ACE COMBAT X: SKIES OF DECEPTION

ACE COMBAT X: SKIES OF DECEPTION

7.0

Prehliadaná letecká akcia Ace Combat zhadzuje malú bombu aj na PSP.

Recenzia na PSP verziu

Veľká vojna skončila. Odvtedy na oblohe stihlo zažiariť aj jedno nové letecké eso. Legenda, ako mnohí hovoria. Militaristická mašinéria však znovu rozohnila konflikt a naťahuje svoje paprče do zatiaľ nechráneného vzdušného priestoru, kde sa jeho novým hrdinom stane Ace Combat X: Skies of Deception. Nepochopiteľne prehliadaná séria Ace Combat našla dieru v letovom pláne, ktorý je však už dokonale pripravený a nič mu nebráni, aby si aj majitelia PSP zalietali a pričuchli k práci leteckých es.

Majstri leteckých akcií

Jeden by povedal, že Ace Combat je dostatočne ťažký, aby zabavil aj hardcore pilotov. Ďalší vám povie, že ovládanie počíta s dvomi úrovňami zložitosti. Ďalší sa ohradí jednoduchosťou dogfightov a ten štvrtý sa vypichne špičkovú prezentáciu a dychberúce replaye. Názory na Ace Combat sa odlišujú, pretože na každého hráča vplýva inak. Skies of Deception to má o to ťažšie, že svoje inovácie prináša do mobilnej verzie, ktorá vychádza a opiera sa o svojich veľkých bratov, bojujúcich za farby PS2.

Možno bol priamy prepis herných mechanizmov prvou chybou. Ponúkaná kampaň ani jednotlivé misie nerátajú s niečim takým, že bojovať sa bude v teréne a že na 15 - 20 minútové lety niekedy nebude čas. Skies of Deception má rád iba zámorské lety, teda dlhé cesty. Neexistujú tu ani checkpointy, čiže po presnom zásahu navádzanou raketou, si misiu zopakujete pekne od začiatku. Kým pri otvorení konflitku medzi fiktívnymi krajinami Aurelia a Lesath sú akcie dynamické a rýchle vďaka nízkemu počtu cieľov, ku koncu sa karta obráti a váš život bude závisieť od schopnosti zbaviť sa vystrelených rakiet a stíhačov na vašich šiestich hodinách.

Namco v Skies of Deception predstavili novú formu dynamicko-statickej kampane. Dynamickej preto, že sa vám naskytne možnosť rozhodovať, ako sa 15-timi ponúkanými misiami prestrieľate a priamo ovplyvníte vývoj konfliktu. Tento spôsob vám síce dovoľuje ísť vlastnou cestou a otvára aj priestor znovuhrateľnosti, nech je už vaše rozhodnutie akékoľvek, okolo vás akoby na chvíľu zastal čas. Keď sa rozhodnete zničiť leteckú podporu, námorné jednotky stoja, namiesto toho, aby nabrali kurz "pomoc bossovi“. Keď sa vysporiadate s lietadlami, zoberiete útokom krížniky a vaša záverečná misia sa stane oveľa jednoduchšou. Toľko k tej spomínanej statickosti.

Ace Combat X: Skies of Deception

Náplň misií je skutočne pestrá, nudiť sa nebudete.
Ace Combat X: Skies of Deception

Replaye patria medzi absolútnu špičku, ukladajte si ich.
Ace Combat X: Skies of Deception

Základom je zvládnuť ovládanie, potom to už ide ako po masle.

Pri kampani sa ešte na chvíľu zastavíme a to konkrétne pri príbehu. Je rozprávaný z pohľadu korešpondenta formou animovaných cut-scén, čo je samo o sebe veľmi zaujímavé. V Deception však chýba zosobnenie sa s postavou, lietadlom, letkou, čímkoľvek. Ak si spomeniete na Belkan War, tak tu vás rozprávanie tretej strany, pátrajúcej po legende, skutočne tou legendou aj urobilo. Po dohraní všetko do seba zapadlo a vy ste uznanlivo so zdvihnutým nosom prehlásili, že sa rozpráva o vás. V Deception práve takáto spojitosť medzi hrou a hráčom chýba. Nemáte pre koho bojovať, ani sa ničoho hmatateľne dotknúť, čo je rozhodne škoda, pretože tých 15 misií je nadizajnovaných presne v ...

