Advertisement

WORMS 4: MAYHEM

WORMS 4: MAYHEM

7.0

Grim Červivec by sa asi čudoval keby vedel, koľko dielov jednej hernej série ponesie jeho priezvisko.

Recenzia
PS2
PC
Xbox

Ťahové stratégie neboli nikdy mojim obľúbeným žánrom a pokiaľ ma pamäť neklame, počas mojej hernej histórie som tento štýl okúsil iba raz. Bola to však osudová chyba. Totižto, daná hra ma zamestnala na poriadne dlhú dobu a jej pokračovania som si preto nemohol nechať ujsť. Žiaľ bohu, v posledných rokoch to ide s touto značkou rapídne dolu a ako sa zdá, jej smrť je neodvratná. Tento fakt potom už len podčiarkuje najnovší prírastok do jej radov, ktorý s podtitulom Mayhem zďaleka neprináša to, čo by mal. Áno, reč je o najnovších Wormsoch s číslovkou 4, ktorí mali podľa slov tvorcov vrátiť ich názvu dávno stratený lesk a slávu. Výsledok je ale nanajvýš rozpačitý a nebojím sa tvrdiť, že množstvo pôvodných fanúšikov nad nim ohrnie nos. Ale, nepredbiehajme.

 

Počiatky tejto bezosporu zábavnej série siahajú do vzdialenej minulosti, kedy sa blížil neodvratný koniec platformy Amiga a tak sa Team 17 rozhodol, že sa tento stroj pokúsi zachrániť vydaním ďalšieho herného megatrháku (títo chlapíci majú na svedomí aj Alien Breeda, takže bacha!). A tak v roku 1995 uzrela svetlo sveta unikátna variácia turn-based stratégie, v ktorej si to medzi sebou rozdávali drsné červy, pričom ako argumenty používali širokú škálu zbraní, od normálnych (bazooka, granáty), až po totálne uletené (sheep, banana bomb). Nemá zmysel tu teraz rozpitvávať genézu značky Worms, stačí mi len spomenúť výrazný medzník, ktorým sa stal prechod z 2D do plnohodnotného 3D. A práve tento krok sa zaradil medzi tie najnešťastnejšie a z kedysi zábavnej hry vytvoril len akýsi nemastný neslaný zlepenec, ktorý v žiadnom prípade nie je hoden značky Worms. Prechodom do tretej dimenzie sa totiž zo série vytratilo to bájne kúzlo, ktorým si nás získali jej predchodcovia a ako sa zdá, Worms World Party (resp. Worms Armageddon) ostane už naveky posledným, skutočne zábavným červím masakrom. Minuloročný prepadák Worms Forts: Under Siege tu spomeniem už len štatisticky, aby ste si mohli spraviť dokonalú predstavu o tom, akou degradáciou táto kedysi slávna séria prešla. No nič, treba hodiť minulosť za hlavu a zamerať sa na prítomnosť, ktorá nám prináša v poradí tretí diel červov v priestore.

Worms 4: Mayhem

horííiiiiiim
Worms 4: Mayhem

cowboy baby
Worms 4: Mayhem

stereo

 

Ak ste so sériou Worms stretli, čo i len okrajovo, určite vás nezaskočí ponuka herných možností, ktoré si pre nás autori prichystali v ich najnovšej inkarnácií s názvom Worms 4: Mayhem. Pre osamelých hráčov je tu pripravená akási singleplayerová kampaň, ktorá vďaka náplni jednotlivých misií rozhodne stojí za vyskúšanie a v prípade, že nemáte prístup k multiplayeru, určite vás svojimi kvalitami zamestná na solídne dlhú dobu. Pripravených je totiž na vás hneď 25 levelov, každý umiestnený do unikátneho a často originálneho prostredia (napr. divoký západ, jurská doba, kamelot, arabská tematika a iné) pričom po ich zdarnom zdolaní budete mať možnosť tieto prostredia zakúpiť aj pre multiplayer (platidlom sú body, ktoré ste získali za splnenie úloh v tej ktorej misii). Veľké plusy získava kampaň aj za akýsi príbeh, ktorý je prezentovaný formou prestrihových scén a verte mi, že niektoré z nich vám vyčarujú poriadny úsmev na tvári. V súvislosti zo singleplayerom mi nedá nespomenúť aj všakovaké kostýmy, hlasy a iné bonusy, ktoré si jeho zdolávaním otvoríte a ešte väčšmi tak zvýšite počet dostupných serepetičiek, ktorými môžete vašich wormov po novom aj nadesignovať. Tí môžu v prípade vášho modelingového besnenia nadobudnúť napr. podobu antických rytierov, okuliarnatých oldies-style hipíkov či zmutovaných vtákov kiwi (ok, tak s tým posledným vás trošku zavádzam) a musím povedať, že vďaka jednoduchému a user-friendly systému si dokáže svojho originálneho červa vytvoriť aj ten najnešikovnejší z vás.

