NI.BI.RU: POSEL BOHŮ

NI.BI.RU: POSEL BOHŮ

7.2

Tajomstvo Tretej ríše a hlbokého vesmíru spočíva v záhadnom projekte Nibiru. Podarí sa vám ho odhaliť?

Posel Bohů, Posel Smrti a ešte raz Posel Bohů. Tejto slučky sa drží tím Unknown Identity, spadajúci pod krídla vydavateľa Future Games. Vrhli sa na remake adventúry, na ktorú si v dnešnej dobe nik poriadne nespomína. Vtedy bola iná doba, česká herná scéna zažívala rozmach a predovšetkým adventúram sa dostávala veľká pozornosť. Unknown Identity lásku k tomuto žánru spečatili výborným trilerom Posel Smrti (recenzia) a tentoraz to skúšajú s božím poslom po druhýkrát.

Opustením vôd napätím nabitého príbehu sa autori vracajú s Nibiru k dobrodružnejšiemu charakteru a voľnejšiemu rozprávaniu. Dej má veľmi rýchly spád, ale vezie sa na svojej plytkosti podporenej prílišnou obyčajnosťou. Hlavná postava je síce Čech, ale jeho dobrodružstvu, za ktoré by sa nemusel ani Indy hanbiť, chýba šťava a vierohodnosť. Dej naberá príliš skoro vysoké obrátky, nestíhate si nikde nič pozrieť a skôr než sa nazdáte, pred očami vám beží finálna animácia.

Aj keď vás Nibiru zavedie na zaujímavé a dokonca i exotické miesta, nebudete v nich pociťovať tú správnu atmosféru. Tu nie je chyba v grafickej stránke, ktorá jednoducho exceluje, ale skôr v scenári, ktorý sa mierne pomenil. Práve jeho silná previazanosť s predlohou sa stáva najväčším problémom. Ak patríte medzi pamätníkov, tak vám Nibiru nebude robiť absolútne žiaden problém. Prejdete hrou ako horúci nôž maslom, pričom vás príbeh neprekvapí a už dopredu budete vedieť, kam s hlavným hrdinom zájdete, čo ho čaká a ako to vôbec celé skončí.

NI.BI.RU: Posel Bohů
NI.BI.RU: Posel Bohů
NI.BI.RU: Posel Bohů

Pri prvej zmienke o vývoji Nibiru som si predstavoval pod pojmom remake zrejme, čosi iné, než to, čo mi pristálo na stole na dvoch strieborných diskoch. Zámer Future Games je pritom jasný. Po úspechu s Poslom Smrti za západnými hranicami Čiech, menovite vo Francúzsku a Nemecku, kde Nibiru aj ako prvá vyšla, sa rozhodli Future Games previesť starší titul do modernejšej grafiky a predstaviť ho západným susedom. Pre nich je to nová adventúra od tvorcov úspešného Posla Smrti, pre nás je to remake sedem ročnej hry.

Ostrý začiatok recenzie nemá v úmysle odradiť potencionálnych záujemcov o túto adventúru, ktorá sa drží stále pravidiel point'n'click. Úvodom som vyjadril sklamanie, očakával som úplne niečo iné. Čo ma však mrzí je, že autori nevenujú pozornosť kritike a niektoré chyby robia po druhýkrát.

Príbeh Nibiru je doslova presýtený tajomstvami našej Zeme. Archeológia, podivné pokusy vo vyvinutí ultimátnej zbrane a tajomstvá Tretej ríše sa tu premiešavajú spolu so záhadami nekonečného vesmíru, centrom ktorého je hlavná postava. Študent archeológie a zelenáč v oblasti pracovania v teréne, Martin Holan, dostáva lákavú ponuku od svojho strýka, aby sa vydal do Čiech preskúmať nemeckú štolu, zámerne zasypanú na konci druhej svetovej vojny. Martin sa nestihne ani poriadne spýtať na detaily. Strýko de Vilde čaká na prvé objavy a doslova ho ženie, aby sa v Prahe stretol so spojkou, ktorú následne nájde Martin mŕtvu. Ako sa neskôr ukáže, o tajomstvo štoly, v ktorej sa skrýva projekt Nibiru, nemá záujem iba Martin a profesor de Vilde, ale aj niekto iný.

