DAWN OF MAGIC

DAWN OF MAGIC

8.0

Nový hack and slash titul pozýva všetkých hráčov, čo radi masakrujú nekonečné hordy nepriateľov, na krvavý kúpeľ.

Naostrite si meče, nasaďte prilby, zopakujte magické formuly, vezmite podporné odvary a pribaľte denníček. Nový hack and slash titul totiž pozýva všetkých bojachtivých hráčov, čo radi masakrujú nekonečné hordy nepriateľov, na  krvavý kúpeľ v magickom prostredí. Prijmete?

Dawn of Magic
V hre navštívite rôzne zaujímavé miesta...
O čo ide? Hovorí sa, že ak nejde o život, ide o... teda, nejde o nič. V tomto prípade však ide o život, hoci len taký virtuálny, ktorý zdieľate so svojim hrdinom, čerstvým absolventom magickej akadémie v Avone. Po úvodnom teste, kde preukážete, že ste najšikovnejším študentom a ako prvý zlikvidujete tucet škorpiónov (postava mladého mága), smerujú vaše kroky do centra Avonu, kde sa zoznamujete s miestnou komunitou a plníte prvé úlohy. Mestečko je to rozľahlé a relatívne pokojné, s kadekým si poklebetíte, nájdete matke stratené deti, prichytíte zlodejov a podobne, ale inak žiadne katastrofické vízie o konci sveta, ako to obvykle býva v „erpégéčkach“.

Dawn of Magic
...najatraktívnejšie sú však boje.
Trochu rozptýlenia prinesú správy o miestnom čudákovi, Mullogovi, ktorý zrejme stojí za zmiznutím viacerých miestnych ľudí. Treba sa vydať do hôr a baní, kde toto podivné indivíduum, podobne glúmovi z Pána prsteňov (dokonca aj s hlasom nápadne pripomínajúcim filmovú postavičku), sídli. Nijako zvlášť honosný konflikt vám zaberie slušných pár hodín a naplní celý prvý akt hry a dosť plytký a suchý príbeh potom pokračuje v ďalších štyroch aktoch, ktoré sa odohrávajú v diamantovom pralese, na pobreží, vo vzdušnom kráľovstve a napokon v zemi zatratených.

Nudný konflikt  vás môže zmiasť (ako mnohých recenzentov), ale kvôli tomu by ste hru nemali zapudiť, totiž po obsahovej stránke sa dočkáte mnohých, väčšinou príjemných prekvapení, hoci nie všetky súčasti hry sú ideálne. Za zaujímavý považujem už samotný výber postavy, ktorý je naozaj atypický, veď kde inde si volíte hrdinu spomedzi cigánky, pekárovej škaredej ženy, starého kňaza a mladého mága? Tu si inak určujete aj to, či inklinujete k dobru, zlu alebo ste neutrálni, čo ovplyvňuje výber vedľajších úloh počas hry a rozhodne si zvoľte nesmrteľnú postavu, inak veľmi rýchlo skončíte.

Dawn of Magic
Je tu 12 škôl mágie a z kúziel, zapísaných v denníku, môžete vytvoriť jedinečné kombá.
Ako už sme naznačili, mestá  sú naozaj dosť nezáživné. Majú trochu čudnú atmosféru a zaskočia vás zrejme práve v realite typickou, vo fantasy príbehoch však nezvyklou, všednosťou každodenného života. Okrem obchodníkov  a klebiet ponúkajú rozličné jednorazové alebo opakovateľné úlohy, za ktoré získate nejaké tie mince a samozrejme skúsenosti. Žiadna veľká sláva, ale nenáročné dialógy aspoň trochu pripomínajú, že sa nejedná len o bezhlavé zabíjanie, ktoré sa odohráva za hranicami obydlí.

No hoci Dawn of Magic okrajovo sleduje línie štandardnej RPG, kde sa kladie priestor aj rozhovorom, v každom prípade prvoradé zostávajú boje. Užijete si ich neúrekom a práve tu sa prejavia doposiaľ nie veľmi zrejmé kvality hry. To, že si váš hrdina môže osvojiť kúzla z dvanástich magických odvetví, nie  je nič svetoborné. Učenie zo zvitkov tiež neprekvapí a vylepšovanie jednotlivých kúziel na vyššie úrovne prideľovaním bodov a pomocou ďalších zvitkov mohlo byť (pravdu povediac) riešené lepšie. Čo je však naozaj unikátne, je spôsob používania známych kúziel a schopností.

Dawn of Magic
Boje sú atraktívne, plné dotieravých nepriateľov a svetelných efektov.
Po prvýkrát v sortimente akčných RPG (a zrejme nie len tu) sa dajú vytvárať magické kombá, kde dve kúzla, či schopnosti, aplikujete na vybraný cieľ súčasne. Po nenáročnom spojení dvoch ľubovoľných kúziel vytvoríte jedinečný magický útok s primárnym a sekundárnym poškodením. Takže napríklad nepriateľa zmrazíte a súčasne mu spôsobíte poškodenie jedom, alebo vrhnete ohnivú guľu a ak ste ju spojili s vampirizmom, po každom zásahu nielen popálite svojho súpera, ale sa vám mierne doplní život a energia. Kombinácie môžu byť naozaj pestré a rozlišuje sa aj to, či je kúzlo primárnou, alebo sekundárnou položkou komba. Samozrejme popri tom môžete používať aj klasické výpady mečom či inou zbraňou, neraz obohatenou o bonusové súčasti, ako je zdokonalenie vybraných atribútov či sekundárny efekt. Tento systém boja považujem za veľmi originálny a v spojení so špeciálnymi svetelnými efektmi na bojisku a aplikovaný na nepriateľov so slušnou inteligenciou je naozaj skvelý.

Na bojisku to priam hrá efektmi a vaši oponenti vás prekvapujú náhlymi výpadmi. Nestoja ako priklincovaní, vybiehajú vám v ústrety a kde sa bojuje, tam pribiehajú aj ďalší protivníci a strhne sa poriadna mela, pričom sa stane, že sa pobijú aj medzi sebou. Ďalej musíte počítať aj s tým, že nepriatelia sú stále v pohybe a vaše kúzla nie sú riadené strely, takže niekedy ciele nie je ľahké zasiahnuť, tak ako v realite. A tento fakt musíte zohľadniť aj pri vlastnej obrane. Ak pridlho stojíte, nepriatelia vás ubijú, naopak ak ste neustále v pohybe, vyhnete sa mnohým smrtonosným zásahom. Skrátka a dobre, boje sú naozaj dynamické, plné krvi a adrenalínu. Rozhodne sú zaujímavejšie ako konflikty v Titan Queste, kde sa pomaličky prechádzate a spoliehate na tuposť oponentov, silné brnenie a 100% zásah vašich kúziel. Dovolím si tvrdiť, že boje sú dokonca atraktívnejšie ako v samotnom Diablovi a jeho pokračovaní.

Dawn of Magic
Na globálnej mape vidíte nie len miesta, kam sa môžete teleportovať, ale aj úlohy, ktoré tam na vás čakajú.
V súvislosti s bitkami zaujme aj ďalší prvok a to sú mutácie na tele hrdinu. Sú dočasné, hoci ich trvanie je dlhodobé a obvykle prinášajú rôzne bonusy v podobe lepšieho útoku či zvýšenej rýchlosti. Vytvárajú sa pri učení a mixovaní kúziel a sú viditeľné aj na vašej postave. Takže vám napríklad narastú dlhočizné pazúry, démonove krídla alebo roh na čele. Tento prvok som si nesmierne obľúbil a čím viac mutácií, tým väčšmi mi imponoval môj hrdina.

Z nepriateľov vypadávajú početné predmety, ktoré môžete použiť na výrobu zbraní a brnení, ak dostatočne zveľaďujete úroveň kováčstva, alebo odvarov, ak zdokonaľujete vaše alchymistické schopnosti. Ďalej môžete vkladať do vecí viacero rún a dokonca ich aj vyberať a zlepšujete aj svoje bojové schopnosti a obchodovanie, kde vám na vyšších úrovniach asistuje džin. Pri obchodovaní s NPC postavami mi prekážalo jedine komplikované načítanie požadovaného počtu predmetov v prípade, že sa jednalo o vysoké množstvo tovaru. V súvislosti s predmetmi len dodám, že v divočine aj v mestách nájdete mnoho rozbitných predmetov a niektoré ukrývajú zaujímavý obsah. Ale pozor, ak v uliciach rozbíjate napríklad stánky alebo stoly, vyvoláva to nevôľu stráží a okoloidúcich.

Dawn of Magic
Samozrejme nechýba ani obchodovanie.
Orientáciu v krajine uľahčuje minimapa, ktorá má niekoľko módov (dá sa zväčšiť na plochu celej obrazovky) a kde vidíte farebne rozlíšené polohy NPC postáv, nepriateľov a portálov. Portály slúžia na prenos do iných lokalít, aktivujú a zapisujú sa do globálnej mapy krajiny, keď sa pri nich ocitnete. Na prenos na akékoľvek známe miesto potom stačí ktorýkoľvek portál, takže návrat do objavených lokalít je veľmi jednoduchý.

Nebudeme však len chváliť, treba si ozrejmiť aj nedostatky hry. Okrem prízemného príbehu a dosť flegmatických miest sa dá hre vyčítať aj nepraktické užívateľské rozhranie. Prístup k úlohám a orientácia v denníku, kam sa všetko zapisuje, je trochu ťažkopádna a atribúty postavy mohli byť tiež spracované precíznejšie. Vždy, keď hrdinovi stúpne úroveň, priraďujete jediný bod, ktorým upravíte energiu, intelekt alebo silu hrdinu, čím zvýšite jeho nosnosť, počet životov a magickej energie. Občas sa váš hrdina zasekne, vzhľadom na možné použitie schopnosti temná cesta (dark path) to však nepovažujem za kritickú chybu. Totiž vďaka tejto špecialitke sa teleportujete na krátke vzdialenosti kdekoľvek v okruhu bojiska či mesta, čo vám neraz môže zachrániť život a súčasne sa takto dostanete aj na nedostupné miesta, napríklad za rieku alebo vysoký plot.

Dawn of Magic
Po úmrtí sa obrazovka zaleje krvou a na mieste smri zostanú veci z výbavy.
Dawn of Magic obsahuje aj multiplayer, ktorý sa dá hrať po lokálnej sieti a internete a kde môžete zdieľať boje v spoločnosti iných hráčov. Čo sa týka vzhľadu, opäť mestá vyzerajú skôr priemerne a prezentujú sa slabšou grafikou, ale bojové oblasti naopak disponujú precíznymi detailmi, vydarenými svetelnými efektmi a pekným spracovaním. Ozvučenie je prijateľné až na hudbu, ktorá píli uši a je lepšie, ju čo najskôr vypnúť.

Nie je ľahké písať pravdu o preceňovaných hrách, ktoré často nezaslúžene dostávajú vysoké známky, nie za svoje kvality, ale kvôli zvučnému menu či reklame. Nie je jednoduché obhajovať podceňované tituly, ktorým sa venuje malá pozornosť a často sú odbité nízkym hodnotením, pretože sa na ne recenzenti pozerajú príliš zbežne a povrchne. Ísť proti prúdu sa totiž nevypláca a za úprimnosť môžete byť aj zlynčovaní (našťastie v dnešnej dobe obvykle len slovami). Dawn of Magic patrí do druhej kategórie, je to hra s chybami, ale aj naozaj originálnymi nápadmi, ktorá si nezaslúži byť odbitá prízemnými známkami. Vďaka tejto hre je totiž jasné, že aj v prostoduchých „mlátičkách“ je miesto pre nové nápady a že nie každá hack and slash akcia musí byť len tuctovou kópiou titulu Diablo.

napísal uni 4.6.2007
Dawn Of Magic
| DAWN OF MAGIC