 

Nesmiem zabudnúť ani na dobre známy Wormpot, ktorý sa po prvý krát objavil vo Worms World Party a ihneď si získal pozornosť všetkých fanúšikov. Táto špecialitka totiž umožňovala ľubovoľné nastavenie hry a keď hovorím ľubovoľné, tak to myslím doslovne. Mohli ste si tak vytvoriť nespočet herných variácií (bolo možné nastaviť napr. počet hitpointov, čas na každé kolo, obsah padajúcich krabíc a pod.) , čo nesmierne pridávalo titulu na hrateľnosti. Wormpot je teda späť a vo Worms 4 zažíva oslnivý comeback. Povedzme si nakoniec ale pravdu do očí: Worms boli odjakživa primárne multiplayerovým titulom a tak aj ich najnovší brat z toho dokonalé ťaží. Nie je nič krajšie, ako si to po ťažkom dni rozdať vo štvorici (teraz myslím online hru, prasatá :-)), pričom okrem singleplayerových máp je k hre viacerých hráčov prístupných ďalších 20, takže jednotlivé prostredia sa len tak rýchlo neomrzia. Samotný odstavec by si potom zaslúžili jednotlivé herné módy, kde okrem klasického deathmatchu sa môžete tešiť napríklad aj na červí variant assaultu (obľúbený UT mód), takže zďaleka to nebude len čistá vyvražďovačka. Skrátka, multiplayer je opäť zábavný a ak sa zameriavate len na neho, nový Wormsovia váš určite nesklamú.

 

Worms 4: Mayhem

fúkajte všetci naraz
Worms 4: Mayhem

boooom
Worms 4: Mayhem

hups to som nechcel

 

Väčšina z vás teraz určite netrpezlivo čaká na info o tom, aké zmeny postihli čer(vi)vý zbrojný arzenál. Fanúšikovia si určite vydýchnu, keď im poviem, že väčšina dobre známych zbraní tu nachádza uplatnenie, ale zároveň aj jedným dychom dodám, že autori počas toho krátkeho vývoja nelenili a prinášajú nám aj nejaký ten nový kúsok naviac. Stará dobrá bazooka, ultra nepresný homming misile, devastujúca shotgun... skrátka, nemá zmysel ich tu všetky menovať a ak ste si z minulých dielov zvykli aj na strelenejšie vecičky typu banana bomb, sheep, homming pigeon, old granny či holy hand granade (moja srdcovka... Halelujah!) môžete sa opäť pripraviť na úspešnú vzájomnú spoluprácu. Z tohto hľadiska ma len mrzí, že do nových Wormsov sa nedostal concrete donkey (aspoň som ho zatiaľ nezbadal), ktorý má vo World Party vždy dokázal tak neskutočne rozosmiať, že som v dobrej nálade prižmúril oči aj nad tou neskutočnou pasekou, ktorú narobil.

Skrátka, ako Arnie povedal: „Smiech odbúrava napätie a strach zo smrti“, aj originalita a strelenosť niektorých zbraní dokáže z totálnej depresie náhle vykúzliť nečakane pozitívnu energiu (ktorá vám síce bude pravdu povediac na prd, ale to je už iný príbeh). Z nových vecičiek spomeniem napríklad návrat ninja lana, ktorým sa môžete konečne počas jedného ťahu zachytiť aj niekoľkokrát (na rozdiel od Worms 3D, kde to bolo možné len raz) a dostať sa tak na požadované miesto rýchlejšie, presnú sniperku (ktorú budete využívať v hojnom množstve) a taktiež aj héliom nafúknutého Liverpoolčana, ktorý svoju obeť vynesie do závratných výšin, kde náhle praskne (asi od zlosti) a nechá tak chudáka červa napospas voľnému pádu. A komu by nestačila už tak neskutočne obrovská paleta argumentov, môže si svojho smrtiaceho miláššeka nadesignovať od hlavy po päty v dodávanej Weapon Factory, ktorá aj keď neumožňuje stvorenie ultimátnej zbrane, rozhodne sa pri tvorbe každej z nich do sýtosti vybláznite. V súvislosti s arzenálom musím nakoniec spomenúť aj mínové delá, ktorá vám neustále hádžu pod nohy nové a nové míny, takže váš pohyb bude naprieč bojiskom pekelne tŕnistý.

