DOOM 3: RESURRECTION OF EVIL

DOOM 3: RESURRECTION OF EVIL

8.0

Zlo nikdy nespí a mariňák dostáva po druhýkrát pozvánku na exkurziu do pekla s povolením zabíjať.

Recenzia na PC verziu

Zlo nikdy nespí. A nebyť ľudskej zvedavosti a chamtivosti zostalo by navždy pochované v temnote koridorov marťanskej základne UAC. Zostalo by sa pri incidente, ktorý zakrýval besnenie pekelných tvorov a do miestností vymaľovaných ľudskými vnútornosťami by už nik nevstúpil. Nehodná podceňovania, sila zla sa prebudila v tajomnom signále vychádzajúceho z vykopávok, kde sa nikdy nič nenašlo. Volanie bolo tak silné, že bola do týchto miest vyslaná špeciálna prieskumná jednotka. Plastická trhavina odhalila to, čo ľudské oko nemalo nikdy zočiť a nemalo pocítiť ľudský dotyk. Rádiový kontakt bol v okamžiku s veliteľom prerušený a jednotka silným zábleskom vymazaná z povrchu Marsu. Jeden však zostal. Držiac v rukách hľadaný objekt opätovne otvoril portál do pekla. A tak pekelné kreatúry v diabolskom tanci hodovali na prázdnych schránkach ľudských tiel a za neľudského rehotu vzývali lovcov, strážcov artefaktu.

Zlo nikdy nespí a v kanceláriách texaského štúdia id Software je takýto pekelný portál permanentne otvorený kvôli pozorovaniu a okamžitému prísunu inšpirácie. Keď bol začiatkom augusta vydaný temný FPS titul DOOM 3 rozhádali sa medzi sebou hráči. Pre jedných akčná extáza korunovaná diabolskou atmosférou, pre druhých nuda bez štipky invencie. Nech už patríte do ktoréhokoľvek tábora, neodradilo to id Software od prác na rozšírení Resurrection of Evil, vývoj ktorého zverili do rúk Nerve Software (multiplayer komponent k Return to Castle Wolfenstein).

Datadisk DOOM 3: Resurrection of Evil (ďalej len RoE) pristupuje k vytváraniu atmosféry inou cestou aj keď využíva pravidlá položené v DOOM 3. Ostro kritizované presne načasované skripty sa v obmedzenom množstve používajú pri braní lekárničiek, streliva a štítu. Takmer vypustené boli aj výklenky v stenách odkiaľ vyskakovali nepriatelia. Pomalý prieskum úzkych chodieb baterkou a bleskové vymieňanie za zbrane vystriedalo rýchlejšie tempo, intenzívnejšia okamžitá akcia a dýchateľnejšie priestory.


DOOM 3: Resurrection of Evil
DOOM 3: Resurrection of Evil
DOOM 3: Resurrection of Evil

Pozvánku do pekla tentokrát zabezpečila samotná hlavná postava (mariňák č.2). Veliteľ prieskumnej jednotky dorazil na miesto zdroja tajomného signálu, ktorý vychádzal z artefaktu v podobe ľudského srdca. Dotykom nielenže otvoril portál do pekla, ale aj zabil svoju jednotku. Príbeh RoE sa odohráva dva roky po pôvodnom diely a na ceste za zatvorením portálu vás bude sprevádzať Dr.Elizabeth McNeilová v neustálom rádiovom kontakte.

Rýchlejšiemu spádu hry podľahol aj vývoj udalostí prostredníctvom záznamov v personálnych PDA zariadeniach. Emailová korešpondencia je veľmi stručná a nájdete v nej prakticky iba kódy do boxov skrývajúce zásoby streliva. Prakticky úplne boli vypustené audio logy. Príbeh sa však posúva dopredu početnejšími cut-scenámi a práve komunikáciou s McNeilovou. Čakať, že sa mariňák naučil hovoriť, je zbytočné.

