PROJECT: SNOWBLIND

PROJECT: SNOWBLIND

8.5

Nové dielo od tímu Crystal Dynamics, netradične z FPS pohľadu a rovnako pre nich netradične sci-fi.

Recenzia na PS2 verziu

Bez okolkov a nejakých dlhých úvodov, kde by sme polemizovali o FPS žánre na konzolách a najlepších tituloch tohto žánru, si predstavíme posledný prírastok do tejto rodiny hier, Project: Snowblind. Ak vidia PCčkári svoju modlu v HL2, tak majitelia konzol by sa mali začať otáčať smerom k práve tejto intenzívnej akcii, ktorá úspešne vykráda najlepšie nápady v FPS tituloch a neváha pridať ani poriadnu dávku invencie a hrateľný multiplayer. To je v skratke popísaný najnovší titul od tvorcov série Tomb Raider, ktorého konceptové korene siahajú k legendárnemu Deus Ex.

Poručík Nathan Frost je hrdinom tejto jedinečnej akcie, ktorá poriadne šliape na päty Killzone. Nathan je typickým hrdinom, predstaviteľom charizmatického vodcu, na ktorého sa neboja obrátiť vojaci z jeho jednotky a on ich pre posilnenie ducha a nabrania sebadôvery pohladí po tvári pažbou zbrane. Každý hrdina má svoj koniec a Nathan nachádza smrť hneď na začiatku. Nestačí sa ani porozhliadnuť a už vo vezú za mužmi v bielom a operačka je pripravená poslať do jeho tela poriadnu dávku nano implantátov. Po operácii sa zrodil nový človek, super vojak. Ako jeho veliaci dôstojník patrioticky dodá, budúcnosť vojny, budúcnosť ľudstva.

Hong Kong sa zmieta vo víre občianskej vojny, kde republika vytláča zo svojho teritória Liberty Coalition. Nathan strieľa za koalíciu a velenie od neho očakáva zázraky na počkanie. Nie pre jeho skúsenosti, ale kvôli financiám, ktoré putovali do jeho tela. V žiadnom prípade nečakajte zdĺhavé tutorialy a po začiatku ala Half-Life sa už veziete z kopca a spolu s vašou jednotkou vyrážate do ulíc v ústrety prvej úlohe.

Pôvodne akčná hra z univerza Deus Ex dostala nový rozmer. Prvé chvíle strávené nad touto hrou nenechajú nikoho na pochybách, že niektoré prvky a scény už zažil v iných tituloch. Hromadné útoky, intenzívne bombardovanie, pokriky na bojisku, vývoj príbehu systémom rozhovorov a rachot zbraní. Atmosféra Snowblindu je vybičovaná na maximum, má však svoje slabé chvíle. Kombináciou rýchlej akcie a stealth misií sa dosiahlo voľnejšie tempo, čo výdatne osviežuje hrateľnosť. Ak ste sa zľakli, že sa budete musieť dlhé hodiny skrývať, aby ste na konci jediný krát vystrelili, tak vás musím ukľudniť. Stealth je možnosť, nie nutnosť! Veď na čo sa niekde plaziť v potrubí, keď môžete nechať prehovoriť pôsobivý zbraňový arzenál.

Project: Snowblind
Project: Snowblind
Project: Snowblind

Zbrane sú jednoducho primom tejto hry a svojou variabilitou a funkčnosťou dokonca prekonávajú tie úžasne krásne a animované chladné veci z Killzone. Na začiatok je tu útočná puška a pištolka, ktorej si neužijete, ale strieľa elegantné vybuchujúce projektily. Ešte pred kompletným rozborom je dôležité povedať, že autori majú radi hráčov a zbrane im štedro nadeľujú. Ešte pred plnením prvej misie mal Nathan na chrbte už štyri kúsky! S každou novou zbraňou je strelivo na mape distribuované tak, aby ste nechali prehovoriť novú ničivejšiu zbraň, avšak nie po dlhú dobu.

Prílišnú originalitu medzi zbraňami nehľadaj a tak sa stalo, že sa v Snowblind ocitli, tie klasické útočné pušky, pulzné kanóny, nechýba obligátny raketomet, mínomet a dokonca variácia na Gravity Gun, Kinetic Kicker. Všetky zbrane sú vybavené sekundárnym módom streľby a tu sa skrýva sila celého arzenálu. Útočná puška vystreľuje granáty, raketomet riadené strely. Nič zvláštne, ale keď sa dostanete k takej účinnej brokovnici s možnosťou vystrelenia lepivých minibomb alebo exotickým kúskom H.E.R.F, čo je EMP puška s lepivými EMP bombami alebo Flechette, ktorá sa musí chladiť a vystreľuje nebezpečných nanobotov, ktorí útočia na nepriateľov a po smrti jedného neváhajú preskočiť na druhého, končí všetka sranda. Flechette je najlepšia taktická zbraň v hre, nevýhodou je však vysoká spotreba munície.

Aby zbraňový arzenál bol kompletný a nekrivkal, tak je tu celá paleta granátov, ktorých silu nehodno podceňovať. Od ničivých a oslepujúcich cez plynové až po spiderbotov, ktorí odvádzajú pozornosť a útočia na protivníkov. Špecialitou je Riot Wall, čo je energetický štít, chrániaci postavu pred sústredenou paľbou.

