ATLANTIS EVOLUTION

ATLANTIS EVOLUTION

5.0

Atlantída sa pokúša vstať z mŕtvych v titule Atlantis Evolution, ale v tejto podobe to bude mať veľmi ťažké.

Francúzsky tím Cryo postihol rovnaký osud ako bájnu Atlantídu. Po vzostupe, kedy si Cryo razili vlastnú cestu v žánri adventúr šialenou surrealistickou grafikou, nasledoval pád a krach, s ktorým bol pochovaný aj odkaz obľúbenej trilógie Atlantis. Bývalí zamestnanci sformovali nový tím Atlantis Interactive Entertainment a začali pracovať na znovuzrodení bájnej civilizácie. Plány boli jednoduché - postaviť na legendách a vlastných skúsenostiach novú trilógiu, novú Atlantídu. Samotná séria potrebovala novú krv a nové nápady a samozrejme poriadny príbeh na naštartovanie Evolúcie. Po odohraní však môžeme vyhlásiť, že nič podobné sa nestalo a začalo sa stavať na dôkladne prevarených základoch, ktoré overil a samozrejme aj zvetral čas. To, čo fungovalo kedysi, nemusí chutiť rovnako aj dnešnej hráčskej klientele.

Za rozumný krok, možno považovať ukončenie série Myst od Ubisoftu. Aj keď to nerád priznávam, ďalšie diely by tejto sérii ublížili viac, ako inovácie a preto končí piatym dielom naplánovaným na koniec tohto roka. Jednoducho adventúry už nie sú na vrchole predajných rebríčkov, aj keď obľúbenosť žánru neklesá, trh hovorí niečo iné. Svoje najlepšie dni majú za sebou, ale zďaleka sa nevzdávajú. Cryo sa mali vydať podobnou cestou ako Ubisoft. Posledný tretí diel prvej trilógie Atlantis sa dostal na trh v roku 2001 a už vtedy začal pokrivkávať. Štvrtý diel už len dodýchava a pachtivo sa plazí za slávnymi prvými dvoma časťami.

Atlantis Evolution
Atlantis Evolution
Atlantis Evolution

Na pôdu novej Atlantídy vás zavedie mladý a určite aj ambiciózny novinár Curtis Hewitt vracajúci sa z Patagónie do domovského New Yorku. Plná debna zážitkov a fotografií je v ohrození, keď sa parník dostane do búrky a jeho trup povolí. Curtis nájde útočisko na záchrannom člne, ale nie na dlho. Zápas s rozzúreným morom trval krátko a pohltil ho vodný vír. Ocitol sa vo vnútornej Zemi (Inner Earth), ocitol sa v Atlantíde. Okamžite bol označený za outsidera a bol prepravený záhadnou loďou na miesto, kde sa odohrá jeho finálna exekúcia. Curtis sa poprave pochopiteľne vyhne a nasleduje záchrana civilizácie od nadvlády bohov, ktorí utláčajú a terorizujú obyvateľov falošnými proroctvami.

Smer, ktorým sa vydala point-n-click adventúra Atlantis Evolution jemne naznačila hrateľná ukážka. Kombinovanie akčných prvkov s používaním predmetov sa na chvíľu ukázalo, ako výborné riešenie. Ale plná hra si na akčných prvkoch zakladá a doslova sú násilne vložené do hry. Prechádzanie hrou mi pripomenulo časy interaktívnych brakov od spoločnosti American Laser Games, kde bol rozhodujúci rýchly reflex hráča, inak sa opakovala určitá časť dokola. Podobný princíp využíva v hojnej miere aj Atlantis Evolution. Časovo obmedzené hľadanie predmetov a logických úloh neustále tlačí hráča nasilu dopredu.

Prvá polovica hry sa dá označiť za zložitejší interaktívny film, každá činnosť je sprevádzaná množstvom renderovaných rozhovorov (preto sa hra rozkladá na 4CD) a krátkych animácií, na veľa predmetov nenarazíte a čelíte prakticky iba jednoduchým problémom: nájdi predmet a použi. To však môže byť problematické, keď ste pod časovým tlakom. Unikáte atlantským strážcom v lese a pred sondujúcou lietajúcou loďou sa musíte schovávať vo výklenkoch. Takýto lov predmetov sa stáva značne frustrujúci. V druhej časti, kedy sa budete pohybovať po paláci bohov narazíte na podobný problém. Nebudete unikať, ale ticho sa zakrádať a zrazu je z adventúry stealth akcia.

