LEGO STAR WARS

LEGO STAR WARS

8.0

Ďalší z rady "detských" titulov dorazil k nám, a my sme sa rozhodli ho dôkladne otestovať.

Obrovská reklamná kampaň, propagujúca ten či onen potencionálny filmový hit, sa čoraz častejšie stáva súčasťou aj herného sveta. Z tohto hľadiska bola prelomová Epizóda I Hviezdnych Vojen, pretože jej uvedeniu do kín predchádzala doslova masová histéria, ktorá bola podporovaná duom priemerných a na rýchlo zbúchaným hier ako Phantom Menace, či Battle for Naboo. Isteže existuje aj viacero iných (a možno aj lepších) dôkazov, ale fenomén Star Wars som si vybral zámerne. Ten sa totiž opäť dostáva s blížiacou sa premiérou Epizódy III do popredia a tento fakt si LucasArts rozhodne nenechal ujsť. Je tu však jedno ALE. Tentokrát sa totiž nejedná o zlátaninu toho najhrubšieho zrna, ale o vskutku originálny titul, ktorý na rozdiel od svojich nevábnych predchodcov dokazuje, že aj medzi komerčným brakom sa občas nájde výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo. Tak teda:

a LEGO time ago in a Galaxy far, far away…

Väčšina z vás si teraz určite všimla, že v známej SW vete som sa akosi sekol. A predstavte si, opäť sa jednalo o zámer. Totižto, známy dánsky výrobca populárnych stavebníc LEGO (u nás bola istý čas obľúbená aj tunajšia low-end varianta pod názvom CHEVA (thx sb)) sa akosi spaktoval s Eidosom a štúdiom Traveller's Tales a výsledkom ich nadštandardných vzťahov je priam dokonalé prevedenie Star Wars univerza do stavebnicového sveta LEGO, tentokrát, ale vo virtuálnej podobe (ako už možno viete, reálne stavebnice propagujúce Hviezdne Vojny, sa už dlhší čas veselo predávajú). Aby som ale išiel podľa plánu, najprv vám objasním, o čom toto najnovšie dielko je.

LEGO Star Wars
LEGO Star Wars
LEGO Star Wars

LEGO Star Wars je vo svojej podstate izometrickou akčnou adventúrou, v ktorej si do sýtosti užijete intergalaktických bojov, nervydrásajúcich boss fightov a v neposlednom rade aj nespočet logických hádaniek. Ak ste si však mysleli, že si opäť pripomeniete konflikt medzi rebelmi a galaktickým impériom, poprípade, že sa ujmete role mladého Skywalkera a poriadne to natriete tomu starému, tak ste znova stúpili vedľa. Nosným pilierom tohto titulu je v úvode spomínaná nová sága, žiaľbohu, so všetkými svojimi kladmi aj zápormi.

Singleplayerová (a vlastne aj multiplayerová) kampaň je teda rozdelená na prvé tri epizódy, pričom bez úspešného ukončenia tej predchádzajúcej, sa do tej ďalšej ani len nepodívate. Každá epizóda je potom tvorená sériou misií, ktoré vcelku verne kopírujú niektoré kľúčové pasáže z filmu a musím povedať, že ich počítačová podoba sa naozaj podarila. V skrytej Hrozbe sa tak môžete tešiť na úvodné vyjednávania (ktoré sa, pravda, ani nekonali), neskorší maratón pred inváziou droidov na planéte Naboo, mediálne známy závod klzákov na Tatoine či perličku v podobe súboja Q. G Jin, Obi-Wan Kenobi vs. Darth Maul. Obdobné pamätné scény si vyskúšate aj v ďalšej epizóde, v Útoku Klonov, kde sa najprv v plastovej koži Obi-Wana vydáte na dažďovú planétu Kamino, prechodné to bydlisko všiváka Jungo Fetta (Lucas zrejme pri hľadaní vhodného mena pre tohto bounty huntera v hojnom množstve konzumoval slaný syr Feta).