V štýle Ace Combat

Nájdete tu všetko, od nízkych preletov pod dosahmi radarov a ničenia pozemných cieľov, cez spestrujúce vložky, ako tankovanie vo vzduchu a pristávanie, až po špeciality typu zničenie tajných bunkrov, či útok na neviditeľnú pevnosť. Kampaň je krátka, ale výdatná. Každý misia je odlišná od tej predchádzajúcej a aj kvôli tomu vás hra udrží až do vystrelenia poslednej rakety. Priebeh vašej akcie je vždy definovaný sériou úloh v brífingu a ohraničený časom. Za každú úspešnú misiu vám na konte pribudne finančný obnos a v štatistikách hodnotenie.

Toto všetko sú staré známe fakty, ale Deception prichádza s novinkou v podobe nákupu súčiastok a vylepšovania svojho hangáru. Tu hra dovoľuje ísť po tých najdrahších experimentálnych lietadlách za hriešne peniaze, alebo sa vrhnúť na nákup najlepších súčiastok a navešať ich na vašu F-22-ku. Ja som sa priklonil k druhej variante, zväčšil si nosnosť, stratu rýchlosti som kompenzoval novým motorom a do kokpitu namontoval nový palubný počítač. Akýkoľvek už dopredu prehraný boj som dokázal otočiť v môj prospech. Inteligencia nepriateľov nie je vysoká, dokážu vás za to prekvapiť iba svojim počtom, na nejaké prenasledovanie naprieč celou mapou môžete zabudnúť.

Hangár, otvor sa!

Deception skrýva v hangári okrem kampane a okamžitého výberu už odohranej misie aj rozsiahly multiplayer, ktorý je šitý pre potreby PSP. Veľkou škodou je podpora iba štyroch hráčov a absencia online hrania. Nad týmito limitmi som ale prižmúril oko, čo ma osobne najviac hnevalo, je ignorovanie game sharing. Pri takejto exotickej hre by nezaškodilo, keby sa mohla jedna mapa zdieľať s ostatnými, ktorým sú lietadlá zatiaľ cudzie. Zo šiestich MP módov by som hlavne vyzdvihol Base Assault, čo je útok na nepriateľskú bázu s cieľom zničiť ju. Ostatné sú variácie na DM, Last Man Standing a CTF.

Ace Combat X: Skies of Deception

Tí najlepší si môžu zmerať sily v multiplayeri. Škoda, že nie online.
Ace Combat X: Skies of Deception

Autori dokonale zvládli prevod herných mechanizmov z PS2 na PSP.
Ace Combat X: Skies of Deception

Síce neviem za koho bojujem, ale zostreliť ťa musím.

Či už hráte v kolektíve, alebo sólo, určite si všimnete veľmi nepríjemný prepad frameratu. Objaví sa vždy tam, kde je veľký počet objektov a znemožní vám plynulé zameranie, ako aj presné manévrovanie. V mnohých prípadoch vedie ku kamikaze efektu a reštartu misie. Tento technický nedostatok je veľkou škrvnou na inak výbornej prezentácii. V duchu predchodcov aj Deception dopodrobna mapuje priebeh misie a ponúka strhujúci replay, ktorý sa dá aj uložiť. Po grafickej stránke patrí hra medzi to najlepšie, čo môžete na PSP vidieť, to platí ako pre plastický terén a scenériu, tak aj pre modely lietadiel.

Na PSP dorazil konečne poriadny letecký simulátor pre všetkých. Ace Combat X Skies of Deception sa ľahko hrá, výborne ovláda a k tomu všetkému má poriadne návykový multiplayer. Veľkou škodou je nevyladenosť kódu a hlavne slabo podávanej kampane s inak výborne nadizajnovanými misiami. Ako už bolo povedané na začiatku, názory na túto sériu sa líšia. Ja ju mám rád, ale chcem byť leteckým esom a nie bezmenným pilotom. Namco bude potrebovať druhú šancu, aby napravil chyby svojej leteckej akcie do vrecka.

napísal spacejunker 17.1.2007
7.0
ACE COMBAT X: SKIES OF DECEPTION