THE DAY AFTER

THE DAY AFTER

7.2

The Day After je nová stratégia na Blitzkrieg engine, ktorá vás zavedie do obdobia po druhej svetovej vojne.

The Day After je nová  stratégia, ktorá vás zavedie do obdobia alternatívnej druhej svetovej vojny.Teda tentokrát vás však čaká alternatívna história a nie rekonštrukcia významných bojov. Tvorcovia projektu sa svojským spôsobom pozreli do búrlivej minulosti a vytvorili postapokalyptický svet, kde neustále zúria boje o moc a prosperitu. Uvidíme, ako si autori poradili s touto témou a či sa im podarilo dotiahnuť nevšedný nápad do zdarného konca.

Dej hry sa odohráva niekedy v polovici dvadsiateho storočia. Globálny vojnový konflikt vyvrcholil použitím zbraní hromadného ničenia a jadrových bômb. Na troskách starého sveta vznikli štyri dominantné veľmoci, ktoré si nárokujú na nové územia a dominantné postavenie na Zemi. Prvým ambicióznym dobyvateľom je Sovietsky Zväz, ktorý združuje Rusky hovoriace krajiny a obyvateľstvo. Najväčším oponentom ruského leva je Čína. Určite nezanedbateľné postavenie má aj Francúzko – Nemecká aliancia. Napokon sú tu do všetkého nos strkajúci  "Amíci“, ktorí sa spojili s Anglickom a vytvorili spolok USA - Veľká Británia.

Každá strana má vlastnú kampaň, kde sa hráč pokúša vytvoriť prosperujúcu veľmoc, ktorá  napokon zaujme svetové prvenstvo. Kampane majú zaujímavú štruktúru a nelineárny priebeh. Celý proces sa odvíja na niekoľkých rozsiahlych mapách, ktoré obvykle zobrazujú územie dvoch konfliktných štátov. Na každej mape je stanovená jedna alebo viacero primárnych misií. Po ich splnení, hráč postúpi na ďalšie územie a čakajú ho nové úlohy, ako aj rozšírené možnosti. Splniť stanovené ciele nie je jednoduché a predchádza tomu zdĺhavý proces budovania jednotiek a dobíjania nových území.

The Day After
The Day After
The Day After

Primárne misie sú obvykle hlboko v nepriateľskom teritóriu, ktoré je chránené početnými vojenskými silami. Aby ste dosiahli kľúčový bod, musíte postupne presúvať svoje armádne zložky, obsadzovať nové teritóriá a likvidovať oponentov. Presun jednotiek sa vykonáva priamo na mape a to v ťahovom režime. Pri konflikte a stretnutí s nepriateľom sa zobrazí vojnová oblasť a hra sa prepne do reálneho času.

Na bojisku sa sústredia všetky sily presunuté do konfliktnej oblasti plus doplnkové jednotky, ktoré sú štandardnou súčasťou každého boja. Medzi týmito stálymi zložkami nájdete podporné vozidlá a množstvo pechoty. Zdravotnícke vozidlo lieči ranených, muničný voz  dopĺňa zásoby streliva, palivový voz dodáva pohonné hmoty a opravárenské auto dáva do poriadku poškodenú techniku. Niekedy máte možnosť povolávať letecké jednotky, bombardéry alebo výsadkárov, ktorí vám zabezpečia slušnú podporu.

Spracovanie a priebeh boja nápadne pripomína známy titul Blitzkrieg. Dokonca aj možnosti a príkazy pre ovládanie jednotiek sú podobné, alebo totožné. Pechota môže zaujať obranné postavenie v budovách, obsadzuje delá a má niekoľko módov pohybu. Veliteľ používa ďalekohľad, ktorý výrazne zvyšuje dohľad jednotiek. Tanky a vojenská technika sa môžu zakopávať a tým zvyšujú svoju obranu. V boji získavajú skúsenosti a vylepšujú si vlastnosti. Majú veľkú ničivú silu, ale krátku životnosť.

Na bojisku sa musíte poriadne obracať a využiť pritom aj vhodnú taktiku. Malá chyba alebo zaváhanie často znamená úplnú prehru. Obrnené vozidlo obvykle exploduje po jednom, prípadne dvoch zásahoch nepriateľského tanku. To sa často odohrá veľmi rýchlo. Niekedy stačia jedna – dve sekundy a namiesto funkčných tankov je bojové pole pokryté množstvom vrakov. Nepriateľské delostrelectvo je nepríjemne presné a ničivé. Ak sa v blízkosti vašej armády nachádza zabudnutý nepriateľ, protivníkova artiléria vás okamžite zameria a rozdrví na kúsky.