Zavítate na Geonosis a v jej útrobach zašitú tajnú výrobnú linku na droidov, pričom sa zúčastníte aj následného útoku klonov a záverečnej potýčky medzi Count Dooku a dobre známymi jedi (áno, chopíte sa aj LEGO Yody). Toľko k dobre známemu materiálu. Určite vás ale zaujíma, ako je to s treťou epizódou, ktorej filmová premiéra sa pomaly, ale isto blíži. Keďže som dobrák od kosti, tak vám príslušné misie radšej nepriblížim, pretože by som vám skazil prípadný zážitok z filmu a to ja nechcem, iba dodám nasledujúce slová: Coruscant, Kashykk, Generál G., Count Dooku RIP, Darth Vader, Luke a Leia Skywalker.

Snáď som vám toho neprezradil príliš veľa. Teda, z predchádzajúcich riadkov ste si mohli urobiť dobrý obraz o tom, aké rozmanité sú jednotlivé misie a tento fakt len podčiarkujú rôzne špecialitky, ako napríklad spomínaný závod na Tatooine, 3D izometrická strieľačka na Geonosis ala Raptor a v neposlednom rade aj letecká vložka, svojim štýlom pripomínajúca Rogue Squadron. Ďalším plusom samotnej kampane je fakt, že po ukončení story módu si môžete jednotlivé misie zahrať v ľubovoľnom poradí a s ľubovoľnou postavou a vedzte, že to aj s chuťou urobíte, pretože v každej z nich je šalamúnsky poskrývaná desiatka motorov, ktorých skompletizovaním získate jeden zaujímavý bonus naviac.

LEGO Star Wars
LEGO Star Wars
LEGO Star Wars

Popri motoroch budete aj počas vašej púte narážať na hojné množstvá LEGO mincí, ktoré slúžia nielen, ako vaša poistka pred smrťou (keď zomriete, prídete o určitú sumu LEGO peňazí), ale hlavne ako platidlo, za ktoré si môžete kúpiť bonusové postavy (Vader, Count Dooku, Darth Maul…) či iné srandičky (veľké zbrane a pod.). Celkovo tak single časť ponúka atmosferickú zábavu o dĺžke približne 8 hodín, čo síce nie je mnoho, ale spomínaná znovuhrateľnosť tento nedostatok kompenzuje. Ak k tomu ešte pridám multiplayer v podobe kooperatívu, kde jednotlivé misie prechádzate spoločne s kamarátom, potom je tento titul naozaj synonymom zábavy.

Myslím si, že je najvyšší čas, aby som vám konečne objasnil princípy jednotlivých misií. V úvode každého levelu je vám zvyčajne pod vašu kontrolu pridelená viac, ako jedná postava. Avšak postupom v misii sa vaše spoločenstvo často rozrastie a neraz sa vám stane, že vášho hrdinu nasleduje aj pol tucta panákov. Tento fakt tu pritom nie je len tak ledabolo, ale kvôli tomu, že každá z postáv ovláda určitú špeciálnu schopnosť, vďaka ktorej sa dostane na také miesta, ktoré sú pre zbytok tímu neprístupné. Zástupci rádu Jedi napríklad ovládajú silu, pomocou ktorej dokážu manipulovať s predmetmi (a tým postaviť mostíky a iné), roboti typu R2D2 a C-3PO sú zruční v otváraní zakódovaných dverí. Príslušníci SBSky princezny Amidaly (na čele s jej výsosťou) majú vo svojich kapsách schovanú harpúnu, vďaka ktorej je pre nich dosiahnutie vysokopoloženého a neprístupného miesta otázkou niekoľkých sekúnd a nakoniec aj mladý Anakin priloží svoju ruku k dielu a to využívajúc svoj útly vzrast na prekonávanie tamojšieho potrubia a iných malých otvorov.

