ANARCHY ONLINE

ANARCHY ONLINE

8.7

Po WOW a EQ2 sa pozrime na staršiu, ale stále expandujúcu záležitosť Anarchy Online a navyše je zadarmo.

Zdá sa, že online hry sa stávajú stredobodom pozornosti herných vývojárov a veľkým lákadlom pre hráčsku verejnosť. Najčastejšie sa jedná o tituly vo fantasy prostredí. Myslím, že netreba prízvukovať, že jednoznačne najúspešnejšie sú World of Warcraft a EverQuest II. Sú to nepopierateľne kvalitné hry, ale možno si niektorí z vás trochu skleslo povzdychnú - zas je to len o súbojoch s mečom a kúzlom. Chýba vám modernejšie prostredie a trochu science fiction? Nevešajte hlavu, je tu Anarchy Online!

Hra je umiestnená do futuristického sveta Rubi-ka a ponúka dokonalé hráčske vyžitie. Špeciálnou súčasťou je oblasť zvaná Shadowlands, prístupná prostredníctvom datadisku. Rubi-ka je v podstate rozdelená na tri veľké skupiny obyvateľstva. V úvode sa zaradíte do ľubovoľnej z nich. Je tu vládnúca megakorporácia, spoločnosť OMNI-TEK, proti ktorej stoja rebelujúce klany. Napokon sú tu neutrálne charaktery, ktoré nepatria ani do jednej z uvedených skupín. Kedykoľvek počas hry sa však môžu pridať na jednu, či druhú stranu a zúčastniť sa krvavých opozičných bojov. Ale napokon, to môžu aj bez toho, s rizikom, že si pohnevajú druhú stranu. Úplne na počiatku je notoricky známe generovanie postavy. V Anarchy si volíte spomedzi štyroch rás, ktoré majú svojské prednosti a rozdielne predpoklady pre výkon následne ponúkaných povolaní. Tých je celkovo štrnásť, niektoré opäť podmienené vlastníctvom datadisku.

Okrem známych volieb, ako je vojak, majster bojových umení, doktor alebo inžinier, sú tu aj unikátne postavy napríklad nano-technik alebo metafyzik. Výber rasy nie je až taký rozhodujúci, ale voľba povolania je priam kľúčová. Okrem bežne používaných predmetov  a znalostí má každé povolanie množstvo unikátnych a svojských schopností, ktoré si nemôže osvojiť žiadna iná profesia. Po každej desiatej úrovni si zvolíte špeciálnu schopnosť - perk. Rozdiely sú najmä na vyšších úrovniach veľmi výrazné a zohrávajú významnú úlohu najmä pri tímovej hre. Ale ak vás voľba povolania neuspokojí ani po nadobudnutí niekoľkých úrovní, môžete si zmeniť profesiu. U skúsených postáv to už neodporúčam, pretože to má aj isté negatívne dôsledky. Charaktery údajne môžu nadobudnúť až 200 levelov a to je aj u online titulov skutočne jedinečné.

Anarchy Online
Anarchy Online
Anarchy Online

Ojedinelé sú aj možnosti hráča počas boja. Zatiaľ čo u fantasy titulov ste limitovaný súbojmi s mečom, lukom a kúzlom, respektíve podobným bojovým sortimentom, v Anarchy máte takmer neobmedzené možnosti. Môžete atakovať súpera bez zbraní a využívať bojové umenia,  útočiť palcátom, palicou, sekerou a všemožnými bodnými a reznými zbraňami. Ak uprednostňujete boj na diaľku, použijete luk, strelné, alebo energetické zbrane, či granáty. Dokonca ani tu nechýbajú kúzla, v hre prezentované, ako mentálne a psychické schopnosti! Obvykle sa ich naučíte prostredníctvom špeciálnych krištáľov. Pri ich používaní potrebujete dostatok nano-zdrojov.

