HALO 3

HALO 3

9.5

Master Chief je späť, všetci vedia, že je tu. Neboja sa. Bojujú. Master Chief je symbolom tejto vojny. S ním začala a s ním aj skončí.

Microsoft spravil v roku 2000 jednu zo svojich najlepších investícií v hernej oblasti, kúpil Bungie, vtedy zabehnutú firmu, ktorá od roku 1991 pracovala hlavne na hrách pre Mac. Bungie v čase presunutia pracovala na prvom koncepte sci-fi hry Halo: Combat Evolved, ktorú pôvodne plánovali pre PC a Mac, ale s príchodom Microsoftu sa všetko zmenilo a ukázali firme vhodnejšiu platformu pre ich hru, bol ňou prvý Xbox. Hra sa okamžite po svojom debute v roku 2001 stala hitom, získala ocenenia ako hra roka a aj konzolová hra roka, stala sa killer titulom pre Xbox a hlavne titulom, ktorý posunul celú konzolu vpred. Ďalšie tituly Halo 2 a aktuálne Halo 3 vždy úspech prvej hry potvrdzovali a to ako hodnoteniami, tak aj predajom.

Legenda Halo sa zrodila, má už za sebou 6 rokov svojej existencie a okrem troch veľkých hier sa tematika objavila aj v komixoch, spartanka z Halo sa objavila aj v Dead or Alive 4, postavy Master Chiefa nechýbali na množstve produktov a hlavne v knihách, ktoré Bungie rozbehlo a vytvorili tak svoj vlastný rozsiahly vlastný vesmír (aj keď z toho cítiť Ringworld od Larryho Nivena). Jedinú métu, ktorú ešte Master Chief nedosiahol, je film, dostal síce sériu reklám a krátkych filmov od Neila Blomkampa, ktorý bol pôvodne vybraný aj na režírovanie filmu, ale ten padol pre finančné riziko filmových spoločností a je otázne, či sa niekedy pretvorí do reality.

Čo je na hre také zaujímavé? Je to práve Spartan 117 alias Master Chief, hrdina, posledný svojho druhu, vyvolený na záchranu ľudskej rasy pred hrozbou Covenantov. Pred hrozbou skupiny ráz z opačnej strany galaxie bažiacej po zničení všetkých neveriacich a práve si zobrali na mušku ľudí. Zaútočili na nich, ale spravili chybu. Osudovú chybu. Nezničili Master Chiefa a ten im na oplátku v prvej časti nakopal zadky na Halo prstenci, v druhej sa urazené a rozpoltené rasy Covenantov rozhodli zaútočiť na Zem, ale znovu sa zopakovalo to isté, v tretej sa všetko vyostruje, expanduje a finišuje. Master Chief by však všetko sám nezvládol, preto má pri sebe Cortanu, AI, ktorá mu pomáha a vedie ho, rovnako ľudské zložky, vojakov, veliteľov a generálov pomáhajúc mu v jeho boji. V dvojke sa spriatelil aj s nepriateľom, Arbiterom, bojovníkom z aliancie Covenantov, ktorý odhalil pravdu a pomýlený cieľ, za ktorým sa hnali a snažil sa zastaviť čo jeho kolegovia z aliancie začali. V trojke už stojí pevne pri vás a sprevádza vás na každom kroku.

Halo 3
Halo 3 Master Chief sa vrátil...
Master Chief sa vrátil...

Halo 3 ...rovnako aj jeho nepriatelia...
...rovnako aj jeho nepriatelia...

Halo 3 ...a aj priatelia z multiplayeru.
...a aj priatelia z multiplayeru.

"Master Chief mi raz povedal - žiadny vojak by nemal byť ocenený za to, že robí, čo sa od neho očakáva."

Vzhľadom na superhrdinskú postavu Master Chiefa sa naskýta otázka, prečo hru nazvali práve Halo. Práve Halo objekty hrajú v každej časti trilógie svoju výraznú úlohu a práve o nich je celá vojna. Halo sú gigantické prstence umiestnené vo vesmíre vytvorené pred státisícami rokov za jediným účelom a to pozorovaním a ničením. Rasa Forerunnerov na týchto obývateľných prstencoch sledovala po Covenantoch druhé nebezpečenstvo našej galaxie a to Flood, parazita prebúdzajúceho všetko mŕtve a mutujúce ho do zombie monštier ovládaných hromadnou inteligenciou. Forerunneri vyzbrojili prstence zbraňami schopnými vyhladiť celú galaxiu. Práve toto objavili Covenanti a chcú prstence aktivovať vo viere, že tak vyčistia galaxiu a len oni, ako vyvolení prežijú a vydajú sa na svoju cestu osvietenia. Podarí sa im to?