Práve vďaka špeciálnym vlastnostiam jednotlivých charakterov bolo možné do hry zakomponovať aj logické hádanky, ktoré síce nepredstavujú vrchol rébusov, ale niektoré z nich vás zaseknú aj na niekoľko minút, kým prídete na ich riešenie. Ďalším plusom rôznorodosti pandrlákov je aj spomínaný element znovuhrateľnosti, ktorý vás núti vracať sa do už prejdených levelov. Hlavne kvôli tomu, že v každom z nich sa nachádza celá sada tajných miest, dostupných len za pomoci určitého charakteru a tak ak pomýšľate na skompletizovanie desiatich motorov či nahromadenie určitého finančného obnosu, táto milá povinnosť vás určite neminie.

V predchádzajúcich odstavcoch som vám čo-to povedal o hre samotnej, ale akosi som zabudol vyzdvihnuť jeden kľúčový fakt (nie, nie je to Kontrafakt). Totižto, celý svet prezentovaný v tejto hre je z 90 percent vytvorený z LEGO kociek. Samozrejme, že niektoré kľúčové architektonické časti sú tvorené obyčajnou zmesou polygónov (ako budovy, podlaha, nejaká ta skala atď.), ale zvyšok je už čistá LEGO stavebnica. Poletuchy, vznášadlá, stromy, brány, smetiaky, lavičky a kopa ďalších objektov, ako by z oka vypadla reálnej LEGO predlohe a určite si rada z vás spomenie na svoje detstvo a na časy, keď ste po chutnom nedeľnom obede zasadli k stavebnici a rozhodli sa postaviť si ďalší dekadentný výtvor.

LEGO Star Wars
LEGO Star Wars
LEGO Star Wars

Autori dokonca išli tak ďaleko, že jednotlivé zdemolovateľné objekty sa po ich zdecimovaní rozpadávajú na sadu kociek, takže napríklad torzosmetiaka sa rozletí na také časti, z ktorých bolo skutočne postavené. Osobitnú pochvalu si zaslúžia postavičky, ktoré sú až neskutočne živé a pritom tak roztomilé, až sa človeku nechce veriť, že taký plastový Anakin može v sebe dusiť toľko hnevu a nenávisti. Okrem hrdinov úžasne vyzerajú aj zástupy droidov, klonov a ďalšej hávede, takže hra vo výslednom hodnotení (čo sa týka grafického spracovania) robí názvu LEGO len tú najlepšiu reklamu.

Aby som vás nevystrašil, za zmienku stojí aj zvuková stránka hry, ktorá si berie len to najlepšie z filmovej tvorby a okrem klasickej Williamsovskej muziky pridáva aj špičkové zvuky, ktoré môžu smelo konkurovať aj takým titulom ako Jedi Academy, či v niektorých aspektoch dokonca aj Republic Commando. Keďže sa jedná o titul primárne zameraný na detské publikum, musím dodať, že ovládanie je jednoduché ako facka a okrem kláves pre pohyb a skok sa vaše prstíky dotknú iba ďalších dvoch čudlíkov, a síce buttonu pre útok/obranu a klávesy určenej na špeciálne schopnosti.

Je ťažko pochopiteľné, že by titul určený pre mladšie publikum a obvzlásť na propagáciu prichadzajúceho blockbusteru mohol zaujať aj takých starých herných harcovníkov ako som ja. Ak k tomu pridám aj vynikajúce technické spracovanie spolu s chytľavou hrateľnosťou, musím dodať, že časy sa menia a titulom ako Shrek či Medvedie Srdce nenávratne odzvonilo. Ak ste teda fanúšikmi Star Wars a radi si zahráte aj niečo neobvyklé, potom je LEGO Star Wars určené aj pre vás. Možno si po zahratí tejto gamesy opäť sadnete k vášmu schovanému Legu a nostalgicky si postavíte ďalší monument. Ak áno, hra splnila svoj účel na 100%.

napísal blade 23.4.2005
8.0
LEGO STAR WARS