EAST INDIA COMPANY

EAST INDIA COMPANY

5.5

Vybudujete najprestížnejšiu obchodnú spoločnosť

Máte radi more? Teraz nemyslím na čľupkanie sa na pláži niekde v dovolenkovej destinácii, ale plavbu loďou, ktorá sa hojdá na nepokojných vlnách ďaleko od pevniny. V hre East India Company si takýchto chvíľ užijete neúrekom. A nebudú to žiadne zaoceánske výlety, na morskej hladine si totiž budete zarábať na chlieb a pokúsite sa vytvoriť najprestížnejšiu obchodnú spoločnosť v Atlantiku. Máte na to?

Základom East India Company je jedna kampaň, hovoriť totiž o viacerých ťaženiach sa nedá, hoci je ich podľa názvu niekoľko. Majú totiž len kozmetické rozdiely, ktoré spočívajú v podmienkach výhry. Aj tie sú minimálne. Obvykle vyhráte, ak rezignujú konkurenčné spoločnosti, alebo si podmaníte všetky indické prístavy, prípadne splníte všetky stanovené misie. Náplň úloh spočíva v tom, že treba priviezť alebo odviezť stanovené množstvo určitých surovín, potopiť pár lodí, dobyť prístav alebo uspieť pri diplomatických rozhovoroch. Prostredie je vždy rovnaké. Pohybujete sa vo veľmi obmedzenom priestore v Atlantickom a Indickom oceáne hlavne pri pobreží Afriky a Indie. Celé sa to odohráva v rozmedzí rokov 1600 -1750.

Najprv si vyberiete krajinu, ktorá vám najlepšie „šmakuje“ a pod jej vlajkou sa budete plaviť na vlnách Indického oceánu. Potom by ste sa mali zoznámiť s domovským prístavom a zrejme v lodenici dáte príkaz na výstavbu novej lode. Vyberáte si zo zoznamu plavidiel, ktorý sa postupne rozširuje v závislosti od časového obdobia. Nové typy lodí navyše musíte odomknúť a to jednorazovým poplatkom, ktorý samozrejme nie je malý. Potom ešte platíte za každú loď, ktorá sa pre vás vyrobí. Rozdiely sú vo veľkosti plavidla, rýchlosti, úložnom priestore a výzbroji.

East India Company
East India Company Ostrieľaný kapitán má rôzne pasívne aj aktívne bonusy.
Ostrieľaný kapitán má rôzne pasívne aj aktívne bonusy.

East India Company K slovu sa dostane aj celkom slušná diplomacia.
K slovu sa dostane aj celkom slušná diplomacia.

East India Company Sortiment lodí je pomerne pestrý a postupne sa rozširuje.
Sortiment lodí je pomerne pestrý a postupne sa rozširuje.

Hotové lode čakajú v prístave a môžete ich začleniť do viacerých flotíl a tiež zmeniť ich názvy. Majú svojich kapitánov, ktorí získavajú úrovne a tiež pasívne a aktívne bonusy. Keďže ste obchodnou spoločnosťou, pred vyplávaním by ste mali zájsť na obchodnú stanicu a nakúpiť komodity. Nemusíte sa trápiť cenami, v Indii predáte všetko so ziskom, akurát niektoré s vyšším. Po opustení prístavu na globálnej mape jednoduchým kliknutím určíte miesto plavby, najlepšie prístav na východe. Tam predáte, čo ste doma nabalili a nakúpite to, čo na starom kontinente nemajú, teda korenie, porcelán, čaj a ďalšie veci. Nad každým prístavom vidíte ikonu, ktorá vám naznačí, s čím obchoduje. Cestou sa vaše lode automaticky zastavujú v iných prístavoch, aby dočerpali zásoby. Na automatiku môžete ponechať aj obchodovanie, v tom prípade ale už nebudete mať v hre veľmi čo robiť, jedine bojovať. Pri nastavení automatického obchodu totiž len stanovíte lodiam východzý a konečný prístav a nákup a predaj sa uskutoční bez akejkoľvek vašej asistencie. Lode dorazia do prístavu, vyhodia tovar, naložia nový a tak plávajú donekonečna, ak ich niečo neohrozí. Vám samozrejme rastú zisky.

V prístave sa ešte nachádza sklad a mestská hala a „u vás doma“ môžete vylepšiť úroveň budov a zlepšiť tak vyspelosť miest a získať nové výhody a doplnky. Všetky procesy v mestách prebiehajú veľmi jednoducho. Napríklad pri obchodovaní otvoríte tabuľku s loďstvom a z tabuľku s obchodnou stanicou. Potom myšou presuniete na palubu lode (alebo naopak) vybranú komoditu a obchod je uskutočnený. Pri premiestnení po desiatkach použijete ešte klávesu CTRL a pre naplnenie kompletnej lode do maxima SHIFT. Tým končí celá veda.

Spestrujúcim elementom je diplomacia s inými krajinami a spoločnosťami. V diplomatickom okienku vidíte, ako vás vnímajú susedia a aj dôvody, prečo to tak je. Napríklad viete, že Portugalsko vás veľmi nemá v láske, pretože ste im potopili dve lode. Vzťahy môžete vylepšiť tribútmi, dajú sa ponúknuť peniaze, navrhnúť pakty a aliancie, výmena artiklov a samozrejme aj vyvolať vojna.

Skôr či neskôr zistíte, že obchodovanie sa ani pri najlepšej vôli nezaobíde bez ozbrojených konfliktov. Napadnú vás lode konkurenčných spoločností, ale aj piráti. Dá sa zaútočiť aj na prístav, ale na to treba silnú flotilu. Pri boji v prístave čakáte na generovaný výsledok, pri kontakte lodí na mori môžete priamo koordinovať priebeh boja. Vtedy sa prepnete do režimu, kde pred sebou vidíte výrez územia a detailne animované lode, dokonca aj s posádkou. Bitky niekedy prebiehajú aj v noci. Hoci lode môžete ovládať dvojakým spôsobom, strategický ani akčný režim sa zásadne nelíšia. V podstate sa mení len spôsob ovládania lodí, kde buď primárne využívate myš alebo presúvate plavidlo klávesami. Inak sú možnosti rovnaké, teda určíte pohyb lode, muníciu a chvíľu, kedy vystrelia delá na pravoboku a ľavoboku.

East India Company
Manažment a obchodovanie sú jednoduché. Až tak, že v hre vlastne ani veľmi nemáte čo robiť.

Dá sa povoliť automatická streľba aj navigovanie pomocou AI. Tri druhy munície sú určené na zdemolovanie nosnej konštrukcie, ochromenie lode poškodením plachiet a žrdí alebo redukovanie posádky. Pri priblížení sa môžu lode zachytiť a prebieha kontaktný boj mužstva. Taktika pri námorných súbojoch je minimálna, vlastne ide len o vhodné presúvanie (pomalých) plavidiel a výber vhodnej munície. Navyše prepočty poškodení sú čudné, napríklad vaša ťažko ozbrojená loď delami nepotopí ani jednu z dvojice súperových ľahkých lodí, ktoré ju ale zatiaľ pošlú ku dnu s celkovo polovičným počtom diel. Rozhodne prepracovanejšie sú námorné bitky v Empire: Total War, ktorá sa ale zaoberá aj pozemnými bojmi a manažmentom.

Manažment v East India Company je dobrý, ale natoľko zjednodušený, že sa vyžaduje len minimálnu asistenciu hráča. To je v prípade obchodnej stratégie skôr na škodu. Námorné boje, ktoré by mali odviesť pozornosť hráča iným smerom a dopriať mu trochu adrenalínu, sú zas fádne. Príbeh je vlastne nijaký a celkovo hre chýba hĺbka a nejaký silný element. Nezachránia ju ani samostatné námorné bitky a multiplayer. Keď si to uvedomíte, do oka vám padne expanzia Pirate Bay, ktorú tvorcovia prinášajú priamo so základnou hrou. Veď hra za pirátov by skutočne mohla byť tou soľou, ktorú hra tak zúfalo potrebuje. Mohla by byť, ale bohužiaľ nie je. Prídavok nie len, že hru nijako zásadne neobohacuje, ale práve naopak.

Ťaženie za pirátov nič nepridáva, navyše odbúrava väčšinu vydarených pôvodných súčastí hry. Úplne ignoruje rozvoj prístavov a stavbu lodí a len okrajovo sa venuje obchodu, predávajú sa totiž len komodity z nepriateľských lodí. Hra za pirátov spočíva výlučne v prepadávaní plavidiel a konvojov a speňažení ich nákladu. Cieľ získať si postupne čo najväčšie bohatstvo je dosť suchý. Plavba s jedinou flotilou, kde máte spočiatku len jednu loď, o ktorú navyše nesmiete nikdy prísť, je strašne otupujúca. Stopovanie a naháňanie unikajúcich konvojov nuda. Nehovoriac o tom, že väčšina konvojov má na počiatku podstatne vyššiu bojovú silu, ako vaša „bárka“ a tak je lepšie niektorým sa vyhnúť. Skrátka, pirátsky záliv hru ukracuje aj o to málo, čím dokáže zaujať a je skôr na škodu. Je to prvý datadisk, čo si pamätám, ktorý do hry nič neprináša a ešte z nej aj uberá.

East India Company
East India Company Pirátsky datadisk je katastrofou.
Pirátsky datadisk je katastrofou.

East India Company Lode pri boji môžete sledovať z tesnej blízkosti.
Lode pri boji môžete sledovať z tesnej blízkosti.

East India Company Tri druhy munície poškodzujú nepriateľa rôznym spôsobom.
Tri druhy munície poškodzujú nepriateľa rôznym spôsobom.

East India Company neoslní ani grafikou. Jednoduché spracovanie globálnej mapy, s nenáročnými maketami lodí a miest, môžeme odpustiť. Detailný pohľad do prístavov, hlavne indických, je však veľmi chatrný, chýba akákoľvek pompéznosť a atmosféra. Námorné boje sú jediné, na čo sa dá ako-tak dívať, hoci tiež nič extra. Podobnú úroveň má aj ozvučenie. Výrazné slabiny hry sa ešte zreteľnejšie prejavujú pri porovnaní s konkurenciou. S obchodovaním na mori sa oveľa lepšie vysporiadal titul Anno 1404. A len zopakujem, že námorné boje dopadli oveľa lepšie v Empire: Total War. Navyše v prípade obidvoch uvedených hier tvorila námorná zložka len časť náplne, East India Company však nič iné neponúka a preto tomu mohla venovať viac pozornosti.

Titul East India Company zlyhal. Chýba mu hĺbka a atraktívnosť. Keby obchodovanie na mori tvorilo len časť hry, nemali by sme čo vyčítať, popri iných súčastiach by totiž obstálo. Lenže ako základná a okrem vlažných námorných súbojov jediná zložka, v tomto prípade nedokáže dlhodobo zaujať hráčov. Rozhodne nájdete viacero, aj čisto námorných stratégií, pri ktorých sa pobavíte oveľa lepšie.

napísal uni 17.8.2009
5.5
EAST INDIA COMPANY