Na RoE sa môže pozerať aj ako na druhú alternatívu id Software, ktorá bola nakoniec vymenená za hrateľnost s dôrazom na znepokojivú atmosféru. V datadisku narazíte prakticky na všetky dôležité okamihy, podobné udalosti a dokonca aj na približne rovnaký sled úrovní. Ibaže všetko sa to deje v zrýchlenej forme. Deja vu sa počas hrania nezbavíte. A tomuto tempu výdatne pomáha rozšírený zbraňový arzenál. Avizovanú dvojhlavňovú brokovnicu (odbila si premiéru v DOOM II) dopĺňa Grabber a samotný artefakt. Túto trojicu povýšili Nerve na najsilnejšie zbrane v hre, čím odstavili na vedľajšiu koľaj zvyšok arzenálu. Navyše k všetkým menovaným sa dostanete možno až príliš skoro, čím sa narušila vyváženosť všetkých zbraní.

Dvojhlavňovú brokovnicu netreba snáď nikomu predstavovať. Táto extra silná zbraň vystreľuje dva náboje naraz a jednou ranou zloží skoro každého nepriateľa. Kontaktný boj sa stáva s novou brokovnicou výrazne adrenalínovejší, pretože sa budete snažiť dostať čo najbližšie k nepriateľovej tekvici. S použitím artefaktu to nebude problém. Jeho sila postupom v hre silnie a k spomaleniu času Hell Time sa pridá Berserk a ku koncu aj nesmrteľnosť. Tieto sily strážia pekelní lovci, bossovia, a vybojovať ich nebude jednoduché. S artefaktom dali Nerve priestor zbabelosti a umožnili hráčom legálne cheatovať, čo s prihliadnutím na vyššiu obtiažnosť ku koncu bol aj jediný krok. Aby sa vyhlo častému používaniu, tak podobne ako Soul Cube, musíte kŕmiť aj artefakt. Strelivom sa stávajú duše padlých vojakov, ktoré efektne svetielkujú okolo tela. Artefakt má zásobník na tri duše a medzi získanými silami si nemožno prepínať. Pri logickom uvažovaní by sme dospeli k záveru, že na tretej úrovni (hell time+berserk+nesmrteľnosť) je artefakt možné použiť iba raz. Nie však v RoE. Spomaliť čas, vybieliť miestnosť naplnenú hell knightami s úsmevom nesmrteľnosti budete môcť zopakovať trikrát, pokiaľ artefakt opätovne nedoplníte novými dušami.


DOOM 3: Resurrection of Evil
DOOM 3: Resurrection of Evil
DOOM 3: Resurrection of Evil

Nerve používanie artefaktu výrazne podporujú častým výskytom mŕtvych tiel, odkiaľ je možné doplniť silu. Ak budete siahať aj ku konvenčnejším zbraniam, artefakt budete mať stále v plnej zbroji pripravený na použitie kedykoľvek. Klamlivé zdanie vyššej obtiažnosti je už v prvom leveli zotreté treťou novinkou, zbraňou Grabber - variácia obľúbeného Gravity Gunu z HL2. Nech je už pravda o prvenstve tejto zbrane kdekoľvek, Nerve a id Soft prispôsobili Grabber nepriateľom a klaustrofobickým priestorom. Grabber sa po použití extra krátko nabíja je s ním možné prenášať objekty a čo je najhlavnejšie zabíjať menších nepriateľov a odrážať ohnivé i plazmové gule či rakety.

Grabber sa stane alfou a omegou pri súbojoch s bossmi a skúsení hráči s presným mierením už nebudú po inej zbrani siahať. S Impami si zahráte ohnivú prehadzovačku a vystrelené firebally im pekne vrátite. Manipulovať môžete aj s lietajúcimi lebkami (Forgotten) alebo telami detí na mušom tele (Cheruby). Tie pre Grabber nepredstavujú žiadnu výzvu. V okamihu keď sa priestor zaplní väčším počtom nepriateľov a vzduchom začnú lietať ohnivé plazmové a iné výboje, začína pekelná hádzaná. Grabber dokáže udržať vo vzduchu objekt iba na krátku dobu, preto musíte byť rýchli. Aby to však hráči nemali s touto ultimátnou zbraňou také jednoduché, pri manipulácii sa zakriví a značne rozmaže obraz, čo znemožňuje presne zamerať nepriateľa (resp. ho vidíte iba z blízka). Kombináciou artefaktu a Grabberu sa tento handicap stáva nepodstatným a spomalená akcia pripomína pripravovaný F.E.A.R.