Sila nepriateľov sa dá posúdiť podľa príslušnej ikony so životom. Biela linka znamená podradného protivníka, za ktorého získate minimum skúseností, zelený súper je primeraný vašim schopnostiam, žltý a oranžový je vážnou výzvou, pri červenom nemáte šancu. Niektoré postavy môžu vyvolať, skonštruovať alebo ovládnuť pomocníkov, ktorí im ochotne asistujú, možná je aj priama transformácia na inú živočíšnu formu. Bežne vidíte hrdinov sprevádzaných robotmi, obrovskými šelmami alebo čudesnými lietajúcimi kreatúrami z inej dimenzie. Popri útočných predmetoch a mentálnych schopnostiach sú tu aj rovnako dôležité podporné formy. Liečiteľské a ochranné sily, lekárničky, užitočné anaboliká a urýchľovače pohybu.

V hre nájdete aj bohatý sortiment odevov a ochranných brnení. Od dekoratívnych a imidžových predmetov po prilby, plášte, viacúčelové chrániče hrudníka, pliec, nôh, s rôznym obranným číslom proti útokom na blízko, na diaľku, proti otrave či radiácii... Charakterové vlastnosti a zručnosti rozdelené do viac, ako desiatich skupín je optimálne vylepšovať pomocou implantátov. Tých je opäť veľké množstvo a môžete ich umiestniť doslova po celom tele. Od ucha a hlavy, až po chodidlá. A to ešte stále nie je všetko! Zbrane, chrániče, implantáty a ostatné predmety sa dajú zlučovať do zložitejších a efektívnejších celkov! Dokonca si ich môžete od základu vyrobiť sami! Podmienkou sú určité schopnosti na potrebnej úrovni, niekedy návody, popisy, informačné disky, moduly či iný materiál.

Mnoho z potrebných predmetov získate v boji zo zabitých nepriateľov alebo výmenou s inými živými hráčmi. Bohatý sortiment predmetov a implantátov ponúkajú obchodníci, alebo častejšie ich získate z nákupných automatov. Po rozľahlej krajine sa dá blúdiť pešo alebo neskôr  pozemným vozidlom, leteckým alebo vodným dopravným prostriedkom. Ideálne je využívanie prenosových brán, ktoré vás okamžite dopravia na vzdialené miesto. Neutrálne postavy majú právo využívať ich neobmedzene, klany a členovia korporácie smú požívať len brány, ktoré im prináležia.

Anarchy Online
Anarchy Online
Anarchy Online

Určite vás zaujíma, ako je to s úlohami a ich realizáciou. Aj tu je hra nepochybne veľmi ústretová. Postavy na prvej až dvadsiatej štvrtej úrovni najčastejšie blúdia v podchodoch, kde ich čaká rozsiahle bludisko plné kreatúr a gangstrov. Pre charaktery do šesťdesiatej úrovne je určený Chrám troch vetrov, kam sa dá dostať cez portál vo futuristickom Ríme (čo  nasleduje potom zatiaľ netuším, keďže spadám do druhej kategórie). Ak vás omrzí blúdenie podzemím alebo púštnym chrámom, môžete absolvovať samostatné misie. Získate ich zaujímavých spôsobom. Po voľbe v špeciálnych automatoch pre single postavu alebo tím. Za menší poplatok sa vám zobrazia popisy misií, poloha na mape a ponúkaná odmena. Náplň misií je rôzna, aj keď obvykle sa nezaobídete bez boja. Najčastejšie je to likvidácia určenej osoby, oprava radaru alebo prieskum určenej lokality. Najlepšie na tom je, že môžete zadať dosť podrobné požiadavky o akú misiu máte záujem a počítač vám zadá ponuku podľa stanovených proporcií.