Atlantis Evolution
Atlantis Evolution
Atlantis Evolution

V jadre sa jedná ešte stále o adventúru s veľmi nízkou obtiažnosťou, čo bolo aj cieľom autorov: nasmerovať ich nový titul, čo najširšiemu publiku. A ako to najlepšie urobiť? Zaradiť do hry prvky, ktoré pozná snáď každý človek, čo pričuchol k hernej zábave. Kto by nepoznal Sokobana, Scorched Earth, Froggera a pritom ich nemilovať? Jednoduché minihry vo vlastnej verzii suplujú klasické logické hádanky. Ich kvalita je mizivá, ako keby ich tím naprogramoval počas obeda o ich logickosti ani nehovoriac. Do herného prostredia absolútne nezapadajú. Atlanťania si isto zamykali dvere do skladu minihrou navyše, keď sú druhé dvere dokorán.

Vtipné sú aj početné rozhovory s veľaváženými bohmi. Autori humorne podávajú ich veľmi dôležité funkcie a postavenie a punc sarkazmu tomu dodáva Curtis. Dej nie je nijako komplikovaný, prakticky nejakého dôležitého zvratu sa v príbehu nedočkáte. Plynie pomaly spolu s novými lokáciami až nakoniec uvidíte záverečné titulky. Chýba mu pútavosť a poriadna gradácia.

Atlantis Evolution je markantným odklonom od pôvodnej série a to hlavne upustením od fotorealistickej grafiky a verných animácií postáv, ktoré teraz majú humorný až cartoonovský vzhľad aj pohyby (postavičky majú nadmerne veľké ruky a nohy). Kvalita grafiky kolíše, po malom rozbehu v lentilkovom lese sa presuniete do nie príliš presvedčivej dediny a potom do miest, kde prebývajú bohovia, práve tu grafika exceluje hlavne v záhradách. Ani to nestačí na špičku predrenderovanej grafiky. Na panoramatických obrazovkách je veľmi málo vrstiev a tie jednoduché a prakticky slabé animácie rýchlo prehliadnete. Zvuková stránka sa drží zubami nechtami priemeru, pochvalu si však zaslúži hudba od pôvodného skladateľa soundtracku k Atlantis I a II.

Nakoniec si zarýpnem ešte do interfacu, ktorý sa od tretieho dielu nezmenil, zostal rovnaký kurzor, inventár a dokonca aj symboly v menu majú podobné krivky. Hra nie je náročná na hardvér, beží v rozlíšení 1024 x 768 a testovaná zostava s CPU Intel P4 3,4GHz s jadrom Prescott sa ani raz nezadýchala a aj vďaka podpore HT bolo možné mať spustených v pozadí niekoľko programov naraz a pohodlne sa medzi nimi prepínať.

Atlantis Evolution
Atlantis Evolution
Atlantis Evolution

Séria Atlantis začala krivkať tretím dielom a Evolution jej podrazil barlu. Nemá sa čoho pevne chytiť a tvorcovia sa snažia menom priblížiť ku kedysi obľúbenej sérii. Môžeme len dúfať, aby tento rok nevyšiel ďalší diel evolučnej trilógie podobnej kvality. Ak sa budú autori pridŕžať všetkých charakteristických čŕt Atlantis Evolution a budú stavať na nelogických minihrách, tak nová Atlantída pôjde na dno priemerných vôd skôr, ako parník hlavnej postavy. Evolution je iskrou, ktorá sa mala štvrtým dielom rozhorieť na plameň signalizujúci nový začiatok. Iskra však zanikla skôr, než stihla vzplanúť. Pod pojmom Evolúcia si predstavujeme niečo úplne iné.

napísal spacejunker 11.2.2005
5.0
ATLANTIS EVOLUTION