BLUR VS SPLIT/SECOND

BLUR VS SPLIT/SECOND

Plech na plech

Článok

Ring je opäť voľný. Nie je ním bojisko a zákopy, ale poriadny pretekársky okruh. A zatiaľ čo sa ladia motory a telemetria, predstavme si našich vyzývateľov.

V boxoch Bizarre Creations je zaparkovaný neprávom ukrivdený Blur, racing, ktorý klamal telom až do takej miery, že až finálna verzia presvedčila o jeho kvalitách. Nič nezostal dlžný svojmu názvu, s 20 autami na trati a inovatívnym prístupom k distribúcii power-upov a defenzívneho postoja sa od svojich kolegov príliš neodlišoval na prvý pohľad, ale keď ste zobrali opraty do rúk, tak ste pocítili jazdné vlastnosti licencovaných áut. Autori série Project Gotham Racing sa vydali opačným smerom, ale nezabudli svoj odkaz zúročiť v reálnejšom chovaní vozidiel.

V boxe Black Rock Studios je odparkovaný namydlený blesk Split/Second. Pohľad na ostré a nahnevané krivky kapoty odzrkadľuje jeho pravú náturu. Televízny formát nechal zrodiť šialenú show, v ktorej výbuchy suplujú power-upy a sú spúšťačom rôznych pascí, zosuvov pôdy, kolapsu budov, lodí a pod. Výbušný charakter je poznať na každom kroku a bez skutočnej agresie nie je možné vyhrať.

Od ohlásenia vývoja oboch hier na minuloročnej E3 sa neustále porovnávali, čo nakoniec asi nik nečakal, že vyjdú v rovnakom období v rozmedzí 7 dní. Obe sú dostupné pre PC, PS3 a Xbox360, obe si môžete vyskúšať v hrateľných ukážkach a obe sú na prvý pohľad identické. Zdanie klame a ako sme sa presvedčili na vlastnej koži, a čo sa zase ukázala ako pravda pravdúca, detaily robia celok, nie základné vlastnosti.

Pre účely férovky sme použili PS3 verzie oboch hier, vo finálnom verdikte sa nezohľadňovala koncová cena iba tu rozpísané úlohy, ktorým sme Blur a Split Second podrobili.

Štart

Challenge – Vystupovanie

Priznám sa, že si potrpím na dizajn hlavného menu, loading obrazoviek a všetku tú nehernú grafiku (front-end). Niekto hovorí, že je to posadnutosť, ja hovorím, že je to prvé a posledné, čo vidíte, keď hru spúšťate alebo opúšťate v dobrom či zlom a je viditeľným jazykom, ktorým komunikuje smerom von.

Blur používa neónové farby v kombinácii s modifikovaným Cover Flow od Apple pre každú položku. Všetko je jasné od prvého spustenia. Menu delí hru na single a multiplayer zážitok, veľké ikony kradnú všetku pozornosť a nič neodvádza pozornosť. Do modra ladený dizajn môže byť proti chuti ľavičiarom.

Split/Second vystupuje ako televízna show, malé okienka s animovanými ukážkami v nich reprezentujú jednotlivé módy. Kombinácia materiálu skla, zrkadiel a ohňa odráža moderný, inovačný prístup. Black Rock vsadili na minimalizmus a všetko, čo postráda zmysel, v menu nenájdete. Na čo je komu rozloženie tlačítok, keď je tu tutorial, načo sú všetky tie jazdce a merače v options, keď ich nik nenastavuje? No a potom je tu HUD, Split/Second netrápia veci ako profil trate, pozícia nepriateľov, sústreďuje sa iba na vizuálny stimul. Za odvahu a experimentáciu s ukazovateľmi zavesenými za nárazníkom získava prvý jednosekundový náskok.

Stav: Blur vs Split Second 0:1

Blur vs Split/Second

Challenge – Technické Spracovanie

Silne subjektívna kategória je podmienená hlasitosťou na zosilňovači s pripojenými minimálne piatimi reproduktormi. Blur nezostáva nič dlžný svojmu názvu a so zvyšujúcou sa rýchlosťou plní obrazovku grafickými efektami, ktoré dostávajú najviac priestoru pri odpaľovaní power-upov. Bohatý vizuál a pestrý zvukový prejav je doplnený iba vágnym soundtrackom naplneným elektronikou.