Samozrejme, že nie. Je tu Master Chief a kým bojuje, bojujú ostatní a kým bojujú ostatní, Master Chief má pre koho bojovať. A tak bojuje aj v treťom pokračovaní, ktoré zavedie hráčov znovu na Zem nachádzajúcu sa pod útokom Covenantov, ktorí na nej objavili aktivačné zariadenie portálu. Portál na presun k hlavnému Halo prstencu. Master Chief má jedinú možnosť - zastaviť ich za každú cenu a zároveň zachrániť Cortanu, ktorá je uväznená v centre Floodu. Cestou zažijete viac ako zaujímavé situácie, nové spojenectvá, zrady, prekvapenia, sklamania a na záver jednu z najlepších záverečných scén v hrách poslednej doby.

Autori tentoraz pre hráčov pripravili desiatku rozsiahlych levelov, ktoré si prejdete za takých 6 - 8 hodín podľa obtiažnosti a vašej šikovnosti v eliminovaní stoviek nepriateľov. Hra sa už poučila z predchádzajúcich hier a už neopakuje toľko rovnakých častí levelov, už sa nesnaží umelo predlžovať dĺžku kampane. Teraz vám autori ordinujú level za levelom, kde každý je inakší v inom prostredí s iným zameraním a každý má niečo do seba. Prejdete od lesných levelov, cez púštnu prechádzku na Warthogu, nebudú chýbať rôzne pobrežné oblasti, temné podzemia, slizké domovy Floodu, vnútra prstencov. Jednoducho na rozmanitosti si teraz dali záležať. Okrem vizuálneho spracovania kombinujú vnútorné a vonkajšie levely, pešie časti a časti s možnosťou vybrať si jedno z rôznych vozidiel od malej štvorkolky, cez obľúbeného Warthoga, až po ťažký tank alebo lietajúce pelikány. To je len výber z vašich vozidiel, môžete prebrať aj hociktoré z nepriateľských a ponaháňať ním bývalých majiteľov.

Boja sa ma, volajú ma démon, vedia, že prichádzam.

"Jediné čo sme mohli robiť, bolo čakať na Master Chiefa."

Herný štýl je už druhá vec, nečakajte tu žiadne výrazné zmeny oproti predošlým Halo hrám. Autori vedia, že v jednoduchosti je sila, že sa nemá opravovať to, čo funguje. Vašou úlohou bude znovu sa len prestrieľať cez hordy nepriateľov vpred. Malé smiešne a humorné odnože Covenantov - Grunti sa vás budú báť a so strachom v hlase vykrikovať Démon, pretože práve to pre nich ste. Postrach, ktorý ich zničí a ak vás náhodou zabijú, uvidíte tú ich radosť. Veľké odnože ako Brutes na vás budú útočiť plnou silou, ťažkými zbraňami, vozidlami a budú sa vás snažiť zastaviť. Ale vďaka vašim kolegom z armády a Elite jednotkám odtrhnutých od Covenantov, nimi prejdete ako nôž maslom. Tentoraz autori zoptimalizovali aj počty nepriateľov a už nebudete zúfalí z neustáleho strieľania na neustále sa objavujúcich nepriateľov v tej istej časti levelu.

Na druhú stranu sa niekedy pri ústupe prejdete po celom leveli znovu aj s novou várkou nepriateľov, ale už to nie je také morbídne ako Library level v prvom Halo, kde sa to isté opakovalo aj desať krát. Ale to boli iné časy, teraz už nejde o dĺžku, ale o zábavu, najmä keď singleplayer nezohráva v Halo takú veľkú úlohu. Celá váha hry je na multiplayerovej časti a kooperačnej hre, ktorú tentoraz autori zapracovali v online móde a štyria hráči si prechod misiami môžu vychutnať naplno a koordinovane.