Automaty sú v hre všeobecne veľmi rozšírené. Okrem nákupných a tých s ponukou misií tu nájdete aj elektronickú burzu, kde predávate, alebo kupujete predmety podľa požiadaviek. Po úmrtí sa objavujete pri určenom automate, kde ste si uložili pozíciu. Obvykle hneď vedľa stojí recyklačný automat, kde si vyzdvihnete veci, ktoré ste stratili po neúspešnom súboji. V súvislosti s úmrtím musím spomenúť ďalšiu zaujímavú skutočnosť. Tuším po nadobudnutí niekoľkých úvodných levelov, sa po každom zlyhaní zrušia všetky skúsenosti nadobudnuté od posledného postupu. To znamená, že ak vám chýba pár bodov do ďalšieho levelu a zahyniete, musíte začať od nuly. Zdá sa vám to kruté? Nemusíte sa obávať, nie je to až také zlé. Ukradnuté skúsenosti sa vám vrátia. Stratené XP sú uložené v akejsi virtuálne banke a hráčovi spätne pribúdajú popri bežných skúsenostiach v súbojoch. Ak povedzme zabijete bojovníka, za ktorého bežne získate 500 skúsenostných bodov, z databanky sa vám vráti 250 bodov navyše. Tento systém núti hráča k určitej opatrnosti, pretože takýmto spôsobom sa niekedy výrazne oddiali postup na vyšší level, hoci v podstate o nič neprídete.

Najviac si titul vychutnáte v tímovej hre. Boje v skupine sú zaujímavejšie, skúsenosti pribúdajú rýchlejšie a hráči sa môžu vzájomne dopĺňať a podporovať. Vodca skupiny môže zadávať základné príkazy, podľa ktorých sa o korisť delia všetci rovnomerne alebo podľa abecedného poradia. Líder, ktorý všetko zhrabne sám, za veľa nestojí. Skupina tímových hráčov môže vytvoriť organizáciu. Tá ponúka širšie možnosti. Organizácie často okupujú neutrálne územia, kde si môžu vybudovať ochranné veže a vziať oblasť pod svoju kontrolu. Jediné, čo mi pri tíme vadí je, že pri zozname hráčov nevidíte, kde sa práve nachádzajú. Ale to sa dá ľahko vyriešiť komunikáciou cez niektorý z množstva hovorových kanálov.

Po technickej stránke hra vyzerá celkom dobre, aj keď na WOW určite nemá. Grafika je však slušná a hráč má dostatočné možnosti prispôsobiť si parametre podľa potreby. Veľmi vítaná je najmä možnosť nastaviť viditeľnosť objektov a krajiny. Ak je hra príliš ťažkopádna, jednoducho znížite dohľad postavy, prípadne upravíte textúry. Aj pohľad na váš charakter sa dá pohodlne upraviť, priblížiť, alebo vzdialiť, vnímať zboku alebo zhora, ako chcete. Anarchu Online dopĺňa solídne ozvučenie a pohodová hudba. Tvorcovia tvrdia, že na hru postačí Pentium 450MHz, 128MB RAM, 3D grafická karta 32MB a  56 kbps modem. Ja osobne som hral na výrazne lepšej zostave, väčšinou som nemal problémy, len v oblastiach s množstvom hráčov to trochu sekalo. Nastavenie parametrov to však výrazne zlepšilo. Mimochodom, hrám cez mobilné pripojenie EDGE (priemerne 10KB) a celkom bez problémov to funguje!

Anarchy Online
Anarchy Online
Anarchy Online

Anarchy Online je vynikajúca hra. A pozor, tento titul môžete hrať ZADARMO. Aspoň do januára 2006 určite. Obsah datadiskov, perky a niektoré ďalšie možnosti sú však prístupné len platiacim hráčom. Ale aj bez týchto výhod vás čaká neopakovateľný zážitok. V podstate mi mierne prekážali len dve veci, neuvedené polohy tímových hráčov v oblasti a občas zdĺhavý vstup do budovy alebo vchodu. Možnosti hry sú naozaj bohaté a milovníci MMORPG budú každopádne nadšení. Verte mi, pri Anarchy Online prebdiete mnoho dní a nocí, pretože je jednoducho super!

napísal uni 9.3.2005
Anarchy Online
| ANARCHY ONLINE