V Split/Second sa každý jeden výbuch, každá tlaková vlna podpíše na čelnom skle a dunivé vzdychanie subwoofera to dáva pocítiť. Grafika je mimoriadne čistá, farebná, ale nie prehnane kontrastná ako u konkurencie. Ďalší sekundový náskok pred Blurom si pripisuje na svoje konto za zvukové efekty a dravosť motorov. Zvuky píl skombinovaných s inými pracovnými nástrojmi nepočujete každý deň.

Stav: 0:2

Challenge – Inteligencia

Blur aj Split/Second používajú rovnaké triky na vybudovanie napätia a udržanie dynamiky preteku. Systém hry je síce odlišný, ale súperi so zákulisnými technikami v podobe dopingu vám dýchajú neustále na krk a nútia vás jazdiť až na doraz. Čisto, bez chýb a pokiaľ možno bez kolízií. Blur sa spolieha prevažne na power-upy a defenzívny postoj, pretože sa proti raketám dá brániť strieľaním za chrbát. V prípade Split/Second je to hlavne čistá jazda a únik pred explóziami. Inak sa totiž vyhrať nedá.

Ani v jednom ani v druhom prípade sa nedá vyhrať čistou jazdou bez použitia Power Play alebo Power Upov. Obtiažnosť sa dá nastaviť v troch stupňoch, v prípade Split/Second iba v Quick Playi. Začiatočníkov poriadne vytrápi, skúsenejší nájdu výzvu v získavaní ocenení najvyšších.

Stav: 1:3

Challenge – Lokality

New York, Barcelona, San Francisco, Tokio, všetko lákavé destinácie, ktorými vás prevedie Blur. Na pamätihodnosti času nebude nazvyš, mestá majú široké cesty, zradné obracačky, skratky a pasáže, kde sa dá vyletieť mimo trať, ale aj niekoľko povrchov ovplyvňujúc rýchlosť a driftovanie. Dá sa povedať, že ide o nadštandardnú výbavu, pretože kombinuje niekoľko prvkov zo žánru rýchlych arkád a vážnejších racingov.

Blur však svojou ponukou nestačí udržať krok so Split/Second. Prečo? Keď vám vyjde naproti lietadlo na pristávacej ploche alebo sa odtrhne priehrada, už sa nebudete ďalej pýtať. Priemyselné zóny, vrakovisko lietadiel, letisko, prístav dokážu vyvolávať úžas zakaždým, keď niečo vybuchne, keď niečo havaruje, keď sa niečo spustí, alebo zrúti. Že predskriptované situácie sa dajú predvídať? Áno, ale nie v Split/Second, nikdy neviete, kto šetrí na explóziu tlakových fliaš zavesených na žeriave a kto chce zmeniť layout trate spustením lode na vodu. Split/Second je nevyspytateľný a dokáže riadne potrestať.

Stav: 1:4

Blur vs Split/Second

Checkpoint

Split/Second vedie nad svojím súperom s trojsekundovým náskokom. Je čas na reklamný brejk.

V celosvetovom rebríčku hodnotení podľa Metacritic si hry vedú nasledovne: Blur - 81,6 %, Split/Second - 82,3 % (priemer hodnotení všetkých platforiem). Druhý menovaný vyzývateľ vyhráva aj v reklamnom bloku, ale pri radení rýchlosti mu zlyháva spojka, pretože Blur si v boxoch prezerá fotografie z Photo režimu a rovno ich vešia na Facebook a Twitter. So sociálnymi sieťami to vie, dokonca pri opakovanom spustení hra sama oznámi, čo ste si predtým poodomykali (systém v minulej časti ste videli).

Zaujímavosťou oboch hier sú interaktívne menu, pravým analogom môžete hýbať a dokonca aj zoomovať všetky menu. V prípade Split/Second treba spomenúť kozmetický detail štartovného čísla, ktoré klesá progresom a skrášľovanie karosérie získanými achieventami.

Challenge – Stajne

Kvalitný vozový park nedefinuje kvantita, ale kvalita. V Blur nájdete iba licencované autá, rodinné, športové, pick-upy, ale aj experimentálne superšporty, či vany s motorom z formule. A komu by nestačili reálne značky Ford, Chevrolet, Dogde, Opel, Volkswagen alebo Audi, môže si namiešať farbu laku a každé auto sa po zobraní power-upu mení na zbraň. Riadené rakety, strely, míny, samoopravenie, štít sú jasným dôvodom, prečo nesadnúť do niečoho, čo sa volá Cobretti, Ryback, Hanzo či Elite.

Názvy vzbudzujú síce rešpekt a v modeloch áut je možné badať reálne kontúry skutočných vozov, reálnejšie chovanie a vplyv povrchov na ovládateľnosť sťahujú náskok vedúceho pretekára na dvojsekundovú stratu pre Blur.

Stav: 2:4

Challenge – Multiplayer

Táto kategória má jasného víťaza z niekoľkých dôvodov. Split/Second sa spolieha na automatiku a čo najmenej ovládacích prvkov. Môže sa tak stať, že v lobby čakáte na zahájenie preteku dlhé minúty alebo rovno celú hodinu. Hra nie je vybavená matchmakingom a autá do multilpayeru si musíte odomknúť hraním kampane, takže sily hráčov nikdy nie sú vyrovnané a ak sa už po dlhom čakaní napojíte, dostaví sa frustrácia z toho, že vás súperi nechajú svojimi ultra rýchlymi autami za prvou zákrutou. Vytváranie verejnej hry je zakázané, môžete ju však založiť pre priateľov, ale tí skôr budú hrať Red Dead Redemption.

V Blur je multiplayer nezávislý od kampane, autá si tu odomykáte medailovými pozíciami a získanými bodmi od fanúšikov za rôzne triky. Progresom sa postupne odomykajú nové a vyzývavejšie režimy, čím stúpa aj obtiažnosť a nároky. Až s dosiahnutým rankom môžete vstúpiť do tímových pretekov alebo do samovražedného eventu, kde každá kolízia spôsobuje dvojité poškodenie. Hosťovanie hry a diktovanie podmienok je samozrejmosťou, takisto ako aj splitscreen pre štyroch.

Blur už má prečítaného súpera dokonale, riadenou strelou opäť sťahuje náskok o sekundu.

Stav: 3:4

Blur vs Split/Second

Challenge – Výdrž

Dĺžka nosných kampaní je u oboch súperov takmer identická, otázkou je, čo po tom, keď si odomknete poslednú epizódu? V Split/Second môžete skúsiť sa vrátiť s rýchlejšími autami k už predom zdolaným eventom a spraviť ich na zlato, čím získate viac kreditov na odomknutie áut. Motivátorom je teda rozširovanie vozov, aby ste mohli v multiplayeri dosiahnuť rank 1 a získať všetky trofeje. Split/Second po zdolaní celej kampane nemá čo ponúknuť.

Blur kampaň oživuje eventami a rôznymi úlohami, ktoré sú potrebné na odomknutie finálnych pretekov jeden na jedného proti bossom. Challenge sú náročné a ich splnenie vyžaduje dostatok trpezlivosti a opakovania pretekov za splnenými cieľmi. Odmenou sú pochopiteľne nové autá, a tie si odznova sprístupňujete aj v multiplayeri. V prospech výdrže Bluru hovorí aj splitscreen pre štyroch, dostatok herných režimov, prekonávanie rekordov stanovených priateľmi a množstvo nálepiek.

Stav: 4:4

Finiš

Blur v poslednej zákrute odpálil nitro a spolu so Split/Second preťali cieľovú pásku spoločne. Neobvyklý jav. V športe však existuje aj termín remíza. Jednoznačný vítaž v prípade oboch racingov nie je. Jeden má navrch v jednom aspekte, v tom druhom ho však súper prekonáva. Na prvý pohľad sú takmer identické, každý sa hrá inak a navyše vedia poriadne zabaviť rovnakou mierou.

Ak ste odrastení na Burnoute, nie je lepšej voľby ako Split Second, sústredenie sa na charakteristické vlastnosti racingu od Criterionu robia práve z tejto hry ideálneho sparring partnera v dobe, kedy sa taká agresia v racingoch nevidí tak často. Ak je pre vás séria NFS modlou, ale Shift považujete za hard core simulátor, neprežijete, ak v hre nie sú licencované autá, tak viete do ktorého vozu nasadnúť. Blur je vašou šálkou kávy.

Tretí hráč, alternatíva

Z pohodlia tribúny zápas sleduje potíchúčky Mod Nation Racers, rodinne založená exkluzivita pre PS3 a PSP. Používa power-upy, má arkádový fyzikálny model a ponad všetko ostatné kladie zábavu a jej zdieľanie so svetom a kamarátmi. Okrem toho ponúka prepracovaný editor tratí a mohutný online komponent, ktorý je zárukou, že každý deň jazdíte na novej trati, s novými autíčkami a novými postavami.

Blur vs Split/Second


napísal spacejunker 10.6.2010
Páči sa mi!
BLUR VS SPLIT/SECOND


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19964)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk