LEAD & GOLD: GANGS OF THE WILD WEST

LEAD & GOLD: GANGS OF THE WILD WEST

7.0

Multiplayerové prestrelky na divokom západe

Akcia z divokého západu, to znie dobre. Drsní pištoľníci s koltmi a šatkami na tvári, rabovanie bánk, prepad vlaku a šerif na stope zločincov. No, možno v Lead & Gold nenájdete úplne všetko, čo by ste očakávali od kvalitného westernu, ale vaša výprava aj tak nemusí byť márna.

V prvom rade si treba ujasniť, že Lead & Gold je čisto multiplayerová záležitosť, takže ak trváte na nejakom príbehu, alebo misiách pre jednotlivca, na túto hru rovno zabudnite. Počítačových protivníkov si užijete na výukovej mape, prípadne ešte v jednom režime, ale inak je všetko len medzi živými hráčmi. Prvý a dosť zásadný problém multiplayeru si všimnete okamžite pri vstupe do lobby. Neexistujú dedikované servery. Tvorcovia ich prisľúbili, tak snáď v dohľadnej dobe pribudnú. Hlúpy zvyk pridávať servery až dodatočne sa bohužiaľ v nových akčných tituloch akosi ujal a v Lead & Gold je to o to smutnejšie, že sa jedná o čistokrvnú multiplayerovku. Určite aj to je jeden z dôvodov, prečo v ponuke pravdepodobne nikdy nenájdete viac ako pol tucta vytvorených hier a navyše u väčšiny z nich vás schladí privysoký ping.

Napriek tomu, keď sa zoznámite s obsahom multiplayeru a systémom hry, je šanca, že prižmúrite oko nad spomínanými neduhmi a s vervou sa vrhnete do akcie. Či vám ale tento elán vydrží, je otázne. Pravdu povediac, zrejme len málo uchádzačov o post pištoľníka pri hre zotrvá, pretože to rozhodne nie je hra pre každého. Vlastne by sa dalo povedať, že len pre hŕstku najodolnejších a najhúževnatejších.

Lead & Gold: Gangs of The Wild West
Lead & Gold: Gangs of The Wild West Mierená streľba má väčší efekt, ako bezhlavé strieľanie.
Mierená streľba má väčší efekt, ako bezhlavé strieľanie.

Lead & Gold: Gangs of The Wild West Lovcova ďalekonosná puška zabíja jedinou ranou.
Lovcova ďalekonosná puška zabíja jedinou ranou.

Lead & Gold: Gangs of The Wild West Pri respawne meníte postavu a vidíte, aké povolania si vybrali spoluhráči.
Pri respawne meníte postavu a vidíte, aké povolania si vybrali spoluhráči.

Obstreľovať iných hráčov môžete v šiestich režimoch. Powder Keg je viac-menej známy režim, kde jeden tím musí umiestniť výbušniny na stanovené miesta a odpáliť ich a druhý sa tomu snaží zabrániť. Avšak súdky s prachom, ktoré prenáša prvý tím, sa dajú predčasne odpáliť výstrelom zo zbrane a tak sa ich umiestnenie stáva podstatne náročnejším. Zvyčajne nepriateľ letmo zasiahne sud a prenášajúci má niekoľko sekúnd na to, aby ho položil a ušiel, kým exploduje.

V režime Greed družstvá zbierajú vrecia so zlatom, ktoré sa objavujú v oblasti a musia ich odnášať do svojho sídla. Tvrdo sa bojuje o každé vrecko, ktoré sa vyskytne. Bohatší víťazí. Na zlato je orientovaná aj lúpež, lenže v tomto režime jeden gang okráda druhý.Tímy zastávajú pozície obrancu a útočníka, kde lúpežníci najskôr musia výbušninou otvoriť trezor a potom ukradnúť tri vrecia zlata. Po uplynutí časového limitu si gangy vymenia úlohy.

Conquest je založený na obsadzovaní zón, ktoré sú reprezentované vlajkami. Oblasti sa musia okupovať podľa určeného poradia, čiže najprv bod A, potom bod B atď. Čím viac spolubojovníkov je v okolí vlajky, tým rýchlejšie sa obsadí. Ak máte v obľube kooperáciu, je pre vás ako stvorená zlatá horúčka. Vtedy čelíte so spolubojovníkom vlnám nepriateľských botov a navyše musíte vyzbierať čo najviac zlata. Tento režim môžete hrať aj bez iných živých hráčov. Posledným módom je klasická tímová prestrelka, kde víťazí gang s vyšším počtom zabití.

Zrejme ste postrehli, že všetky režimy sú tímové. Spolupráca v boji je naozaj dôležitá, navyše koordinovaný postup hráčov aj zvýši efekt vašej postavy. Pri hre máte na výber zo štyroch povolaní a pri každom oživení po úmrtí (ak to režim hry dovoľuje) si môžete vybrať inú postavu. Jednotlivé povolania majú odlišnú výzbroj a navyše prinášajú určité tímové bonusy, ktoré sú aktívne, keď sú spoluhráči blízko seba.

Lead & Gold: Gangs of The Wild West
Takto sa lúpi trezor a pobehuje medzi guľkami.

Gunslinger (pištolník) je výborný v boji nablízko. Používa revolver, ktorý síce pri bežnej streľbe nie je veľmi efektívny, avšak v špeciálnom režime, na krátku vzdialenosť, smrtiaci. Jedná sa o rýchlostreľbu, keď pištoľník v priebehu niekoľkých sekúnd rýchlo vypáli sériu rán za sebou. Blízkosť pištoľníka pomáha spolubojovníkom presnejšie zasiahnuť cieľ. Trapper (Lovec) je vlastne snajper. Používa ďalekonosnú pušku a je ideálny na likvidáciu protivníkov zo vzdialeného úkrytu. Aby ho nikto neprekvapil, kladie pasce, čo dočasne ochromia chytenú postavu. To mu dáva dosť času na vytasenie revolvera. Lovec prináša bonus ku kritickému zásahu. Deputy (dozorca), je počerný strelec v elegantnom klobúčiku s opakovacou karabínou. Vhodný na boj na stredné vzdialenosti. Špecialitou je označenie cieľa, ktorého poloha je potom stále známa, aj keď sa schová a je mimo dohľad. Dozorca prináša bonus k poškodeniu. Napokon je tu Blaster (strelec), ktorý pripomína baníka, alebo údržbára v montérkach. V boji na krátku vzdialenosť rozdáva smrť brokovnicou a dokáže pekne rozmetať zašitých nepriateľov, keď na nich hádže zapálené šúľky dynamitu. Prináša bonus k obrane.

Nabíjanie a efekt zbraní nie je veľmi realistický, ale s prižmúreným okom prijateľný. Smrť v hre je rýchla, až príliš. Často umriete po jedinej guľke, to keď vás zasiahne lovec. Naproti tomu pištoľník na odpravenie cieľa potrebuje viac presných zásahov. Málokedy zažijete zdĺhavé prestrelky, obvykle sa o víťazovi duelu rozhodne v krátkom okamihu a pohotové reakcie a presná muška sú kľúčové. Najistejšie je mieriť na hlavu. Rýchla smrť by ani veľmi neprekážala, keby niektoré veci neboli riešené dosť nešikovne. Rozhodne je nepríjemné, keď vás protivník zloží sekundu po respawne. Ale hlavne, vzhľadom na mimoriadne smrtiaci efekt zbraní, je nešťastne riešená kamera a nevhodný pohľad postavy, priam pohromou.

Hra využíva pohľad z tretej osoby, čo by samo osebe neprekážalo, keby štvrtinu monitora na ľavom alebo pravom okraji obrazovky, nezaberala animácia vašej postavy. V praxi to znamená, že zatiaľ, čo zreteľne vnímate priestor po jednom boku, druhú stranu máte úplne zakrytú a to sa neraz stáva osudným. Súper, ktorý vybehne zo zakrytej strany, vás zvyčajne zloží skôr, ako si uvedomíte, odkiaľ vlastne strieľa. Je pravda, že často ešte máte možnosť ťažko ranený, pripútaný na mieste a s trasúcou rukou, vypáliť neisté zásahy smerom na nepriateľa. Takéto rany sú ale nepresné, málo účinné a pomalé, takže oponent vás ľahko dorazí, ak vás rýchlo nespasí spolubojovník. Keď sa raneného dotkne tímový hráč, postihnutý dokáže znovu vstať a síce s minimom života, ale ďalej štandardne funguje. A záchranca za to hneď získa slušnú porciu skúseností. Každý hráč totiž zbiera nie len body za plnenie úloh (krádež zlata, eliminovanie nepriateľov, obsadzovanie vlajok), ale súčasne aj skúsenosti, ktoré sa zúročia vo forme vyšších levelov. Pokročilé úrovne z hráča robia väčšieho nezmara, hlavne výrazne zvyšujú tímový bonus, ktorý poskytuje. Na konci zápasu sa vždy vynulujú, avšak úspechy sa prejavia v online rebríčku najlepších.

Lead & Gold: Gangs of The Wild West
Lead & Gold: Gangs of The Wild West Smrť číha za každým rohom.
Smrť číha za každým rohom.

Lead & Gold: Gangs of The Wild West Pri krádeži zlata a prenášaní výbušnín je postava bezbranná.
Pri krádeži zlata a prenášaní výbušnín je postava bezbranná.

Lead & Gold: Gangs of The Wild West Bojuje sa aj na strechách.
Bojuje sa aj na strechách.

Lead & Gold je multiplayerová akcia a tak chabú ponuku máp môžeme tvorcom právom vyčítať. Je však pravda, že sú nápadité, majú primeranú veľkosť a atmosféru. Spestrením sú aj prestrelky na strechách obydlí, či devastačný gatling. Zaujímavo sú riešené pozície, kde sa hráči oživujú. Okrem klasického respawnu na štartovacom bode, sa hráči môžu vzkriesiť v blízkosti šamanskej palice. Tú môže prenášať ktorýkoľvek člen gangu. Spolubojovníci tak vedia okamžite podporiť „parťáka“ kdekoľvek v teréne. Niekedy sa to však vypomstí, lebo sa môžete oživiť priamo pred hlavňou nepriateľa a sekunde ste odoslaní na večnosť. Naopak na mapách nepotešia úmrtia pri vstupe do rieky, či priepastí, ktorých je na mapách veľa a v zápale boja do nich bez problémov padnete. Osobne by som zahlasoval aj za lepšie riešené ovládanie a možnosť prikrčiť sa. Kotrmelce pred hlavňou protivníka síce niekedy pomôžu, ale možnosť schovať sa za bariérami by naozaj bodla. Napríklad pri obsadzovaní vlajok, kedy sa vaša vztýčená postava stáva ľahkým cieľom, keďže doďaleka svieti, ako maják.

Grafika je pekná a príjemná, pripomína hravé spracovanie Team Fortress 2, s ktorým má hra aj iné spoločné znaky, ale slepo ho nekopíruje. Zvuky sú priemerné a hudba zastúpená len symbolicky, hrá iba vo vybraných momentoch. Krátko po vydaní mala hra technické problémy, v čase kedy sa mi dostala do rúk už bola zaplátaná (PC verzia) a nenarazil som v tomto smere na žiadne problémy. Hra fungovala korektne, bez lagov alebo iných zádrheľov.

Osobne som veľký priaznivec westernu a ako taký som si nemohol nechať Lead & Gold ujsť. Nemôžem však povedať, že by ma nadchol, hoci oceňujem niektoré atraktívne súčasti, atmosféru, ako aj priaznivú cenu. Áno, Lead & Gold má niečo do seba, ale je to náročná a do značnej miery frustrujúca hra, zaujímavá pre veľmi úzky okruh záujemcov a vytrvalcov. O tom, že väčšine vôbec nesadne, svedčí aj veľmi malý počet hráčov na serveroch, ktoré navyše (zatiaľ) nie sú dedikované.

Lead & Gold: Gangs of The Wild West
Lead & Gold: Gangs of The Wild West Pištoľníkova rýchlostreľba je na krátku vzdialenosť smrtiaca.
Pištoľníkova rýchlostreľba je na krátku vzdialenosť smrtiaca.