FPS, sa musia aj pripraviť nato, že budú mať zo začiatku dosť veľké problémy a musia veľa bodov rozdávať do schopností, ktoré sa priamo týkajú strelných zbraní, ale nakoniec aj oni zvládnu túto hru. Proste je táto hra robená ako RPG a nie ako FPS, tak je to o niečo náročnejšie ako čisté FPS tituly. Znovuhrateľnosť je v hre fakt obrovská a to sa týka hlavných ale aj vedľajších misií. Líši sa aj podľa toho, či hráč hrá za ženskú alebo mužskú postavu. Misie sú veľmi inteligentne navrhnuté, čo sa týka disagnu, atmosféry alebo možností splnenia. Misia v hrôzostrašnom hoteli je už legendárna a človeku pripomenie napríklad film Shining, alebo misia s schizofrenickou majiteľkou jedného baru je veľmi originálna. Hráč pri svojom putovaní stretne veľa zapamätateľných postáv, či už Smilling Jacka, Nines Rodrigueza, majiteľku striptízového klubu Velvet Velour alebo obchodníka Fat Larryho. Sú perfektne nadabingované, ale o zvukovej stránke bude zmienka v neskoršej časti recenzie. Ešte nevieme ako upír získava svoju silu, ale to asi každý vie, nie?

 

                      Asyl, klan Malkavian : „Hej, ty si tu nový, čo fledging. Vysvetlil, ti niekto hlavné pravidlá nášho sveta, sveta nočných detí? Hlasnejšie, nepočujem. .. Čo kričíš na mňa, hm? Dobre, dobre. Tak ti to ja poviem. Základom nášho bytia je krv. Poriadny šok, čo? Heh. Musíš cicať ľudské obete,ak chceš byť takzvane zdravý. Ale nikdy nie úplne, hej? Inakšie budeš strácať svoju ľudskosť a čoraz viac ťa bude mať v moci beštia, ktorá sa nachádza v každom z nás a to keby sa stalo, tak vypukne u teba úplne šialenstvo a ver tomu, že ten bodrel po tebe nebudem upratovať ja. Ha-ha. Je to skoro ako u nás Malkavianoch, ale toto je iný príbeh. No ale naspäť k tomu dôležitému, neonate. Váááuhh! Ak ti nevadí vyciciavať krv krysám, tak buď mojím hosťom. Ale nie je to bohviečo. Ani kráľovné našich vášní nemajú tú správnu kvalitu krvi. Má ju hlavne šľachta. Pijú ti politici krv? Tak ty im to môžeš vrátiť a to doslovne. Heh. Hej, kde si? Sakra, zase sa rozprávam s dopravnou značkou.“

 

                      Hráč sa na misie vydáva zo svojho bytu, alebo v prípade Nosferatu z kanálov. V byte máte chladničku, kde si môžete niektoré veci z inventára nechať, alebo môžete v byte počúvať rádio, ísť na internet, kde budeťe dostávať emaily od svojich kontaktov, ale niekedy dostanete aj spam. Mimochodom, vcelku vtipné spamy. V televízore zase dávajú rôzne reportáže a niekedy aj z niektorých misií na ktorých ste boli. Môžete tiež čítať noviny. A nakoniec si môžete zadovážiť svojho ghúla, ktorý Vás bude poslúchať a niekedy Vám bude môcť dať dáky darček. A čo musí ešte upír vo svete Masquearade dodržiavať?

 

                       Thomas, klan Ventrue : „Vítam ťa, fledging. Vitaj v našom svete. Si teraz jedným z nás a naša spoločnosť má pár pravidiel, ktoré musíš dodržiavať. Mojou úlohou je ti vysvetliť, ako sa chovať na rôznych miestach. Tak po prvé – na uliciach a na verejných miestach sa až na výnimky nebojuje. Musíme zostať čo najviac v utajení. Inakšie porušíš tým kódex utajenia. Preto drž na uzde svoju túžbu po krvi, nepoužívaj žiadnu svoju upírsku schopnosť a nikoho nevyciciavaj pred zrakmi verejnosti. Inakšie pôjdu po tebe lovci upírov a ak to urobíš päť krát, si skončil u nás. Niektoré miesta sa zase nazývajú Elysium a tam už vonkoncom nemôžeš nič používať. Sú to väčšinou upírske kluby alebo katedrály. A nakoniec sú tu bojové miesta, kde sa môžeš prejaviť ako ti to vyhovuje. Takže si ma pochopil, kindred? Dúfam, že áno, inakšie si nepraj nepriazeň Kamarilly.“