 

Zatiaľ to všetko vyzerá až neskutočne lákavo, ale Team 17 je predsa len tvorený ľuďmi (ktorí zákonite robia chyby) a tak sa aj tento krát pripravte na viacero doterných chýb, ktoré vás neraz privedú na pokraj šialenstva. Azda tou najhoršou z nich je klasický nedostatok 3D enginov a tým je kamera. Osobne nemávam problémy s nastavením vhodného náhľadu resp. pohľadu, ale novodobí Worms ma nakoniec donútili pokľaknúť. Hra, kde sa čas radí medzi najvzácnejšie suroviny, vás svojou nedokonalosťou núti väčšinu spomínaného artiklu premrhať na kamerové skúšky, vďaka čomu vám ostane len veľmi krátky čas na vykonanie skutočne dôležitých akcií. Ďalším závažným nedostatkom je nedoladenosť enginu, vďaka čomu sa budete s vaším červom neustále niekde zasekávať a čo je horšie, množstvo zblúdilých polygónov odkloní vaše projektily úplne iným smerom, než ste plánovali. Nakoniec musím spomenúť aj deštrukčný model prostredia, ktorý je totožný pre každý materiál a objekt, pričom vo viacerých mapách sa stretnete aj s nezničiteľnými lokalitami, ktoré si o svoju defragmentáciu vyslovene žiadajú. V súvislosti s týmito nedostatkami ma napadá iba jediné slovo – nedokončenosť – ktoré mohlo byť jednoducho eliminované precíznym beta testingom, na ktorý sa v posledných rokoch až trestuhodne zabúda.

  

Worms 4: Mayhem

hore ku hviezdam
Worms 4: Mayhem

bada boom
Worms 4: Mayhem

big bada boom

 

Ak ste sa stretli už s predošlými trojrozmernými klonmi Worms, určite vás nezaskočí ani kvalita technického spracovania tohto dielu. Pestrofarebnosť jednotlivých bojísk môže smelo konkurovať farebnej palete Teletubies, z čoho usudzujem, že autori sa snažili svoj titul priblížiť, čo najširšiemu spektru publika. Tomu zodpovedá aj občasný humor, ktorý sa rozhodne radí k tomu trápnejšiemu, čo táto séria predviedla a rozhodne sa pri ňom nebudete toľko smiať, ako by ste očakávali. V súvislosti s grafikou musím pochváliť hlavne všakovaké výbuchy a celkový vizuálny ráz, ktorý vďaka cel-shaded efektu pôsobí dokonale komixovo, čo sa k takémuto typu hier náramne hodí. Mierne zamrzia slabé detaily terénu a jeho istá hranatosť, ale to jednoznačne pripisujem veku enginu, ktorý už rozhodne nepatrí medzi súčasnú elitu. Horšie už na tom je audio stránka a hlavne ozvučenie jednotlivých červov, ktoré je až príliš detské a až na pár vtipných hlášiek, vás čaká len kopa nudných a nič nehovoriacich fráz, bez ktorých by ste si život rozhodne vedeli predstaviť lepšie. V súvislosti s rečou wormov musím spomenúť jeden zaujímavý poznatok. Totižto, červíci počas samotného hrania vyslovujú zrozumiteľné anglické bláboly, zatiaľ čo v prestrihových scénach prepnú do jazyka Simov a nebyť titulkov, dozviete sa z ich konverzácie jedno veľké výkalné. Logika zrejme nie je silnou stránkou niektorých osôb štúdia Team 17.

 

Azda žiadna herná séria nie je tak ťažko skúšaná, ako tomu je u Wormsov (dokonca aj sám Noe by pod takou ťarchou skúšok zhrešil). Na jednej strane vekom ostrieľaný koncept je zrážaný na kolená neposlušnou kamerou a všadeprítomnými chybkami. Celkovo však musím tento titul zaradiť medzi to lepšie, čo sa nám za posledné roky pod názvom Worms urodilo a ak vás bavili prví červíci v 3D (a ste do tejto série fanatikmi), určite by ste si nemali nechať ujsť ani tento diel. Pre vás ostatných je to však len mierne modifikovaný variant toho, čo tu už dávno bolo a s kľudom Angličana si vystačíte aj s pôvodnými a hlavne zábavnejšími 2D verziami. Total wormage!


napísal blade 9.9.2005
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
7.0
Používatelia
7.4
Ohodnotiť
WORMS 4: MAYHEM
+ originálne zbrane
+ herné módy a wormpot
+ navýkový multiplayer
+ sú to stále wormsovia
- kamera
- chyby v engine
- málo nových a originálnych nápadov (aj keď, naposledy to dopadlo biedne - Forts)


RECENZIE HRÁČOV
7.9
LIAM GALLAGHER    20.4.2006
Zdrawim:-).Tahowe strategie a celkowo strategie vobec nehrajem...jedine Commandos v minulosti. Ale p...prečítať celé
PC

Vývoj: Codemasters / KONTIKI / Team 17
Štýl: stratégia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#105


SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk