NHL 09

NHL 09

8.5

Pred sériou NHL sa nedá ujsť. Je tu rok čo rok so železnou pravideľnosťou. Je to stále ten istý hokej?

Rok sa s rokom zišiel a ako nie je v ľudských silách vyhnúť sa Sviatku všetkých svätých, jesennému náporu chrípky, zmene času z letného na zimný a vlastne ani tým Vianociam, tak nie je v silách hráča vyhnúť sa novému ročníku NHL. Teda vyhnúť sa dá, ale nedá sa nezachytiť a skôr, ako začnem vŕšiť ďalšie frázy na tému staronová NHL rok čo rok, zastavím sa sprudka, až mi spod korčúľ odfrkne ľadová strúhanka a kopnem si do EA.

Prečo aj nie, do EA sa dobre kope, veľký zlý vydavateľský moloch zabíjajúci kreativitu v hrách, továreň chrliaca ďalšie a ďalšie diely prefabrikovaných sérií, franchíza produkujúca videoherné bigmeky s ročnou dobou spotreby. Nič pre gurmánov, bezduchú hráčsku masu treba nasýtiť, novým futbalom, hokejom, golfom, americkým futbalom a tak ďalej. A už sa pohlavári v EA za hlavy chytajú, popolom si ich obsýpajú, tíško sa v kumbále vedľa zlatej kancelárie krčia, aj by sa od hanby prepadli, ale nie je kam. Alebo skôr nie, hráčsky folklór večných nespokojencov je im ľahostajnejší ako originalita v ich vlastných hrách. Vedia svoje! Nová FIFA sa predá, aj NHL a tak ďalej a budú to predaje, nad ktorými zostane rozum stáť.

Realizmus? Raz a navždy: zabudnime!

Kto si rok čo rok kupuje nový videoherný hokej a nový futbal a vôbec? V prvom rade fanúšikovia, kasta sama osebe - ľudia, ktorým naozaj záleží na aktuálnych štatistikách, špílmachri, čo zasvätili život drsným online matchom, žijú a dýchajú tým svojim videoherným športom a snívajú o profigamingu, na konzoliach ich je našťastie čoraz menej. To sú oni, všimnú si každučký detail, každú chybičku, lipnú na svojej vášni a dúfajú v dokonalý videoherný šport.

Kto ďalej? Sviatoční hráči spotrebitelia, športové videohry sú iba jedným z ich obľúbených žánrov, nič menej, nič viac. Nekupujú novú hru rok čo rok, počkajú, dajú si prestávku, ročník, dva, tri, štyri a keď už ich NHL 05 naozaj vyzerá staro, alebo sa naozaj objaví čosi, čo v tej ich hre nie je, kúpia si hru novú, aktuálnu. Neviem, len predpokladám, ale ak davy hráčov oboch skupín majú čosi spoločné, tak len to, že skutočný hokej, hokej tam vonku, na ľade, v korčuliach a chráničoch nikdy nehrali.

NHL 09
NHL 09 Podrazenie a hra vysokou hokejkou, 2 minúty pre oboch.
Podrazenie a hra vysokou hokejkou, 2 minúty pre oboch.

NHL 09 Šampión v gulečníku hokejistom.
Šampión v gulečníku hokejistom.

NHL 09 Lepší vlastenec ako bezgólová remíza.
Lepší vlastenec ako bezgólová remíza.

Lebo tí, čo skutočný hokej hrali, môže ich byť tak dvadsať, z oboch skupín, nikdy, NIKDY v kontextoch videoherného hokeja nepoužijú slovko realizmus. NHL 09 je videohra, takže nemá so skutočným hokejom nič spoločné. Ide o simuláciu športu, pri ktorej môžu bolieť palce, aj ruky, ale skutočné modriny sa vyskytnú len vtedy, keď človek v zápale hry preskočí kreslo, akože ide striedať a vypleští sa na plávajúcu podlahu.

Konečne nový hokej

Toľko k realizmu, inak je NHL 09 super, veľmi dobrá až výborná hra, ktorej sa dá veľmi ľahúčko podľahnúť, nepriamo úmerne k tomu, ktorý ročník NHL hral ten ktorý hráč naposledy, pričom prirodzene platí, že čím starší, tým je ten nový lepší. Ako nula päťke (rozumej – posledný virtuálny hokej, ktorému som naozaj venoval normálny herný čas je NHL 2005) sa mi NHL 09 javí ako výborná investícia, hra, ktorá má reálnu šancu vydržať uspokojovať moje hokejové videoherné nároky do roku 2013.

NHL 09 je dôstojným pokusom o syntézu hokejového simulátora a arkády, s dôrazom na čo najintuitívnejšie ovládanie – to stojí ako po minulé roky na koncepte nezávislého ovládania pohybu hráča (ľavá páčka) a hokejky (pravá páčka), pričom platí, že hra akceptuje tento fakt ako pri vedení puku, tak v útočných i obranných činnostiach. Práve s tými bol aj najväčší problém - keďže hrám predovšetkým preto, aby som sa zbavili agresivity (legálnym spôsobom bez trvalých následkov) - zvykol som brániť bodyčekmi a to už v NHL 09 nie je ten najspoľahlivejší spôsob. Možno už dávno nie, neviem, v 05 by som v troch ubránil aj Berlín.

Narazenia na mantinel síce ešte nepôsobili tak autenticky a efektne, avšak už k nim dochádza omnoho zriedkavejšie. Hrať telom a trafiť je jednoducho menej efektívne ako vypichovať puk, alebo nadvihovať súperovi hokejku. V hre samotnej to potom vyzerá tak, že hlavne v začiatkoch, kým si človek na nové ovládanie zvykne, ak sedí na trestnej lavici, tak zväčša za podrazenie alebo za hru vysokou hokejkou. Hákovanie funguje tiež a tiež sa hojne trestá.

V útoku je stick skill rovnako dôležitý, dokonca rozhodujúcou mierou ovplyvňuje pointu hry – strieľanie gólov. Jednak preto, že mierenie naozaj funguje, jednak preto, že pravou páčkou sa skutočne akoby strieľalo. Hra sa navyše vraj učí, a asi to naozaj funguje – v NHL 09 takmer chýbajú schematické situácie, z ktorých automaticky padajú góly. Bránil som bodyčekmi, skórovával strelami z prvej, to je ale preč. A chýba tlačítko na zrýchlenie a prihráva sa stále veľmi presne, hoci znova inak, ako som bol zvyknutý.

NHL 09

V nastaveniach hry, prístupných priamo zo zápasu sa dá ovládanie síce zmeniť tak, aby bolo tradičnejšie, odporúčam však ponechať pôvodné nastavenia a zvyknúť si, hra je tak technickejšia, menej predvídateľná a v konečnom dôsledku zábavnejšia. Chvíľu to samozrejme trvalo, ale pôžitok z hry trocha nepohodlia spoľahlivo kompenzuje. Prednastavené ovládanie je totiž skutočne funkčnejšie, možno najfunkčnejšie, aké sa dosiaľ v sérii objavilo a predovšetkým, naozaj intuitívnejšie.

Frustrujúci mačkopes

NHL 09 by sa toho asi dalo vyčítať viac, ak by som pocítil potrebu, že sa tak nedeje, má na svedomí skutočnosť, že hra sama ma veľmi bavila a ak sa stávala problematickou, či priamo frustrujúcou, tak nie počas samotných zápasov, ale v pasážach medzi nimi. Okrem online módu sú ťažiskovými módmi už tradične turnaje a sezóna (Dynastia) a keďže NHL 09 chce ich prostredníctvom ohúriť aj implementovaním akýchsi RPG prvkov a prvkov typických pre žáner manažérov do štruktúry hry, na môj vkus veľa času treba tráviť simulovaním dní v kalendári, keď sa v sezóne nehrajú žiadne zápasy. Priveľa klikania, navyše vzhľadom k primárnej podstate hry - hraniu virtuálneho hokeja – zbytočného. Rozporuplne z tohto hľadiska pôsobí aj prienik manažovania priamo do zápasov – nejde len o striedania, ale treba aj meniť taktiku v priebehu hry. To síce na jednej strane znova zvyšuje jej autentický rozmer, na druhej však odvádza pozornosť a rozptyľuje herný zápal. Ale inak spokojnosť, a veľká, a to najlepšie na hráča stále čaká.

