THE SETTLERS: HERITAGE OF KINGS

THE SETTLERS: HERITAGE OF KINGS

8.6

Settleri prichádzajú v novom, zmenenom štýle, s 3D grafikou, rozsiahlejšou bojovou časťou a väčšou akčnosťou.

Firma Blue Byte je známa predovšetkým vďaka sérii takzvaných budovateľských strategických hier. Azda ani nejestvuje hráč – stratég, ktorý by nehral aspoň jeden diel z populárnej série The Settlers. V tomto roku prichádzajú roztomilí osadníci už piaty krát. Tentoraz nám však hra prináša nielen nový dizajn, ale aj upravený herný systém. Je tento nový prístup pozitívom, alebo mali autori radšej zostať pri starých osvedčených metódach?

Hra obsahuje solídnu kampaň, ktorú tvorí bezmála dvadsať zaujímavých misií. Príbeh sa točí okolo skupinky hrdinov, ktorí bojujú proti čiernym rytierom a snažia sa o znovu vytvorenie starobylého impéria. Čaká ich mnoho nebezpečných stretnutí, ale aj originálne úlohy. Napríklad v jednej misii sa dostanú do vyprahnutej krajiny, kde pomôžu spustiť stroj počasia. Krajina sa po rokoch opäť zazelená, ale problém je v tom, že stroj sa pokazil, dážď neustáva a z púšte sa stávajú bažiny. Náplňou ďalšej misie teda je, opraviť čo sa pokazilo a rozohnať búrkové mračná...

Hoci titul sa svojím poňatím naozaj líši od svojich predchodcov, nezaobíde sa bez budovania a ťažby surovín. Opäť sa dočkáte výstavby desiatok obydlí zo zdrojov, ktoré je treba pracne získať. V Heritage of Kings sú to konkrétne drevo, hlina, kameň, železo a síra. Povrchovú ťažbu a výstavbu všetkých objektov zabezpečujú nevoľníci. Ich výhodou je, že nemajú žiadne nároky a nepožadujú obydlie ani stravu. Získavajú sa kúpou v pevnosti, ktorá je strategicky najdôležitejšou budovou v hre. Okrem toho, že sa tam nachádza poplašný zvon vystríhajúci pred nebezpečenstvom a regulujú sa dane získané od obyvateľov, predstavuje pevnosť hráčovu moc. Dane sú od občanov vyberané v pravidelných intervaloch, keď nastane takzvaný platobný deň. V prípade, že je hlavné sídlo zničené, znamená to absolútnu prehru. Pre zvyšovanie populácie a zabezpečenie pracovnej sily je nevyhnutné vlastniť aspoň jedno dedinské sídlo. Obvykle sa ich na mape nachádza niekoľko a dajú sa získať pod kontrolu pomocou nevoľníkov.

The Settlers: Heritage of Kings
The Settlers: Heritage of Kings
The Settlers: Heritage of Kings

Nadobúdanie zdrojov iba povrchovou ťažbou je zdĺhavé a málo efektívne. Preto je vhodné postaviť na každom veľkom nálezisku surovín baňu. Po jej dokončení z osady automaticky prichádzajú robotníci a hneď sa pustia do práce. Ochotne vykonávajú určenú činnosť a platia dane, ale ich výkon závisí od starostlivosti, ktorú im hráč poskytne. V ideálnom prípade majú všetci občania, kde bývať a v okolí je dostatok fariem, ktoré zabezpečia jedlo. Je vhodné umiestňovať tieto budovy, čo najbližšie k pracovisku, aby osadníci zbytočne nepobiehali a efektívnejšie pracovali. Ešte lepšie výkony sa dajú dosiahnuť výstavbou dekoratívnych objektov, ktoré občanom zvyšujú motiváciu. Záhon kvetov, hodinová veža, alebo veterný mlyn sú vítaným doplnkom a pekne sa vynímajú v okolí.

Uvedené fakty platia pre všetkých dedinčanov, nielen pre baníkov. Aj kováči, vedci, obchodníci a ďalší obyvatelia osady chcú jesť, bývať a kochať sa krásou. Ak budete ignorovať ich požiadavky, všetky procesy sa spomalia a označené postavičky sa vás vyčítavo opýtajú, za čo platia dane. Väčšinu budov a vylepšení získate až po získaní nových technológií. Tie na požiadanie (a po patričnej investícii) vyskúmajú vedci na fakulte a neskôr na univerzite. Chcete postaviť kováčsku dielňu? Môžete tak urobiť po výskume alchýmie a k tomu získate mapu so zobrazením surovín a chemickú dielňu. Potrebujete vylepšiť sklad na market, aby ste mohli kupovať a predávať suroviny? Nezabudnite na prieskum obchodu. Veru, časy keď fungovali zložité, ale logické väzby – ak chceš jesť, upeč chlieb z múky, ktorú získaš od mlynára, keď má obilie z farmy, v nových osadníkoch už neplatia. Hospodársky systém je podstatne jednoduchší, možno až priveľmi. Skalní priaznivci hier The Settlers budú pravdepodobne rozčarovaní. Ani mne sa tento systém spočiatku nepozdával, ale napokon som musel uznať, že hra sa vďaka tomu stáva dynamickejšou. Hoci prvoradá už nie je ekonomika ako kedysi, ale boje.

