DRAGON AGE:ORIGINS - AWAKENING

DRAGON AGE:ORIGINS - AWAKENING

8.0

Čas drakov neskončil

Najlepšia RPG minulého roka ešte nepovedala posledné slovo a opäť povoláva do boja. Na obzore sa zjavili noví nepriatelia, na ktorých platí iba meč a kúzla. Nie je čas na oddych, treba zachrániť krajinu. Vytiahnite z komory brnenie a berte do ruky zbraň, na ktorej ešte nezaschla krv z minulých bitiek. Spolu s novou vlnou zla musíte precitnúť aj vy.

Hovorí sa, "Mier do času, vojna na veky". A Ferelden si mier, po páde veľkého zla, vlastne ani nemal kedy užiť. Krajina je vystavená novým silám temnoty, ktoré sa snažia dokončiť prácu svojho predchodcu. Na veľké prípravy nie je čas, všade sa bojuje, nikde nie je bezpečne. A všetci veria, že situáciu vyrieši nový vodca Šedých strážcov, ktorý prichádza do pevnosti Vigil’s Keep, aby obnovil rád. A hoci sa jedná o ostrieľaného hrdinu, ktorý má na chrbte bezmála 20 levelov, nebude to mať ľahké. Treba naverbovať nových členov a s hŕstkou verných chrániť neďaleké mesto, farmy a obchodníkov a popri tom ešte pátrať po sídlach nových hlavných záporákov.

Tentoraz sú totiž na čele temných hneď dvaja vodcovia, ale vo váš prospech hrá to, že medzi sebou veľmi nevychádzajú. Netreba však podceňovať ani kreatúru zvanú Matka ani prefíkaného Architekta, ktorého poslanie je dlho nejasné. A pozor si treba dávať aj na ich generálov, ktorí nie sú len bezduché poslušné bábky, ale uvažujú, koordinujú jednotky a dokonca vedia aj rozprávať. Popri tom si zmeriate sily s ďalšími vedľajšími bossmi, či už pokryteckou barónkou v bažinách, spektrálnym, alebo čiernym drakom a inferno golemom. Skrátka, protivníkov, ktorí predstavujú väčšiu výzvu, bude pomerne veľa. Príbeh síce zďaleka nie je taký rozsiahly ako dej Origins, ale je o to dynamickejší a rozhodne sa nebudete nudiť. A predĺžiť si ho môžete plnením vedľajších úloh, ktoré získate aj z inzerátov na vývesných tabuliach. Spestrením (teda, ako pre koho) sú audiencie v sídle Šedých strážcov, kde budete musieť z času na čas vyniesť vážne verdikty a súdiť spory.

Dragon Age:Origins - Awakening
Dragon Age:Origins - Awakening Čo má za lubom prefíkaný Architect?
Čo má za lubom prefíkaný Architect?

Dragon Age:Origins - Awakening Žeravá rozcvička s inferno golemom.
Žeravá rozcvička s inferno golemom.

Dragon Age:Origins - Awakening Na obed budú opekané dračie krídelká.
Na obed budú opekané dračie krídelká.

Ak sa vám na disku povaľujú uložené pozície z pôvodnej hry, môžete pokračovať s hlavou postavou z Dragon Age: Origins. Ak nie, prevezmete úlohu nováčika, ktorý ale už má značnú autoritu aj schopnosti. Príbeh expanzie to nijako zásadne neovplyvňuje, len keď hráte s vašim veteránom, obyvatelia vás vítajú ako žijúcu legendu a o to viac starí známi, ktorí to s vami tiahli v minulých bojoch. Avšak možno vás sklame, že zo starých druhov vás tentoraz môže sprevádzať len jediný, ryšavý trpaslík Oghren, ktorého stretnete už v prvých minútach hrania. Zrejme radi aspoň prehodíte slovíčko s Alistairom a liečiteľkou Wynne, no bohužiaľ väčšinu starých harcovníkov vôbec neuvidíte. To ale neznamená, že si nevytvoríte zaujímavú partiu.

Okrem spomínaného trpaslíka Oghrena vám (tiež už od úvodu) pomôže sarkastický mág Anders a možno využijete aj zlodejské schopnosti Nathaniela Howe, hoci vás spočiatku viní z nespravodlivej vraždy svojho otca. Zazerať na vás bude aj elfka Velanna, ktorá zas nenávidí ľudí, lebo verí, že ublížili jej sestre. Napriek tomu môže byť cenným spojencom, aj keď je len menej výraznou náhradou čarodejnice Morrigan z pôvodnej hry. Na vašej strane bude aj Spravodlivosť, čo v tomto prípade nie je len abstraktný pojem. Spravodlivosť totiž ožije v tele mŕtveho bojovníka a zrejme to bude váš obľúbený tank. Skupinke pomôže aj trpaslíčia skautka Sigrun a osoží bojovníčka Mhairi, ktorá je síce prvým vašim spojencom, ale radšej si na ňu nezvykajte. Opäť sa pohybujete v maximálne štvorčlennej skupine a členov vymieňate vo vymedzených lokalitách. A hoci si ich priazeň naďalej môžete udržovať rozdávaním darčekov a tiež sa okrajovo venovať ich osudom, komunikácia s nimi je výrazne obmedzená a na romantiku úplne zabudnite. To je ale vzhľadom na dĺžku nového príbehu vcelku prirodzené. Z istého uhla pohľadu je totiž zbytočné priveľmi sa zaoberať životopisom postáv, s ktorými pobudnete pomerne krátky čas.

Členovia družiny sa teraz môžu dopracovať až k tridsiatemu levelu a to samozrejme aj znamená, že majú nové zručnosti a doplnky. K pasívnym schopnostiam napríklad pribudli možnosti dodatočne zvýšiť postave počet životov a úroveň magickej energie, či vitality a už dokážete vyrábať runy. Hrdinovia majú po tri špecializácie a vyberajú si z rozšíreného sortimentu. Nové talenty a kúzla vyžadujú určitú úroveň vybraných atribútov aj level postavy. K zaujímavým patrí napríklad ochranné mágovo pole, ktoré odhadzuje nepriateľov v jeho blízkosti, hoci pekne požiera energiu, alebo prírodné kúzla priradené povolaniu opatrovník (keeper), ktorými disponuje Velanna, či kúsky skauta legionárov u Sigrun. No pri doterajšom bohatom sortimente tvorcovia nedokázali ponúknuť vyslovene jedinečné nové talenty.

Dragon Age:Origins - Awakening
Šteklenie spektrálneho draka, alebo ako to iskrilo v bažinách.

Pri putovaní navštívite zlovestné bažiny, strážené nielen vlkmi a vlkolakmi. Pozriete sa do mesta aj pod mesto, ocitnete sa na farme, v prístave, v lese s oživenými stromami, podzemnom sídle trpaslíkov, kde tiene mŕtvych rozprávajú o posledných dňoch nebožtíkov. Väčšina lokalít obsahuje obľúbené podzemné bludiská, kde si na vás počíhajú aj noví protivníci, napríklad červovité deti temnej matky. Dajú sa síce rýchlo zabiť, ale keď nedáte pozor, ochromia vám člena partie, ktorý je bez pomoci druhov stratený. Príde však aj na starých známych vrátane rohatých obrov a kostlivcov.

Samozrejme, že v Awakening sa zbierajú predmety a obchoduje. Väčšinu obchodníkov nájdete v okolí pevnosti Šedých strážcov alebo priamo v nej. Ale aj v meste a občas aj na atypických miestach. Predajcov rún, brnení, zbraní, môžete kedykoľvek osloviť a ponúkajú tiež menšie úlohy. Môžete si dať vyrobiť aj špeciálne predmety, napríklad výstroj z pozostatkov spektrálneho draka.

Dĺžka expanzie je primeraná, zaberie vám niekoľko dní, respektíve cca 15 hodín. Záleží tiež na tom, či sa venujete aj plneniu početných vedľajších úloh a niekedy aj od voľby v kľúčových situáciách. S príbehom som osobne spokojný až na záver, ktorý mi pripadal urobený narýchlo. To, čo sa pomaly rozvíjalo a odkrývalo, zrazu prepukne do prudkého a príliš priamočiareho záveru, kde vám po sérii masakrov nabehnú záverečné titulky. Narazil som ešte na pár drobných technických chýb, z nich za zmienku stojí, že pri exporte mojej postavy z Origins som expanziu začínal v spodnom prádle, našťastie so zachovaným sortimentom kúziel. Nenašiel som však nič také, kvôli čomu by som musel tvorcov posielať do horúcich pekiel. Snáď ma len mrzela neprítomnosť starých spoločníkov, či skôr spoločníčok...

Dragon Age:Origins - Awakening
Dragon Age:Origins - Awakening Tento dráčik si na vás počká v bažinách.
Tento dráčik si na vás počká v bažinách.

Dragon Age:Origins - Awakening Bratstvo neohryzených.
Bratstvo neohryzených.

Dragon Age:Origins - Awakening Mŕtvolne bledá tvár a čierne brnenie. Spravodlivosť pôsobí nemilosrdne.
Mŕtvolne bledá tvár a čierne brnenie. Spravodlivosť pôsobí nemilosrdne.

Expanzia Dragon Age: Origins – Awakening je o niečo dynamickejšia ako pôvodná hra, má rýchly spád a ženie hráča z akcie do akcie. Nie však na úkor deja a ani úlohy nie sú odfláknuté. Jedná sa o dôstojný prídavok, ktorý ulahodí každému, komu sa páčil originál. Vyvrcholenie je síce skôr vlažné, ale v zásade nie je datadisku čo vyčítať. Len večná škoda tých nepremilovaných nocí bez Leliany a Morrigan.

napísal uni 6.4.2010
8.0
8.2