Malým bonusom celej single kampane sú lebky, ktoré môžete hľadať a zbierať v leveloch, čím zvyšujú znovuhrateľnosť a aj náročnosť hry. Totiž zozbierané lebky si môžete aktivovať a pridávajú rôzne zábavné alebo hru sťažujúce elementy, napríklad pri headshote vystrelia konfety alebo iná lebka vám zvýši presnosť nepriateľov z granátmi, zruší HUD atď.

Zbrane sa viac menej zachovávajú a len mierne vylepšujú od prvého Halo, pištoľ, útočná puška budú znovu vaše verné spoločníčky, rozmanitá ponuka mimozemských zbraní bude bežne poruke, keďže ostanú po každom mŕtvom Covenantovi. Ostáva ale stále obmedzenie na nosenie dvoch zbraní. Zo zaujímavostí teraz ale poteší možnosť vytrhnúť pevný guľomet alebo plazmomet a poprechádzať sa s ním pomedzi nepriateľov, granátomet takisto nechýba a chuťovkou je plameňomet. Granátmi budete priam zasypaný, ale sklame vás, že z každého zo štyroch druhov granátov môžete zobrať len po dva, čo je trochu obmedzujúce a smutné, keďže s granátmi je najväčšia sranda. Hlavne lepiaci sa granát, s ktorým nepriatelia vždy začnú tancovať. Z ručných zbraní teraz k svetelnému meču pribudne gravitačné kladivo, ktoré nepriateľov priam roztrhá.

Postup hrou je znovu postavený na checkpointoch a teda vždy znovu začínate pri poslednom, našťastie sú dobre rozmiestnené a len málokedy musíte znovu hrať viac ako tri-štyri minúty hry. Vaše zabitie samozrejme nie je jednoduché, ste predsa Master Chief. Regeneračný štýl z pôvodných hier ostal, teda váš oblek má svoje obranné pole, ktoré sa automaticky po chvíli oddychu regeneruje. V hre vám budú teraz poruke rôzne externé zariadenia, z ktorých vždy môžete jedno niesť a použiť. Máte napríklad gigantický bublinový shield, ktorý vás ubráni pred útokom, vycucávač energie, neviditeľnosť, nástražnú mínu, nezraniteľnosť a rôzne ďalšie.

Halo 3
Halo 3 Flood bude nepríjemný...
Flood bude nepríjemný...

Halo 3 ..grunti zábavní....
..grunti zábavní....

Halo 3 ...filmový editor intuitívny a umožní vám spraviť z fps aj skákačku.
...filmový editor intuitívny a umožní vám spraviť z fps aj skákačku.

"Vedeli sme, že Master Chief stále bojuje. Dával nám nádej."

Halo 1 multiplayer dominoval Liveu do vydania Halo 2, ten dominoval na Live do vydania Halo 3 (až na malú prestávku, kedy ho predbehol Gears of War) a Halo 3 bude dominovať zrejme až do vydania Halo 4 (alebo Halo 0 alebo Halo MMO, alebo čo už príde s menom Halo). V každom prípade má na to veľké predispozície, ponúka 11 máp, zdokonalený čisto akčný štýl, pridané novinky, rozsiahlejšie mapy, nové možnosti, rôzne brnenia a hlavne zábavu, ktorá je základom Halo. Nové funkcie ako Forge a Theatre, umožňujú neustály rozvoj hry aj bez nutnosti nových prídavných máp, ktorých sa určite dočkáme. Okrem toho, veľmi dobre autori vylepšili matchmaking, ktorý vám vždy nájde rovnocenných nepriateľov. Dobre funguje postupovanie v hodnostiach, kde tých najlepších poznáte podľa horiacej prilby.

Forge je funkcia, ktorou Bungie načína oblasť užívateľmi vytváraného obsahu a aj keď tento editor neumožňuje vytvárať vlastné mapy, umozňuje za body kupovať veci, pridávať ich na mapy, upravovať ich a vytvoriť tak úplne iné rozloženie síl na mape, respektíve vlastnú cestu levelom, ako už prezentovalo jedno Halo Mario Brothers video, v ktorom si autori vytvorili vlastnú prekážkovú dráhu a natočili pomocou Theateru. Tu sa určite dočkáme veľmi zaujímavých kreácii, ktoré si budú cez web hráči vymieňať a hrať.