NI.BI.RU: Posel Bohů
NI.BI.RU: Posel Bohů
NI.BI.RU: Posel Bohů

Nibiru zdieľa príbehovú kostru s predchodcom, stavia pred hráča už videné situácie a logické hádanky. Na tomto mieste treba pochváliť autorov za výborné zmeny prevedené hlavne v riešení na prvý pohľad identických problémov. Hra sa opiera o rovnaké udalosti a aplikuje ich v iných situáciách. Žobráka uplatíte cigami a nie peniazmi. Fľašu alkoholu privíta starec pred budovou namiesto vrátnika v pôvodnej predlohe. Tieto momenty vyvolajú v pamätníkoch pôvodného Posla Bohů krásne spomienky. A je radosť v hre objavovať ďalšie spojitosti. Narazíte však aj na rovnaké hádanky (dekódovanie kódu trezora, alebo výroba živej nálože), ale väčšina je kompletne prekopaná s prihliadnutím na prísnu logickosť, čo sa odráža na celkovej jednoduchosti.

Nibiru sa výborne hrá a má svoje momenty, kedy sa od hry nemôžete jednoducho odtrhnúť. Na druhej strane nájdu sa slabé miesta a to hlavne vo vykresľovaní charakteru postáv, kde excelovala Syberia. Hlavný hrdina je príliš naivný a bez slov spraví čokoľvek. Postavám chýba osobnosť a vlastné ciele, z čoho pramení niekoľko nelogických situácií. Martin sa ubytuje v hoteli, aby následne vyrazil za strýkom do prepychovej vily. No ja by som pri takom odhodlaní riskovať vlastný život žiadal od nafúkaného, tajnostkárskeho dedka špičkovú izbu s výhľadom vo vile s bazénom a nie v zapľuvanom hoteli.

Ako som už spomenul, autori urobili niekoľko chýb, ktoré nemôžu zostať nepovšimnuté. Dedičnou chorobou z Posla Smrti sa stalo občasné používanie pravého tlačítka na prieskum, ktorý inak vykonávate ľavým tlačítkom myši. Pri prechádzaní obrazoviek nezabúdajte klikať na hotspoty, ktoré po preskúmaní nezmenia farbu zo žltej na bielu, aj pravým myšítkom! Ak sa nič nestane, viete, že sa sa sem určite ešte vrátite.

NI.BI.RU: Posel Bohů
NI.BI.RU: Posel Bohů
NI.BI.RU: Posel Bohů

Druhým pretrvávajúcim neduhom sú animácie postáv. Sú veľmi strohé, neprirodzené a Martin s radosťou manipuluje s neviditeľnými predmetmi. Takisto postava nemôže prejsť z chôdze do behu, čím by sa skrátilo pobehovanie po obrazovkách. Našťastie existuje magický dvojklik, na okamžité opustenie lokácie. Aby som len nehanil, je nutné vyzdvihnúť výborný rendering pozadí v rozlíšení 1024x768. Kvalita šla výrazne smerom (v niektorých momentoch prekonáva v detailnosti aj Still Life!) hore a 2D postavy nahradili 3D modely, ktoré dopĺňa príjemný dabing s českými hviezdami: Petrom Šťastným, Vladimírom Brabcom, Pavlem Rímským, Pavlem Soukupem a ďalšími.

Nibiru: Posel Bohů (alebo aj Nibiru: Messenger of Gods – prekvapivo u nás nie je preložený názov na krabici) je príjemná adventúra. So svojou jednoduchou manipuláciou s predmetmi a interakciou s okolím, má čo povedať širokým masám. Pamätníci si na oplátku zaspomínajú na časy predchodcu. Márne však budú hľadať na CD s hrou originál Posel Bohů. Pôvodná verzia by bola výborným doplnkom a urobila by radosť nielen fanúšikom adventúr.

napísal spacejunker 29.6.2005
7.2
NI.BI.RU: POSEL BOHŮ