V každom poriadnom sci-fi narazíte na implantáty a hra, ktorá mala byť akčnejším sidekickom Deus Ex ich obsahuje a neraz vám zachránia krk a teraz nemám na mysli zbraň Flechette, ale nanobotov, ktorí dokážu obnoviť život a vy vďaka nim pokračujete ďalej v hre. Presila nepriateľov je veľká, zomierať sa bude často a v boji výdatne pomáhajú implantáty. Nathan s vylepšeným zrakom dokáže identifikovať zorný uhol kamery, alebo vidieť nepriateľov aj cez stenu. Veľkým pomocníkom sa stane aj štít, ktorý za pôsobivého grafického efektu odráža všetky projektily, alebo spomalenie času ala bullet time.

Project: Snowblind
Project: Snowblind
Project: Snowblind

Nathan je doslova chodiacou pohromou a nositeľom skazy. Nepriatelia to však vedia a neváhajú v pravú chvíľu hodiť po vás spiderbotov alebo EMP granát. Ak sa ocitnete v epicentre výbuchu tohto granátu, nano implantáty prestávajú pracovať, HUD z obrazovky zmizne a výhľad sa zašumí (absolútne nič nevidíte) a pochopíte, čo je to Snowblind (vojenský výraz popisujúci účinky a následky elektromagnetického impulzu na prístroje a ľudí). Inteligencia nepriateľov nie je svetoborná, dokážu sa skrývať za prekážky a to je asi tak všetko. Občas nekoordinovane pobehujú a pri obkľúčení sa nezaoberajú otázkou presunu do relatívneho bezpečia.

Ich sila jednoznačne spočíva vo vyšších počtoch a pri povolaní bojovej techniky do boja, im stúpa sebavedomie a majú tendenciu doslova sa rozmnožovať na bojisku. Spomínanú techniku môžete aj ovládať, ich palebná sila je neuveriteľná a jednoducho sa manévrujú. K dispozícii je rýchle auto, terénny džíp alebo nemotorný walker. V súvislosti s ovládateľnými vozidlami môžem povedať len jediné, príliš priestoru v hre nedostali. Ich existencia je však viac než vítaná.

Nastavené rýchle tempo prekvapivo vydrží Snowblindu až do konca. Jediné uvoľnenie predstavujú stealth misie, kde sa musíte rýchlo pohybovať, na diaľku odstavovať kamery, otvárať dvere a obchádzať laserové pasce. Ako som už naznačil, stealth misie sú osviežením a je ich možné prejsť aj s rachotom zbraní, čo vzhľadom na nemožnosť ukladať pozíciu počas hry aj odporúčam. Nie každý pokus vyjde a ak spustíte alarm, útočia na vás okamžite nepriatelia. Aj napriek ukladaniu pozície iba vo vyhradených miestnostiach je obtiažnosť veľmi jednoduchá. Ak by sa náhodou stalo, že neviete kam ďalej v lineárne navrhnutých leveloch a radar vám nič nehovorí, nie je nič jednoduchšie, ako zapnúť navigačný maják, ktorý vás povedie za ručičku celým levelom k najbližšiemu cieľu.

Project Snowblind je proťajškom Killzone. Temná melancholická, beznádejná nálada zahalená do konštantného prachu a hmly je nahradená veselými lentilkovými farbami a šialenými farebnými efektami. Snowblind je grafický skvost. Levely sú výborne navrhnuté a skrývajú množstvo skrytých bonusov v podobe zásobovacích debien, ktoré sa mimochodom nachádzajú takmer všade, ale ani zďaleka neponúkajú taký obsah ako tie, ku ktorým sa doslova musíte štverať. Prekladanie debien alebo hádzanie výbušných sudov smerom k nepriateľov nebolo nikdy jednoduchšie. Kinetic Kicker vám sud pritiahne a dokonca ho aj odhodí zvoleným smerom. S touto hračkou sa však nevybláznite tak ako v HL2. Fyzika je na výbornej úrovni a okrem tlakových vĺn uvidíte aj odlietanie muriva, deštrukciu vybraných plotov alebo streľbou ohlodané nosné stĺpy.

Project: Snowblind
Project: Snowblind
Project: Snowblind

Tam, kde exceluje Snowblind najviac sú grafické efekty. Už len štít vytvára pri pohltení projektilov pôsobivé zakrivenie perspektívy a to nehovoriac o efektoch jednotlivých zbraní, kde jednoznačne exceluje dvojica Flechette a Rail Laser, ktorý svojím plazmovým výbojom ohromí nielen vás, ale aj protivníkov. Ak si k tomu prirátate realistické odrazy na podlahách, neónové steny, aktívnu kamufláž, energetické výboje, bitevnú vravu na bojisku a autentické priestorové ozvučenie, dôjdete k záveru, že sa to plynulo nemôže hýbať. Ale môže. Snowblind je pri všetkých efektoch dokonale plynulý! Niečo za niečo a tým je v Snowblind nízky počet polygónov na postavách. Autori docielili síce kompromis a viacej sa venovali prostrediam, postavy sú však značne hranaté a pri dynamický prestrihových scénach sa objavujú ostré nepekné hrany.

Project: Snowblind je rozhodne titulom, ktorý by nemal minúť každý fanúšik FPS žánru. Momentálne sa jedná o jednoznačnú voľbu, ktorej hodnotenie stiahla prílišná jednoduchosť a AI nepriateľov. Hra výborne skĺbila neutíchajúcu akciu na 16 mapách so stealth elementami, ktoré dopĺňa online multiplayer, pôsobivý zbraňový arzenál a špičkové technické spracovanie. Zatiaľ je hra vonku na konzoly no ešte tento mesiac by sa mala objaviť aj na PC.

napísal spacejunker 11.3.2005
8.5
PROJECT: SNOWBLIND