GTA IV: EPISODES FROM LIBERTY CITY

GTA IV: EPISODES FROM LIBERTY CITY

9.0

Návrat do mesta hriechu

Minuloročné GTA IV epizódy exkluzívne pre Xbox360 sa objavujú aj na zvyšných platformách - PC a PS3, a ako jednotný balík ponúkajú masívnu zábavu. Možno už v obohranom meste a možno už mierne jednotvárne, ale sú tam prvky, ktoré hráčov dokážu pritiahnuť späť do náručia Liberty City.

Prvá epizóda Lost and Dammed nás zavedie do temnoty podsvetia motorkárskeho gangu, jeho brutality a neustáleho boja o prežitie. Druhá epizóda Ballad of Gay Tony ponúka hi-society sveta Liberty City, kde sa nočné kluby stanú naším druhým domovom. Obe expanzie majú svoje upgrady a vylepšenia do základnej hry a jej možností a to ako vo vedľajších misiách, tak aj v multiplayerovej časti. Vzhľadom na to, že obe expanzie sme už recenzovali každú zvlášť a výsledné hodnotenia sa nemenia, zhrňme si ich a pripomeňme silné stránky:

GTA IV: Episodes from Liberty City
Liberty City sa vracia.

GTA IV: Lost and Dammed   9.0 [recenzia]

Temnejšia kampaň plná špiny a spálenej gumy nás zavedie do sveta Johnnyho Klebitza, člena gangu Lost práve v momente, kedy ide so svojou družinou privítať naspäť do rodiny z odvykačky prepusteného prezidenta gangu Billyho Greya. Práve návrat tejto výstrednej osoby na trón jednej z motorkárskych skupín rozvíri inak pokojné hladiny miestneho podsvetia, čo sa rozhodne Johnnymu nepáči. Behom niekoľkých hodín totižto Billy rozpráši akékoľvek prímeria a obchodné dohody na prach a uvrhne tak dovtedy fungujúci mikro systém do totálnej anarchie, neprospievajúcej žiadnemu zo zúčastnených subjektov.

Začína tak masívna 15-hodinová kampaň, v ktorej spoznáme inú časť Liberty City ako v pôvodnom titule s Nikom Bellicom. Ale keďže ide znovu o kriminálnu časť, prepojenie príbehov oboch hrdinov je neodvrátiteľné. Mimo príbehu ponúka epizóda aj dostatok externého obsahu a to napríklad zábavku so zostreľovaním čajok, minihru pretláčania rúk a aj prídavku gang wars, kde sa v uliciach stretnete s nepriateľskými gangmi. A keďže prakticky nikdy nechodíte sám, v pôvodnej hre malé prestrelky sa tentoraz zmenia na skutočné vojny.

Veľkej expanzie sa dočkal multiplayer, kde pribudli tri nové módy: Own the City, Club Business, Witness Protection, ktoré k pôvodnej ponuke dodávajú komplexnosť a nové možnosti. Z menších, ale dôležitých detailov, bol upravený model ovládania a správania motoriek, ktorý je prirodzenejší a jednoduchší. Totiž takmer celú hru prejazdíte na motorkách a túto zmenu hra priam potrebovala.

GTA IV: Episodes from Liberty City
GTA IV: Episodes from Liberty City Motorka, na nej strávite takmer celú expanziu.
Motorka, na nej strávite takmer celú expanziu.

GTA IV: Episodes from Liberty City Nebudete sám, banda bude stále s vami.
Nebudete sám, banda bude stále s vami.

GTA IV: Episodes from Liberty City Vychádzky na motorke nebudú jedinou náplňou hry.
Vychádzky na motorke nebudú jedinou náplňou hry.

GTA IV: Ballad of Gay Tony 9.5 [recenzia]

Druhá expanzia pripomína  viac Vice City ako Liberty City. Prináša totiž pohľad do farebného sveta nočných klubov, bohatých investorov a lakotných kriminálnikov žijúcich na vysokej nohe. Vďaka tomu v tejto expanzii dostanete k chuťovkám ako k zlatej helikoptére alebo rýchlym autám s nitrom a pre kaskadérsku časť hry konečne dostanete aj padák, s ktorým sa vo vedľajších vybláznite dokonale.

V hlavnej kampani sledujeme príbeh ochrankára Gaya Tonyho, depresívneho homosexuála vlastniaceho najväčšie nočné kluby v meste. Budete ho ochraňovať ako pred jeho nepriateľmi, tak aj pred sebou samým. Jeho labilná povaha je niekedy ešte horšia ako jeho najhorší nepriateľ. Budete mu pomáhať, ako sa bude dať, popritom budeme spoznávať ľudí z konkurencie, plniť pre nich úlohy a občas aj porozmýšľate nad odchodom. Váš príbeh sa pretne ako s Nikom Bellicom z pôvodnej hry, tak aj s Johnym Klebitzom z predchádzajúcej expanzie. A ako inak, pôjde o diamanty, ktoré spájajú všetky tri hry a ktoré narobili v meste najviac problémov.

Čakajú vás rozmanité misie napríklad ukradnutie súpravy metra, sledovanie vozidla z helikoptéry, priam vojnové scény na obrnenom transportéri, ktorý je novým prídavkom do hry, vyvraždíte časť motorkárskeho gangu a napríklad aj zničíte výletnú loď s ozbrojenou helikoptérou. Pomedzi to si pôjdete oddýchnuť do klubov, zatancujete si a zahráte rozmanité minihry, alebo sa bližšie spoznáte so šéfkou klubu.

GTA IV: Episodes from Liberty City
GTA IV: Episodes from Liberty City Helikptéry a explózie sú základom expanzie.
Helikptéry a explózie sú základom expanzie.

GTA IV: Episodes from Liberty City Diskotéky sú pestrofarebným doplnkom.
Diskotéky sú pestrofarebným doplnkom.

GTA IV: Episodes from Liberty City Padáky sú oddychom s exotickým nádychom.
Padáky sú oddychom s exotickým nádychom.

Z oboch expanzií cítiť kvalitu, prepracovanosť a aj masívnosť, ktoré sa na jednom disku multiplikujú, pričom sú dostupné za peknú cenu (27 € PC/Xbox360, 37€ PS3 v našom shope). Žial každá expanzia sa spúšťa samostatne a tak možnosti a aj ich multiplayerové časti spustíte len v danej epizóde, čo príliš narušuje jednotný zážitok z GTA IV. Prečo by napríklad Niko Bellic nemohol dostať padák? Na to vie odpoveď len Rockstar a nám ostáva dúfať, že v GTA V sa už poučí a vytvorí expanzie kompaktnejšie.

Nakoniec obe expanzie majú aj jednu malú chybičku - vyšli neskoro. Neskoro to už bolo aj minulý rok pri Xbox360 verzii, nie to ešte tento rok. Takmer presne po dvoch rokoch by už hráči čakali novú hru, nie znovu to isté. Napriek tomu pre fanúšikov GTA alebo akčných adventúr ponúkajú obe expanzie príjemných 30 - 40 hodín hry.

napísal saver 28.4.2010
EFLC - Drifting
| EFLC - DRIFTING