 

                        Čo sa týka audiovizuálneho spracovania, vieme, že hra používa Source engine od Valve. Hra vyšla v tú istú dobu ako Half Life 2, čo nebol práve dobrý ťah od distribútora Activisionu. Vývojári museli pracovať ešte s nedokončenou verziou enginu a to na hre vidno. Mne osobne sa hra veľmi páči, ale je to skôr tým disagnom a umeleckosťou, ktorú preukázali vývojári. Viem ale, že hra čo sa týka technického spracovania nie je na tom, tak dobre ako Half Life2. Fyzika prostredia funguje len v určitých prostrediach (väčšinou bojové oblasti) a hra neoplýva ani veľkými textúrami. Hra má jemne komixový štýl, ktorý nemusí vyhovovať každému. Čo sa naopak veľmi vydarilo, je určite zvládnutá mimika tvári postáv. Podľa môjho názoru sú lepšie zvládnuté ako v Half Life 2. Všeobecne sa ale dá skonštatovať, že grafická stránka hry patrí k najslabším článkom hry. Naopak, zvuková stránka hry je zvládnutá špičkovo. Či už spomínaný dabing postáv, ale aj rôzne zvuky prostredí. Ak je cieľom v danej misii Vás vydesiť, upokojiť alebo vyšponovať adrenalín na úplnú hranicu, tak to zvuková stránka vie dokázať ako nič. Čo sa ale najviac hre vytýkalo pri vydaní v roku 2004, boli rôzne bugy a chyby, ktoré sa nachádzali v hre. Niektoré dokonca dokázali znemožniť dokončenie hry. Hneď po vydaní vyšiel prvý a aj posledný oficiálny patch, ktorý veľa vecí vyriešil. Od tej doby vychádzajú patche od fanúšikov hry, ktoré nielen, že opravujú všemožné chyby a chybičky, ale do hry pridávajú aj rôzne prídavné veci, ktoré vývojári asi nestihli do hry dostať, ale mali ich v pláne. Takže v tejto dobe, už hráči s pomocou patchov môžu hrať hru bez strachu a užívať si túto skvelú hru. Ja som sám hru prešiel pár mesiacov po vydaní do konca len so základným patchom 1.2 v angličtine a za celú dobu som nenarazil na skoro žiadne bugy, ale viem, že u každého sa to líši.   

 

                          Záver : Nemôžem nič iné, len skloniť poklonu pred Troika Games, za takýto skvelý zážitok, ktorý mi pripravili touto hrou. Každý, čo má rád RPG hry, hororové hry alebo celkovo niečo iné a originálne v hernom odvetí, mal by dať hre šancu. V tejto dobe človek už nemôže na grafiku nadávať, keďže za chvíľu ide mať hra 6 rokov, čo by voči nej nebolo fér. Inakšie ide o ojedinelú hru a človek si pri hraní nej zaspomína na tituly ako System Shock alebo Deus Ex. Žiadna hra ma do seba nezatiahla ako táto a preto jej nemôžem dať nižšiu známku ako 9,5. Večná škoda Troika Games, ale aj večná vďaka za tento titul.

 

Plusy + : Príbeh, znovuhrateľnosť, klany, atmosféra, rôznorodosť misií, hudba, zvuky, grafika, RPG prvky, postavy, dĺžka, patche :D

Mínusy - : Bugy, ťažšia FPS stránka, grafika


napísal wes8723 12.8.2010



Páči sa mi!

9.5
VAMPIRE: THE MASQUERADE - BLOODLINES

PC

Vývoj: Activision / Troika Games
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 16.11. 2004
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19831)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk