ASSASSIN'S CREED II

ASSASSIN'S CREED II

9.5

Simulátor vraha má perfektné pokračovanie

Desmond uniká z Absterga a z Animusu len preto, aby bol opäť, no tentoraz dobrovoľne, vrhnutý do Animusu 2.0 u skupiny odpadlíkov. Objavili sa nové skutočnosti, ktoré vyšachovali Altaira z hry a za svoj nový cieľ spomienok je Desmondovi určený predchodca Ezio Auditore da Firenze. Obdobie: 15. storočie. Miesto: Florencia a priľahlé oblasti.

Zmien oproti predchádzajúcemu dielu tu nájdeme toľko, že prvý diel pôsobí ako chudobný príbuzný z Ulanbátaru. Všetko rúčkovanie a lezenie po domoch pôsobí ešte komplexnejšie a krajšie a Ezio už dokáže konečne plávať. Systém zostal obdobný ako v Assassin's Creed, no zmenila sa štruktúra a pridal obsah. Systém motivácie, príbehu a odmien teraz funguje dokonale a vy proste musíte mať všetky skryté predmety a budete lapať po každej novej informácii ako lopkár z Auparku, len aby vám niečo neušlo.

Príbeh je dávkovaný podobne chytro ako to možno poznáte zo seriálu Lost či Alias, respektíve čokoľvek od mága menom J.J.Abrams, kedy každý nový dôkaz a stopa vedú len k ďalším otázkam a vy proste musíte vedieť viac. Hlavná kostra vás sprevádza celou hrou, no na získanie podrobnejších informácií treba získavať (ukradnúť) skryté kódexové stránky roztrúsené v piatich mestách. Temné spomienky a odkazy v podobe zakódovaných znakov subjektu 16 nájdete rôzne poskrývané na strechách významnejších budov a stavieb. Tieto však nájdete len pomocou použitia Orlieho zraku. Testovací subjekt 16 chcel, aby pravda o Raji a tajomnom jablku nezostala utajená a predáva svoje vedomosti ďalšiemu subjektu, vám. Všetky odkazy sú ale zakódované do dobových obrazov, tematických fotografií, logických rotačných rébusov, matematických či logických obrazcov ako fibonačiho postupnosti alebo logickej postupnosti telies známej z IQ testov. Ak sa vám podarí dešifrovať všetkých dvadsať roztrúsených spomienok, splynú do jednej a vy pochopíte ultimátnu pravdu.

Assassin's Creed II
Assassin's Creed II Kôň nechýba ani v dvojke, no cestovaie kočom je rýchlejšie.
Kôň nechýba ani v dvojke, no cestovaie kočom je rýchlejšie.

Assassin's Creed II Na malom modeli vo vile môžete svoje mestečko upgradovať.
Na malom modeli vo vile môžete svoje mestečko upgradovať.

Assassin's Creed II Ááá smrad z kanálov, toto musia byť Benátky.
Ááá smrad z kanálov, toto musia byť Benátky.

Do podrobnej mapky sa tiež zapisujú hrobky hašašínov a ak sa vám podarí nájsť prístupový bod do všetkých šiestich, budete odmenení zbrojou vášho predka - Altaira. Okrem toho si môžete krátiť čas hľadaním roztrúsených pokladov, ktorých mapy zoženiete u miestnych umelcov a radi za mierny obnos zakreslia ich pozície do vašej mapy. Po objavení a synchronizácii na rozhľadniach sa sprístupňujú vedľajšie úlohy ako Nájomný vrah, Závod, Poslíček alebo Bitka. Väčšinou ide o úlohy, ktoré nesúvisia s hlavným dejom, no samozrejme výnimky potvrdzujú pravidlo.

Väčší dôraz je kladený aj na ľudí žijúcich v meste, ktorých teraz využijete viac ako v prvej časti. Ezio vie splynúť s davom rôzne pochodujúcich občanov, kde ho stráže ľahko prehliadnu, ku svojmu cieľu si môže najať skupinky bitkárov, zlodejov, či šľapiek, ktoré napadnú, okradnú alebo zaujmú svojím šarmom zvolenú skupinu stráží a Eziovi tak uvoľnia cestu bez boja.

Umelá inteligencia aj diverzifikácia nepriateľských vojakov urobila tiež poriadny kus cesty. Už žiadne bezradné postávanie vojakov, keď ste vyliezli na strechu. Teraz vás sledujú všade a pokiaľ vás stratia z dohľadu, pokračujú v pátraní v rádiuse niekoľkých desiatok metrov. S chuťou pichajú do stohov so slamou a iných miest, kde by ste sa mohli skrývať. Tých slaboduchších porazíte ľavou zadnou, no môžete im na zem hodiť zopár drobných a hneď zabudnú, koho prenasledujú. Hor sa rýchlo zbierať tento majetok, pokým ich chudobní obyvatelia nepredbehnú. V úzkej uličke tak vytvoria zápchu, cez ktorú sa nedostanú oddanejší (a lepšie zaplatení) prenasledujúci žoldnieri.

Agilnejší elitní vojaci si to však strihnú aj po strechách a súboj s nimi nie je med lízať. Dokážu dobre vykryť váš útok a jedinou možnosťou je ich odzbrojiť, použiť menšiu a rýchlejšiu zbraň (dýka) alebo sa ich pokúsiť napadnúť odzadu vyskakovacou čepeľou. Opakom k týmto súperom sú ťažkotonážne elitné stráže, ktorých útok nedokážete dlhodobo odrážať a treba im uskakovať. Hra v neskorších fázach veľmi rada kombinuje všetky typy bojovníkov a tak treba taktizovať koho a ako sa zbavíte skôr a treba hľadať vhodnú pozíciu.

Assassin's Creed II
Assassin's Creed II Z tohto ho asi bude ráno pekne bolieť hlava.
Z tohto ho asi bude ráno pekne bolieť hlava.

Assassin's Creed II Načo slúžia tieto tajomné pierka?
Načo slúžia tieto tajomné pierka?

Assassin's Creed II Nečakané zabitie skrytou čepeľou sa dá praktikovať aj spredu.
Nečakané zabitie skrytou čepeľou sa dá praktikovať aj spredu.

Arzenál zbraní sa preto rozšíril o neuveriteľnú paletu (v porovnaní s prvým dielom, samozrejme). Sú tu triedy mečov, ťažkých zbraní a dýk, vyskakovaciu čepeľ môžete rozšíriť na dvojitú (dvaja po tichu zabití nepriatelia naraz sa rovnajú dvojnásobnému dobrému pocitu vykonanej práce) alebo otrávenú (než obeť predvedie svoj bolestivý tanec smrti, vy už ste za rohom), púzdro vrhacích nožíkov sa dá rozšíriť až na dvadsať (navyše ich Ezio vie vrhnúť až na tri ciele z pokľaku ako ninja). Keď vám tečie do topánok, je k dispozícii dymová bomba, ktorá vám kúpi trocha času na únik. A v neposlednom rade pre vás Da Vinci vytvorí vyskakovaciu strelnú zbraň, ktorá na okolie pôsobí odstrašujúco a na zameraného smrteľne.

Ako keby toho už nebolo dosť, je ďalším novým elementom Villa Monteriggioni, čo nie je nič menšie ako vaše sídlo s malým mestečkom. Za patričný poplatok pre vás architekt zbuduje a vylepší predajne kováča, doktora, obchodíka s handrami či umením. S každým vyšším levelom týchto obchodov dostanete u predajcov väčšiu zľavu a ich renováciou prilákate viac turistov a pocestných, ktorí utratia viac peňazí do vašej kasy, takže potom prvotné okrádanie občanov o pár šestákov pre vás prestane dávať zmysel a otočíte tieto peniaze následne na novú lepšiu zbroj, zbrane, farbenie látky, lekárničky, jedy a hlavne na kúpu obrazov dobových populárnych umelcov, ktoré si zavesíte vo vile. Z rozbúraného zapadákova, kam sa dá okrem konského chrbta dostať aj pohodlnejšie s kočom, sa tak šmahom kúzelného prútika (a cca pol milióna minutých florintov) stáva atrakcia s mramorovými stenami široko ďaleko.

Uplay = Ufail? Assassin's Creed II je druhou hrou, ktorá podporuje systém ochrany cez Uplay (tou prvou je Silent Hunter 5). Určite ste oboznámení so systémom fungovania, tak to nebudem dlhometrážne rozmazávať. Nastolím len suché fakty spojené s hraním AC2. Hru som sa snažil registrovať pri druhom útoku hackerov na server Ubisoftu (ale kľudne je možné, že len všetci chceli naraz hrať a Ubi nás ťahá za nos), čo sa mi samozrejme nepodarilo a deň som musel čakať. Keď už sa mi podarilo registrovať, hra sa nevedela spojiť so serverom, nedali sa potvrdiť disclaimery ťahané zo servera a pri hľadaní príčiny na fórach tieto fóra skolabovali (asi som nebol sám). V hre sa môžete priamo napojiť na Uplay a stiahnuť si za získané U pointy niekoľko bonusov ku hre ako sadu wallpaperov (ktoré sú o ničom), rozšíriť sadu vrhacích nožov, či sprístupniť Altairove oblečenie alebo rodinnú kryptu.

Assassin's Creed II
Assassin's Creed II Aura značí splynutie s davom, v ktorom vás stráže nepoznajú.
Aura značí splynutie s davom, v ktorom vás stráže nepoznajú.

Assassin's Creed II Kurtizány pomôžu odlákať stráže.
Kurtizány pomôžu odlákať stráže.

Assassin's Creed II Ezio sa naučil konečne plávať.
Ezio sa naučil konečne plávať.

Aj táto služba priamo z hry zatiaľ dosť pokrivkáva a podarilo sa mi na ňu dostať zhruba tri krát z piatich pokusov. Pri samotnom hraní sa všetky sejvy synchronizujú a odosielajú. Nehrozí však katastrofický scenár, kedy po vypadnutí internetu sa hra zapauzuje, či dokonca vypne. Hráte v pokoji ďalej a pri obnovení spojenia sa uložené pozície odošlú. Ak sa ich nepodarí odoslať ani keď hru ukončíte, synchronizujú sa pri ďalšom spustení (takže sú niekde dočasne uložené na disku). Ak Ubisoft vyrieši tieto detské problémy so serverom, majú k dispozícii veľké kladivo na pirátov, ktoré títo len ťažko rozlúsknu. Iný problém je „spoľahlivosť“ internetových providerov u nás, resp. prípad kedy internetom nedisponujete vôbec. Jediným pozitívom na celom Uplay vidím to, že nemusíte mať DVD v mechanike.

Pokračovaniu simulátora zabijaka niet skutočne čo vytknúť, teda až na Uplay. Dostanete dokonca DLC, ktoré si konzolisti museli zaplatiť (Battle of Forli a Bonfire of the Vanities), ktoré predĺžia hernú dobu zhruba o dve hodiny na (pre mňa) celkových 22 hodín. Možno by som ešte vytkol nízku znovuhrateľnosť, resp. pokračovanie po dokončení hry, kedy krivka klesá strmo k zemi a ak ste vyriešili väčšinu problémov, tak už nemá čím ohúriť. Problémový sa ukázal aj Xbox 360 ovládač, ktorý hra priamo podporuje, no k mojej spokojnosti sa nedali konfigurovať niektoré tlačidlá (RT, LT) a tak som musel improvizovať s klávesnicou alebo meniť tlačidlá za pochodu. Nič tragické.

Na druhej strane autori zlepšili takmer všetko, čo sa dalo. Príbeh je strhujúci a svižný spolu s rozmanitými príbehovými misiami. Graficky vás očaria Benátky, no ostatné mestá im so svojou architektúrou nezostávajú nič dlžné. Vaše uši budú tiež pomasírované balzamom anjelských vokalistiek ako aj zborom a orchestrom, kedy jemné trilkovanie prechádza do hrmiacich liniek. Akrobatické zručnosti som ospevoval už pri jednotke a tu boli ešte vylepšené. Ak vás teda neodradí Uplay ochrana, tak kúpením AC2 si pripravíte výborný zážitok.

napísal fendi 19.3.2010
9.5
9.1