SAM & MAX: SEASON 1 - CULTURE SHOCK

SAM & MAX: SEASON 1 - CULTURE SHOCK

8.0

Kultová dvojica zvieracích detektívov berie útokom bránice.

Ako začať? Kde bolo, tam bolo, by bolo vzhľadom na popletenie čitateľov o histórii jednej značky za siedmymi dolami a siedmymi stolmi spupného manažéra, ktorý zahodil do koša produkciu adventúr, nanajvýš nevhodné. Tak, ako? Sam? Zdržovať sa lavínou udalostí, množstvu doporučených listov s tikajúcou zásielkou do rúk práve tomuto manažérovi, je vzhľadom na rating recenzovanej hry neprípustné. „Saaaaam?!?“ Vzhľadom na inteligentný humor to chce niečo iné, ako to skúsiť sériou dialógov medzi tvorcom a majiteľom licencie a odvážnym tímom inovátorov. „SAAAAM?!? Nemôžem mu otvoriť lebku a pozrieť sa, či tam nemá niečo lepšie?“ Ok, ok. A, čo tak rýchla retrospektíva, há? „Dovoľ mi ho odprásknuť!“

Prípad prekliatej licencie

„....“ (to bol nádych pre tých menej chápavých). Bolo to v roku 1987, kedy Steve Purcell napísal komix so zvieracím duom, ktoré tvoril pes Sam a jeho verný spoločník zajac Maxa (nemalo to byť naopak?), slávu im však priniesla až hra Sam & Max: Hit The Road, vydaná spoločnosťou LucasArts, ku ktorej bolo o necelých šesť rokov ohlásené pokračovanie, ale to bolo pochované v marci 2004, čo vyvolalo sériu negatívnych ohlasov, avšak rytieri adventúr Telltale Games, mimochodom majú na konte aj sériu Bone, sa rozhodli vzkriesiť detektívne duo s pomocou pôvodného tvorcu formou požičanou z televíznych seriálov a tak vznikla prvá epizóda s názvom Culture Shock a práve teraz čítate na ňu recenziu. „fúuuu“ (to bol výdych).

Sam & Max: Season 1 - Culture Shock

Prípad vandalov potrebuje zvieracie duo!
Sam & Max: Season 1 - Culture Shock

Fenomenálny návrat zvieracieho dua začína ako obvykle v kancelárii.
Sam & Max: Season 1 - Culture Shock

To je on postrach všetkých intelektuálov. Horkokrvný, zubatý a sprostý.

Ako pejsek a zajíček varili... zločincov???

13 dlhých rokov. Celá večnosť, ale Samuel a Maximilián (Ako nás to navzal, grrrr!) akoby celú túto dobu ani neboli preč. Operujú zo svojho zapotkaneného kanclíku, stále jazdia na nezničiteľnom aute značky DeSoto Adventurer, Sam je stále nebezpečne pokojný, Max hyperaktívne sprostý a ich dilemy pri riešení šialených prípadov neobyčajne choré. Skutočne ťažko sa hľadajú slová v porovnaní s literárno-vycibreno-prekombinovaným-štýlom Purcella. Telltale ako adaptátori licencovaných predlôh s Culture Shock vytvorili zaujímavý cross-over. Použili osvedčené metódy, posunuli hranice žánru aj rozprávačskú techniku smerom k animovaným filmom. Culture Shock je skutočným šokom popkultúry, z ktorej si Purcell vždy rád strieľa. Tvári sa to ako komix, hrá ako adventúra a je to zrežírované ako animovaný film. Komiksák? To je ako zajacopes (grrrr!).

Kultúrno-licenčný šok

Len veľmi málo vecí dokáže chytiť za srdce, tak ako to robia skutoční majstri. Nenásilne, bez omáčok, bez ľútosti. Culture Shock je po nostalgickom obzretí sa za úspechom série Broken Sword a obhliadnutím za žánrom adventúr v Tunguske excelentný príklad, ako nakresliť čiaru, začať odznovu a rovnako úderne. Takýto fenomenálny návrat nečakal nik, možno ani sami autori. Steve Purcell exceluje a s pilotným dielom odpaľuje zajacopsačie duo homerun. Doslova odpaľuje. Už len prvá scénka (nájdete ju pod článkom vo forme videa (spojluje?)) vás musí dostať do kolien. Evidentne znudené duo sa hrá na Williama Tella s ostrými a jablko na Maxovej hlave nie a nie trafiť. V tom momente zazvoní telefón. Nový prípad čaká, ale aparátu nikde. A to si dovolí krysa s tmavými okuliarmi a talianskym prízvukom kmotra pokojne vyjednávať. Buď to bude syr, alebo už nikdy svoj telefón neuvidíte živý!

Hľadaním telefónu celá groteska ešte len začína. Vybavenie si účtov systémom dobrý/zlý/škaredá krysa čelia skutočnej pohrome. Detské hviezdy populárneho seriálu zo 70-tych rokov sa prezliekli za vandalov a terorizujú pokojnú štvrť. Ak sa dá štvrť, kde lietajú potkany, váľajú sa všade odpadky a pri obchode nájdete iba dva stojany s novinami (zlé správy a ešte horšie), za pokojnú! Soda Poppers, ako sa volá detská organizovaná skupina vandalov, neváha použiť svoje naučené hefty zo seriálu. Autori v tomto prípade zašli tak ďaleko, že vznikla aj úvodná skladba (hrá v credits) a celej grupe dodali vlastnú históriu. Seriál v seriále!

Sam & Max: Season 1 - Culture Shock

Prostredie je v hre malé, ale nenudí.
Sam & Max: Season 1 - Culture Shock

Prechod z 2D do 3D grafiky je bezbolestný a hra si zachovala svojský štýl.
Sam & Max: Season 1 - Culture Shock

Hyperaktívny Max sa nezaprie, za každú cenu sa snaží ukradnúť pozornosť a robí debila.

Sila tohto seriálu dotrhá bránice

Postavy nepotrebujú komentár. Sú jednoducho tak sprosté, až si ich zamilujete. Prakticky celá hra sa tvári, ako keby ste ju už poznali, pričom nepotrebujete vedieť, kto je kto. Stačí len pozorne počúvať a sledovať, čo sa deje. Max ako hyperaktívny idiot (ako ma to nazval?) kradne všetku pozornosť, ako to dobre vyprofilovaný sidekick robí. Sam sa hrá na spoločensky korektného a zapája hlavne mozog. Stačí kliknúť na akýkoľvek hotspot a budete čeliť paľbe tých najsprostejších hlášok, aké ste kedy počuli. Satira a paródia tu dosahuje nevídaných dimenzií. Spraviť skutočne originálne scénky a pritom docieliť, že jedna je lepšia ako druhá a nezachádzať zbytočne do klišé, je umenie.

Kamera neustále pendluje medzi oboma postavami, ako keby sa snažili dávať signály rejžovi, že tých pár sekúnd stačí kolegovi a potom nech je v zábere on. Hra..., v tomto momente treba zmeniť terminológiu. Interák (interaktívny animovaný film (animák)) neodosobňuje hrdinov od hráča, ale kamerou a emóciami v tvárach skutočne prebúdza pocit, že sa skôr dívate a užívate ako hráte. Možno to je aj najväčší problém, prečo je hra taká jednoduchá. Obmedzuje používanie predmetov na minimálnu možnú mieru a všetko rieši formou rozhovorov.

Tu by sa mali mať na pozore všetci tí, ktorí si veria, že vedia hovoriť po anglicky. Keď vás hra postaví pred jediný najväčší problém a tým je analýza, nebojte sa použiť slovník (ja som to tiež spravil :-)) (Baba! Nerozumie nášmu humoru, skáče do nás? SAAAAM!?) Na jednoduchosť sa nemožno sťažovať, ak budú autori takto pokračovať ďalej a udržia si úroveň a nedaj bože ju posunú o latku vyššie, tak narazia na zlatú strednú cestu, ako spojiť a neuraziť ani komixovo-filmovo-adventúrovo naladených.

Old skool

S jednoduchosťou je bohužiaľ spojená aj krátkosť, ale na hrateľnosť 3 – 4 hodín, sme si u adventúr od Telltale zvykli. Skôr by som vytkol minihru s jazdou po meste v DeSote. Problémom nie je samotná náplň, kedy môžete bezdôvodne zastavovať vodičov, strieľať, búrať, alebo len tak si skákať na mostíkoch. Je ním nemotorné ovládanie. Ak by sa nekomplikovalo kurzorom, ktorým navigujete auto po celej šírke cesty až na krajnice, a točenie volantu by sa presunulo na ľavé a pravé tlačítko, bolo by po probléme a výhradách.

Sam & Max: Season 1 - Culture Shock

Vy to nepočujete, ale celou hrou vás bude sprevádzať výborna jazzová hudba.
Sam & Max: Season 1 - Culture Shock

Pri jazde mestom sa môžete vyblnúť doblba.
Sam & Max: Season 1 - Culture Shock

Šialené postavy, sprostý humor - spoznávacie črty Sama a Maxa.

Culture Shock sa inak ovláda ako klasická point'n'click adventúra, čo je len dobre. Návratom ku koreňom sa dá označiť štýl grafiky, ktorý nesie znaky starých adventúr od LucasArts. Bodaj by aj nie, keď za vizuál zodpovedá David Bogan (Grim Fandango, Monkey Island). Prvá epizóda ponúkla skutočne malý priestor pre realizáciu, napriek tomu celá štvrť má svoje neopakovateľné čaro a nenudí. Ponad to všetko vyčnievajú osobnosti oboch hrdinov a to nielen animáciami, ale aj hlasmi rovnakých hercov ako v origináli.

Sam & Max stojí a padá na rozhovoroch, nezameniteľných bránicu trhajúcich hláškach, plných inteligentného humoru. Či ste fandovia animovaných filmov, komixov alebo uletenej dvojice zvieracích detektívov, ktorých nemožno nemilovať pre ich účelné metódy, niet nad čím váhať. Sam & Max Season 1, ako prvý herný seriál je pripravený každý mesiac udrieť s novým prípadom a začať poriadnu kanonádu gagov. A to sa prvá sezóna ešte len rozbieha. Vlastne autori poriadne ešte nezačali. Iba to odpálili. Vysoko. Snáď to neprepália.

PRÁSK, PRÁSK, PRÁSK!!! A je z teba švajčiarsky syr! Hej kamoš a kto zrecenzuje ďalšie diely? Hmm, učím ich, aby sa napísali samé!

Sam & Max: Season 1 - Culture Shock sa predáva exkluzívne iba cez službu Gametap, ktorá je dostupná iba pre obyvateľov Severnej Ameriky. Svoju celosvetovú premiéru si Sam a Max odbijú 1. novembra, kedy sa pilotný diel šesťdielnej série začne predávať cez obchod Telltale. Za jednu epizódu zaplatíte necelých 9 dolárov a za celú sezónu 35 dolárov, za príplatok (poštovné) vám celá na CD príde domov.

napísal spacejunker 18.10.2006
Sam & Max
| SAM & MAX