LOCO MANIA

LOCO MANIA

7.8

Česká firma 7FX nám prináša zaujímavé spojenie vláčikov a logickej hry.

Ide vláčik ši-ši ši, odvezie nás k Mariši... spomenul som si na detskú riekanku pri inštalácii novej českej hry Loco Mania. Na prvý pohľad je jasné, že sa jedná o titul, kde hlavnú úlohu zohrajú práve vlaky a železnica. Lenže, ak očakávate tuctový simulátor, veľmi sa mýlite, Loco Mania je totiž o niečom úplne inom; hoci vlakov si tu užijete do sýtosti.

Loco Mania je v prvom rade logická hra, kde riadite vlakovú dopravu a súčasne riešite problémy na železnici pomocou vašej inteligencie. Takže, ak sa vám nechce premýšľať, nájdite si inú hru a hľadajte chyby v inom článku. A vy, čo ste zostali, gratulujem vám k snahe cibriť svoje logické myslenie a držím palce pri riešení rébusov, ktoré na vás čakajú, ak ste sa rozhodli pre tento titul.

Hra neobsahuje nič také ako kampaň, takže opisovať nejaký dej nemá zmysel. Prezradím vám však, že tvorcovia sa orientovali najmä na moderné vlaky a súpravy, aké jazdia po amerických a českých železniciach. V takzvanom „locopacku“ si môžete vybrať, ktoré sú vášmu srdcu bližšie. Tie potom budú brázdiť po tratiach na všetkých dvanástich mapách, ale inak táto voľba nijako neovplyvňuje priebeh hry.  Spomínaný tucet tratí, plus jeden výukový scenár, bohato postačí na dlhé hodiny zábavy, musíte ich však postupne odomknúť. Sprístupnenie nových máp prebieha klasicky, to znamená, že musíte úspešne zavŕšiť aktuálnu lokalitu, čím sa vám otvorí nové územie. Pritom nezáleží na tom, v ktorom zo štyroch herných módov sa vám to podarilo. Takže, napríklad odomknete štyri mapy v jednom režime a na poslednej sprístupnenej mape pokračujete s iným typom hry. Samozrejme, k predošlým mapám sa potom môžete kedykoľvek vrátiť.

Loco Mania

Koordinácia vlakov je dôležitá...
Loco Mania

Chlape nezavadzaj, uhniiii!
Loco Mania

Na stanicu č.3 práve prichádza vlak z Pelhřimova...

Systém hry je jednoduchý, ale pritom jedinečný. Na každej mape máte pripravenú železničnú sieť s traťami, stanicami, tunelmi a výhybkami. Postupne kontrolujete narastajúci počet vlakových súprav, ktoré musíte dopraviť na určené stanice a potom na konečné zastávky, kde konvoje opúšťajú mapu. Vlaky a stanice majú rozličné farebné označenia. Zatiaľ čo konečná je obvykle v rovnakej farbe ako  konvoj a teda pre vlaky v totožnom zafarbení tá istá, priradené stanice môžu byť rôzne. Takže, napríklad modrý vlak musí doraziť do modrej konečnej zastávky, ale predtým musí zastať na zelenej a žltej stanici. Ďalší modrý vlak však môže mať úplne inú trasu, aj keď rovnaký konečný bod. Stanovené cesty vlakov bývajú neraz pekne komplikované. Navyše, keďže sa jednotlivé trate vzájomne križujú a prelínajú, treba dbať na koordináciu vlakov.

Odchody, zastavovanie vlakov a prístup na korektnú trať koordinujete najmä pomocou semafórov a výhybiek. Aktivujete ich jednoduchým kliknutím na príslušnú značku alebo koľajnice. Na rozhýbanie konvoja dopredu alebo dozadu opäť používate myš, ktorou označíte potrebný vlak. Myš, až na výnimky,  vlastne používate prakticky pri všetkom, pri pohybe konvojov, úprave tratí, zmene kamery a polohy v krajine, dokonca aj pri navigácii podľa nepostrádateľnej mapy s vyznačenými trasami. Úspešné navigovanie vlakov býva ocenené, obvykle získate bod za dosiahnutie stanice a dva body za príchod na konečnú.

Vráťme sa však k herným módom a povedzme si, čo od nich môžeme očakávať. Prvý mód - time attack - vyžaduje od hráča splnenie stanovených úloh v určitom limite. Nemusíte sa však stresovať, pretože v skutočnosti je tu čas, paradoxne, okrajový. Ide o to, že musíte naplniť stanovenú kvótu a získať potrebný počet bodov. Ako už bolo spomenuté, body nadobúdate za úspešné zastavenie vlakov na požadovaných staniciach a dopravenie konvojov na konečnú (cieľový bod, kde vlak opúšťa mapu). No pri zdĺhavom presune a chybách na trati získavate aj mínusové body a tak sa dovŕšenie potrebného kreditu predlžuje. Keď sa vám konečne podarí dostať do finále, zaznamená sa vám výsledný čas a ten je možné odoslať aj na internetovú stránku.

Na tom istom princípe funguje aj unlimited time attack, kde však nie je stanovený počet bodov, ktoré treba získať a hráte dovtedy, kým sa vám hra nezunuje. Ďalej tu nájdete mód Check point. Ak sa niekde skutočne hrá o čas a na čas, je to práve tu. Scenáre obsahujú totožné trate, ako majú ostatné režimy, ale začínate s prísnym niekoľkominútovým limitom a čas sa vám neúprosne míňa a odpočítava. Cieľom je dopravovať vlaky na určené miesta (checkpointy) čo najrýchlejšie, aby ste získali bonusový čas. Ak nebudete dostatočne pohotovo reagovať, minú sa vám neposedné minúty a sekundy. Určite je vám jasné, že keď sa odpočítavanie zastaví na nule, znamená to koniec.

Napokon je tu voľná hra (free run), kde ide naozaj len o zábavu. Nemusíte robiť nič a súčasne môžete robiť, čo sa vám zachce. Skrátka tento mód je ideálny pre tých, čo si vychutnávajú bezstarostnú jazdu vláčikov a k šťastiu im postačí, keď občas prehodia výhybku. Skrátka „klídek“, pohoda a nohy na stole.

Loco Mania

Dobré nastavenie výhybiek je dôležité.
Loco Mania

Scenéria s hradom a vrtuľníkom v pozadí.
Loco Mania

Na mape sú vyznačené trate, stanice aj pohyb vlakov.

Škoda, že tvorcovia nedali priestor sieťovej hre. V multiplayeri by dvaja hráči v kooperácii mohli spoločne spravovať dopravnú sieť. Pri vzájomnom súboji by sa zas pokúsili o čo najrýchlejšie splnenie úlohy na tej istej mape, prípadne by sa dala využiť rozdvojená obrazovka. Nie je to však výčitka, skôr nápad ako by sa ešte dala spestriť vydarená hra. Tvorcom by sa však dal vytknúť úplne totožný priebeh hry vo všetkých módoch. Totiž, či už sa jedná o časový režim alebo „checkpointy“, vykonávate tam úplne to isté, len kritériá na dosiahnutie víťazstva sú odlišné.

Tvorcovia v hre použili niekoľko prostredí, nehostinnú krajinu, zelené údolia a lesy, zasneženú krajinu, bažiny a horské masívy. Pritom sa neorientovali len na čo najvernejšie stvárnenie železnice, ale aj okolie. Takže, napríklad tu nájdete aj bežné obydlia a cesty, po ktorých kedy-tedy jazdia autá alebo na oblohe spozorujete vrtuľník. Môžete obdivovať kamenný hrad a zrejme si pri pohľade na kruhy v obilí spomeniete na mimozemské civilizácie. Na nebi niekedy plávajú oblaky, dočkáte sa aj zmien počasia a, najmä pri rozsiahlejšej hre, aj denného a nočného cyklu.

Grafické spracovanie je na prijateľnej úrovni, ale nie je to nič extra. Pekne modelované 3D prostredie, vlaky, železnice a objekty sú v sympatickom prevedení a s kamerou si môžete robiť, čo sa vám zachce. Nie je problém priblížiť si objekt alebo naopak sledovať dejisko z veľkej vzdialenosti a z rozličných uhlov pohľadu. Lenže najmä pri pohľade zblízka spozorujete slabé detaily, ktorým sa výrobcovia evidentne venovali len okrajovo. Celkom príjemne pôsobí pohodová sprievodná hudba, ktorá dotvára atmosféru hry. Celkovo ozvučenie je však pomerne chudobné a mohlo byť aj výraznejšie. Hardvérové požiadavky sú primerané a pokiaľ nemáte nejakú „totálne zastaralú šunku“, nebudete mať s hrou žiadne problémy.

Loco Mania

Chcete české, či americké vlaky?
Loco Mania

Zavolajte Muldera, boli tu emzáci!
Loco Mania

Jazdí sa aj v zasneženej krajine.

Loco Mania od 7FX je príjemným prekvapením, ktoré poteší najmä milovníkov vlakov a logických hier. Jednotlivé herné módy mohli byť výraznejšie odlíšené a nebola by zlá ani prepracovanejšia grafika, ale inak nie je hre čo vyčítať. Veľmi ústretové ovládanie a rébusy nevtieravo zakomponované do železničnej dopravy robia tento titul atraktívnym a návykovým. Ak máte chuť trošku si potrápiť mozgové závity a pritom sa slušne pobaviť, Loco Mania je pre vás priam stvorená.

napísal uni 27.4.2006
Loco-mania
| LOCO-MANIA