S jednotkami, ktoré máte pridelené na počiatku kampane by ste dlho nevystačili. Našťastie si môžete neustále dopĺňať svoje stavy a nakupovať nové posily. Jednotky sa vyrábajú v továrňach a ich zadováženie je veľmi jednoduché. V ponukovom liste máte zoznam bojových vozidiel, tankov, delostrelectva a leteckých zložiek. Keďže sa jedná o fiktívnu a značne modifikovanú históriu, v radách jednotiek nájdete okrem realistických dobových jednotiek rôznu atypickú a futuristickú techniku. Takže popri známych tankoch Panter, alebo  T-30 vás čakajú extravagantné bojové stroje, stíhačky a dokonca helikoptéry. Pechota ani podporné vozidlá sa nevyrábajú, ale sú automaticky pridelené na každom bojovom poli.

The Day After
The Day After
The Day After

Pri zvyšovaní stavov, ak máte dostatok surovín a neprekročili ste stanovený počet  jednotiek, zvolíte ľubovoľné jednotky a potvrdíte kúpu. Okamžite sa zobrazia na mape a môžete ich  ovládať podľa potreby. Vyrobené zložky môžete rozčleniť, zgrupovať do viacerých skupín a posielať ich na ľubovoľné miesto na mape. Na výrobu pozemných a leteckých síl musíte mať dostatok paliva, munície a súčiastok. Prísun týchto surovín zabezpečíte obsadením palivových a muničných skladov a tovární. Okrem týchto objektov sa oplatí obsadiť aj radarové veže, ktoré odhalia rozloženie nepriateľských síl v širokom okolí. Na základe toho potom môžete zvoliť vhodnú taktiku a vyhnúť sa nepredvídaným nepriateľským útokom.

Hoci má hra naozaj veľa spoločného s titulom Blitzkrieg, nájdete tu množstvo viac či menej vydarených inovácií a doplnkov. Už samotný priebeh kampane a presun vojsk je vcelku pozoruhodný. Nápad vyčleniť určitý počet surovín (palivo, munícia, súčiastky) pre podporné vozidlá na bojisku tesne pred vstupom na bojové pole je nepochybne zaujímavý. Obmedzené možnosti opravy počas boja ma potešili menej, hoci ani tento nápad celkom neodcudzujem. V praxi ide o to, že zničenú techniku je možné opraviť len po istú hranicu škôd. Nedokážete zregenerovať plný počet životov, len čiastočne obnovíte brnenie. Dokonalá oprava sa dá vykonať len mimo boja. Vtedy je vybraná jednotka neschopná vykonať akciu, až kým nie je úplne opravená, alebo kým nepozastavíte režim opravy.

Hra obsahuje aj multiplayer, ale ani pri najväčšej snahe sa mi nepodarilo korektne spustiť  hru. K nedostatkom počítam aj statickú a zastaralú grafiku bez možnosti približovať jednotky a otáčať mapu. V podstate sa jedná o engine viackrát spomínaného Blitzkriegu. Ten bol úspešne použitý pred niekoľkými rokmi, ale vývoj ide dopredu a dnes už takéto spracovanie uchváti jedine majiteľov slabších zostáv. V tejto súvislosti nechápem minimálne požiadavky stanovené autormi – 32 MB 3D grafická karta tu má v podstate nulové využitie a myslím, že úplne v pohode postačí CPU 1GHz, 256MB RAM a akákoľvek štandardná grafická karta.

The Day After
The Day After
The Day After

The Day After je tak trochu rozporuplná hra. Pripadá mi ako mierne vylepšený Blitzkrieg. Prináša zaujímavé doplnky a určitú dávku originality, ale pritom obsahuje zastaralú grafiku a nedostatky, ktoré ju neúprosne sťahujú medzi béčkové hry. Ja osobne by som tento projekt pomenoval Blitzkrieg Jeden a Pol. "Deň po...“ je ideálny na spestrenie dlhých chvíľ, kým čakáte na vydanie plnohodnotného pokračovania Blitzkrieg 2. Ale ak nie ste zarytí milovníci vojnových RTS, nemusíte sa kvôli tejto hre vôbec vzrušovať. Je to hrateľné, ale priemerné dielko.

napísal uni 24.6.2005
7.2
THE DAY AFTER