PACIFIC STORM

PACIFIC STORM

6.8

Opäť druhá svetová vojna a opäť v stratégii. Tentoraz sa však tvorcovia sústredili na námorné a letecké konflikty.

Opäť druhá svetová vojna a opäť v stratégii. Tentoraz sa však tvorcovia nesústredili na pozemné boje, ale predovšetkým na námorné a letecké konflikty a ako je jasné z názvu, bude to v oblasti Pacifiku. Námet vcelku zaujímavý, už je len otázne, ako sa ho podarilo tvorcom spracovať. V nasledujúcich riadkoch nájdete odpoveď.

Po pôsobivom úvodnom videu uvidíte pred sebou praktické menu so slušnou ponukou pre jednotlivca. Nájdete tu Výcvik, obsahujúci 6 misií, ktoré by ste vzhľadom na hĺbku hry nemali ignorovať. V ponuke Taktických operácií na vás čaká niekoľko reálnych aj fiktívnych misií, kde ovládate pridelené námorné a letecké jednotky v jednorázovom boji v Tichomorí z rokov 1941-1945, počínajúc útokom na Pearl Harbor. Plánovanie bitiek vám opäť ponúkne samostatné boje, no tentoraz si môžete  určovať parametre hry. Vyberiete si  mapu, obdobie dňa a počasie, podmienky víťazstva, teda zničenie všetkých nepriateľských jednotiek, prežitie, dobýjanie, alebo obranu základne  a napokon sebe aj vášmu počítačovému súperovi určíte národnosť a konkrétne jednotky, s ktorými nastúpite. Vzhľadom na dejisko udalostí nikoho neprekvapí, že k dispozícii sú len dve veľmoci, Japonsko a Spojené Štáty. A to platí aj pre voľné historické ťaženie, čo sú vlastne kampane s komplexným systémom zahrňujúce ekonomiku a výstavbu jednotiek aj bojové mapy.

Základný cieľ a fungovanie obidvoch ťažení je v podstate totožné, líšia sa len podmienky, za akých hra prebieha. Historické ťaženie vychádza z faktov a tak rozmiestnenie základní a počiatočná vojenská sila obidvoch strán viac-menej zodpovedá reálnej situácii, tesne pred vstupom USA do vojny. Vo voľnom ťažení majú obidve krajiny vyrovnané sily a vstupujú na scénu s niekoľkými domovskými základňami. Nech si vyberiete ktorúkoľvek stranu, začínate v podstate od nuly a tak vás najprv čaká rozširovanie vplyvu v oblasti a rozsiahlejšia príprava na nastávajúci konflikt.

Pacific Storm

Útok na Pearl Harbor sa práve začína.
Pacific Storm

Nepriateľské lode útočia na pobrežie.
Pacific Storm

Všetky jednotky a technológie zabezpečuje "vlasť"

V ťaženiach platí, že ak hráte za Spojené štáty, musíte dobyť a aspoň štyri mesiace udržať dve zo štyroch dominantných miest vášho protivníka, ktorými sú Tokio, Nagasaki, Okinawa a Osaka. V prípade hry za Japonsko treba dva mesiace okupovať Panamu a jednu z týchto základní: San Diego, Monterey alebo Bremerton. Ďalej platí, že Japonsko musí zahájiť útok a tým vyvolať vojnu pred začiatkom roku 1942, inak je víťazstvo prakticky nemožné. Ťaženia svojou štruktúrou výrazne pripomínajú hry zo série Total War. Tvorí ich totiž výstavba sídiel a presuny vojsk na globálnej mape a pri stretnutí s nepriateľom sa hráč prenesie priamo na bojisko, kde osobne vedie do boja zúčastnené jednotky. Teda, ak neuprednostní automatický výsledok boja.

Plánovanie na mape, zobrazujúcej oblasť Tichomoria, môžeme rozdeliť na dve etapy. Je to obdobie mieru a vojnový stav. V období mieru sa hráč aj protivník nerušene pripravujú na konflikt, zameriavajú sa na kumulovanie surovín, vytváranie nových základní v neutrálnych teritóriách, výskum, výstavbu a rozčlenenie jednotiek. Na to všetko potrebujete v prvom rade peniaze, na výrobu ďalej použijete hliník a železo a veľmi významný je dostatok nafty, na pohon lietadiel a lodí. Každá základňa ťaží určité množstvo surovín a prináša zisk, ktorý zvýšite výstavbou ťažobných zariadení a modernizáciou. Bez nafty sa vaše jednotky nemôžu pohybovať, preto je dobré mať v každom sídle dostatok palivových nádrží a chrániť tankery, ktoré ju prevážajú. Zásoby surovín sa prepravujú na pevninu, kde sa vyrábajú všetky nové bojové zložky aj munícia. Koordinujú sa prostredníctvom menu vlasti, kde vidíte celkový prehľad príjmov aj zoznam vojsk. Nájdete tu aj kompletný zoznam dostupného sortimentu jednotiek, obranných systémov a munície a ponuku technológií, ktoré podmieňujú výrobu nových jednotiek.

Všetko, čo vyrobíte, sa distribuuje do základní, predovšetkým pomocou transportných lodí. Tie zabezpečujú aj presuny pechoty, ktorá tvorí jadro každej základne. Piloti a námorníci predovšetkým obsluhujú techniku a priraďujú sa na palubu lietadiel a lodí. Ženisti zabezpečujú chod sídla a výstavbu miestnych budov. Každá má svoj špecifický význam a spravidla môžete mať niekoľko budov rovnakého druhu, čím sa zvyšuje ich efekt. Napríklad v kasárňach sa ubytuje mužstvo a keď ich je viac, môžete pojať viac pechoty a zvyšuje sa odolnosť stavieb. Nemocnice zabezpečujú dobrý zdravotný stav, kryty, pobrežné a protiletecké delostrelectvo stabilnú obranu a napríklad aj kostoly majú opodstatnenie, pretože zvyšujú morálku. Voľné lode, ponorky a lietadlá sa zoraďujú do menších alebo väčších bojových zoskupení. Hotové formácie môžete presúvať po globálnej mape a zefektívniť priradením elitných pilotov a námorníkov.

Aktivity na globálnej mape prebiehajú v reálnom čase, ktorý podľa potreby urýchlite. Je možné aj pozastaviť hru, čo sa deje hlavne pri prechode do manažmentu základní, alebo keď ste oboznámení s udalosťami a hláseniami. Neraz dostávate úlohy od vlády, ktoré treba v limitovanom čase splniť. Obvykle sa jedná o výstavbu nových budov a sídiel, neskôr obsadenie nepriateľských postov. Za splnenie získavate suroviny, za nedodržanie termínov postihy vo forme pokút a zníženej morálky.

Pacific Storm

Pod silnou paľbou...
Pacific Storm

Pobrežie mohlo vyzerať aj lepšie a ponorka na pevnine je jedna z mnohých chýb hry.
Pacific Storm

Elitní piloti a námorníci podstatne zlepšia bojaschopnosť vašich formácií.

Manažment produkcie, koordinácia transportov a výstavba je pomerne náročná. Našťastie väčšina činností môže prebiehať automaticky, bez vašej priamej účasti, a vrelo vám odporúčam využiť to. Keď máte zabezpečené základne, hojnosť surovín aj prepravných konvojov a predovšetkým bojaschopných formácií, ste pripravení na obdobie vojny. Potom vás už nezostáva nič iné, len po mape rozčlenenej na sektory, presúvať vaše vojská, aby dobýjali nepriateľské pozície. Po dosť zdĺhavej a povedzme si rovno, pomerne nudnej fáze príprav, nastáva čas bitiek, kde koordinujete aktivitu vašich lietadiel, ponoriek a lodí a vediete ich do útoku.

Bojisko tvorí pevnina, na ktorej sú letiská, obranné štruktúry a jednoduché makety obydlí, obklopená vodnou plochou, kde na počiatku rozmiestnite svoje loďstvo. Vaše jednotky vyberáte štandardným označením myšou, alebo pomocou ikon v hornej časti obrazovky. Súčasne môžete mať pod kontrolou kompletnú armádu zúčastnenú v príslušnej bitke a prideľovať príkazy každej jednotke osobitne, alebo celým skupinám. Hoci je boj v reálnom čase, presuny a príkazy môžete určovať počas pauzy. Trasu  vašich zložiek ukazujú farebné línie, vzdialené jednotky vidíte v podobe zelených a červených symbolov. Pre lepší prehľad používate mapu. Bojisko a ľubovoľnú jednotku si približujete podľa potreby z akéhokoľvek uhla. Výhodou prebiehajúceho konfliktu je možnosť osobne koordinovať akciu a v prípade potreby sa kedykoľvek vrátiť na globálnu mapu a zbytok boja ponechať na automatiku.

Lahôdkou je priame ovládanie ľubovoľného plavidla, alebo lietadla. Jednotku môžete ovládať v základnom režime, alebo zastať post ktoréhokoľvek člena tímu. Teda napríklad v lietadle si sadnete do pilotnej kabíny, alebo ovládate guľomet. V tomto arkádovom režime môžete robiť nálety a zhadzovať bomby, vystreľovať torpéda z bojových ponoriek a prenasledovať nepriateľov pomocou klasického ovládania z akčných hier. Nečakajte však detaily ako v prepracovanom simulátore.

Obsah hry je naozaj bohatý a určite zamrzia komplikácie spojené s multiplayerom. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že si ho parádne vychutnáte, opak je pravdou. Hra cez internet zatiaľ nie je zrealizovaná a žiadne taktické plánovanie, arkádový režim ani kooperatíva sa nekoná. Malo by to byť reálne aspoň na lokálnej sieti, no tu sa mi ani pri veľkej snahe nepodarilo vytvoriť novú hru. Nový patch v tomto smere neprináša vylepšenia a dokonca nie je použiteľný s inak prehľadnou českou verziou hry. K ďalším nedostatkom hry radím rôzne bugy, dosť slabú AI, miestami sa rozpadávajúce textúry a na v podstate holej mape takmer neuveriteľné, zasekávanie jednotiek. Vhodným všestranným príkladom je ponorka, uviaznutá na pevnine. Plavidlo bolo čiastočne zaborené v ostrove, čo však nebránilo posádke v ostreľovaní lietadiel a moje lode zúfalo pálili na vyvýšeninu pred ponorkou, čiže ju nemali šancu zasiahnuť. Ešteže sa konflikt vyriešil automatickým ukončením boja. Inak občas narazíte na rušivé kontúry na oblohe, zle vykreslené budovy atď.

Pacific Storm

Romantický pohľad spoza lodného guľometu.
Pacific Storm

Odhalená ponorka sa o chvíľu ponorí naveky.
Pacific Storm

Globálna mapa Tichomoria, kde taktizujete, presúvate jednotky a zabezpečujete základne.

Tým sa už dostávame k technickému spracovaniu. Keď nepočítame uvedené závady, grafika, vzhľadom na to, že sa jedná o stratégiu, nie je zlá. Najmä modely lietadiel a stroje v arkádovom režime sú pekné. Aj východ slnka nad vodnou hladinou je pôsobivý. To všetko však ostro kontrastuje s odfláknutým spracovaním objektov a budov na pevnine. Vyzerajú naozaj primitívne, podobne ako explózie, keď nepočítame  tie vo vzduchu a na vodnej hladine. Bombardovanie mesta skrátka nie je vôbec pôsobivé, skôr trochu smiešne. Čo sa týka globálnej mapy, kde sa venujete manažmentu, predstavuje jednoduchú formu mapy s pohyblivými modelmi lodičiek a v podstate dostatočne dobre vyzerá. Hra má veľké rezervy v ozvučení. Po vypnutí hudby sa dočkáte len príležitostných zvukov a ich absencia ochudobňuje najmä atmosféru inak celkom nápaditých bojov.

Príčinu väčšiny nedostatkov zrejme treba hľadať v pochybnom plánovaní tvorcov hry. Totiž už v dohľadnom čase sa má objaviť expanzia Pacific Storm: Allies, avizovaná ešte pred vydaním pôvodnej hry! A čože v nej tvorcovia už niekoľko mesiacov sľubujú? Okrem pridania diplomacie a konfliktov ďalších veľmocí autori sľubujú lepšie spracované explózie, zdokonalenú grafiku a konečne multiplayer prostredníctvom internetu. To v praxi znamená odstránenie väčšiny nedostatkov. Bohužiaľ, na tieto nie celkom korektné praktiky doplatila "originálka“ Pacific Storm, ktorá keby to všetko mala, mohla zabodovať oveľa lepšie! Veď koncept hry je naozaj dostatočne originálny. Stačilo pár mesiacov počkať, vykašľať sa na datadisk a vyrobiť jednu dopracovanú hru bez zbytočných kazov.

Pacific Storm má výborný koncept a nebyť fušerskej práce vývojárov, bola by to veľmi dobrá stratégia. Po príchode expanzie Pacific Storm: Allies sa hodnota hry zrejme citeľne zvýši, zatiaľ je to však evidentný nedorobok, ktorý si žiada niekoľko mesiacov prác navyše. Napriek tomu, očakávajte pozoruhodné inovácie a určite aj zaujímavý herný zážitok.

Pacific Storm

Pohľad na stíhacie lietadlo odzadu...

Pacific Storm