Vzduchom lietajú telá, tlaková vlna rozhadzuje krabice a v spomalenom zábere vidíte ako zablúdený fireball zasiahol sud s výbušným obsahom a začína explodovať. Fyzika RoE sa nemôže rovnať s tou v HL2. Má svoje muchy a medzi ne rozhodne patrí váha ťažších objektov, ktoré lietajú vzduchom ako kartónové krabice, rovnako si môžete kopať pred sebou aj balvany. Manipulovať môžete iba s malým množstvom objektov, ktoré sa nachádzajú v priestore. Interaktivita tu veľký priestor nedostala. Grabber je však vítaným doplnkom vo svete DOOM, súboje na diaľku s ním dostávajú taktickejší rozmer.

RoE rozširuje beštiár novými monštrami. Ak nerátame bossov, kozmeticky vylepšené Lost Souls (Forgotten), rýchlejších vojakov UAC a skafandrované zombie, signifikantne sa odlišujú iba dve monštrá. Prvým z nich je hora z mäsa a ocele, Bruiser s extra silnými fireballmi (farebne sa odlišujú od impových). Jeho pomalý pohyb vykrýva kadencia a výdrž. Zopár presne vrátených striel to však zariadi. Osobným favoritom je Vulgar, čo je vylepšená verzia Impa. Po vzore Alienov behá po stenách, je extrémne rýchly, útočí plazmou a silnými drápmi a dokáže prekvapiť skupinkou kamarátov. Inou kapitolou sú bossovia, pekelní lovci. Na ich zabitie a získanie sily do artefaktu sa vyžaduje aktívne používanie artefaktu a Grabberu. Taktike sa medze nekladú, vždy je k dispozícii väčší priestor pre pohyb a každý z nich má svoje slabučké miesto. Poslední dvaja bossovia predstavujú naozajstnú výzvu a je radosť do nich hustiť zo všetkých zbraní. V RoE nechýbajú ani starí známi: Pinky, Caco démon, Mancubus či teleportujúci sa Maggoth.

DOOM 3: Resurrection of Evil
DOOM 3: Resurrection of Evil
DOOM 3: Resurrection of Evil

Nerve Software pristupovali k dizajnovaniu úrovní s prihliadnutím na nové zbrane a tak sa levely nafúkli, sú svetlejšie a oproti DOOM 3 sú aj vzdušnejšie. Obsahujú množstvo prevýšení, rebríkov, výťahov a takticky umiestnených stĺpov a iných prekážok. Pri bojoch dostávate viacej slobody, nie však toľko, aby ste sa priamej konfrontácii s nepriateľmi vyhli. Úrovne už nie sú zahalené do temnoty, ale vždy scénu osvetľuje minimálne jeden zdroj svetla. Odpadá neustále vyťahovanie baterky a divoké prepínanie medzi zbraňami (strachopudi budú ďakovať za skafander, na ktorom je pripevnená baterka). O dusnú atmosféru však neprídete. RoE ťaží opäť z geniálnej hry svetla a tieňov a na prvý pohľad nepodstatných prvkov, ako prskanie elektriny, či odpadávajúce poklopy. Kde už nestačia skripty, tak sa o malé infarktové stavy postará zvuková kulisa. Každá jedna miestnosť, objekt rozpráva svojským jazykom. Sú absolútne všade, dokonca podľa prichádzajúcich zvukov viete presne identifikovať, aké prekvapenie vás čaká za rohom. S čím úzko súvisí aj o poznanie lepší pocit z priestoru (odporúčam posunúť fader smerom k zadným reproduktorom). Po grafickej stránke sa toho veľa nezmenilo, prakticky sa ani nemuselo. DOOM 3 engine ponúka stále špičkový vizuál a animácie postáv. Medzi efektmi sa však objavilo rozmazávanie a zakrivenie výhľadu pri manipulácii s Grabberom a artefaktom a v interiéroch sa používajú vo veľkej miere sklenené výplne.

