Dragon Age Origins : Awakening

Používateľská recenzia

PC
pridal Blackened Halo 6.4.2010 o 8:37 pod recenzie

10


          Hoc´ je Arcidémon mŕtvy a nákaza je zažehnaná, temní splodenci , ktorí stiahli svoje porazené vojská hlboko do vnútrozemia, ďalej terorizujú miestnych obyvateľov Amarinthinského arlingu. Šedí strážcovia musia teda aj naďalej nastoľovať právo, chrániť bezbranných a brániť kraj.

          Príbeh Dragon Age: Origins – Awakening začína hneď zostra a hneď v prvých minútach, či skôr sekundách sa chopíte zbraní a začnete oslobodzovať Šedú pevnosť. Húfy splodencov temnoty obsadili tento strategický vojenský bod a je len na vás a vašom partnerovi, aby ste zachránili všetko čo sa dá, pretože Šedá pevnosť predstavuje dôležité miesto (križovatku ciest) celých  Faravelských plání a je to vlastne základňa Šedých strážcov. A to je len začiatok. Príbeh vás zavedie do hlavného mesta Amaranthine, budete putovať po Pohyblivom lese, po Čiernych mokrinách, opäť zavítate do Hlbokých ciest a navštívite mnoho ďalších zaujímavých miest. Na svojom putovaní kampaňou stretnete a prijmete do svojich radov päť nových (logicky, keďže na konci Origins sa všetci rozpŕchli do všetkých kútov krajiny) a jednu starú postavu. Ich mená, povolanie a ani ich minulosť vám ale prezrádzať nebudem, keďže by to bolo vlastne prezrádzanie zápletky, a to nechcem. Nechcem vás ochudobniť o pocity prekvapenia, zvratov a vôbec skúmania deja a krajiny.

          Jedným z najdôležitejších rysov každého RPG sú questy a levelovanie s nimi spojené. Vývojári sa tuna ba priam až prekonali a naplnili hru úlohami až do prasknutia. Niekedy sa mi dokonca zdalo, že je ich viac ako v pôvodnej hre. Misie sú tradične klasicky zábavné, hoci ide niekedy len o obyčajné záležitosti ako niekoho odpratať zo sveta alebo priniesť určitý počet niečoho (obväzy, liečivé obklady, atď..). Najviac sa zapotíte v hlavnom meste Amaranthine, kde je ich vskutku požehnane. Človeku sa až rozum zastavuje pri hľadaní odpovede na otázku, ako sa  šikovným vývojárom z Bioware podarilo napchať do takej malej oblasti, toľko dejov, informácií, úloh, postáv a príbehov s tým, že sa im to nerozsype pod rukami ako domček z karát. Klobúk dole. Za zabitie nepriateľa tento krát budete dostávať viac expov a to má za následok to že levelovanie postáv naberá na dynamickosti a rýchlosti (osobne som mal na konci hry svoju hlavnú postavu na leveli 32 a začínal som na 20tom).

          Vzhľadom na to, že ide o datadisk, netreba mať prehnané očakávania čo sa týka rozsiahlosti a komplexnosti príbehu alebo vzťahov medzi jednotlivými postavami. Tvorcovia múdro usúdili, že pokiaľ chcú fakt vykresať charaktery a ich prepojenia, tak aby to bolo aspoň trocha uveriteľné, potrebujú viac priestoru ako len niečo vyše 20 hodín čistého hracieho času, čo vám zaberie dohranie hry (inu, samo o sebe je to luxusný čas, vzhľadom že ide o datadisk). Preto sa poriadnej dávky emócii dočkáme najskôr asi až v ďalšej plnohodnotnej hre. Len na pripomenutie, pôvodná hra sa v priemere dohrala za asi 70 hodín. To sa týka aj hlavného záporáka. Ten sa čo do veľkoleposti nemôže rovnať Arcidémonovi, čo je logické, pretože jednotlivé nákazy vždy od seba delili intervaly niekoľko stovák rokov, a preto netreba čakať nejakého nového super-démona, ale logické pokračovanie konca príbehu Origins.

          Čo sa týka hlavnej postavy, môžete si ju importovať z Dragon Age: Origins (aj vtedy ak ste ju na konci nechali zomrieť)  a bude vám zachovaný level, schopnosti, veci v inventári, oblečenie a zbrane. Ak by ste chceli hrať s novou postavou, automaticky vás hodí na 18ty level a dostanete priam až „tony“ bodov na priradenie k jednotlivým štatistikám. Je tu možnosť otvoriť si nové schopnosti ako „Archivár“ pre mága, „Tieň“ pre lotra, alebo „Strážca“ pre bojovníka. Netreba dodávať že každá z nich má svoje prednosti a zápory. Záleží len od vášho štýlu boja a charakteru postavy aké charakteristiky a schopnosti sa vám budú hodiť najviac. Je treba ale podotknúť že sú veľmi zaujímavé a oplatí sa ich aspoň vyskúšať. Všetky nové schopnosti je možné kúpiť u obchodníkov, ale nie v rovnaký čas. Aby vám to bolo jasné, nové veci obchodníkom pribúdajú postupne a tak si napríklad schopnosť „Tieň“ nemôže kúpiť u predavača sídliaceho v Šedej pevnosti hneď pri prvom stretnutí, ale až s odstupom určitého času.

          Bojový systém ostal prakticky nezmenený, inu ťažko vylepšovať dokonalosť. Strategickejší hráči si boje môžu zastaviť medzerníkom a rozdeliť úlohy postavám bez zbytočného stresu, hardcore hráči si na druhej strane iste radi vychutnajú boj real-time i keď väčšinou sa to dá stíhať fakt len tak-tak. Boje sú prehľadné, a vďaka nastaveniu kamery tak budete mať vždy dokonalý prehľad na bojisku. Môžte si taktiež nastaviť taktiku a chovanie postavy v rôznych situáciách (napr. ak má vaša postava pod 50% zdravia, dá si liečivý obklad, .. a tak ďalej), možností je naozaj neúrekom. Je to veľmi efektívne a funguje to naozaj skvele, i keď je nutne povedať že občas sa aj tu nájdu nedostatky, hlavne v masovejších bojoch, ale vzhľadom na to že vaše postavy nie sú žiadne padavky vám nejaký ten zádrheľ vadiť určite nebude.

          Novinkou v hre je vytváranie rún. Odteraz si ich nemusíte len kupovať, ale môžte si ich aj sami vytvoriť. Cennosť a efektívnosť runy záleží na stupni vašej schopnosti vytvárania rún. Pre každú runu je potrebné nazbierať určité množstvo rôznych vecí. Tak napríklad na vytvorenie veľmajstrovskej plamennej runy je treba získať obyčajnú základnú plamennú runu, leptací prostriedok a runový kameň . Takto podobne je to aj pri ostatných druhoch. Runy môže vkladať nielen do zbraní, ale po novom už aj do výzbroje a tak zlepšiť ich štatistiky, odolnosť postavy voči rôznym druhom elementárnych mágií alebo zvýšiť jej účinnosť a odolnosť voči fyzickému kontaktu s mečmi a sekerami.

          Samostatnú kapitolu si zasluhuje jedna geniálna vlastnosť hry a to rozhovory vašich postáv, zatiaľ čo vy putujete po rôznych miestach, beháte z izby do izby, alebo len tak stojíte na mieste. Niektoré výmeny názorov vás až zarazia svojou úprimnosťou a otvorenosťou (vid Andersova odpoveď na Ogrenovu otázku, prečo mágovia nosia také voľné šaty, namiesto ťažkého a odolného brnenia). Pri iných sa budete priam až hurónsky smiať (vid pokec Ogrena so ženskými charaktermi vo vašej parte). A niektoré vás donútia fakticky porozmýšľať lebo obsahujú vážnu myšlienku, pričom to nikdy nie je vôbec trapné či samoúčelné. Všetky rozhovory alebo komentáre k niečomu alebo niekomu majú základ v reálnej práve sa dejúcej alebo už skončenej situácii.

          Jedna z kritík Dragon Age: Origins smerovala k vedľajším úkolom, respektíve ich odmenám za dokončenie. Ak si ešte pamätáte, za quest ktorý ste splnili, ste dostali, ak ste vôbec niečo dostali, 1 alebo nanajvýš 2 g, čiže nič moc, čo malo za následok že ich veľa hráčov skrátka ignorovalo. Výrobcovia sa už ale poučili a určite vás poteší správa že za úkoly tu budete dostávať oveľa viac, v priemere 10 až 20 g, a za niektoré vedľajšie úlohy dokonca až 60g. Do toho sa už teda oplatí isť, čo poviete?

          Čo sa týka grafickej stránky, hra sa vôbec nezmenila. Stále kráča v tradícii starých klasických RPG hier, ktoré neponúkali tú najlepšiu a najmodernejšiu grafiku, ale zato navádzala tú správnu atmosféru a pocity. Poteší detailnosť, s ktorou sa grafici pohrali a vypiplali, hlavne čo sa týka zobrazenia drakov, na maximum. V niektorých nových prostrediach sa vám bude dokonca zastavovať dych pri pohľade na okolitú krajinu a objavovanie nových vecí sa takto stane oveľa zábavnejším. Väčšej variability sa dostalo aj zbraniam a brneniam. Už sa nepodobajú ako vajce vajcu, ale majú vlastnú charakternosť a vizuálnu silu. Vrchol predstavuje brnenie novej postavy, ktorú získate v Čiernych mokrinách. Ak sa vám podarí nájsť celú sadu, tak budete nadšení. Jednoducho ako temný démon zo samotného pekla.

          Slovne vyjadrovať emócie sprostredkované hudobnými námetmi by bolo ako nosiť drevo do lese. To treba j ednoducho zažiť, vnímať, pocítiť to každučkým kúskom tela. Fenomenálne, dokonalé, neskutočné, epické, veľkolepé, nádherné, dojemné. Niekedy je dobré sa len tak zastaviť, ľahnúť si na posteľ (na tú vašu skutočnú) a rozjímať, otvárať si dušu, aby naplno pocítila tú silu ale zároveň krehkosť jednotlivých hudobných kompozícií a námetov. Bravo.

Hru spestrujú rôzne milé prkotinky ako napríklad namaľovanie si erbu alebo obrázka na štít, čo sa dá spraviť jednoducho, rýchlo, za lacný peniaz a taktiež logické hádanky (postláčať farebné dosky podľa znakov na kameňoch alebo spojiť určité miesta na zemi ohnivou čiarou za pomoci dvoch ohnivých kameňov a to jedným ťahom). Spríjemňuje to hrateľnosť a osviežuje dobrodružstvo.

          Tak čo povedať na záver. Datadisk sa s prehľadom vyrovnáva pôvodnej hre, a v niektorých častiach ju dokonca prekonáva. Osobne tlieskam a klaniam sa. Niektoré datadisky vyzerajú vypočítavo, narýchlo spravené, aby od hráčov vydolovali ešte nejaké peniaze, pokiaľ je hrá ešte v ich pamätiach. To ale nie je prípad Dragon Age: Origins – Awakening. Hráčom sa dostane do ruky dokonalá expanzia, ktorá spĺňa aj tie najprísnejšie kritériá. Bioware si váži svojich fanúšikov a predkladá im vskutku výborné dielo. Tak načo ešte čakáte?

KLADY:

  • dĺžka kampane
  •  nové zaujímavé postavy
  • vyrábanie rún
  • konečne zábavné vedľajšie úkoly s patričným odmenením
  •  krajšie spracovanie výzbroje a zbraní
  •  rozsiahlosť území
  •  záverečná veta dávajúca znamenie na pokračovanie ságy Dragon Age

ZÁPORY:

  • prakticky žiaden zápor, ktorý by stál za zmienku alebo by nejakým spôsobom negatívne ovplyvňoval hrateľnosť
Šedá pevnosť
Tu budete zavítavať často
Jednoducho nádhera
Pred týmto kostolom stretnete starú známu
Jedna z logických hádaniek
Aj v tejto časti budete musieť poraziť Veľkú sáň
Nádherný drak, ktorý sa skrýva v ... heh skúste ho objaviť :)
Znova sa ocitnete v obľúbenom Úniku
Tesne pred záverečným bossom

napísal Blackened Halo 6.4.2010



Páči sa mi!

10
DRAGON AGE ORIGINS : AWAKENING

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: EA / BioWare
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 19.3. 2010
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
| Dojmy: Midnight Ghost Hunt - Alpha Test
[pridal tamo323 27.8.2019 0]
9.0
| The Cat Lady
[pridal de Bielawa 13.8.2019 8]
9.4
| Warhammer 40 000: Dark Heresy 2
[pridal dogyno 9.8.2019 14]
8.0
| The Sinking City
[pridal Erasermark 6.7.2019 13]
9.0
| Days Gone
[pridal TLOU MAN 44 6.5.2019 5]
8.5
| Thronebreaker: The Witcher Tales
[pridal de Bielawa 5.3.2019 6]
| Epic vs. Steam vs. hry vs. hráči
[pridal mmiminoo 3.2.2019 69]
| Prečo je Epic Games Store skvelý pre herný priemysel
[pridal Herr Roman 29.1.2019 203]
9.0
| TV: The Punisher - 1.séria
[pridal Boss Marťas 15.1.2019 10]
8.5
| Drakensang: The Dark Eye
[pridal de Bielawa 6.1.2019 7]
9.0
| Return of the Obra Dinn
[pridal Lietadlo 18.12.2018 3]
| Gran Turismo Sport
[pridal nolimitboy 17.12.2018 7]
9.8
| BenQ EX3501R
[pridal Terzeus 2.11.2018 37]
6.0
| Shadow of the Tomb Raider - V tieni nudy
[pridal Raina Audron 22.10.2018 32]
| Bude sa Zaklínač natáčať na Slovensku?
[pridal Sidh 22.10.2018 26]
4.5
| Guts and Glory
[pridal smoulinka2018 12.10.2018 5]
1.0
| Super Street: The game
[pridal Giuseppe3 5.10.2018 3]

SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Herny monitor 27” (11)
Ahoj poradí niekto herny monitor k AMD grafike? Ne...
| Novy mobil (2)
Ahojte, nutne potrebujem novy mobil stary sa mi ro...
| Forza horizon 4 xbox one (1)
Ahojte potrebujem poradiť už mám dlchsie tuto top ...
| Problém s ps4 (4)
Zdravím, moja PS4 Slim začala z ničoho nič blbnúť....
| Nový pc (2)
Chcem si poskladať PC. Zatiaľ som si vybral tieto ...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk