EVERY EXTEND EXTRA

EVERY EXTEND EXTRA

6.0

Vyvolajte čo najväčšiu reťazovú reakciu a zničte pri tom samých seba. Tu je to totiž povolené!

Recenzia na PSP verziu

Ďalšia logická droga na PSP? Žeby ďalší zábavný príval straty voľného času pomocou šedej kôry mozgovej? V prípade Lumines trafili chlapci z Q Entertainment do čierneho a teraz sa snažia o to isté znovu. Použiť zabehnutý systém, vylepšiť, príp. trochu poupraviť herný režim, jemne doladiť a môžeme ísť na to. Nič náročné na vývoj, nič náročné na náklady, žiadne nároky na doteraz získané hard core game skilly. Je toto naozaj tá pravá cesta? Naozaj sa autori Every Extend Extra (EEE) rozhodli múdro, špecializovať sa na takýto štýl vývoja hier? Či je ich cesta posypaná lupeňmi kvetov alebo bolestivými tŕňmi, to ja súdiť nebudem. Nakoniec, čas (čítaj predajnosť) všetko ukáže. Osobne však nemám z toho najlepší pocit, hlavne čo sa progresívnej kvality hier týka.

Pôvodom freewarovka, teraz plnohodnotná puzzle PSP hra. Pýtate sa, aký je v nich rozdiel a v čom je komerčné vydanie vylepšené? Skoro v ničom. Dá sa to krásne porovnať, keďže sa v tejto "miniverzii" nachádza aj pôvodný koncept (keby to nebolo v menu ako oddelená položka, rozdiel by som asi ani nespoznal). Prenosná verzia EEE sa líši iba grafickým znázornením a že sa jedná o sympatickú grafiku sa povedať moc nedá. Na to, čo tá lesklá čierna mašinka dokáže, je to málo. Farebne niekedy nevýrazné, inokedy zase až moc, pozadia hernej plochy sú zväčša nevyvážené. Navyše neprimerane zvládnutú grafickú stránku sprevádza občasný pokles fps, čo ma vážne nemilo prekvapilo. Princíp hry zostal zachovaný, tam sa toho veľa zmeniť nedalo, ale málo herných režimov a absencia akýchkoľvek bonusov je neodpustiteľná. Veď napokon, prezrite si prvú sériu obrázkov a pokračujte v čítaní.

Every Extend Extra

Ten v prostriedku si účtuje 25,-Sk za kolotoč.
Every Extend Extra

Titanic pri potápaní z vtáčej perspektívy.
Every Extend Extra

Šialený zmäťok a preplnená obrazovka. Tak to má byť.

Aby ste boli v obraze, čo je gro celej záležitosti, EEE je logická prehánka vašich reflexov, schopnosti rýchlo reagovať za stresových situácii a nakoniec i vašich ťahových zručností. Tieto zručnosti musíte pomocou vrodenej logiky (kto nemá, bohužial) flexibilne zlúčiť a v reálne krátkom čase preniesť cez analog priamo do hry, na obchytkaný displej vášho PSP-čka. Na rovinu musím priznať, že hra nie je taká chytľavá ako spomínané Lumines, závislosť sa tu nedostavuje v takej miere a ani obtiažnosť tiež nepatrí k tým spodným vrstvám. Je tomu priam naopak. Nepatrí síce ani zďaleka medzi také skvosty, ktoré vedia prejsť iba 12-roční japončíci, ale pár pekných šťavnatých opakovaní vás neminie. Aspoň že zvuková kulisa nie je na tom podobne a pasuje k dianiu na obrazovke ako riť na šerbeľ. Tá zlátanina psycho-hypo-kyber-elektro-techna sa tam hodí a čo je hlavné, nevnímate ju. 100 %-ne vás ponorí do hry a práve to je jej úlohou.

Musíte sa však stotožniť s tým, že ste teplá hviezdička pobehujúca po teplej farebnej oblohe. Takej letnej oblohe, preto je tam všetko teplé. Na čo ste zase mysleli? Pre niekoho menší problém, pre iného veľké plus. Pointou ale je, aby ste svojou (najlepšie) riadenou autodeštrukciou vyvolali čo najväčšiu reťazovú reakciu výbuchov jednotlivých dielov tvoriacich celok a zničili tak čo najväčší počet... hadíkov? Sú to vlastne rovné alebo pravouhlé priamkovité tvary rôznych farieb zložené z najrôznejších dielov, ktorých koncept a útvar sa odvíja od aktuálnej úrovne, čiže uznajte sami - "hadíkovia" znejú lepšie. Po zničení dôležitých, pravdepodobne vyššie spoločensky postavených, farebne líšiacich sa hadíkov je vždy výhodné zozbierať po nich ligotavé drahokamy. Jednak je to dobré na skóre, no môžete aj ľahko získať nejaký ten quicken. Že čo to je? To sa dozvieme až po ďalšej sérii obrázkov. Možno.

Every Extend Extra

Jedno z tých lepších pozadí. Ale nepraktických.
Every Extend Extra

Oranžová farba sa mi nejak zhnusila. Kto vie prečo...
Every Extend Extra

Hľadaj hviezdičku, hľadaj!

Každý jeden samovýbuch vás pripraví o jeden život, ktorých máte samozrejme iba obmedzený počet na každú úroveň. Takže používajte svoju plodnú explozívnu schopnosť účelne a efektívne. Aby toho nebolo málo, pri priamom kontakte s ľubovoľným hadíkom sa môžete rozlúčiť so životom a v každej úrovni sa vám dostáva i mierumilovnej časomiery, ktorú budete naozaj iba mierne milovať. Pri tom sympatickom hukote posledných červených sekúnd sa vskutku príjemne premýšľa. Väčšinou je nastavená, že to budete stíhať LTT (len-tak-tak). Keď sme už pri ukončovaní levelov – na konci každého na vás čaká istá forma bossa. Nejedná sa o nám už dôverne známeho hadíka, ale o špecificky tvarované útvary pripomínajúce vždy to, kam vás fantázia pustí. Tí, čo stále čakajú na vysvetlenie, čo je to vlastne ten quicken, si to musia zistiť. Kruté, ja viem.

Ak nepočítame originál verziu, máte tu na výber z troch hracích modov. Každý mod (čiže obidva) sa vám odomkne až po dokončení toho predošlého (prvý máte prekvapivo k dispozícii hneď) a nie sú ničím iným, ako len volením už medzi prejdenými levelmi. Čiže ten hlavný sťažeň je Arcade mod, ktorý sa delí na niekoľko úrovní. Nimi musíte postupne preplávať s obmedzeným počtom kreditov, resp. počtom pokusov, ktoré môžete využiť na zopakovanie aktuálneho levelu, keď sa nezadarí. Čo sa aj bude diať často. Ak si ich miniete všetky - behom a s úsmevom na úplný začiatok. Potešujúce a osviežujúce. A práve v tom spočíva náročnosť hry. Ak prešvihnete všetok kredit, nebudete už opakovať iba ten level, v ktorom sa práve nachádzate, ale budete sa musieť vrátiť na úplný začiatok. Tomu hovorím znovuhrateľnosť :-)! Herná doba sa tu nedá určiť presne, no pomocou Gameshare-u a lokálneho VS modu sa dá ďalej predĺžiť. Tak o pol hodinku.

Every Extend Extra

Málo hadíkov. Toto nemdopadne dobre.
Every Extend Extra

Krásna rúžová pre nežnejšie polky (oboch pohlaví).
Every Extend Extra

Tento stage ste si mohli vyskúšať v Lumines II.

Every Extend Extra sa veľmi ťažko hodnotí ako celok. Na jednej strane zaujímavý koncept s dobrým soundtrackom a intuitívnou ovládateľnosťou, na druhej strane môže byť obtiažnosť, priemerná grafika s nestabilným fps, akútnym nedostatkom herných režimov, úplnou absenciou bonusových materiálov a nehovoriac o relatívne krátkej dobe dostavenia sa svetoznámeho stereotypu. Tieto všetky negatíva prevažujú tú dobrú stránku hry a preto nezabaví na dlhšiu dobu. Je to beh na krátkej trati, a ak bažíte po kvalitnej puzzle hre, obhliadnite sa za radšej nejakými staršími alebo počkajte na Crush. Nakoniec sa s vami rozlúčim vetou, sťa by nejeden klasik povedal: „Mohla to byť haluz.“ Len škoda toho "mohla".

napísal QuIT 19.3.2007
6.0
EVERY EXTEND EXTRA