RESISTANCE: RETRIBUTION

RESISTANCE: RETRIBUTION

8.0

Narastajúca popularita frančízy Resistance vydláždila cestu spin-offu pre PSP, podobne ako to stalo u God of War.

Recenzia na PSP verziu

Narastajúca popularita frančízy Resistance vydláždila cestu spin-offu pre PSP, podobne ako sa to stalo u God of War. Zasadený medzi oba diely FPS akcie sa snaží vyplniť medzery, doplniť informácie, ale hlavne rozpútať konflikt na úplne inom fronte, v úplne inom štýle. Resistance: Retribution ponúka solídnu story naprieč singleplayerom s dostatočnou variabilitou a výdržou a mohutný multiplayer komponent, ktorý sa síce nemôže rovnať s PS3 proťajškom, ale pohodlne možnosťami prekonáva doterajšiu PSP produkciu a svoje má čo povedať aj konzolovým hrám.

Resistance: Retribution je v prvom rade 3rd person akciou s kamerou zavesenou nad ramenom Jamesa Graysona, nového hrdinu odboja. Pre sériu neobvyklé, pre autorov Dark Mirror a Logan's Shadow, dvojice vynikajúcich dielov Syphon Filter, samozrejmé. Minulosť ich dohnala, Retribution má so špiónskou sériou až príliš veľa spoločného. Od ovládacej schémy, cez recyklovanie zvukov previazaných na prácu so zbraňami až po identický zameriavací kurzor, zbieranie tajných dokumentov a odomykanie bonusov. Hra má však svoje vlastné, rýchlejšie tempo a aj z tohto dôvodu sa v hre objavuje niečo ako pomocná ruka pri zameriavaní.

V Retribution nie je veľa času na schovávanie, naraz na scéne sa pohybuje oveľa viac nepriateľov, ktorí z vás chcú spraviť ementál. Aim Assist oceníte hlavne u vzrastovo menších príšerkách. Ale o nich neskôr. Okolo hlavného zameriavacieho kríža je vyznačený zorný uhol, do ktorého ak dostanete nepriateľa, hra sa naň prilepí a vy môžete pohodlne stlačiť kohútik. Takáto automatizácia funguje pri dvoch, nanajvýš troch Chimérach, ak sa k tomu pripletú napríklad Titani a niekoľko dron, tak hra nielenže nevie vybrať najbližšie stojaceho nepriateľa, ale pri strafovaní si ciele ľubovoľne prepína. Inými slovami, ak máte naládovaný raketomet a chcete ním odpraviť Titana, tak krok vedľa prepne cieľ, a vy cenný náklad pošlete vyškerenej Chimére do ksichtu.

Resistance: Retribution
Resistance: Retribution Okrem bossov najsilnejšia jednotka v hre - walker Hammer.
Okrem bossov najsilnejšia jednotka v hre - walker Hammer.

Resistance: Retribution Mód Infected zmení vizáž hrdinu a oblečie ho do uniformy Nathana Halea.
Mód Infected zmení vizáž hrdinu a oblečie ho do uniformy Nathana Halea.

Resistance: Retribution Ženské Chiméry skosí iba headshot.
Ženské Chiméry skosí iba headshot.

Run & gun

Pomocník pri mierení dokonale funguje pri Leaperoch či dronách. Takýmto spôsobom zaručene vybielite miestnosť od pavúčich potvor alebo lietajúcich strojov. Jeho ďalšou slabinou sú ženské verzie Chiméry s explodujúcimi hlavami. Ak im palicu nezostrelíte, vybuchnú pri vás. U nich platí iba jedna taktika, priblížiť si pohľad a snažiť sa presnejšie zamerať ich hlavu. V tomto móde nefunguje Aim Assist, ktorý na druhej strane plodí príliš rýchlych a presných nepriateľov.

Grayson nedokáže šprintovať a tak sa musíte spoliehať na cover systém. Postava sa prilepí k akejkoľvek prekážke, ale keďže gro hry nie je o prestrelkách z relatívneho bezpečia krytia, ktoré sa dá aj zničiť, budete musieť často meniť aj svoju pozíciu kvôli variabilnému zloženiu vĺn nepriateľov. Tu sa k slovu dostáva správne používanie zbraňového arzenálu a pochopiteľne aj prečítanie protivníkov. V Resistance: Retribution nájdete všetky kúsky, ktoré poznáte z konzolových proťajškov. Základné útočné pušky Bulleye a Carbine dopĺňa rotačák, raketomet, Auger, brokovnica, sniperka či granáty.

Na môj vkus sú však poddimenzované, brokovnica nemá správny zvukový prejav a je účinná iba ak stojíte pri nepriateľovi, Auger, ktorý dokáže strieľať aj cez steny alebo rotačák, potrebujú celý zásobník na skosenie obyčajných Chimér. Ako keby mali zvýšený rozptyl pri boji na väčšie vzdialenosti. Všetky zbrane majú pochopiteľne aj sekundárny mód streľby, ktorý vám neraz zachráni krk. Brokovnica pľuje dva projektily, sniperka spomaľuje čas, rotačák zase aktivuje štít. Najpoužívanejšou zbraňou sa stane jednoznačne puška Bullseye, ktorá dokáže chargovať strelu do podoby letiaceho kotúča, ktorý sa odráža od stien a dokáže odrovnať dvoch nepriateľov naraz.

Som infikovaný

Aj keď pomocník pri mierení hovorí niečo iné, Resistance: Retribution nie je prechádzkou ružovým sadom. Lekárničiek na doplnenie zdravia je dostatok, ale checkpointov zase po menej, navyše sa na nich neukladá pozíciu, na to pozor! Hra bola nadizajnovaná pre dva typy ovládania s dvomi typmi obtiažnosti a je to na nej poznať. Vybrané pasáže sú extrémne ťažké, iné zase prejdete s prstom v nose a v záverečných leveloch by sa určite uživili niektoré prvky Infikovaného módu.

Resistance: Retribution

Stačí prepojiť handheld s PS3 hrou Resistance 2, aktivovať infekciu a Retribution zrazu naberie nový rozmer. Hlavný hrdina má superschopnosti (dopĺňa sa mu zdravie, vie dýchať pod vodou), je vybavený špičkovým koltom Magnun s explodujúcimi projektilmi a čo je najlepšie, celú hru môžete hrať pomocou DualShocku aj s vibráciami! Hranie je tak jednoduchšie, pohodlnejšie, naberá iný spád vďaka novým dialógom, ale zamerať a zabiť malé potvory stojí niekoľko zásobníkov. Infekcia sa po vypnutí PSP vytratí a ak chcete hrať s klasickým gamepadom, musíte mať PSP s PS3 konštantne prepojené USB káblom.

Retribution ťaží z prepojenia najviac, výmena dát totiž nie je obojsmerná, takže do Resistance 2 nepribudne ani obyčajný artwork. Čo sa týka bonusového obsahu, ten je v Retribution nesmierne bohatý. Zbieranie klasických dokumentov vám poodkryje pozadie príbehu, zoznámi bližšie s postavami a novou rasou Cloven, ktorá kooexistuje s Chimérou a parazituje na mŕtvych telách. Ak sa vám ich podarí nazbierať všetky, odomknete si štyri nové zbrane, vrátane spomínaného Magnunu. No a potom sú tu ešte skill pointy, ktoré získate napríklad za 9 headshotov či vybielenie úrovne len pomocou brokovnice. Veľká škoda, že podmienky na splnenie týchto miniúloh spoznáte až po dohraní kampane a nie počas nej. Motivácia na znovuzahranie pramení predovšetkým z bonusov.

Sám vs svet

Retribution predstavuje nového hrdinu, Jamesa Graysona, čiernu ovcu odboja, ktorý v úvode musí popraviť svojho infikovaného brata. Poháňaný osobnou pomstou sa vrhá do samovražedných akcií, je niekoľko krát degradovaný a odsúdený na smrť. Odboj si však bez jeho pomoci nepomôže a zničenie centier na konvertovanie nových posíl Chiméry by nebolo možné. S Graysonom vyčistíte najskôr Rotterdam, potom sa presuniete do Bonnu a celé ťaženie vyvrcholí v meste s Eifelovou vežou.

Náplň 20-ky misií je pre akciu štandardná, tu a tam zatiahnete páku, ale skôr sa budete starať o prežitie. Občas budete brániť kolegu, odstreľovať na diaľku útočiace jednotky, zaplávate si pod vodou a zajazdíte na walkerovi. Variabilita je druhé meno singleplayer kampane, výborne odsýpa, stále vás tlačí vpred a prakticky vás nenechá vydýchnuť. Príbeh je rozprávaný početnými cut-scénami a pomocou statických dobových fotografií v štýle prvého dielu Resistance. Komu by nestačila približne 10 hodinová kampaň, je tu offline a online multiplayer pre 8 hráčov, v ktorom bojujú členovia francúzskeho odboja Maquis a nová rasa Cloven.

Resistance: Retribution
Resistance: Retribution Dvaja Titani, nič neobvyklé, hneď po nich určite príde ďalšia vlna vyškerených.
Dvaja Titani, nič neobvyklé, hneď po nich určite príde ďalšia vlna vyškerených.

Resistance: Retribution Hľadanie dokumentov a skrytých miest vám pomôže pochopiť nový konflikt.
Hľadanie dokumentov a skrytých miest vám pomôže pochopiť nový konflikt.

Resistance: Retribution Jazda v mechu je príjemným spestrením, obtiažnosť ani tu nepoľavuje.
Jazda v mechu je príjemným spestrením, obtiažnosť ani tu nepoľavuje.

Spomedzi štandardných módov CTF, FFA, TDM stoja za zmienku Containment – obsadzovanie strategických bodov a Assimilation. Obyčaný tímový deathmatch sa zmení, keď za každé zabitie člena odboju získate na svoju stranu nového člena. Z vyrovnaných tímov sa pomaly stáva svorka, ktorá poľuje na posledného preživšieho človeka. Multiplayer eviduje vaše výkony v štatistikách, získavate medaily a zvyšuje sa vám hodnosť. Retribution nemá bohužiaľ žiadne kooperatívne misie, no ponuka multiplayeru je bohatá a vyrovná sa aj konzolovým hrám.

Technickou stránkou sa Resistance: Retribution radí medzi top PSP tituly. Beží na rovnakom engine ako Syphon Filter, levely sú však väčšie, členitejšie a výtvarná stránka robí hru drsnejšou. A môže za to hlavne orchestrálna, monumentálna hudba, ktorá presne sleduje dianie na displeji a drasticky vylepšuje zážitok. PSP verzia sa drží svojej predlohy, ale predstavuje aj nové typy nepriateľov a nebojí sa viesť príbeh novou cestou, čím si vytvára priestor aj pre ďalšie spin-offy. Resistance: Retribution výborne vypĺňa udalosti medzi oboma PS3 dielmi, funguje aj samostatne, no ak sa rozhodnete ignorovať dokumenty, konflikt, motivácia hrdinu a ciele sa vám rozplynú pred očami.

Resistance: Retribution je obsahom napakovaná akcia, ktorá by rozhodne nemala ujsť fanúšikom série a všetkým, ktorí trávia hodiny v online priestore. Kampaň bohatá na bonusy nabáda k zvyšovaniu obtiažnosti, prekonávaniu výziev a zbieraniu skill pointov. Napriek tomu by si hra zaslúžila vybalansovať.

napísal spacejunker 26.3.2009
8.0
RESISTANCE: RETRIBUTION