Hokej ako adventúra a FPS?

Modrí už vedia, vlastne nie, FIFA hráči vedia, v NHL 09 sa objavil celkom nový mód, vzhľadom k hokeju nový, vo FIFA je tradíciou od minulého roka – mód Be A Pro, svojim spôsobom hra v hre – simulátor kariéry jedného konkrétneho hráča, pravého krídla, ľavého, obrancu, brankára a tak ďalej, záleží od voľby. Netreba viac hrať hokej ZA tým, ale PRE tím sa ide hrať, v móde, ktorý robí z NHL 09 mix adventúry a FPS, nech to znie akokoľvek bizarne. Be A Pro stojí na tom, že sa v zápale hry neprepína z hokejistu na hokejistu, stále ovládate toho istého, jedného, vás, vodíte ho na striedačku, do ohňa pred súperovou bránkou, pred domácou, jednoducho tam, kde treba a kde sa má hráč ako súčasť tímu práve nachádzať.

Kým som nevyskúšal, nepredpokladal som, že to bude až taká prča, napriek priam začiatočníckym brvnám problémov, ktoré tento mód hádže hráčom pod nohy. Najväčším je asi strata orientácie na ihrisku, „adventúrová“ kamera zavesená za hráčom (zo zlých možností snímania hry v tomto móde nakoniec naozaj tá najmenej zlá) lieta spolu s ním od brány k bráne, prihráva sa skôr intuitívne ako s rozmyslom, a aj keď hráča na ľade navigujú do optimálnej pozície modré šípky, kým si zvykne, má čo robiť, aby vôbec trafil na striedačku.

NHL 09
NHL 09 Aha chlapci, toto je puk.
Aha chlapci, toto je puk.

NHL 09 Cifrovaný odzemok z ľudových tancov podpolianskych.
Cifrovaný odzemok z ľudových tancov podpolianskych.

NHL 09 Nahá Pamela na ľade, publikum sa díva jej smerom.
Nahá Pamela na ľade, publikum sa díva jej smerom.

Ale potom to príde, obranca vás nájde na modrej zázračnou priečnou prihrávkou, ktorá len tak tak neprejde cez dve čiary, zachytíte ju v momente, keď už ste nabrali rýchlosť, stačí elegantná kľučka, a pred vami už nestojí nikto, len vydesený gólman v súperovej klietke. Rútite sa proti nemu, zväčšuje sa, naoko, ale s každým ďalším pohybom korčule po ľade akoby sa psychicky zmenšoval, až je nakoniec celkom malý, takže stačí aj poriadne nemieriť a už mu z vrchnej siete zostreľujete fľašku s Isostarom.

PARÁDA!

Ešte aj to sedenie na lavičke, po vydarenej, aj po nevydarenej akcii má svoje čaro. Už sme o tom vraveli, videoherný hokej ani nemôže byť o realizme, ale toto má k nemu aspoň pocitovo najbližšie. Som pasívna povaha, navyše tučko, takže kľuďas, preto nie som v Be A Pro útočníkom, hoci som to skúsil. Moja voľba je brankár, začal som na farme a kým som vychytal prvú nulu, trvalo to dlho, ale nie tak dlho, ako ma bude baviť tým brankárom byť.

NHL 09 je dobrá hra, s módom Be A Pro vynikajúca, česká lokalizácia je milý bonus, ktorý potešil, ale to je vlastne jedno. NHL 09 je totiž hokejová videohra, ktorú sa nezdráham odporučiť ku kúpe, pokiaľ vás videoherný hokej niekedy bavil, alebo stále baví, alebo ho chcete len skúsiť. Naozaj dobrá voľba. Čo sa mňa týka, do roku 2013 mám o hokej postarané.

napísal pinkie 23.10.2008
NHL 09
| NHL 09