ANNO 1404: DAWN OF DISCOVERY

ANNO 1404: DAWN OF DISCOVERY

8.5

Omamná vôňa Orientu

Ďalší výlet do minulosti pre všetkých milovníkov stratégií, zameraných hlavne na výstavbu a manažment, nás zavedie do roku 1404. Ak ste pripravení na zodpovedné úlohy spojené s výstavbou dobovej kolónie, nastúpte na loď a vydajte sa spolu s nami na cestu plnú objavov. Séria Anno je klasika, ktorá doposiaľ nesklamala a môžeme vám hneď prezradiť, že ani tentoraz to nie je inak. Napokon, výsledné hodnotenie určite jasne davá najavo, že Anno 1404 vnímame jednoznačne pozitívne. Takže už len zostáva obhájiť uvedenú známku a povedať, prečo je taká vysoká, prípadne, prečo nie je ešte vyššia.

Väčšina hráčov zrejme najprv ochutná kampaň, ale práve tá je najslabším článkom hry. Je síce rozsiahla, nie je v nej núdza o úlohy a stále sa v nej niečo deje, ale má viacero nedostatkov. Dej kampane sa točí okolo pripravovanej križiackej výpravy, kde väčšinu času robíte sluhu, ktorý skáče tak, ako páni pískajú. Všetko plynie dosť pomaly, čo je spôsobené aj tým, že sa v misiách postupne zoznamujete s dosť komplexným fungovaním hry a tak si tvorcovia dávajú na čas. Takže úloh je síce veľa, ale sú dosť banálne a vy zabíjate čas vyrobením nejakého tovaru, alebo budovy a pendlovaním s loďou od jedného z vašich nadriadených k druhému, kde odovzdáte komodity, odkaz, alebo len zreferujete, že ste vykonali, čo bolo treba. Čas v hre sa dá síce elegantne urýchliť, ale bezduché plávanie vlajkovou loďou hore-dolu po mape vás aj tak bude nudiť. Navyše v kampani narazíte na nepríjemný bug (ak nehráte už zaplátanú hru).

Výrazne zábavnejšie sú scenáre, ktoré sú orientované rôznym smerom, napríklad vyžadujú zameranie na boj, diplomaciu alebo ekonomiku. Úplnú voľnosť máte pri vlastnej generovanej hre, kde nastavíte všetko od počtu súperov, veľkosti ostrovov, až po prítomnosť korzárov, počtu populácie, materiálov a živelné pohromy. Úvod v každom režime a systém hry je rovnaký. Na počiatku spravidla vyplávate s vašou jedinou loďou a trochou surovín a musíte si nájsť ostrov, ktorý začnete kolonizovať. Po celý čas vám je k dispozícii domovský prístav a jeho lord, ktorý na vás, na rozdiel od iných pánov, nikdy nezanevrie a je vám prospešný. A to hlavne vďaka možnosti obchodovania.

Anno 1404: Dawn of Discovery
Anno 1404: Dawn of Discovery Organizovanie rytierskych turnajov vám u všetkých mocností zlepší reputáciu.
Organizovanie rytierskych turnajov vám u všetkých mocností zlepší reputáciu.

Anno 1404: Dawn of Discovery Obchodovaním získate nedostupné suroviny a zbavíte sa prebytkov
Obchodovaním získate nedostupné suroviny a zbavíte sa prebytkov

Anno 1404: Dawn of Discovery Kampaň je lineárna a fádna.
Kampaň je lineárna a fádna.

Sklady domovského prístavu sú cenným zdrojom potrebných surovín a predovšetkým náradia, ktoré je nevyhnutnou súčasťou pri výrobe všetkých budov. Kým budete schopní svojpomocne vyrábať nástroje, to chvíľu potrvá, takže možnosť získať ich takýmto spôsobom je vítaná. Okrem toho vás lord z času na čas požiada o láskavosť a za splnenie úlohy sa štedro odmení. Niekedy vás požiada o donášku tovaru, záchranu stroskotancov alebo vyhľadanie stratenej lode. Odmena je vo forme peňazí, tovaru a často aj priazne. Získané body cti vám umožnia odomknúť rôzne výhody. Napríklad sprístupnia v domovskom prístave nové komodity a dovolia zakúpiť špeciálne predmety ako vynálezy, ktoré zlepšia vlastnosti lode alebo urýchlia produkciu a tiež dary, ktorými zlepšíte vzťahy s krajinami Orientu. Takto sa dajú kúpiť aj semená plodín, ktoré inak nemusia byť prístupné na vašom ostrove, čiže by sa nedali dopestovať.

Na novom ostrove, hneď na pobreží, musíte najskôr postaviť skladisko. Výstavba v hre je okamžitá a nevyžaduje čas na zostavenie budovy, len dostatok surovín a náradia v zásobárni. Potom bude treba postaviť obytné domy, píly pre drevorubačov, tržnicu a rybársku chatrč a máte sľubný základ. Budovy je nutné spájať cestami, inak nebudú funkčné. Komodity automaticky transportujú káry z marketov, ktoré na kvalitnejších cestách fungujú rýchlejšie. V podobnom duchu prebieha aj ďalšia výstavba, avšak na rozdiel od iných budovateľských stratégií obsahuje omnoho viac komodít a vzájomne viazaných budov. Napríklad aby ste mohli vyrábať náradie, potrebujete postaviť baňu na železnú rudu, dielňu na spracovanie železa, ktorá zas potrebuje palivo z výrobne uhlia a napokon nástrojársku dielňu. Navyše tieto budovy sa dajú postaviť až v pokročilej fáze, keď sa v kolónii popri sedliakoch zabývajú už aj mešťania a to v dostatočnom počte. V ponuke je množstvo baní na bohatý sortiment surovín, farmy, dielne, opravovne, sklady, dekorácie, vojenské objekty, múry atď.

Vyššie spoločenské vrstvy sa v sídle objavia vtedy, keď splníte čoraz náročnejšie podmienky, aby mali dostatočný blahobyt. V prvom rade treba postaviť obytné domy, ktoré sa automaticky zlepšujú, keď je v okolí všetko potrebné. Najnižším vrstvám stačí jedlo, pitie a tržnica, potom už treba ukojiť náboženské chúťky vystavaním chrámu, zabezpečiť odevy, postarať sa o zábavné atrakcie atď. Získať niektoré suroviny bude problém, ale tie sa dajú doviezť od spriatelených mocnárov a hlavne z Orientu. Napríklad korenie.

Anno 1404: Dawn of Discovery
Diplomacia s mocnosťou východu a prístup k budovám Orientu sa získava takto...

Pri udržovaní dobrých stykov s východom si navyše môžete osvojiť typické orientálne budovy a získať aj prístup k novým surovinám a ich ťažbe. V podstate stačí nadviazať vzťahy s východným susedom a priviezť do jeho prístavu dar, ktorým si ho nakloníte a odvďačí sa vám možnosťou vystavať orientálne sídlo a prístupom k niekoľkým novým stavbám. Stále však bude mať svoj význam námorníctvo a obchodovanie prostredníctvom lodí, či už s domovským prístavom, alebo inými mocnosťami. Tak kúpite to, čo nemáte na svojich ostrovoch a zvýšite objem pokladnice predaním prebytkov. Obchodovať sa dá manuálne, naložením a vyložením tovaru z lode a v prístave sa tiež dá stanoviť, o nákup akého tovaru máte záujem. Dlhodobým praktickým riešením je stanovenie obchodných ciest prostredníctvom globálnej mapy. Okrem obchodovania sú hlavným zdrojom príjmu dane. Dajú sa korigovať, ale samozrejme, keď budete svojich občanov príliš žmýkať, budú nespokojní, začnú odchádzať, alebo rebelovať.

S obchodovaním súvisí diplomacia. Ak s niekým nie ste zadobre, samozrejme, že vám nepredá ani vňať z mrkvy. V horšom prípade vám dokonca začne útočiť na obchodné lode, alebo zaháji aj inváziu na pevnine. Vzťahy vylepšíte lichôtkami, platením tribútov, darčekmi, ale napríklad aj organizovaním rytierskych turnajov, za ktoré zinkasujete slušný počet bodov cti. Samozrejme, máte možnosť aj posielať urážky, vymáhať peniaze, alebo vyvolať vojnu, to vám ale počet bodov cti znižuje. Ak už dôjde k vojne, bude sa odohrávať na mori, aj na pevnine. Na vode sa ostreľujú vojnové lode, na pevnine môžete mať početné pozemné jednotky a obliehacie zbrane, dajú sa stavať tábory. Na obranu slúžia veže a hradby. Víťazí sa predovšetkým početnou prevahou a neočakávajte veľké taktizovanie. Napokon jedná sa primárne o budovateľskú stratégiu, kde je dôraz kladený na manažment zdrojov a ich využitie. Boje sú však príjemným spestrením hry a majú v nej právom svoje miestečko, hoci len ako prísediaci.

Hra v sebe ukrýva množstvo nenápadných doplnkov, ktoré spestrujú jej priebeh, okrem iného sa dostanete aj k hľadaniu pokladov, námorným bitkám s korzármi, neutrálnym budovám, ktoré je možné podrobiť. Situáciu vám skomplikuje tornádo, nevyspytateľní susedia, choroby a rebélie. Za úspechy sa vám odomykajú achievementy, extra budovy, tituly a portréty avatarov. Ubisoft pripravil aj online režim, lenže vlastne žiadny multiplayer, čo je veľká škoda.

Anno 1404: Dawn of Discovery
Anno 1404: Dawn of Discovery Ani v prístave to nie je vždy bezpečné.
Ani v prístave to nie je vždy bezpečné.

Anno 1404: Dawn of Discovery Mesto v plnej kráse a sile.
Mesto v plnej kráse a sile.

Anno 1404: Dawn of Discovery Romantický pohľad na lode pri pobreží.
Romantický pohľad na lode pri pobreží.

Ovládanie je úplne jednoduché a intuitívne. Budovy pohodlne vyberáte z menu a umiestnite v teréne. Úlohy potvrdíte odfajknutím návrhu s portrétom zadávateľa a zavŕšite rovnakým spôsobom. Dane stanovíte výberom obytného domu a posunutím ukazovateľa pri portréte občana. Pri jednoduchom obchodovaní stačí, ak potiahnete tovar z lode na budovu prístavu a naopak. Skutočne všetko sa vykonáva jednoducho, keď už viete ako. No keďže výuka v hre je trochu ťažkopádna, chvíľami sa potrápite, kým prídete na to, ako vykonať špecifické úkony.

Grafika nemá chybu, hlavne na výkonnejších strojoch, kde si vychutnáte aj efektné spracovanie vody aj so zrkadlením, z ktorej vyskakujú kosatky. Architektúra západu kontrastujúca so špecifickým štýlom orientálnych budov je pôsobivá, hlave keď sa pred vami rozprestiera mesto so stovkami budov a preplnené večne upracovanými ľuďmi. Všetko si to môžete pozrieť z nadhľadu alebo zblízka z viacerých uhlov pohľadu a pohodlne sledovať detaily mesta alebo prírodné scenérie. Ozvučenie a priestorový zvuk je „labúžo“ podobne ako na mieru ušitá hudba.

Anno 1404 patrí vo svojej kategórii k elite. Priaznivci manažmentu a budovateľských stratégií dostanú veľmi chutnú porciu zábavy. Achilovou pätou je nudná kampaň a absencia multipalyeru. A keďže hra obsahuje množstvo poprepájaných budov aj surovín a jedná sa o dlhodobý proces rozvoja, príležitostných hráčov môže taký komplexný manažment odradiť. Naopak skalní fanúšikovia žánru budú slintať blahom.

Anno 1404: Dawn of Discovery
Anno 1404: Dawn of Discovery Vyššie triedy obyvateľstva majú viac požiadaviek.
Vyššie triedy obyvateľstva majú viac požiadaviek.