RoE predstavuje pre fanúšikov DOOM 3 výborný doplnok, bohužiaľ nie bez chýb. Najväčším nedostatkom je nízka úroveň inteligencie protivníkov. Idú najkratšou cestou k vám a ich sila spočíva v presile. Akúsi taktiku môžete vidieť u vojakov, dokonca sa vedia aj schovať. Ďalším pre niekoho nepodstatným nedostatkom je nižšia obtiažnosť a s ňou súvisiaca nadradenosť trojice nových zbraní a extrémna krátkosť. Hracia doba predstavuje približne 10 hodín čistého herného času. Pred hraním odporúčam nastaviť obtiažnosť minimálne na normal. Extrémisti sa budú sťažovať na nízky počet nepriateľov či absenciu motorovej píly. Na druhej strane je potešiteľné rozšírenie multiplayeru o herný mód CTF (majú ho na svedomí Treewave Software, tvorcovia CTF pre Quake), štyri DM mapy a zdvihnutie limitu podporovaných hráčov na 8.

Resurrection of Evil kopíruje moderné trendy v hrách svojským spôsobom. Skúša to s fyzikou a adrenalínovou akciou, čím sa zrýchlilo tempo a dal priestor novým prvkom, ako jednoduchým akčným minihrám spojených s artefaktom a spomaľovaním času. Recykluje pôvodné nápady a pridáva nové (temný červený filter, cez ktorý nie je vidieť ani s baterkou). Nemožno hovoriť o čistom destiláte strachu, nemožno hovoriť o nehrateľnom paškvile. Krátky návrat do pekla trpí nevyváženosťou zbraní, na druhej strane výborne dopĺňa pôvodnú hru a na chrbte vysokých hardvérových nárokov prináša aj jeden z najlepších vizuálov v dnešných hrách. Nech je nenávisť akákoľvek, fanúšikov DOOM 3 rozhodne nesklame.

   


napísal spacejunker 8.4.2005
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
8.0
Ohodnotiť
DOOM 3: RESURRECTION OF EVIL
+ multiplayer
+ dizajn úrovní
+ zvuky
+ Grabber
- vyváženosť zbraní
- krátke
- AI
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: P4 1,5Ghz, 384MB Ram, DX9 kompatibilná VGA, Win XP/2000, pôvodná hra DOOM 3
Doporučená konfigurácia: P4 2,5Ghz, 512MB Ram, GF FX5900 (ATI 9800), Win XP/2000, pôvodná hra DOOM 3


RECENZIE HRÁČOV
DOOM 3: Resurrection of Evil
8.9
LIAM GALLAGHER    17.8.2006
Zdrawím:-). Predstavte si,že práve vy,jedneho peknučkheho slnečneho dna,otvorite pekelne brány od sa...prečítať celé
DOOM 3: Resurrection of Evil
8.8
LUK    21.7.2006
Nie je príliš obvyklé, aby datadisk svojou kvalitou prekonal pôvodnú hru. Ressurection of Evil v Doo...prečítať celé
DOOM 3: Resurrection of Evil
8.4
PETER5NUMBER    1.10.2005
Znovuzrodenie diabla...poetický názov oficiálneho datadisku pre strašidelného Dooma. Peklo sa vrátil...prečítať celé
DOOM 3: Resurrection of Evil
8.2
MAK    21.6.2005
Denník pekelného Impa, Mars, deň OPB (Otvorenie Pekelnej Brány)Milý denníček, dnešný deň bol...prečítať celé
DOOM 3: Resurrection of Evil
9.1
RAINBOW    8.5.2005
Následne po dohratí tohto datadisku som sa rozhodol o ňom napísať. Už teraz môžem povedať, že spolu ...prečítať celé
icon
8.0
SCORPWIND    16.1.2021
+ opäť atmosféra+ ešte lepšie audiovizuálne spracovanie+ ešte viac akcie+ nové zbrane a ... zobraziť

PC

Vývoj: Acitvision / CENEGA SK / Nerve Software/id software
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 4. apríl 2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19598)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk