JETS’N’GUNS

JETS’N’GUNS

9.1

Jedinečný sharewarový produkt v zábave prekonávajúci aj bežné komerčné tituly. Mali ste radi Project X, Xenon 2? Skúste Jets’n’Guns.

V Sectore sa veľmi sharewarovým veciam nevenujeme, no v tomto prípade budeme musieť asi urobiť výnimku. Z českých lesov a hájov k nám totiž zablúdila vec, ktorá stojí za našu a poprípade aj vašu pozornosť. Ak vám niečo hovoria názvy, ako Project X, Xenon 2 Megablast či Raptor, potom určite obráťte pozornosť na Jets’n’Guns (JnG). Oldschoolových raketkových strielačiek na PC už veľa nevzniká. Vlastne by sa dalo povedať, že skrolovačky zľava doprava drží nad vodou už len sharewarová scéna. Česká skupina Rake in Grass, ktorá patrí medzi takéto sharewarové zoskupenia, sa chopila s vervou svojej úlohy a načo chodiť okolo rozliatej borovičky, ich projekt JnG dopadol nad očakávanie dobre.

Ako v každej poriadnej skrolovačke, tak aj v JnG chýba poriadny príbeh. Vlastne je to také klišé o záchrane sveta až je to originálne. Ale v strieľačkách predsa nikdy nešlo o nejaký príbeh. Hlavne, že je zábava. K dispozícii je raketa, ktorá náramne pripomína lietadlo z druhej svetovej vojny a na začiatok máme aj zopár doláčov. Môžeme začať nakupovať.

Jets’n’Guns
Jets’n’Guns
Jets’n’Guns

Let’s go shoping

V JnG nechýbajú samozrejme obchody so zbraňami a inými podpornými systémami. Na vylepšenie čakajú štíty, motory, zlepšenie ovládania, ale dokúpiť môžeme aj preukaz nájomného lovca, vystúpenie v TV show alebo hekovací prístroj. Ak počas hry rozstrelíme niektoré kontajnery, vyskočí z nich debnička, ktorú môžeme zobrať a neskôr v obchode pomocou hekovacieho prístroja otvoriť. Princíp je jednoduchý, ale geniálny. Komu hovorí niečo hra Logic, tak je za vodou. Pre tých, ktorí ju nepoznajú aspoň v skratke. Treba uhádnuť 4 miestny číselný kód, pričom po zadaní kombinácie sa zobrazí, či sme číslo trafili a či je aj na presnom mieste (zelená), alebo či sme číslo trafili, ale nachádza sa inde (žltá), alebo sa číslo vôbec v kombinácii nevyskytuje (červená). Po otvorení vypadnú rôzne bonusy v podobe zbraní alebo inak nedostupných predmetov, ktoré môžeme speňažiť. Ak ani na posledný pokus kombináciu neuhádneme, debnička zmizne a sme v loji.

Zaujímavá featurka je tiež natáčanie TV show. Po zakúpení licencie musíme zabíjať malých panáčíkov a kozmonautov, v čo najväčšom počte a podľa možnosti, čo najviac, za čo sme odmeňovaní hláškami, ako multi kill, outstanding alebo maximum overkill. Čím viac mŕtvych a čím väčšie kombo spravíme, tým viac prachov na konci levelu dostaneme. Ak si dokúpime preukaz lovca a v leveli zničíme špeciálne označenú loď, zajmeme tým hľadaného zločinca. V shope ho potom môžeme predať spravodlivosti alebo ho necháme, aby nás podplatil a pustíme ho. Ak budete mať peniaze navyše, môžete dokúpiť aj také vecičky, ktoré ukazujú prejdenie levelu v percentách, ukazovateľ zdravia bossa, ochranné sféry okolo lietadla alebo nanosondy opravujúce poškodenie. Proste na výber je až 16 zariadení a takmer každé sa dá upgradovať.

Jets’n’Guns
Jets’n’Guns
Jets’n’Guns

640x480? Tfuj.

Áno, áno. Je to tak. Hra bohužiaľ podporuje len toto jedno rozlíšenie. Pýtate sa či je to na škodu veci? Ja vravím nie. Každý objekt bol s láskou vytvorený a hlavne to beží aj na pomalých, dnes už kancelárskych strojoch. Rotujúce meteority, niekoľko paralaxných skrolovacích rovín, vyše 200 rôznych nepriateľov a cca 10 bossov. Na kašu sa dá rozstrieľať takmer všetko. Od maličkých (a veľmi krepo animovaných) človiečikov cez obrovské zepeliny až po bossov cez pol obrazovky. Okolo rôzny členitý terén (občas robí problémy cez, čo sa dá a cez, čo sa nedá preletieť) a všelijaké stavby domov, hangárov, veží a diel. Navyše žije všetko svojím životom, rotuje, otáča sa za vami, strieľa, dymí, vybuchuje na 1000 spôsobov a metá okolo seba desiatky úlomkov, ktoré zasa môžu, ale nemusia explodovať v maličkých výbuchoch. Do toho všetkého nalietavajú nepriatelia v rôznych formáciach a počtoch strieľajú malé výboje a projektily. Každá nábojnica odletuje z hlavne a každý výboj exploduje. A do toho ešte vaša raketka s rotačnými guľometmi napredu, fotónovými kanónmi na bokoch upgradovaných na maximum, ktorých paľba vytvára takmer nepretržitú 4 centimetrovú hrubú čiaru cez obrazovku, navádzané rakety, ktoré krúžia okolo vás a hľadajú svoj cieľ a za každou samozrejme dymová stopa.

Ešte som zabudol na 21 odlišných levelov. Bojovať sa bude vo vesmíre, pralese, pod vodou v hyperpriestore, na planétach so zamrznutým oceánom alebo tekutou lávou a v neposlednom rade aj medzi meteormi. Podarený je hlavne level, kde na konci priletíme na samotný koncert Machinae Supremacy a začneme kosiť fanúšikov napalmom. Mňam. Alebo level, kde treba eskortovať a ochrániť poškodenú vojenskú loď. Nepriatelia sa dajú rozobrať 57 rôznymi zbraňami od základných projektilových cez pokročilejšie energetické až po plazmové a neviem-ešte-aké-brutálne-mega-ničivé™. Každá samozrejme s iným grafickým prevedením a zvukom. Toto si ešte môžete vynásobiť ešte 3-5x, pretože zbrane sa dajú upgradovať a samozrejme čím väčší upgrade, tým väčší bum-prásk. Uff.

Jednotlivé zbrane sa prehrievajú a treba striedmo strieľať a nechovať sa ako macho. Občas sa strhne taká grafická diskotéka, že túto hru vážne nedoporučujem epileptikom. Problémy nastávajú, ak nie je upgradovaný slabý štít a v grafickom galimatiáši nie je poznať, čo letí na vás a čo od vás. Tak sa stane peklo už na druhej obtiažnosti. Základom je vyváženosť zbraní a silný štít. Ostatné už zvládnu reflexy.

Jets’n’Guns
Jets’n’Guns
Jets’n’Guns

Dôvod kúpiť dobré bedne

Ak niečo exceluje viac ako grafické spracovanie, tak je to spracovanie zvukové. Perfektný rockový soundtrack od Machinae Supremacy (robili hudbu aj do hry Deus Ex Machinae, ak vám to niečo hovorí) je navyše tvorený aj 8-bit samplamy, čo dáva hre ďalší rozmer a ešte viac umocňuje pocit zašlej slávy Atari, Amigy a C64. Na oficiálnej stránke je k dispozícii na stiahnutie dokonca celý soundtrack. Ak máte tú možnosť, tak vrelo odporúčam jeho stiahnutie. Určite nebudete ľutovať. Na oficiálnej stránke Machinae Supremacy sú pripravené na stiahnutie desiatky ich výtvorov a budúci fanúšikovia JnG by ju určite mali navštíviť. Pozadu nezostávajú ani zvuky všetkých zbraní a výbuchov. Skrátka vyvážený a kompaktný zvukový prejav.

8-bit strikes back

Perfektná retro grafika a superiorný soundtrack spolu s geniálnou hrateľnosťou a trocha ťažšou obtiažnosťou navodzujú atmosféru orgastických 8-bitových peciek a poskytujú odkojencom stariniek konečne slušný úlet od už obligátnych a trápnych 3D hier. Škoda len, že chýba multiplayer a animácie niektorých jednotiek sú dosť odfláknuté. Dĺžka hrania na strednej obtiažnosti síce nepresiahla 10 hodín, ale na najťažšej obtiažnosti by to mohol byť záhul na niekoľko dní. Ak by bol v niektorom z ďalších patchov zakomponovaný aj multiplayer, tak by som neváhal a dal aj vyššie hodnotenie. Veľké plus je, že hra stojí len 550,- Sk a teda si ju môže dovoliť takmer každý.

Škoda, že Sector nemá download server, aby som sa s vami mohol podeliť o video, ktoré som z toho brutálneho masakru a kakofónie farieb vytvoril. Môžete si, ale skúsiť stiahnuť aspoň demo a urobiť akú, takú predstavu. Vysoké skóre dávam aj zo sentimentu, že podobných AAA titulov, aj keď shareware, na PC už veľa nevzniká a musím jednoznačne konštatovať, a vztýčiť môj obrovský masívny, žilovitý, ehm, prst, že 2D má svojho nového boha a nie je to ani DoveZ, ani Xenon 2000 a ani Steel Saviour. Stal sa ňou Jets’n’Guns. Amen

napísal fendi 28.1.2005
9.1
JETS’N’GUNS