FAR CRY INSTINCTS

FAR CRY INSTINCTS

8.6

Po roku a pol od uvedenia PC verzie sa ozvýva vzdialený plač aj na konzolách, v upravenej podobe viac sa hodiacej pre ich inštinkty.

Recenzia na Xbox verziu

Po roku a pol od uvedenia PC verzie sa ozýva vzdialený plač aj na konzolách, no v upravenej podobe viac sa hodiacej pre inštinkty konzolistov. Na hre síce už nepracovalo pôvodné štúdio CryTek, no to požičalo svoj engine a časti hry Ubisoftu, ktorý dokázal prepracovať rozsiahle tropické ostrovy aj na pomalšie konzoly. Síce z grafických efektov a aj kvality sa muselo ubrať, no atmosféra zostala a navyše sa obohatila o novú úroveň. Pozrime sa, ako to celé dopadlo a či hra prekoná svojho predchodcu.

Jack Carver je bývalý vojak, už to viac nechcel robiť, nechcel zabíjať ľudí, chcel mať kľud, pokoj a vychutnávať si morské vetry za kormidlom svojej prepravnej lode. No osud to chcel inak, nedopraje mu odpočinok. Jedného dňa k nemu do lode nastúpila mladá novinárka Valéria Cortez, ktorá sa chce zviesť na jeden neobývaný ostrov. Po jej vysadení a krátkom spánku ho zobudí hukot helikoptéry. Chvíľu trvá kým si uvedomím, že to nie je ďalší zo snov z vojny. Je to skutočnosť! Otvára oči a guľky už lietajú okolo neho. Ledva stihne vyskočiť, keď sa loď zmení v obrovskú ohnivú guľu. Neostáva mu nič iné, iba doplávať po najbližší breh a zistiť, čo sa tu vlastne deje. A hlavne, kde je pasažierka a čo tu vlastne chcela! Začína sa tak vaša prechádzka exotickými ostrovčekmi Karibiku s nádhernými plážami a čistučkou vodou. To tu bývalo. Po vás sa z pláží stanú cintoríny a z morskej vody krvavá žbrnda.

Far Cry Instincts

Stealh kill, jeden z hlavných prídavkov hry
Far Cry Instincts

Záber ešte zo začiatku hry, kde vám ostáva spoliehať sa len na zbrane.
Far Cry Instincts

Vozidlá vás budú sprevádzať celou hrou, tentoraz môže postava na vozidle rovno strieľať.

Doteraz bola hra podobná ako PC verzia, no prvý levelom sa to hneď zmení. Na začiatku hry nie je pláž, akú sme videli na začiatku PC, ale postava sa dostáva priamo k stroskotanej lodi, na ktorej si v rýchlosti prebehne svoj tréning. Skákanie, podliezanie a aj novinky, ako šplhanie po liánach a hlavne tiché zakrádanie sa za nepriateľmi a zapichávanie ich. Pribudli aj nástražné pasce a míny, ale ich využitie nie valné. V hre sa samozrejme dostanete aj k rozsiahlej palete zbraní a aj keď sa zo začiatku hra snaží pôsobiť takticky a miestami až stealth, po prvých leveloch sa to stratí a môžete za seba nechať hovoriť projektily.

Akčné sa to stane hlavne po ďalšej novinke v hre a to mutácii. Šialený vedec vám totiž nechá injektovať pokusný mutagén, ktorý z vás má spraviť supervojaka. Na jeho smolu, to z vás supervojaka naozaj spraví a štýl hry, ktorý ste doteraz hrali, sa stráca pod rúškom brutality, ktorú na ostrovoch rozpútate. Získali ste totiž niekoľko nových špeciálnych schopností, z ktorých môžu nepriateľom (a aj ďalším monštram, ktoré tu stretnete) vlasy stáť dupkom. Hlavnou je nesmrteľnosť, kde aj keď vás nepriatelia zasiahnu, zdravie sa postupne samé dopĺňa, rovnako ste rýchlejší, silnejší (jednou ranou odhodíte nepriateľa na desiatky metrov ďaleko), vyššie skáčete, postupne dostanete špeciálny zrak, ktorým vidíte tepelné stopy nepriateľov a vylepší sa vám aj čuch. Jednoducho veci, ktoré pridávajú hre na akčnosti a štýle a nepriateľom uberajú na zvyšnom čase ich života. Novinky sú veľmi pozitívnym prídavkom pre hru, škoda, že ich prispenie k hrateľnosti je znegované sériou obmedzení.

Jedným z mínusov je napríklad AI, ktorú sa v hre síce autori snažili napodobniť z PC Far Cry, ale tu je ťažkopádnejšia a pomalšie reaguje, čo vám napríklad niekoľko levelov umožní prakticky len prebehnúť, preplaziť sa, alebo len prejsť vozidlom. A to doslovne. Dokážete totiž prebehnúť cez dedinu, rýchlo skočiť do ďalšieho lesa, skôr ako by vám nepriatelia výraznejšie ublížili. Rovnako to funguje aj pri niektorých vozidlových leveloch, len na to dupnete a jazdíte, až kým prakticky neprejdete level. Nepridáva tomu ani dizajn levelov, ktorý je na rozdiel od PC verzie výrazne priamočiary. Teda žiadna možnosť výberu inej trasy, maximálne mierna obchádzka tej istej cesty alebo dva chodníčky dedinou. Viac si nenavyberáte. V dosť prípadoch však môžete postupovať systémom zabiť všetkých, preplížiť sa okolo alebo systémom prebehávania. Pozitívom sú skriptové efekty, ktorých nie je veľa, ale sú pekné väčšinou pri naháňačkách na vozidlách, kde vás postupne prenasleduje stále viac nepriateľov, ďalší vám na cestu spúšťajú vybuchujúce sudy alebo ich hádžu do vody pred vašu loď a rozstreľujú.