Nakoniec je tu Theatre, teda divadlo, ktoré vám nahráva celé vaše počítanie v leveloch, či už singleplayerových alebo multiplayerových. Môžete si ich vždy znovu pustiť, ľubovolne pohybovať kamerou, spomaľovať, zrýchľovať, sledovať taktiku nepriateľov alebo vaše chyby. Môžete v ňom prakticky sledovať dráhu každej guľky, zachytávať tie najzaujímavejšie zábery a na screenshotoch alebo videách ich uploadovať na web. Rovnako si môžete sťahovať záznamy hier iných hráčov. Tu je obrovská možnosť pochváliť sa rôznymi fintami, zábavnými situáciami alebo jednoducho šťastím. Trochu škoda, že systém automaticky videá neprekonvertuje do filmových formátov a neumožní rovno video prezrieť na webe, ale inak veľmi inovatívna záležitosť v FPS hrách, ktorú sme poznali len z racingov a aj to oproti tomuto len v obmedzenej forme.

Zatiaľ čo obrázky môžete z hry uploadovať na web v rozlíšení 1920x1080, samotná grafika v hre nie je ani plných 720p a chýba jej aj antialiasing. Nie je to výrazné mínus, ktoré by degradovalo hru, ale je to mínus. Autori sa namiesto štandardného rozlíšenia rozhodli výkon investovať do kvalitného HDR, ktoré je síce v hre super, ale nebol by som si istý, či vyvažuje stratu toho ostatného. Čo sa týka polygónov a detailov textúr, je to slabšie ako detaily v Gears of War, prostredia sú prázdnejšie, ale na druhú stranu väčšie a má to svoj farebný štýl, ktorý posunul Halo grafiku do ďalšej generácie. Framerate ostáva stabilný, z čoho profituje hlavne multiplayer.  O fyziku sa stará Havok engine a ako v každom Halo aj tu fyzika odvádza pôsobivú prácu od fyziky granátov až po jedinečné ovládanie Warthoga.

Čo sa hudby týka, v tomto Halo znovu nesklamalo a prináša orchestrálny zážitok sprevádzajúci vás celou hrou, dopňujú ho atmosferické hlášky protivníkov a spojencov a hlavne strely a neustále výbuchy všade okolo vás.

Halo 3
Halo 3 Svetlá v hre sú pôsobivé...
Svetlá v hre sú pôsobivé...

Halo 3 ...rovnako pôsobivá je aj sila jedhého plne obsadeného Warthoga...
...rovnako pôsobivá je aj sila jedhého plne obsadeného Warthoga...

Halo 3 ...a v neposlednej rade je pôsobivý aj Master Chief a Halo prstenec.
...a v neposlednej rade je pôsobivý aj Master Chief a Halo prstenec.

"Žiadny Spartan nebol nikdy zabitý v boji. Všetci sú len nezvestní, aby nikto nikdy nemohol povedať, že Spartan môže zomrieť."

Na záver môžme k tomu len dodať, kto nerobí zmeny, nemá čo pokaziť. To sa v Halo 3 potvrdilo niekoľkonásobne. Základ hry zostal nezmenený a celé to bolo posunuté do lepšej grafiky, obohatené rôznymi prídavkami a dotiahnuté do detailov. Presne ako to milióny fanúšikov pôvodnej hry očakávali.

Otázkou zostáva, či Halo 3 naozaj predstavuje záver Master Chief trilógie. Ak áno, tak veľmi slušný, ale je to biznis a nikto nepovedal, že nebude pokračovanie, že nezačne ďalšia trilógia alebo ďalšia prequel trilógia. V každom prípade hra naozaj stojí za to, a aj keď hrdinstvom motivovaná arkádová akcia môže vyzerať v aktuálnej generácii ako prežitok, možno je to práve to, čo trh potrebuje na oživenie. Minimálne to potvrdzuje predaj a kvalitu hru nespochybňujú ani recenzie.

Xboxové Halo sa teda ako vždy vydarilo, teraz dúfajme, že Microsoft spraví PC verziu buď čo najskôr alebo vôbec, lebo ako vieme, tam to nikdy nekončí dobre. V každom prípade fanúšikovia Halo sa môžu tešiť na sériu interaktívnych hier od Petra Jacksona a strategickú verziu Halo Wars od Ensemble Studios, tvorcov Age of Empires.

napísal saver 12.10.2007
Halo Combat 2
| HALO COMBAT 2