SACRED 2: FALLEN ANGEL

SACRED 2: FALLEN ANGEL

6.5

Sacred 2 je tu a ženie sa v ústrety húfom nepriateľov. Povieme vám, aký bude lov.

O Sacred 2 sa hovorí už od roku 2005. Predchodca tejto hry bol jednou z mála akčných RPG, ktoré mali kritici odvahu porovnávať s legendárnym Diablom. Na dvojku sa preto čakalo s istými očakávaniami. Padlý anjel konečne priletel a my sme sa mu zblízka pozreli na perute a zhodnotili jeho let.

Pekné intro vám predstaví všetkých šesť hrdinov, za ktorých môžete absolvovať kampaň svetla alebo tieňa. Samozrejme, majú odlišné zručnosti a spôsob boja a okrem toho im môžete dať do vienka unikátny dar od vami vybraného boha. Sortiment božstiev aj prístup ku kampaniam závisí od výberu postavy. Zatiaľ čo „serafínka“ môže absolvovať len ťaženie za stránku dobra a vybrať si z trojice patrónov, inkvizítor je predurčený len na kampaň tieňa, kde mu asistuje iná trojica. Naproti tomu najunikátnejší hrdina hry, strážca chrámu, má prístup k obidvom kampaniam a všetkým bohom.

Unikátom je už preto, že sa vymyká tradičnému poňatiu fantasy hrdinu RPG. Nie je to preto, že má vzhľad ako egyptský bôžik Anubis, teda šakalia hlava na ľudskom tele, ale predovšetkým kvôli jeho moderným zručnostiam, technologickým doplnkom a používanej výbave. Už v úvode páli po nepriateľoch strely z mechanickej ruky, zatiaľ čo tou druhou doklepne odvážlivcov, čo sa mu dostanú na telo. To však neznamená, že je zvlášť silný. Rozhodne dojmom väčšieho siláka na mňa zapôsobila serafínka či dryáda. Druhá spomínaná ma očarila aj svojim sexi zadočkom, takže som sa po počiatočných testoch postáv trvalo upísal radšej jej. Obtiažnosti sú tri, bronzová pre bežných hráčov, strieborná pre väčších machrov a hard pre tých, ktorí si totálne dôverujú. Po prvom úmrtí je totiž s postavou definitívny koniec.

Každá postava začína na inom mieste, ale v totožnej lokalite, čiže ako sa hovorí, čo by kameňom dohodil. Dokonca aj mnohé vedľajšie úlohy a to pre ťaženia tieňa aj svetla, sú rovnaké. Hlavný dej vás postupne naviguje z jedného kľúčového miesta na druhé. Spravidla s niekým hodíte krátku reč a ide sa ďalej, pričom po každom kroku máte na krku kopu nepriateľov. Hoci úloh je v hre viac ako dosť, nečakajte vetvené dialógy ani veľkú rozmanitosť. Váš kontakt s NPC postavami sa obmedzuje na prečítanie ich reči a akceptovanie alebo odmietnutie novej úlohy. Okrem zabíjania vybraných kreatúr budete robiť poslíčka a pomerne často môžete zachraňovať stratené paničky či mešťanov. Po akceptovaní úlohy vám lezú za zadkom dovtedy, kým ich „nedoručíte“ na miesto určenia a nesplníte záväzok. Ale aspoň sa hodia na upútavanie pozornosti nepriateľov, ktorí za nimi radostne poskakujú. Občas vás takto môže sprevádzať aj vojak, u ktorého zvolíte, či vám bude asistovať v boji mečom, alebo lukom.

Sacred 2: Fallen Angel
Sacred 2: Fallen Angel Strážca chrámu je atypickou postavou.
Strážca chrámu je atypickou postavou.

Sacred 2: Fallen Angel Tak tento vyvolaný krásavec spôsobuje viac starostí ako úžitku.
Tak tento vyvolaný krásavec spôsobuje viac starostí ako úžitku.

Sacred 2: Fallen Angel Sexi nôžky neskúsenej serafínky.
Sexi nôžky neskúsenej serafínky.

Nepriatelia sú fakt nepríjemní, vidia vás zďaleka a dlho prenasledujú, keď sa pokúsite o útek. Často si všimnete rôzne kreatúry, ktoré bojujú medzi sebou. Keď vás však spozorujú, šarvátky idú stranou a všetci spoločne sa sústredia na rozbitie vašej lebky. Inteligencia protivníkov je solídna a tak je to aj so spriatelenými postavami. Keď za sebou dotiahnete kopu nemŕtvych, divokých svíň či harpyje, stráže bez váhania tasia zbrane a dokonca niekedy aj privolajú ďalších zbrojnošov. Lokality sú miestami doslova prehustené kadejakou pliagou, čo by u akčnej RPG vôbec nemalo byť na škodu. No keďže na každého jednotlivca potrebujete niekoľko zásahov alebo striel (a to ešte niekedy miniete), boje sa stávajú zbytočne zdĺhavými až deprimujúcimi. Často je to tak, že aj keď sa budete chcieť pohnúť kliknutím myšou, spravidla na dané miesto vkĺzne nepriateľ a tak ho nechtiac označíte ako nový cieľ útoku. Prípadný útek alebo obiehanie okolo vášho cieľa je teda veľa krát nemožné. Najistejším spôsobom zostáva slimačie tempo a vyčistenie každého metra pôdy, na ktorý vstúpite. A takto hra výrazne stráca na dynamike.

Vtedy je ideálne použiť zázrak daný od vášho boha, teda ak ste si zvolili ten správny. Možnosť raz za čas vyliečiť seba aj prípadných spojencov mi pripadal zbytočný. Na to môžete použiť elixíry, prípadne osobné zručnosti. Vyvolanie démona, čo vám umožni boh Ker, sa tiež míňa účinkom. Obrovský „satanáš“, ktorý sa zjaví na scéne, síce niekedy niekoho odpraví, ale keď mu nepriatelia utečú, dostanete po hube aj vy. Za zabitia vám neprináša žiadne skúsenosti, žije, kým ho niekto neeliminuje (čo je ojedinelé) a tam, kde ste ho zanechali, vás vždy, keď pôjdete okolo, pošteklí nechtíkom. O čo lepšia je svetelná explózia boha Lumena, ktorá najprv ochromí a vzápätí zničí všetky kreatúry vo vašom okolí. A vy sa už len radostne prizeráte, ako vám behom krátkeho okamihu naskočia krásne skúsenosti za zabitie tucta obetí.

Božia sila samozrejme nie je jedinou schopnosťou hrdinu. Každá postava má tri série osobných bojových síl, ktoré sa navyše dajú zoskupovať do komb. Nové prvky získate bez ohľadu na úroveň postavy, aplikovaním patričnej runy. Tak sa naučíte nový kúsok, alebo ak už je známy, vylepšíte ho. Runy najčastejšie vypadávajú popri iných predmetoch z nepriateľov. Samozrejme, často nebudú určené pre vašu postavu. Vtedy ich môžete zaniesť do mesta k majstrovi, ktorý vám za zbierku iných rún a doplatok vytvorí presne takú, ako potrebujete. Tak to prebiehalo už v prvej hre Sacred.

Sacred 2: Fallen Angel
Na koni sa dá nie len jazdiť, ale aj bojovať...

Získané bojové sily sa ešte ďalej modifikujú. Stačí ich často používať, respektíve sa naučiť a zvyšovať súvisiace hodnoty zručností (za body pri zvýšení úrovne), čo je vlastne súbor pasívnych vlastností hrdinu. Zahrňuje zdokonalenia s rôznymi druhmi zbraní, bonusy pri jazde na koni, rýchlejšiu regeneráciu bojových síl, možnosť vylepšovať výzbroj aj bez kováča a sprístupnenie doplnkových možností. Každá bojová sila môže mať tri zo šiestich dostupných modifikácií. Napríklad pri schopnosti dryády vystreliť niekoľko šípov súčasne, na prvom stupni zvolíte buď väčší počet šípov pri výstrele, alebo vyššie poškodenie. Na druhom stupni zásah odhodí nepriateľa, alebo mu spôsobí krvácajúcu ranu. Na treťom stupni strieľate na všetky strany, alebo šípy preletia cez niekoľko nepriateľov. Ďalší vplyv na parametre hrdinu má správne investovanie bodov do tradičných atribútov ako je sila, či vitalita.

Inventár hrdinu obsahuje priestor na ukladanie bežných a jedinečných vecí s bonusmi. Ich kvalita je zrejmá podľa farby názvu predmetu. Majú aj ochranu pred elementárnym poškodením. Používané prstene a brnenia sa zobrazujú na makete postavy. Používané zbrane vidíte v dvoch oknách priamo na  obrazovke a podobne, ako bojové sily a kombá, ich môžete obmieňať a prepínať.

Sacred 2 sa môže pochváliť skutočne rozsiahlymi lokalitami, ktoré detailne vidíte spolu s vyznačenými úlohami na veľkej a malej mape a minimape. Po úmrtí alebo načítaní hry sa hrdina znovu oživí pri posledne aktivovanom obelisku. Na rýchly presun z jednej vzdialenej lokality do druhej slúžia portály, ktoré treba najprv aktivovať. Na rozdiel od obeliskov je ich však v krajine výrazne menej. Postup urýchľujú aj pojazdné zvieratá. Tak, ako už predtým, sú tu kone, pre každého hrdinu bez rozdielu. Zvyšuje sa im úroveň spolu s hrdinom a prinášajú bonusy nie len v podobe zrýchlenia, ale aj obranných bonusov. Okrem toho má každá postava špeciálne zviera, ktoré si osedlá po splnení úlohy, začínajúcej pri kolónii orkov. Napríklad serafínka sa vozí na tigrovi, iknvizítor na obrom pavúkovi, strážca chrámu má futuristický stroj mobiculum.

Sacred 2: Fallen Angel
Sacred 2: Fallen Angel Medzi veľkolepými miestami je aj tento amfiteáter.
Medzi veľkolepými miestami je aj tento amfiteáter.

Sacred 2: Fallen Angel A boh povedal: Buď svetlo! . A nepriatelia ľahli k zemi.
A boh povedal: Buď svetlo! . A nepriatelia ľahli k zemi.

Sacred 2: Fallen Angel Aj pri takýchto malých šarvátkach sa zdržíte dlho, pretože na každého treba veľa šípov.
Aj pri takýchto malých šarvátkach sa zdržíte dlho, pretože na každého treba veľa šípov.

Multiplayer umožňuje hrať ťaženie piatim účastníkom, vo voľnej hre a PvP sa môže stretnúť až šestnásť jedincov a to je príjemné. Poteší aj fakt, že tvorcovia popri online režime neopomenuli lokálnu sieť. Silnou stránkou hry je určite grafika. Zrejme práve animáciám a spracovaniu lokalít venovali tvorcovia najviac času. Od lúčnych kvetov, stromov, povrazových mostov nad hlbokými priepasťami, až po kvetináče na oknách domčekov, do ktorých môžete vstúpiť, v husto osídlených mestách. Drobné predmety aj kolosálne stavby, vrátane amfiteátra (ktorý sa tiež objavil aj v jednotke), všetko vyzerá úchvatne, postavy  sú tiež rajcovné, až na niektoré pohyby. Všetko to môže vyzerať ešte lepšie pri použití tretieho DVD, ktoré je súčasťou zberateľskej edície. Prináša hlavne masívne grafické úpravy, plus niekoľko menších vylepšení. Skrátka oči sa majú na čo pozerať. Ale hoci územia sú rozsiahle a je v nich všetko možné, rozhodne by sa hodila väčšia rozmanitosť prostredí. Bodlo by aj ozvučenie viacerých postáv pri dialógoch, ale inak sú zvuky ok.

Oči však nevidia len lichotivú grafiku, ale aj menej lichotivé chyby, ktoré sa nedajú prehliadnuť. Je ich nespočetné množstvo aj po aplikovaní niekoľkých patchov. Tvorcovia majú evidentne rovnaký problém, ako bol v pôvodnej hre Sacred, kde sa dokonca cez jeden kľúčový úsek vôbec nedalo prejsť. Dvojka sa rovnako degraduje hrubými závadami. Občas uvidíte postavy trčiace do pol pása v zemi, alebo poletujú vo výške, hoci by mali stáť na zemi, mŕtvi si neraz „odmietajú ľahnúť". Nepríjemnejšie sú neviditeľné prekážky priamo na ceste, ktoré musíte obísť. Vrásky na čele mi spôsobilo zmiznutie koňa po vstupe do jaskyne. Potom som darmo pískal, už neprišiel. Pri novom vstupe do hry ma schladila moja postava, ktorej zmizli všetky veci, čo mala na sebe. Ale aspoň sa mi zjavil stratený kôň, lenže... zostal zaseknutý pri monolite a bol nepoužiteľný.

Hoďte do mňa kameňom, ale nemôžem tento titul ohodnotiť vysokou známkou. Nepredpokladal som, že Sacred 2 zosadí z trónu staručkého Diabla, ale chuť zahrať si, bola. Pri postupe ju nahradila letargia, ale akceptoval som, že hra až na pár kozmetických vylepšení neprináša vôbec nič nové. Pri sterilných úlohách a bojoch s húfmi nepriateľov, o ktoré síce v akčnej RPG hlavne ide, ale v tomto prípade mi pripadali asi ako neposolená polievka, ma už začala zožierať nuda. A po objavovaní početných technických nedostatkov opadli zbytky nadšenia z tejto hry. Miestami som sa lepšie bavil pri titule Legend: Hand of God, ktorý síce nebol nič extra, ale nik to ani neočakával. Naopak v prípade Sacred 2 očakávania boli a rozhodne sa nenaplnili. Škoda.

Sacred 2: Fallen Angel
Sacred 2: Fallen Angel Lietajúca spoločníčka v úzadí bohužiaľ nie je zďaleka ojedinelou technickou chybou hry.
Lietajúca spoločníčka v úzadí bohužiaľ nie je zďaleka ojedinelou technickou chybou hry.