Vojenské sily je možné získať už v počiatočných fázach hry. Po základnom výskume je možné postaviť baraky, kde sa verbujú bojovníci s mečmi a oštepmi. Po ďalších výskumoch a vylepšeniach majú tieto jednotky lepšiu výzbroj a môžete postaviť strelnicu na lukostrelcov a stajne pre jazdecké jednotky. Napokon je tu dielňa, kde sa vyrábajú obliehacie delá. Z vymenovania budov je vám pravdepodobne jasné, že hra už neobsahuje len symbolické boje s niekoľkými vojačikmi ako to bolo kedysi. Hráčov čakajú husté boje v štýle akčne ladených stratégií Age of Empires alebo Warcraft III. Okrem množstva vylepšení, ktoré majú vplyv na útočné a obranné číslo, jednotky nadobúdajú skúsenosti a vytvárajú niekoľko formácií. Obvykle sa ozbrojenci kupujú po skupinkách, na čele ktorých stoja kapitáni. Bežný rozsah zoskupenia je štyri až deväť postáv. Straty v boji sa nahradia v blízkosti príslušnej vojenskej budovy, stačí, aby jediný ozbrojenec zo skupiny prežil a po doplatku je mužstvo opäť v plnom stave. Kapitáni vyžadujú za svoje velenie žold. To znamená, že celkový finančný príjem sa hráčovi zníži podľa počtu vojenských skupín. Respektíve peniaze v pokladnici nepribúdajú, ale ubúdajú.

The Settlers: Heritage of Kings
The Settlers: Heritage of Kings
The Settlers: Heritage of Kings

Výraznou oporou v boji sú hrdinovia. Podobne ako v iných hrách, majú špeciálne schopnosti a lepšie bojové vlastnosti. Napr. zošlú podporné kúzlo, odplašia nepriateľov alebo ich dokonca získajú na vlastnú stranu, požijú neviditeľnosť, alebo privolajú delo. Kľúčovú úlohu zohrávajú hlavne v kampani, ale nájdete ich aj v samostatných mapách. Ich sekundárnou úlohou je komunikácia s vybranými postavami a prijímanie úloh, ktoré sú väčšinou nepovinné. Vďaka tomu sa hra čiastočne približuje k RPG hrám. Smrť hrdinov nie je žiadna tragédia. Keď je okolie vyčistené od nepriateľov a na blízku sú vlastné alebo spriatelené jednotky, hlavné postavy čoskoro ožijú.

Zmena počasia nie je v súčasných hrách nič výnimočné, ale zmena ročných období, ktorá navyše ovplyvní priebeh hry, je naozaj pozoruhodná. Na niektorých mapách sa nachádzajú územia, obklopené zo všetkých strán vodou a dá sa tam dostať len v zime, keď je na povrchu pevný ľad. Postavy v hustom snehu kráčajú pomalšie a sú menej obratné. Daždivé počasie doplnené hmlou nepôsobí veľmi priaznivo, naopak slnko je veľmi vítané a dodáva osadníkom energiu.

Nesporným kladom hry je vydarený a ústretový multiplayer. Celkovo sú tu tri základné sieťové módy. Conquest je klasický mód, kde treba zničiť všetkých nepriateľov na mape. Tech Race je mód zameraný na výskum. Víťazí ten, kto rýchlejšie preskúma všetky technológie. Popint Game je časovo obmedzená hra, kde vyhráva ten hráč, ktorý v určenom čase získa najviac bodov. Body sa získavajú za budovy, úspechy v boji atď. Hru je možné hrať na lokálnej sieti a internete.

Grafika je naozaj veľmi pekná. Po dynamickom 3D teréne sa pohybujú nielen osadníci a vojaci, ale nájdete tu aj jelene, zajace, vlky a ďalšie neutrálne postavy. Dokonalú atmosféru búrky priblíži deprimujúci dážď a hustá hmla. Pri pohľade na zasnežený kraj máte chuť obliecť si kabát a rukavice. Postavičky a budovy si môžete prehliadnuť z tesnej blízkosti, osadníkom môžete spočítať prsty na rukách, detailný pohľad na ťažkú jazdu je úchvatný. Hre nechýba kvalitné ozvučenie a vhodná sprievodná hudba. Ako rozumné minimum sa javí 1GHz procesor, 256 MB Ram a 32MB grafická karta.

The Settlers: Heritage of Kings
The Settlers: Heritage of Kings
The Settlers: Heritage of Kings

The Settlers: Heritage of Kings je veľmi dobrá hra. Hoci pri demo verzii som mal obavy, že sa titul nedostatočne venuje výstavbe, po absolvovaní plnej hry som spokojnejší. Je nepopierateľné, že noví osadníci sú výrazne akčnejší a už to nie je klasická budovateľská hra. Na druhej strane, bez ekonomiky a rozumnej  výstavby sa tu nezaobídete, hoci je už len druhoradá. Skalní priaznivci The Settlers zrejme nebudú nadšení, ale predpokladám, že väčšina hráčov si tento titul dokonale vychutná a obľúbi.

napísal uni 21.2.2005
8.6
THE SETTLERS: HERITAGE OF KINGS