Far Cry Instincts

Zaujímavý ťah, môžete sa plaziť a prekotúľať na chrbát, aby ste zabili nepriateľa odspodu.
Far Cry Instincts

Prevziatie pevnej zbrane je samozrejmosťou.
Far Cry Instincts

Sniperka a zameriavanie na veľké vzdialenosti nebude chýbať.

No strieľať po nich môžete aj vy, síce sa paleta zbraní sčasti scvrkla, no na druhej strane aj rozšírila. Máte tu pištole, ktoré zoberiete do jednej alebo do oboch rúk (samopaly rovnako). Brokovnica je už trochu ťažšia zbraň, takže tú vezmete len do jednej ruky. Nechýba ani raketomet, poteší sniperka, pre ktorú sú tentoraz vytvorené aj špeciálne misie. Zbrane môžete vždy niesť len tri, plus granáty, takže si bude treba vyberať a rozmýšľať, či odhodíte sniperku a zoberiete raketomet, alebo či práve teraz potrebujete dva samopaly. Rovnako hre nechýba rozsiahla ponuka vozidiel či už cestných, vodných, ako a aj vzdušných, kde preberiete rogalo. K známemu Humvee tu pribudne štvorkolka, na vodu medzi gumenný čln a bojovú loďku pribudol hlavne skúter a vznášadlo. Všetky vozidlá ovládate rovnako v FPS pohľade, čo je trochu škoda a neustále máte pred sebou zbraň, aby ste prípadne mohli aj strieľať. Je to síce funkčné, ale dosť neprehľadné a trochu aj zbytočné. Totiž, ak chcete naozaj strieľať, buď si vystúpite, alebo prejdete v danom vozidle k samopalu, čím celú záležitosť s nepriateľmi rýchlo ukončíte. Čo sa týka reálnosti ovládania, je to pri veľkých rýchlostiach trochu divoké a neprehľadné.

Prostredí je dostatok, neužijete si len ostrovy a džungľu, ale aj rôzne dedinky, prejdete sa loďou po nebezpečnej rieke, užijete si aj nočné výletíky, kedy vás budú otravovať rozmanité zmutované hmyzoidy, chýbať nebudú jaskyne, vedecké komplexy. Spolu to bude 10 rozsiahlych prostredí, ktoré vám zaberú 8-10 hodín podľa štýlu vašej hry. Ako som už spomínal, môžete hrať rýchlo a levely prebehnúť, alebo pomaly a vychutnávať si prostredie, likvidovať všetkých nepriateľov, bude to len na vás.

Grafika na Xboxe je veľmi dobrá, nepovedal by som excelentná, ale zaraďuje sa medzi špičku a engine dokáže zobrazovať celé ostrovy a to bez straty rýchlosti alebo výraznejšieho trhania. Rozsiahle džungle, ďaleká viditeľnosť, množstvá nepriateľov. Toto všetko vám engine ponúkne. Navyše oproti PC verzii, konzolová hra je viac kinematickejšia a výraznejšie je zobrazený príbeh animáciami. Síce nečakajte rozvinutejší príbeh, ale vďaka animáciám sa vcítite do postavy. Kinematický a akčný nádych podporujú aj množstvá skriptových animácií. Jediným mínusom enginu bolo slabšie prepracovanie fyziky. Zvuky však nezaostávajú a v tejto verzií si hlavnú postavu podal herec Stephen Dorff známy z Bladea, o kulisy sa postaralo niekoľko menej známych hercov. Kvalitné sú aj zvukové efekty a príjemná je aj občasná hudba dotvárajúca atmosféru.

Far Cry Instincts

AI nepriateľov je podobné z PC verzie, schádzajú sa do poloblúka aby vás obkľúčili.
Far Cry Instincts

Výbuchy sú efektívne, telá lietajú desiatky metrov okolo.
Far Cry Instincts

Multiplayer je rozsiahlou súčasťou hry, tentoraz na rozdiel od PC verzie je aj dokončený.

Multiplayer je riešerný inovatívne a aj keď sa v hrávanosti na Xbox Live nedostal do top rebríčka, ponúka taktickú akciu, vozidlá a hlavne vytváranie vlastných máp. Multiplayer môže hrať 16 hráčov v 4 módoch, ako DM (Chaos), TDM (Team chaos), CTF (Steal the Sample) a originálnejší Predator mód. Nechýba ranking a matchmaking systém. Ak nemáte live, môžete si jednoducho zahrať štyria na jednom TV.

Celkovo je hra veľmi dobrou konverziou so slušnou aj keď príliš priamočiarou akciou. Poteší feral mód, prinášajúci nové možnosti a rovnako aj stealth prvky. Jediný problém je, že prostredia orezali a ťažko sa naplno hociktorá z nových možností využila. Na druhú stranu prechádzka v exotike je veľmi milá a grafika využíva konzolu na maximum. Napriek pár mínusom je hra pre majiteľov Xboxu povinnosťou.  Ak by ste hry nemali ani po prejdení dosť, už tento rok očakávame rozšírenú a vylepšenú verziu pre Xbox360 a následnej aj expanziu so sériou nových levelov pre Xbox.

napísal saver 13.1.2006
8.6
FAR CRY INSTINCTS